Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Kaela
#2886795
[quote="Lizzy"]
Ik vind het heel moedig van je dat je uitlegt hoe en waarom. Ik wil jou niet kwetsen, ik wil niemand kwetsen maar Oscar is een hond die gemiddeld genomen door de meeste mensen geëuthanaseerd zou zijn geweest..... En waar ik nog begrip voor gehad zou hebben ook :-\. Puur omdat het bijna geen leven met hem is. En puur omdat mensen geen begrip voor hem kunnen hebben. Het begrip, de liefde, het vertrouwen, het geduld en de energie die hij nodig heeft....., je moet echt toegewijd zijn aan zo'n hond. En dat ben jij.

Ik zie ook wel dat Oscar niet altijd even ontspannen is. Maar voor Oscar, met wat je hier met hem doet, is Oscar voor zijn doen zoooo heeeeeeel goed!!! En als je in zo'n korte tijd zoveel vooruitgang boekt, ohhhww, dan is er zoveel reden tot vreugde!!!!!! En wat ik het mooie vind is ondanks dat Oscar niet helemaal ontspannen en vol overgave is (ik denk dat die arme hond niet eens weet hoe ie dat moet zijn....), ziet hij er niet uit als een dood-zielige hond die het alleen maar zwaar heeft in het leven. Je ziet dat hij het ook plezierig vindt, om met jou aan het werk te zijn.

Ik heb ook echt buitengewoon veel respect voor je. Hoe je met deze hond om gaat. Dat is niet veel mensen gegeven.
[/quote]

Je verwoord het heel erg goed Lizzy, ik ben er door geroerd. Ook door de vele andere bemoedigende en lieve woorden in dit topic, dat vind ik echt heel fijn en lief!

Ja, Oscar zou bij een ander waarschijnlijk allang een spuitje hebben gehad en dat zou ik ook snappen, we hebben zelf ook op het punt gestaan. Je zegt precies wat ik een tijdje terug in het topic over moeilijke hondjes uit het buitenland halen heb uit proberen te leggen. Voor een hond als Oscar moet je niet 1, niet 10, maar 100 stappen extra zetten. En ja, ik erken wel dat wij gewoon heel veel voor hem doen en dat doen we uit liefde, maar daar komt ook een stuk "mazzel" bij kijken. Wij kunnen een hond met verlatingsangst hebben, want meneer K werkt thuis en is een holbewoner. Dus dan is dat niet zo'n issue. Ik vind trainen het aller leukste wat er is, dus dan is een probleem in de meeste gevallen oprecht een uitdaging. Ik baal ook her en der van dingen, zoals het jagen en dat de katten boven moeten wonen. Maar ja, niemand heeft een perfecte hond, er is altijd wel wat.

Wat ik het aller aller moeilijkste vind aan het feit dat Oscar zo moeilijk is, is dat het zo verdomde moeilijk is om mensen te laten zien hoe leuk hij ook is! Want hij kan zeker wel dingen vol overgave doen! Hij is voor ons een super fijne, gezellige, knuffelige, humoristische lieve schat. En ik snap het dat mensen dat niet zien. Ik snap het dat mensen denken jeeeeeeeez, wat een werk! Maar wij zien veel vaker leuke dingen! We hebben meer pret dan problemen, kun je nagaan! Het enorme voordeel bij Oscar is dat ik hem ontzettend goed in kan schatten en dus precies weet wat wel en wat niet kan. En dat wordt een tweede natuur, daar denk ik niet eens over na. En wat hij goed kan, dat kan hij ook ontzettend goed! Hij is tenslotte in alles wat extreem, dus ook in de goede dingen. Sterker nog, ik durf te wedden dat als ik jou morgen in Zoetermeer tegen kom en een uur met je optrek met Oscar, dat je niets eens wat door hebt. Want hij is eigenlijk gewoon heel normaal in de dagelijkse omgang, als je een beetje normaal met honden om kunt gaan. Hij zeker niet zielig en heeft het zeker niet alleen maar zwaar. Dan had ik die spuit wel al laten zetten, want het is alleen maar leuk als het samen leuk is.

Martine, hartstikke fijn dat je het vraagt. Ik leg het graag uit. Ik heb zelf nog nooit eerder een dier gehad wat zo niet tegen dwang kon. Het leert je anders kijken en anders denken, zeker op de momenten dat er een splinter in zo'n poot zit!
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2886815
[quote="Esther Q"]
Mooi werk, kaela! Ik heb met Boef een soortgelijk probleem. Hij is dan wel niet levensgevaarlijk, maar wel heel moeilijk te behandelen. Als jonge hond heeft hij pijn gehad bij de dierenarts die met een instrument bij zijn ogen huid weghaalde. Sindsdien is zijn angst gegroeid en inmiddels kun je niks aan hem laten zien of of hij schiet in de stress. Alleen de kam gaat nog goed. Het is niet altijd zo erg geweest en een periode kon ik bv nog wel teken weghalen met de clicker, maar het verergert, ik denk omdat hij ouder wordt en nog minder gedoe wil aan zijn lijf, nog sneller geërgerd is. Hij houdt vooral van rust en niet teveel geknuffel. Als ik echt iets moet, dan doe ik dat tegenwoordig met een muilkorf om, zodat het zo snel mogelijk gebeuren kan, maar ik vind het zo naar voor hem dat hij stress heeft. Ik ga dit ook proberen! Maar ik heb een vraag. Wat doe je als je er net mee begint en de woorden van zijn lichaamsdelen gaat leren en hem daar aanraakt als hij 'nee' zegt. Stop je dan helemaal? Voor hoelang? Of vraag je het opnieuw? En je beloont hem dan ook voor het 'nee' zeggen met voer?
[/quote]

Oh jee, dit vind ik moeilijk. Ik ben geen trainer en geen GT en ik heb geen idee of wat voor ons werkt voor jou ook werkt. Ik zal uitleggen wat wij doen en wat voor ons werkt, meer kan ik niet.

Als je de lichaamsdelen aanleert, dan is het een kwestie van aanraken, benoemen, belonen. Ik heb dit specifiek met de SATS methode gedaan, misschien kun je daar op googlen om er meer over te leren. Ik ben begonnen bij lichaamsdelen die makkelijk voor hem waren. Oscar kende al gewoon touchen, dus de kin was heel makkelijk. Maar bijvoorbeeld zijn voorpoten mag ik ook gewoon aanraken, dus dat is laagdrempelig.
Vervolgens ga je het lichaamsdeel vragen. Eerst elke kleine toenadering en poging van de hond belonen. Later pas de tijd uitbreiden. Als Oscar dan ook maar een heel klein beetje zijn hoofd de goede kant op deed, belonen. Als hij nee zegt, dan doe ik mijn handen weg, kijk zelf ook even ergens anders heen, wacht even en vraag opnieuw. Zegt hij dan duidelijker nee, dan is het klaar, dan hou ik op of ga ik iets heel anders vragen. Oscar heeft tot nog toe 1 keer definitief nee gezegd, toen ben ik gestopt voor die sessie. Verder heeft hij mij elke keer op de tweede keer gegeven wat ik wilde. Ik beloon het nee zeggen niet met voer, maar door te stoppen. Ik willig zijn wens in en dat is denk ik de grootste beloning die je geven kan.
Toen de makkelijke lichaamsdelen goed gingen en ik zeker wist dat hij het recht op nee zeggen snapte, ben ik naar moeilijkere delen gegaan, in zijn geval zijn oren en ogen. Zijn echt moeilijke deel, namelijk zijn heupen, heb ik nog niet gedaan. Omdat ik dat nog te moeilijk voor hem vind en omdat ik denk dat die noodzaak niet zo groot is. Je zult voor jezelf moeten bepalen wat makkelijker en wat moeilijker voor Boef zal zijn en waar jij eerst het meeste aan hebt om te kunnen. Ik vind nu oren zalven en ogen druppen belangrijk omdat hij daar vaak wat mee kwakkelt. En ik vind injecteren belangrijk, omdat we hem dan altijd kunnen verdoven als er iets groots aan de hand is. Maar dat kan voor jou heel anders liggen.
Door yvette_van_alert
#2886851
Ja dat is het precies. Nu hij zelf beslissen mag, werkt hij ontspannen en vrolijk mee (en dat zal straks waarschijnlijk afnemen naar ontspannen en accepterend, want uiteindelijk zijn dingen die pijn doen gewoon niet leuk).
Hier reageerde ik op Karin.  En nog maals ik vind het knap. En heb enorm respect voor je geduld, de tijd en de liefde voor Oscar die je opbrengt
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2886879
[quote="yvette_van_alert"]
Hier reageerde ik op Karin.  En nog maals ik vind het knap. En heb enorm respect voor je geduld, de tijd en de liefde voor Oscar die je opbrengt
[/quote]

Nou ja, ik vind hem dus heel ontspannen, maar ik bedoel dan denk ik precies iets anders. ik quote mezelf even:
[quote="Kaela"]
Maar ik heb in 2,5 week nog geen enkele keer koekjes hoeven strooien om spanning af te vloeien, een sjorspelletje hoeven doen om spanning af te vloeien, hij is ook nog geen enkele keer tegen mij opgesprongen en hij heeft ook nog geen enkele keer aan mij geknaagd. Hij blijft zelfs vrijwillig liggen als ik tussendoor nog even iets pakken moet. Dat is simpelweg uitzonderlijk voor Oscar en zo'n laag stressniveau red ik in de normale training van kunstjes niet eens.
[/quote]

Ik zie ook dat hij hijgt en her en der verstart en als ik moeilijkere dingen vraag als in het filmpje krijg ik nog wel iets meer reactie, vooral dat hij zich verplaatst zodat ik niet meer daar bij kan waar hij spannend vindt. Maar met ontspannen doelde ik op mijn quote en ik begrijp dat dit niet direct duidelijk was met betrekking tot het filmpje. Hopelijk is het nu duidelijker. En ik vond je opmerking ook niet vervelend hoor! Ik heb het alleen uit proberen te leggen. Dank je voor je respect
Door Esther Q
#2886994
[quote="Kaela"]
Oh jee, dit vind ik moeilijk. Ik ben geen trainer en geen GT en ik heb geen idee of wat voor ons werkt voor jou ook werkt. Ik zal uitleggen wat wij doen en wat voor ons werkt, meer kan ik niet.

Als je de lichaamsdelen aanleert, dan is het een kwestie van aanraken, benoemen, belonen. Ik heb dit specifiek met de SATS methode gedaan, misschien kun je daar op googlen om er meer over te leren. Ik ben begonnen bij lichaamsdelen die makkelijk voor hem waren. Oscar kende al gewoon touchen, dus de kin was heel makkelijk. Maar bijvoorbeeld zijn voorpoten mag ik ook gewoon aanraken, dus dat is laagdrempelig.
Vervolgens ga je het lichaamsdeel vragen. Eerst elke kleine toenadering en poging van de hond belonen. Later pas de tijd uitbreiden. Als Oscar dan ook maar een heel klein beetje zijn hoofd de goede kant op deed, belonen. Als hij nee zegt, dan doe ik mijn handen weg, kijk zelf ook even ergens anders heen, wacht even en vraag opnieuw. Zegt hij dan duidelijker nee, dan is het klaar, dan hou ik op of ga ik iets heel anders vragen. Oscar heeft tot nog toe 1 keer definitief nee gezegd, toen ben ik gestopt voor die sessie. Verder heeft hij mij elke keer op de tweede keer gegeven wat ik wilde. Ik beloon het nee zeggen niet met voer, maar door te stoppen. Ik willig zijn wens in en dat is denk ik de grootste beloning die je geven kan.
Toen de makkelijke lichaamsdelen goed gingen en ik zeker wist dat hij het recht op nee zeggen snapte, ben ik naar moeilijkere delen gegaan, in zijn geval zijn oren en ogen. Zijn echt moeilijke deel, namelijk zijn heupen, heb ik nog niet gedaan. Omdat ik dat nog te moeilijk voor hem vind en omdat ik denk dat die noodzaak niet zo groot is. Je zult voor jezelf moeten bepalen wat makkelijker en wat moeilijker voor Boef zal zijn en waar jij eerst het meeste aan hebt om te kunnen. Ik vind nu oren zalven en ogen druppen belangrijk omdat hij daar vaak wat mee kwakkelt. En ik vind injecteren belangrijk, omdat we hem dan altijd kunnen verdoven als er iets groots aan de hand is. Maar dat kan voor jou heel anders liggen.
[/quote]
Bedankt voor je uitleg :) en succes met Oscar!
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2887064
[quote="Esther Q"]
Bedankt voor je uitleg :) en succes met Oscar!
[/quote]

Graag gedaan.

Gister tijdens de les op de hondenschool geoefend. Oscar was drukker en kleffer naar mij toe en ik iets meer afgeleid. Toch hebben we de gemakkelijkere oefeningen allemaal goed kunnen doen! Trots! De afspraak bij de dierenarts is gemaakt, dinsdag om 8 uur zijn we de eersten. En tot die tijd thuis lekker verder oefenen.
Door yvette_van_alert
#2887405
[quote="Kaela"]
En ik vond je opmerking ook niet vervelend hoor!
[/quote]

Gelukkig want het was ook niet rot bedoeld.

Het is een andere manier als die ik zou kiezen maar daarom niet slechter.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2887422
[quote="yvette_van_alert"]
Gelukkig want het was ook niet rot bedoeld.

Het is een andere manier als die ik zou kiezen maar daarom niet slechter.
[/quote]

En welke manier zou jij dan kiezen?
Door yvette_van_alert
#2887469
Ik zou meer veiligheid inbouwen.


Een keer niet opletten kan risicovol zijn in t geval van Bob, de corgi op t filmpje. Hij bijt voor de meeste schade.  Hij heeft bij t ophalen een van de vrijwilligers van de stichting gebeten. Dat duurde maanden voor t dicht was.  Hij bijt, schud en indien nodig herpakt hij. Hij brengt zeer grove schade toe. Daarom word hij niet herplaatst. Hij is te link.. zeker in combi met t feit dat mensen dit niet verwachten van zo'n schattig hondje.



Dit is ons proefmodel van Bob zijn feestkooi.  Er word nu een nettere uitvoering gemaakt.

Ook deze training is opgebouwd. En zou je zo kunnen opbouwen als Karin doet.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2887505
Oscar bijt niet zoals Bob voor de schade. Als hij bijt, dan laat hij ook weer los, zonder schudden of herpakken. Tegen de tijd dat ik dingen ga doen die risico op kunnen leveren gaat de muilkorf om. Dat is in ons geval voldoende veiligheid.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2888401
Vanmiddag bij het speuren zat er (denk ik) een doorntje in Oscar zijn achterpoot en liep hij mank. Ik kon op mijn gemak kijken wat er aan de hand was, hij liet het zomaar gebeuren. Maar ja, dan sta je midden in het bos en dan is het opeens niet meer eng he...  ::)

Doorntje was er vanzelf al uit, want later liep hij weer prima. Het is ook een enorm watje met zulke dingen, maar ja, daar neem je ook een herder voor he  :P

Oh, meneer K zegt nu precies dat Oscar toch nog last van die poot heeft. Ik ga een lamp pakken en nog eens kijken.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2888559
Kijken mocht thuis ook en het enige wat ik zie is een rood plekje. Honingzalf gepakt en dat mocht niet, van zodra de tube open ging was het een duidelijke nee. Dus rustig aan alles benoemd en opgebouwd en toen kon ik de voet zalven.
Vanmorgen weer een beetje honingzalf er op gedaan. Hij liep weer prima, dus het zal wel al zo'n beetje over zijn. Maar mooi trainingsmomentje zo. Ook nog even de rest van de routine gedaan, inclusief vrij realistische prik met de sateprikker. Ging ook allemaal weer goed!
Door Lizzy
#2888562
Wat gaat dat snel joh, de ontwikkelingen met Oscar! Ik vind dit overigens van een heel andere orde dan het filmpje van Bob. Niet vergelijkbaar eigenlijk. Maar goed, je schreef dat je zou willen dat mensen konden zien wat een geweldige hond Oscar ook is. Ik geloof je wel hoor. Als ik hem zo zie op het filmpje vind ik hem echt niet sneu! Ondanks al zijn onzekerheden zie je hem toch ook genieten. En jou ook!
Door yvette_van_alert
#2888892
[quote="Kaela"]
Kijken mocht thuis ook en het enige wat ik zie is een rood plekje. Honingzalf gepakt en dat mocht niet, van zodra de tube open ging was het een duidelijke nee. Dus rustig aan alles benoemd en opgebouwd en toen kon ik de voet zalven.
Vanmorgen weer een beetje honingzalf er op gedaan. Hij liep weer prima, dus het zal wel al zo'n beetje over zijn. Maar mooi trainingsmomentje zo. Ook nog even de rest van de routine gedaan, inclusief vrij realistische prik met de sateprikker. Ging ook allemaal weer goed!
[/quote]

Mooi zo
Gebruikersavatar
Door Rapalje
#2889032
Schitterend verhaal dit! Heel inspirerend! Echt zo knap en indrukwekkend hoeveel je kunt bereiken! En eigenlijk wel leuk dat je meteen een gevalletje hebt gehad waarbij je het in de praktijk kon brengen terwijl er echt 'iets' was.

Het is allemaal nog vrij nieuw voor mij, ik heb pas een jaar een eigen hond en sindsdien begin ik pas bekend te raken met die puur positieve benaderingen. Ik heb een gevoelige, angstige hond met wat bagage, dus het is ook echt het enige wat werkt. Ik denk dat dat controle geven bij mijn hond ook heel goed kan werken, dus daar wil ik wel mee gaan experimenteren.

De hond van mijn moeder ging ook helemaal in paniek als hij dacht dat iets pijn zou doen, een teek eruit trekken was echt ondenkbaar en bij de dierenarts ging hij helemaal door het lint. Ik wou dat ik dit eerder had gezien dan hadden we daar misschien wat mee kunnen doen. Helaas is het voor hem te laat, hij is er niet meer (niet vanwege dat gedrag hoor, hij was verder super lief en vrolijk) maar ik denk dat andere hondjes er nog wel baat bij kunnen hebben als baasjes zien hoeveel er mogelijk is.

Ik hoop dat je het heel lang niet 'echt' nodig zal hebben, maar veel succes!
Laatst gewijzigd door Rapalje op ma 10 mar 2014, 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door