Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Parelridder
#2933566
Esther Q schreef: Stel opa van een reu (de reu zelf is helemaal leuk, gezond, 8 jaar en nog flink sportief), maar de opa van de reu heeft BC heupen (in Nederland getest). Opa zit aan beide kanten. De reu zelf heeft dus een hele hoge coi (halfbroer x halfzus). Ouders heupen zijn AA. Reu zelf is AA. De lijn van de teef is goed, AA, enkele keer ergens een B. Opa is 15 geworden en heeft nooit klachten gehad. Reu is niet verwant aan de teef. Er is weinig keus in geschikte reuen (in heel Europa bedoel ik dan, naast de deur niks).
Zou je zo'n reu inzetten? Waarom wel, waarom niet?
Een minder mooie HD uitslag kan vele oorzaken hebben, naast aanleg. Voeding, beweging en trauma natuurlijk, maar ook een knullig gemaakte foto kan ook tot een (dan dus onterecht) slechte uitslag leiden. Als een hond al zo oud is dat je kijkt naar een kleinzoon daarvan, zou ik zo veel mogelijk nakomelingen op zoeken en de gezondheidsresultaten dáár van bekijken. Belangrijker dan de uitslag van het dier zelf, is immers hoe hij vererfd heeft!!
Dat de dekreu uit een zó hevige lijnteelt komt zou ik niet fijn vinden, maar niet noodzakelijk uitsluitend als hij t.o.v. je teef idd volledig out-cross is (vele generaties lang). 'k Zou wel heel degelijk willen uitzoeken hoe het nest waaruit hij komt heeft uitgepakt, of daarin trammelant gekomen is als gevolg van de inteelt. Om die reden zou ik het fijn vinden als die honden niet ál te jong meer zijn (omdat sommige ziekten, denk aan bijv. kanker of epilepsie, zich vaak pas openbaren als de hondjes een jaar of 4-5 zijn) en dat is het geval! :)

Barfplaats wordt gesponsord door