Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#2951501
nou die vitamine en mineralen poeder is even een puntje :-\
volgens zijn school is het niet nodig.....volgens mij dus wel.
Ik lees overal dat dit echt nodig is,zoonlief heeft dit al op school gezegt en de leerkrachten vinden het niet nodig.
tja... :-X

ik heb al eierschillen tot poeder gestampt en over zijn voer gestrooid zo dat hij wel calcium binnen krijgt.
voor ons eigen gevoel zouden we een potje vitamine en mineralen poeder kunnen kopen,maar ik ben bang dat dit eenmaal weer op school verwaterd.mischien demonstratief potjes inleveren met een uitdraai over het nut van die poeders?
#2951714
Ik gebruik ook sepia die ik in een vijzel vermaal. Vooral mijn vrouwtje eet dat graag. Komt misschien omdat ze regelmatig eieren legt. Zij zoekt dan bewust de stukjes sepia eruit. Terwijl ik de voedseldieren bepoeder.

Hier wat foto's van mijn baardjes:

Hier zijn ze nog jong. Ik weet niet meer hoeveel weken.
Afbeelding

Deze is van vorig jaar.
Afbeelding

En dit is mijn krekel kweek.
Afbeelding
#2951725
Verder vroeg ik mij af of je een plantenspuit hebt. Het is verstandig om een baardje regelmatig nat te sprayen om zo vervellen makkelijker te maken. Veel baardjes drinken de waterdruppels die ontstaan op. Zelf heb ik een drinkbakje in het terrarium staan.

Mijn baardjes gaan ook wel eens in een bak met water. Dan zwemmen ze een beetje en badderen ze wat. Helaas heb ik daar geen foto's van. Als je de baardagaam nat gaat sprayen lauw water gebruiken.

Voer je meelwormen? Het pantser is heel hard en is moeilijk verteerbaar. Ik voerde de meelwormen paneermeel en wachtte tot ze gingen vervellen. Dan zijn ze wit en is hun pantser zacht. Dan deed ik ze gauw in de vitamine poeder en gaf ze dan aan de baardjes. Nu voer ik ze niet meer en hou het bij krekels, sprinkhanen en weideplankton.
Soms geef ik ze wasmotten. Niet teveel, want baardjes kunnen dan vervetten en dan vooral hun lever. Ik gebruik ze vooral als snack. Wasmotten hou ik lang goed in de koelkast, door de kou gaan ze in een soort rust. Zo blijven wel een paar weken goed.

Veel succes en plezier met het baardje en als je vragen hebt of bij iets twijfelt,  laat het maar horen.
Laatst gewijzigd door Mandarijn op do 03 jul 2014, 01:50, 1 keer totaal gewijzigd.
#2951755
Man lief wilde ook graag een baardje. Ik vond het prima. Tot we bij verdieping erachter kwamen dat deze dus levende voedseldieren krijgen. Toen ben ik afgehaakt. Ik ben echt voor de dood voor insecten en dat gespuis... Brrrr wormen gaat nog wel, zolang ik ze niet hoef te voeren. Of uit het bakje mag schudden. Maar kakkerlakken, sprinkhanen en krekels gaat me echt te ver. Ik geloof dat ik spontaan in mijn broek zou piesen als ik bij iemand de wc op zou lopen en er zouden sprinkhanen zitten.

Ik dacht trouwens dat ze een paar dagen moesten vasten voor dat je ze gaf. Zodat de darmen leeg raakte.
#2951764
baardje krijgt iedere morgen een lauwe douche met de plantensproeier(mee gekregen van school)
vitamines ga ik vanmiddag maar kopen,zo lang het beestje bij ons is krijgt hij dat en het potje gaat weer mee naar school.
op school krijgt hij trouwens regelmatig pinkies,maar qua insecten blijft het daar helaas bij meelwormen.

die sepia heb ik ook al voorbij zien komen met goodle en lijkt me een stuk makkelijker dan de ei poeder die ik gisteren gestamt heb in mijn vijzel ::)
moet dit ook tot poeder gestampt worden?

een badje wil ik hem volgende week geven als hij wat meer gesetteld is,voor nu lijkt me de verhuizing spannend genoeg geweest en een badje heeft hij nog nooit gehad op school.
zal er wel foto`s van maken  :)
#2951795
Top hij wordt heerlijk verwent bij jullie, indd pinky's lusten ze graag maar ook die zijn vet.
Voor het badderen gebruik ik de douche bak die heeft rechte kanten (ik laat eerst een tijdje heetwater door de bak spoelen zodat het water waar hij inzit niet te snel afkoeld),
ik leg er een steen in en laat het vollopen met hem erin met handwarm water net zolang tot hij gaat drijven.
Om af te drogen gebruik ik een hydrofiel en geen handdoek ivm dat de nagels anders makkelijk vast komen te zitten.
#2951813
Roef & Hidde schreef: baardje krijgt iedere morgen een lauwe douche met de plantensproeier(mee gekregen van school)
vitamines ga ik vanmiddag maar kopen,zo lang het beestje bij ons is krijgt hij dat en het potje gaat weer mee naar school.
op school krijgt hij trouwens regelmatig pinkies,maar qua insecten blijft het daar helaas bij meelwormen.
Jammer dat het zo eentonig voer is. Dan wordt hij nu lekker verwend.

Hij zal zeker wel genieten van de douche?
Roef & Hidde schreef: die sepia heb ik ook al voorbij zien komen met goodle en lijkt me een stuk makkelijker dan de ei poeder die ik gisteren gestamt heb in mijn vijzel ::)
moet dit ook tot poeder gestampt worden?
zal er wel foto`s van maken  :)
Ik maak daar ook poeder van. Soms zitten er wat grotere stukjes tussen. En mijn vrouwtjes eet dus die stukjes het eerste eruit.
Roef & Hidde schreef: een badje wil ik hem volgende week geven als hij wat meer gesetteld is,voor nu lijkt me de verhuizing spannend genoeg geweest en een badje heeft hij nog nooit gehad op school.
zal er wel foto`s van maken  :)
Niet raar kijken als hij de eerste keer niets doet of juist wilt ontsnappen.
#2951834
Afbeelding

menu van de dag: witlof,wortel(beetje),bloemkool(beetje),selderijblad,lavendel,paardebloemblad,appel,banaan,2 wilde aardbeien(de echte),rozenblaadjes,plakje ei.het geheel is op smaak gebracht met een snufje eischaal poeder  :biggrin2:

oja en wat meel wormen :-\

douchen vindt meneer erg fijn,als hij de sproeier ziet dan klimt hij op het plankje en laat zich heerlijk besproeien,koppie omhoog en oogjes dicht en dan drinkt hij ook de druppels langs zijn bekkie........ ik vind hem zo gaaf :smitten:
#2952151
Els&Flow schreef: Onze agamen vonden het fantastisch om mee te gaan in de douche, liefst op je hoofd en afwassen was ook een hele sport met een loslopend baardje. 

Ik zou wel weer een agaam willen, maar ja vriendje niet.  :-X
ohh zoonlief wil er ook zoooo graag 1 maar ik hou het een beetje af.
Moet zeggen dat ik ze door dit topic toch wel erg leuk ga vinden ..... maar ja dan de vakanties....
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door