Vinden jullie het een goed idee of hebben jullie meer zoiets van "pfft, alsjeblieft zeg" ?
http://www.kunogonda.nl/index.php/9-cer ... ndenfokker
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Jantina schreef: Ik geloof er niet zo in... maar vind het ook nog een beetje te vaag daarvoor.Ik vond dat ook heel vaag, die opmerkingen over "pups zijn gecontroleerd en goedgekeurd". Door wie? En inderdaad, op welke punten? En waar ik ook bang voor ben is dat je gedwongen word je aan allerlei regels te houden omtrent vaccineren en ontwormen en voeding. Maar goed, misschien gaat dat niet gebeuren.... Even afwachten maar, hoe het eruit gaat zien.
'hun pups zijn gecontroleerd en goedgekeurd'. Ja, door wie en op welke punten dan?
Het zou een goed initiatief kunnen zijn hoor, maar ik ben bang dat er dadelijk weer een lekkere voerfabrikant zijn sponsorschap aan mag hangen en dat de gecertificeerde pupjes allemaal weer op t Royaaale Konijn moeten, zelfde als met die huisdierenverzekering. Tot nu toe sta ik er dus niet positief tegenover.
Aan de andere kant, ik als beginnend fokker zou wel behoefte hebben aan zo'n certificering of een 'vakbond' of iets dergelijks waarbij je aan kan tonen dat het nestje naar eer en geweten is gefokt, en die je een soort van rechtsbijstands back-up bieden mocht er toch onverhoopt iets niet goed zijn met een pupje wat verkocht is en je komt er met de eigenaar niet meer redelijkerwijs uit. Dat soort gevallen.
Lizzy schreef: Je bedoeld "je koopt gewoon een certificaat en klaar ben je"?Hoeft niet per se. Bij de Teckels kan je gewoon lid zijn als fokker en je bijv. houden aan de primaire zaken zoals gezondheidsregels (ogen testen bijv.). Je krijgt dan gewoon een lidmaatschapskaart en korting op stambomen etc. Tweede optie is dat je NTC fokker wordt en aan bepaalde eisen voldoet om hier bij te mogen horen. Je dient je dan ook aan het VFR te houden die extra bepalingen kent zoals bijv. het houden van je pups tot 9 weken. Extra'tje voor de fokker is dat je gebruik mag maken van pupbemiddeling bijv.
Wat ik niet zo goed begrijp is dat je belooft te fokken volgens je VFR. Maar als je fokt volgens de regels van je RV, dan fok je toch al volgens de regels van je VFR?
Jantina schreef: Hoeft niet per se. Bij de Teckels kan je gewoon lid zijn als fokker en je bijv. houden aan de primaire zaken zoals gezondheidsregels (ogen testen bijv.). Je krijgt dan gewoon een lidmaatschapskaart en korting op stambomen etc. Tweede optie is dat je NTC fokker wordt en aan bepaalde eisen voldoet om hier bij te mogen horen. Je dient je dan ook aan het VFR te houden die extra bepalingen kent zoals bijv. het houden van je pups tot 9 weken. Extra'tje voor de fokker is dat je gebruik mag maken van pupbemiddeling bijv.Aha. Dat is dus per ras verschillend. Eigenlijk ook gewoon niet goed. Als je fokt volgens de regels van de RV, houd je je aan het VFR en anders niks.
Lizzy schreef: Ik denk niet dat je de enige bent hoor, die graag ergens op terug zou willen vallen! Ik kan nu niks anders bedenken dan : http://www.rechtvoorderashond.nl/ (Anne-Greet en Frenk). Maar feitelijk zou ik gewoon willen dat ik terug kan vallen op mijn RV en indien nodig RvB. En ik vind de RvB zo'n starre en dogmatische club die alleen maar volgens de regeltjes werkt, ik voel me zo in de steek gelaten door henNou, toen ik het typte dacht ik ook, eeeeuh, heb je daar de RvB niet voor? Nee eigenlijk niet dus... En helaas ik ook niet bij een dusdanig grote RV als de Teckelclub. Die lijken er ook alleen voor grote fokkers te zijn hoor. Nooit antwoord op je mail als je een vraagt hebt, heel ontoegankelijk.. Ze gaan niet bij Kassa zitten, want da's niet volgens de regeltjes. Rot op met je regeltjes, ga staan voor je RV's!
Lizzy schreef: Aha. Dat is dus per ras verschillend. Eigenlijk ook gewoon niet goed. Als je fokt volgens de regels van de RV, houd je je aan het VFR en anders niks.Inderdaad. Toen wij nog op zoek waren naar een reu, was het zo dat we een mooi manneke hadden gevonden met distichiasis. Hier mag je volgens de regels mee fokken, mits 1 ouderdier vrij is. Lizzy had het bij de eerste controle ook, nu niet meer. Maar pech, het blijft staan dus voor ons een absoluut vrije reu. Werd mij gewoon geadviseerd om dan mijn NTC fokkerschap op te zeggen zodat ik wel gewoon de combi kon maken.
Lizzy schreef: Ik vond dat ook heel vaag, die opmerkingen over "pups zijn gecontroleerd en goedgekeurd". Door wie? En inderdaad, op welke punten? En waar ik ook bang voor ben is dat je gedwongen word je aan allerlei regels te houden omtrent vaccineren en ontwormen en voeding. Maar goed, misschien gaat dat niet gebeuren.... Even afwachten maar, hoe het eruit gaat zien.De RvB maakt zich in deze discussie er erg makkelijk af naar zijn leden toe met hun "de fokker is verantwoordelijk". Stel dat ze namelijk echt zo zouden denken (altijd en niet alleen als het ff lastig wordt) dan moet je ook gewoon ophoepelen met je regeltjes en voorschriftjes en showeisen enz. Dan moet je als overkoepelende organisatie gewoon kiezen. Of je vindt de fokker verantwoordelijk en je doet verder niks anders dan stambomen afgeven (en speldjes in elkaars r**t steken) of je legt regels e.d. op en gaat vierkant achter die fokkers staan die zich aan die regels houden en je trekt je handen af (dus geen stambomen) van die mensen die zich niet aan jouw regeltjes houden.
Dat is dus hartstikke vern**keratief voor de koper. Net zoals de gezondheidscheck op weken door de da. Want een op 6 of 9 weken goedgekeurde pup is een pup die zo op het oog en oor niks mankeert op dat moment. En zo'n koper dan maar denken...jaaaa, maar deze is gecontrolleerd en goedgekeurd.
Ik denk niet dat je de enige bent hoor, die graag ergens op terug zou willen vallen! Ik kan nu niks anders bedenken dan : http://www.rechtvoorderashond.nl/ (Anne-Greet en Frenk). Maar feitelijk zou ik gewoon willen dat ik terug kan vallen op mijn RV en indien nodig RvB. En ik vind de RvB zo'n starre en dogmatische club die alleen maar volgens de regeltjes werkt, ik voel me zo in de steek gelaten door hen. Ze gaan niet bij Kassa zitten, want da's niet volgens de regeltjes. Rot op met je regeltjes, ga staan voor je RV's!
Jantina schreef: Ik geloof er niet zo in... maar vind het ook nog een beetje te vaag daarvoor.De kans dat er een voerfabrikant aan komt te hangen is echt miniem, de bedoeling is om een zo'n objectief mogelijke certificering op te zetten en dat past daar niet bij (ik weet het fijne er ook nog niet van maar mijn werk is betrokken hierbij dus ik weet wel de achterliggende gedachte en die is echt om het uit de vriendjespolitiek-sfeer te halen).
'hun pups zijn gecontroleerd en goedgekeurd'. Ja, door wie en op welke punten dan?
Het zou een goed initiatief kunnen zijn hoor, maar ik ben bang dat er dadelijk weer een lekkere voerfabrikant zijn sponsorschap aan mag hangen en dat de gecertificeerde pupjes allemaal weer op t Royaaale Konijn moeten, zelfde als met die huisdierenverzekering. Tot nu toe sta ik er dus niet positief tegenover.
Aan de andere kant, ik als beginnend fokker zou wel behoefte hebben aan zo'n certificering of een 'vakbond' of iets dergelijks waarbij je aan kan tonen dat het nestje naar eer en geweten is gefokt, en die je een soort van rechtsbijstands back-up bieden mocht er toch onverhoopt iets niet goed zijn met een pupje wat verkocht is en je komt er met de eigenaar niet meer redelijkerwijs uit. Dat soort gevallen.
Lizzy schreef: Je bedoeld "je koopt gewoon een certificaat en klaar ben je"?De meeste certificaten houden in dat je een lidmaatschap koopt met een hoop bla bla eromheen, waarbij uiteindelijk bij het bla bla de soep niet zo heet gegeten wordt en het voor de eindgebruiker alsnog een weinigzeggend keurmerk is.
Wat ik niet zo goed begrijp is dat je belooft te fokken volgens je VFR. Maar als je fokt volgens de regels van je RV, dan fok je toch al volgens de regels van je VFR?
Lizzy schreef: Ik vond dat ook heel vaag, die opmerkingen over "pups zijn gecontroleerd en goedgekeurd". Door wie? En inderdaad, op welke punten? En waar ik ook bang voor ben is dat je gedwongen word je aan allerlei regels te houden omtrent vaccineren en ontwormen en voeding. Maar goed, misschien gaat dat niet gebeuren.... Even afwachten maar, hoe het eruit gaat zien.Overigens regels mbt tot ontwormen en vaccinatie heb ik al eens zien staan in een VFR, aja citaat: