MDO schreef:
Hoi Michelle, je schrijft dat stress en lichamelijke gesteldheid ook een rol kunnen spelen? Onze eerste Golden is vorig jaar overleden aan nierfalen, ook had hij regelmatig diarree. Bij hem zag je dat zijn vacht dof werd, maar dat de vachtkleur ook veranderd had ik nog niet eerder gehoord. Interessant!
Verder zeggen inderdaad veel mensen dat hij grijs wordt, en daarvan zou ik nou wel eens willen weten wat de oorzaak van is. Mijns inziens zit dat in de genen, deels, maar ook vraag ik me af of het ook niet beïnvloed wordt door de voeding. Nu krijgen onze honden Carnibest, hoge kwaliteit voeding, kan het niet aan liggen.
Is er dan iets wat je in de voeding kan toevoegen zodat honden qua vachtkleur niet veranderen. Een hond veranderd nou eenmaal qua vacht, maar op 6 jarige leeftijd al grijs worden......
Ik heb mede nav mijn opleidingen (m.n. hondengedrag) wat dingen in het leven van mijn eigen hond gewijzigd, oa op het gebied van stress en medicatie en de laatste ca 2 jaar is zijn vacht dieper van kleur geworden (hij heeft de kleur van een Golden). Zoals de DA laatst zei: het lijkt wel of 'ie een kleurspoeling heeft gekregen

Mijn hond is ca 10,5 jaar oud, heeft een slechte start gehad in het leven, is al jaren lichamelijk een krakende wagen en reageert averecht op de meeste reguliere en niet-reguliere medicatie.
Bij mensen kan stress, voeding etc ook van invloed zijn op het haar (dof, futloos, droog, haaruitval, grauwe haarkleur) en/of de huid (dof, droog, bleek, doorschijnend, grauw etc). Idem voor ogen, oren etc.
De oorzaak kan per hond verschillen lijkt mij en de oplossing ook. Ik denk dat het daarom belangrijk is om naar het totale plaatje te kijken en daar waar mogelijk dingen aan te passen waardoor de kwaliteit van leven verbetert, geestelijk en lichamelijk en dus mogelijk ook de vacht(kleur).