Toen ik 2,5 jaar geleden lid werd van Barfplaats, was het een warm bad waar ik in terechtkwam. Totaal vreemde mensen stonden voor mij en Xerox klaar in de strijd om hem op te knappen. Er werd van alles gedaan om vlees van hier tot Tokio en terug te brengen: SAMEN. Iedereen met een beetje formaat auto meldde zich aan om zo nu en dan een 'lijntje' te rijden. Onderling werd er gezocht naar oplossingen voor de meest onmogelijke (vervoers)problemen en die werden gevonden. BP-leden steunden elkaar en losten klachten onderling op, zónder zich daarbij op te stellen als een verwende consument.
Jammer genoeg lijken ook de tijden hier op BP te veranderen. Lijntjes (en nu spreek ik voornamelijk voor mijn ervaringen met mijn verzamelgroep, Gelderland dus) worden er steeds minder georganiseerd en steeds vaker worden die georganiseerd en gereden door dezelfde mensen. Mensen die deze lijntjes rijden vanuit een gezamenlijk belang: goed vlees voor onze lieve viervoeters. Mensen die deze taak vrijwillig op zich nemen zónder daar (op een paar overgebleven benzinecenten na) ook maar íets aan te verdienen. Nu weet ik dat er steeds meer mensen zijn die wél winst maken op het vlees in de categorie V&A, maar laten we alsjeblieft niet degenen vergeten die nog steeds een hoop tijd en energie steken in het voorbereiden en rijden van een lijntje, waarbij 200 km geen uitzondering is, en dat doen omdat Barfplaats een plaats is (was?) waar we iets voor elkaar over hebben zonder daar meteen zelf beter van te moeten worden.
Het zijn dus meer en meer dezelfde mensen waar op gerekend wordt als het gaat om het rijden van lijntjes. Op zich is dat misschien niet eens het grootste probleem, want deze mensen regelen en rijden met plezier. Maar het wordt anders als dat plezier in het rijden vergald wordt door mensen die denken dat ze voor een dubbeltje op de eerste rang kunnen zitten op BP. Meebestellen met een vrijwilliger op BP betekent namelijk dat je vlees meebestelt bij een MENS. Iemand van vlees en bloed die ook wel eens in omstandigheden kan terechtkomen waar diegene zelf niet om gevraagd heeft, zoals een kapotte auto. Geeft niet, want op BP lossen we problemen SAMEN op en zijn we er voor elkaar, dacht ik.
Helaas lijkt niets minder waar. Dan heb je veel tijd en energie gestopt in het contact met een leverancier, het opnemen en wijzigen van bestellingen, het regelen en controleren van betalingen en dan gaat je auto stuk. Waar een aantal mensen van afhankelijk zijn voor HUN vlees. Vervolgens heeft er niemand een auto of tijd om dat vlees alsnog voor zichzelf én anderen te halen. Kan gebeuren en gelukkig wordt de auto snel gerepareerd, dus een week later kan het vlees alsnog opgehaald worden. En nee, je bestelling annuleren kan helaas niet meer, want de leverancier heeft al het vlees al ingepakt. Op vakantie tijdens de nieuwe datum? Geen probleem, er wordt SAMEN gezocht naar een oplossing en die wordt gevonden: er is ergens anders vriezerruimte beschikbaar voor de vakantiegangers die vlees hebben meebesteld.
Op de nieuwe datum wordt al het vlees gelukkig opgehaald. Op het verzamelpunt is een van de afhalers heel stellig: het vlees van de vakantiegangers hoort met hem mee te gaan. Prima, fijn dat we dit SAMEN voor elkaar krijgen voor de vakantiegangers!
Een aantal dagen daarna krijg je als VRIJWILLIGE organisator van het lijntje ineens een aantal nare berichten. Het vlees had in JOUW vriezer gemoeten, maar het is met die ander meegegaan. Het gerucht gaat dat het vlees in de tussentijd een paar keer buiten de vriezer heeft gelegen en de vakantiegangers willen hun geld terug. Je legt uit dat je dit lijntje vrijwillig organiseert, dat je hier geen cent aan verdient, dat je een particulier bent en niet kunt terugvallen op een potje om mensen geld terug te geven, dat je geen Degomeat bent waar mensen hun geld terug kunnen eisen, kortom: dat je niet in staat bent deze ontevreden 'klanten' (want dat zijn het blijkbaar tegenwoordig op Barfplaats) het vlees terug te nemen en het geld te retourneren.
Na deze uitleg blijf je zeer vervelende en beschuldigende berichten ontvangen van deze 'consumenten' en vraag je je toch af, waar het 'Barfplaatsgevoel' gebleven is, waar we te maken hebben met MENSEN en niet met verwende consumenten, waarom je eigenlijk nog de moeite doet om een lijntje te organiseren en te rijden, terwijl je achteraf te maken krijgt met KLANTEN die denken zich te kunnen beroepen op een niet-bestaande garantie, want mensen: het rijden van lijntjes wordt door de meeste mensen vooralsnog VRIJWILLIG en ZONDER WINST gedaan.
En dan is het héél vervelend als dingen niet gaan zoals je jezelf van tevoren bedacht had, maar het geeft je ECHT NIET het recht onze waardevolle vrijwilligers te behandelen als een stuk vuil. Je loopt namelijk niet alleen zelf het risico dat je uitgesloten wordt van volgende bestellingen, maar je verpest het óók nog eens voor de anderen, die ook afhankelijk zijn van deze BP-leden! En als er dan uiteindelijk ook nog gedreigd wordt met aangifte bij de politie vanwege internetoplichting (ja, echt waar), dan heb je volgens mij totaal níet begrepen waar het -althans, zo was het 2 jaar geleden- op Barfplaats om draait. Namelijk om saamhorigheid, teamwork en begrip als het een keer (buiten de schuld van onze vrijwilligers!) niet loopt zoals het had gemoeten.
De laatste tijd erger ik me meer en meer aan de houding van een aantal BP-leden die vanaf hun wolk neerkijken op BP en wel de eersten zijn om mee te bestellen in topics, maar zichzelf niet (eens een beetje) inspannen om BP en de Vraag&aanbodcategorie draaiende te houden. Zonder iemand persoonlijk aan te vallen, want ik ken van weinigen hier de persoonlijke omstandigheden en ik ga graag uit van het goede van de mens. Maar dit incident is de welbekende druppel en ik vraag me écht af: waar gaat het heen met Barfplaats, of eigenlijk: met de verdwijnende MENSEN en de opkomende verwende CONSUMENTEN die hier vaker en vaker verschijnen?