Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door bea
#2900181
Nee ik heb de mazzel dat ik een auto heb, ze gaan bij de deur in de auto en bij het bos er weer uit. Ik loop 4 keer per dag in het bos met ze.
Ze lopen eigenlijk altijd los, totdat ik andere honden zie. Die heb ik gisteren en vandaag allemaal kunnen vermijden dus in dat opzicht kan ik haar de rust geven om te herstellen.
Heb inmiddels Bach rescue spray gehaald en in mijn zak voor als...
in de tuin durft ze alleen als ik en de andere honden erbij zijn. Als 1 van de andere honden naar binnen gaat gaat ze snel mee.
Heb vannacht benden geslapen want ze klom tegen de muur op toen ik naar boven wilde aan. Heb weinig gezegd alleen de matras van boven gehaald en mijn beddegoed.
Ze heeft goed geslapen vannacht niet bij mij op bed, maar in de mand bij Jersey ( de labrador)
Ze zoekt veel steun bij Jersey, dat is goed toch??
Als het goed is komt morgen de rust compositum, heb ik besteld want kan ik hier nergens kopen. Heb half Almere door gereden ervoor. :o
Gebruikersavatar
Door Neally
#2900185
Wat een ervaring zeg, achterna gezeten door twee honden en nu in paniek.
Van Bach enzo weet ik niets. Lana was nadat ze gebeten was ook paniekerig. Ik heb haar steeds aan de lijn uitgelaten, merkte
dat zij daar toch een bepaalde zekerheid uithaalt.  Heb daarnaast aan buren, waarvan ik weet dat ze stabiele honden hebben,
gevraagd of ze wilde helpen om haar weer zekerder te maken.
Steeds een ontmoeting gehad met deze honden en nu is ze weer haar lekkere zelf.

Ik hoop voor jou en haar dat de rust comp. werkt. Dikke knuffel.
Door Parelridder
#2900194
Irta schreef: Ja, met het verschil dat deze hond dus al een negatieve ervaring heeft gehad en dat het advies was aangelijnd te houden. Das een heel leuk advies als je met betrouwbare andere honden te maken hebt, maar dat weet je simpelweg niet bij onbekende honden. Ik zeg dus niet dat je niet aan moet lijnen tijdens het wandelen, maar wel dat ik mijn hond in dit geval bij andere (onbekende en/of onvriendelijke) honden uit de buurt zou houden. Enkel gedoseerde interactie met bekende betrouwbare honden opzoeken.
Voor het over-, óver grote deel van de honden die we ontmoeten is het niet nodig om te vluchten. Mijn hond had n.a.v. de achtervolging en daardoor ontstane irreele angst en paniek niet meer de mogelijkheid dat waar te nemen, haar paniek werd al getriggerd door iedere vorm van opwinding bij de ander, dus ook bijv. blijdschap of hitsigheid. Buiten dat is een imponerende hond zeker niet altijd een bedreiging in de betekenis dat je maar beter kunt gaan rennen voor je leven. Sterker nog, kalm gedrag is over het algemeen verstandiger. Buitend at zie ik mijn honden liever nóóit vluchten, stomweg omdat ik ze dan onmogelijk nog kan beschermen, zo ook die keer dat ze werd nagejaagd door die Duitse herders: ze rende steds verder bij mij vandaan, de eigenaren van de herders deden niets en ik stond daardoor volkomen machteloos... Zo lang ze naar mij komen (en aangelijnd zijn ze dat vanzelf) kan ik ze bescherming bieden door bijv. zo nodig de andere hond met overtuiging weg te sturen of letterlijk voor mij hond te gaan staan.
In geval van het maatje wat n.a.v. een trauma paniek-/vluchtgedrag ontwikkeld had, liet ik haar op advies van de GT gewoon kennis maken met wie we tegen kwamen, als voor het trauma, maar dan aangelijnd. Honden die ik niet vertrouw gingen we dus vanzelfsprekend net als eerder zo mogelijk uit de weg. Zo deed ze de ervaring op dat er niets 'gebeurde', leerde ze weer te ontspannen in contacten. Als ze de andere hond na de eerste kennismaking ging vertrouwen - het duurde een poosje voor ze dat weer kon - mocht ze aangelijnd lol maken. Naarmate haar herstel vorderde mocht ze in die situatie vrij, dus aangelijnd kennismaken en na ontspanning - als ik goed zicht had op dat er geen anderen aan kwamen - de lijn er even af t.b.v. vrij spel. We kwamen met regelmaat mensen tegen die graag bereid waren mee te werken door hun onstuimige hond even aan te lijnen om de situatie wat gecontroleerder te maken voor mijn maatje of - als het heel goed ging - even samen op te lopen, danwel tijd te nemen om ze te laten spelen.
Het heeft tijd gevergd en geduld. Hartverscheurend om te zien hoe ze van een onverschrokken en áltijd blij levensgenietertje t.g.v. één rot ervaring veranderde in een hondje wat met grote angst voor soortgenoten door het leven ging. Er is dan ook met geen pen te beschrijven hoe verschrikkelijk gelukkig ik (nog steeds) ben dat ze weer volledig is hersteld, weer haar blije, vrije en zelfverzekerde zelf is geworden die met iedereen lol wil trappen en uitblinkt in het verleiden daartoe.
Door Parelridder
#2900198
bea schreef: Nee ik heb de mazzel dat ik een auto heb, ze gaan bij de deur in de auto en bij het bos er weer uit. Ik loop 4 keer per dag in het bos met ze.
Ze lopen eigenlijk altijd los, totdat ik andere honden zie. Die heb ik gisteren en vandaag allemaal kunnen vermijden dus in dat opzicht kan ik haar de rust geven om te herstellen.
Heb inmiddels Bach rescue spray gehaald en in mijn zak voor als...
in de tuin durft ze alleen als ik en de andere honden erbij zijn. Als 1 van de andere honden naar binnen gaat gaat ze snel mee.
Heb vannacht benden geslapen want ze klom tegen de muur op toen ik naar boven wilde aan. Heb weinig gezegd alleen de matras van boven gehaald en mijn beddegoed.
Ze heeft goed geslapen vannacht niet bij mij op bed, maar in de mand bij Jersey ( de labrador)
Ze zoekt veel steun bij Jersey, dat is goed toch??
Als het goed is komt morgen de rust compositum, heb ik besteld want kan ik hier nergens kopen. Heb half Almere door gereden ervoor. :o
Fijn dat ze steun ervaart van de aanwezigheid van haar maatje!! Daar is niets op tegen, zeker benutten! Jersey kan haar helpen de spannende dingen weer aan te gaan door het samen te doen.
Ik zou Mila zo lang niet gaan roepen als er een andere hond aan komt om dán aan te lijnen, maar haar aangelijnd houden. Allereerst voorkom je zo dat ze gaat vluchten nog voor je geroepen hebt, daarnaast zou ze onbedoeld de link kunnen gaan leggen tussen jouw roepen en haar angst: als de baas roept is er ergens dreiging. Dan gaat jouw roepen dus stress veroorzaken.
Hopelijk zakt de hevigheid die haar zelfs angstig maakt om zonder jou beneden te blijven gauw. Sterkte!! :bigarmhug:
Door yvette_van_alert
#2900274
Ik zou zo snel mogelijk andere honden op zoeken in een veilige setting. Andere honden aan de lijn, achter een hek en daar gewoon zijn.  Ze hoeft er geen interactie mee te hebben.  Er kunnen gewoon meter tussen zitten. Doe dan vaak zitten te zitten trainen. De hond is een een voor hem/haar spannende situatie op een afstand dat hij/zij er niet van overstuur is.  En daar ga ik gewoon zitten en zo lang tot de hond zich ook ontspant.  Ik doe dit vaak in een controleerde setting dus de ander hond, de persoon is een bekende die zo lang blijft als nodig is.


Dit kan je met vanalles ondersteunen.. dap, geitenmelk, thundershirt, homeopathie, fytomiddel net wat je prettig vind. Sommige dingen kan je ook combineren.


Bij wachten tot de hond tot rust is gekomen heeft ook de ervaring langer de tijd om goed in te werken vandaar dat ik gelijk zou gaan oefenen. 
Succes met het oefenen.
Door Lil
#2900371
yvette_van_alert schreef: Ik zou zo snel mogelijk andere honden op zoeken in een veilige setting. Andere honden aan de lijn, achter een hek en daar gewoon zijn.  Ze hoeft er geen interactie mee te hebben.  Er kunnen gewoon meter tussen zitten. Doe dan vaak zitten te zitten trainen. De hond is een een voor hem/haar spannende situatie op een afstand dat hij/zij er niet van overstuur is.  En daar ga ik gewoon zitten en zo lang tot de hond zich ook ontspant.  Ik doe dit vaak in een controleerde setting dus de ander hond, de persoon is een bekende die zo lang blijft als nodig is.


Dit kan je met vanalles ondersteunen.. dap, geitenmelk, thundershirt, homeopathie, fytomiddel net wat je prettig vind. Sommige dingen kan je ook combineren.


Bij wachten tot de hond tot rust is gekomen heeft ook de ervaring langer de tijd om goed in te werken vandaar dat ik gelijk zou gaan oefenen. 
Succes met het oefenen.
Ah, dat is een goede tip!
Door bea
#2900645
Nou dat achter een hek  wachten pffff paniek alom, zo gauw ze een hond ziet en merkt dat ze vast is. Ze probeert zich uit alle macht los te rukken en jankt en piept en raakt echt helemaal in paniek als blijkt dat ze niet loskomt. Heb geprobeerd haar af te leiden met een balletje. Nada!! Heb gevraagd of ze door wilde lopen met de hond want dit werkt niet sorry. Zal het van de week nog een keer proberen.
Heb erover gepraat met anderen en de angst komt niet alleen van die honden die haar achterna kwamen, de angst is er altijd wel geweest, maar ws waren die honden de druppel. ik slaap nu al nachent beneden bij haar en vanmorgen ging mijn man weg half vijf en vanaf dat moment is ze niet stil geweest, piepen heen en weer lopen tegen de gordijnen opspringen tegen het traphekje op proberen te klimmen, tegen de muur op. Heb inmiddels geen behang meer op de muur in de gang, de gordijnen zijn stuk. Ik zit er even helemaal doorheen.
Ik ben nu nog vrij maar moet straks weer werken ik zou niet weten hoe?
Net word de kliko geleegd en ze springt weer tegen de muur op. Ik kan toch niet de hele dag binnen zitten met de deur dicht en radio hard aan, de andere twee honden liggen zo graag buiten in de zon.
Ik weet het niet meer echt niet. Heb de fokker al om advies gevraagd, maar die kan me niet helpen.
Door sella
#2900771
Laat haar ook even doorlichten of er fysiek niets aan de hand is. Mijn ervaring is dat ze daardoor nog minder kunnen hebben aan geluiden ect en de adrenaline maar niet wil zakken.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2900795
sella schreef: Laat haar ook even doorlichten of er fysiek niets aan de hand is. Mijn ervaring is dat ze daardoor nog minder kunnen hebben aan geluiden ect en de adrenaline maar niet wil zakken.
+1, maar dat zal nu ook niet makkelijk zijn. Het klinkt wel heel logisch dat er meer achter moet zitten, want dit is wel een hele heftige reactie voor 1 incident. En als ze thuis al zo volledig over de zeik is, dan zal een ontmoeting met andere honden dus ook niet lukken. Dat is wat ik eerder bedoelde met de stress laten zakken, maar daarbij dacht ik aan een halve of hele dag. Ff bijkomen zeg maar. Nu zou de stress toch echt minder moeten zijn.
Door bea
#2900800
Nee het word niet minder, maar het is niet dat enige accident. Ik denk dat dit accident de druppel was. Laatst deed ze ook al zo paniekerig toen er harde wind was buiten toen wilde ze ook al tegen de muur opklimmen. En ze is al bang aangelegd (vreemd woord trouwens). Ze is bij de da geweest en mankeerd verder echt niets.
Door yvette_van_alert
#2900831
Ik zou een programma op maat maken met een gedragstherapeut.


Ik zou het in scene zetten met dus de andere hond achter een hek, aan de lijn. Je eigen hond gewoon bij jouw aan de lijn.  en op hele grote afstand beginen.  Echter dit speelt dus al langer en een programma op maat is dan altijd beter.
Laatst gewijzigd door yvette_van_alert op ma 31 mar 2014, 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door