Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Anne in Zweden
#3466742
Wij hebben momenteel -32 graden, het is echt jaren geleden dat we voor het laatst onder de -30 zijn gedoken. Maar de zon schijnt, dus het is prachtig om te zien. In zuidelijk Zweden hebben ze ook problemen met grote hoeveelheden verse sneeuw, daar zijn een aantal grote verkeersaders al dagen afgesloten en staan rijen met auto's vast op de snelwegen. Hier verder in het noorden is het gelukkig ook wat dat betreft rustig. Vorige week een cm of 10 erbij gekregen, maar sindsdien niets meer.
Wij maken nu ook kortere wandelingen met de honden, en dan pakken we Moa goed in: huispakje, isolerende pyjama van Hurtta en daaroverheen de warmste Hurtta-jas die we hebben. Lange sokken aan, en gaan! :D

Het absurde is dat het vanaf maandag +4 gaat worden volgens de voorspellingen. :o Aan het eind van de week wordt het dan wel weer kouder, maar dat is echt een flinke sprong, van -32 naar +4!

Grappig, we zaten gisteren tv te kijken hier, naar een film waarin het getik van regen tegen het dak te horen was. Toen realiseerde ik me dat ik dat geluid al sinds eind oktober niet meer gehoord heb. :o
Gebruikersavatar
Door doranto
#3466743
Ons huis ligt gelukkig wat hoger, dus bij het huis nog geen wateroverlast. Maar het wandelgebied om ons heen wordt wel steeds minder toegankelijk.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3466756
Anne in Zweden schreef:Wij hebben momenteel -32 graden, het is echt jaren geleden dat we voor het laatst onder de -30 zijn gedoken. Maar de zon schijnt, dus het is prachtig om te zien. In zuidelijk Zweden hebben ze ook problemen met grote hoeveelheden verse sneeuw, daar zijn een aantal grote verkeersaders al dagen afgesloten en staan rijen met auto's vast op de snelwegen. Hier verder in het noorden is het gelukkig ook wat dat betreft rustig. Vorige week een cm of 10 erbij gekregen, maar sindsdien niets meer.
Wij maken nu ook kortere wandelingen met de honden, en dan pakken we Moa goed in: huispakje, isolerende pyjama van Hurtta en daaroverheen de warmste Hurtta-jas die we hebben. Lange sokken aan, en gaan! :D

Het absurde is dat het vanaf maandag +4 gaat worden volgens de voorspellingen. :o Aan het eind van de week wordt het dan wel weer kouder, maar dat is echt een flinke sprong, van -32 naar +4!

Grappig, we zaten gisteren tv te kijken hier, naar een film waarin het getik van regen tegen het dak te horen was. Toen realiseerde ik me dat ik dat geluid al sinds eind oktober niet meer gehoord heb. :o
Dat wordt bikini aan volgende weer dus :cool:
Nou kan ik me niks voorstellen bij -32 behalve dat het echt koud moet zijn, nog kouder dan ik hier ooit gehad heb, maar toch hoe dat dan is? Hier zie ik voor volgende week ook erg lage gevolestemperaturen en dat terwijl ik vandaag al vies koud vond , maat goed zo'n erbij kan schelen.
Maar van -32 naar 4 jeetje, dat is best heftig lijkt me
Gebruikersavatar
Door Ronald
#3466757
Bij mijn vorige huis staat het water tegen de woonkamervloer aan... Bij mijn huidige huis is het alleen buiten vochtig.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3466760
Wat een enorm verschil qua temperatuur Anne :o
Fijn te lezen dat jij en Siberiene niet in de grootste sneeuwchaos zitten :)
Door MillyMol
#3466763
frodo quin schreef: wo 27 dec 2023, 18:31 :o Heeft Hongarije normaal geen koude winters? Een stuk kouder dan België en Nederland?
Vroeger wel hoor, maar de laatste jaren is het nauwelijks winter geweest. Paar dagen per winter dat het rond de -10 was, maar dat was het dan wel.

Vanaf maandag wordt het net als in NL wel koud met ‘s nachts rond de -10 en ook overdag nog een paar graden vorst.

Mijn jongste dochter en haar vriendin zijn momenteel in Fins Lapland. Vrijwillig… 😵💫 :idiot2: Morgen gaan ze een begeleide tour op een sneeuwscooter doen en hopen ze het noorderlicht te zien.
Door Siberienne
#3466767
IMG_4399.jpeg
Ej
IMG_4399.jpeg (2.29 MiB) 595 keer bekeken
IMG_4386.jpeg
IMG_4386.jpeg (4.3 MiB) 595 keer bekeken
IMG_4382.jpeg
IMG_4382.jpeg (3.26 MiB) 595 keer bekeken
Ik kan je niet vertellen hoe -32 is, maar -18 ziet er zo uit. Als je naar buiten stapt, vind de kou onmiddellijk de plekjes die niet goed ingepakt zijn, dan voel je hem met koude vingers naar binnen kruipen. Je gezicht tintelt, even je handschoenen uitdoen om poep te ruimen - of een paar foto’s te maken - en je vingertoppen zijn koud. Je snot bevriest in je neus. En ook het traanvocht van je ogen vriest aan je wimpers, dus ik knipper extra veel.

Vanaf -15 C komt er een kraak in de sneeuw, die is niet meer zacht maar knispert en knerpt krakend onder je schoenen, voelt ook stroef (en ook op langlaufski’s is de ‘glij’ minder. En het is stil. Het lijkt of geluiden minder ver dragen? Of gewoon omdat iedereen binnen zit. De lucht krijgt iets breekbaars, tere kleuren. Als je in het donker buiten loopt met je hoofd lamp op, glinstert alles want de kristallen bevriezen in de lucht. Sterren zijn ook heel helder.
Alles lijkt intenser in de kou.

Shadow geniet, daar merk je niks aan, die heeft nu wel een jas aan ivm met zijn stijve rug, maar hij dartelt rond als een jonge god.
Laatst gewijzigd door Siberienne op za 06 jan 2024, 09:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Siberienne
#3466768
IMG_4385.jpeg
IMG_4385.jpeg (3.29 MiB) 594 keer bekeken
IMG_4392.jpeg
IMG_4392.jpeg (4.78 MiB) 594 keer bekeken
IMG_4383.jpeg
IMG_4383.jpeg (2.04 MiB) 594 keer bekeken
Door Cathelijn
#3466769
Mooie plaatjes en omschrijving. Ik heb ooit tijdens een stage op een boerderij ook -18 gevoeld. Alles kostte me toen veel meer energie. Merk jij dat ook?
Door Siberienne
#3466770
Cathelijn schreef: vr 05 jan 2024, 22:24 Mooie plaatjes en omschrijving. Ik heb ooit tijdens een stage op een boerderij ook -18 gevoeld. Alles kostte me toen veel meer energie. Merk jij dat ook?
Ja, ik eet ook wel meer en ineens zin in vet en vlees. Moet wel zeggen dat ik dat vooral in het begin heb, nu is mijn lichaam wat meer gewend.
Wandelen is vooral ook vermoeiender doordat er nu veel sneeuw ligt.
Gebruikersavatar
Door pike
#3466771
Dat ziet er werkelijk fantastisch mooi uit Siberienne.
Minus 18 heb ik ook een paar keer meegemaakt, ook gecombineerd met een harde, snijdende wind. En dat voelde echt bar koud.
De stilte van een sneeuwlandschap heb ik altijd als heel bijzonder ervaren, heel sereen.
Door hannabelgje
#3466772
De dommel is ook een ietsie pietsie buiten zijn oevers gekomen hier. AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

Gebruikersavatar
Door Kaio
#3466776
Wat een beeldende omschrijving van hoe koud erg koud is.
Het ziet er wel erg mooi uit.
Gebruikersavatar
Door pike
#3466781
hannabelgje schreef: za 06 jan 2024, 00:40 De dommel is ook een ietsie pietsie buiten zijn oevers gekomen hier. AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
Dat is wel veel ietsie pietsie :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pike
#3466782
Ik vond het vanochtend ontzettend waterkoud. In het veld tijdens de puppencursus. Zit ook maar weinig actie in zo'n puppenles en het verbaasde met dat Ties nog wel wou zitten en afgaan in het koude, natte gras. Hij doet echt alles om dat snoepje te krijgen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door