Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#2827357
Cizsel schreef: Mijn ervaring met de Border Collie uit werk/sport lijn is dat ze tussen de 700 en 900 euro kosten.
Voor Storm heb ik 750 euro betaald en voor Nova 800 euro, en dat vind ik zeer acceptabele prijzen.

Ik zou, hoe de prijzen er op dit moment voor staan, denk ik niet meer betalen dan 1000 euro voor een border pupje uit werk/sport lijnen
Maar ik denk dat mijn grens stiekem bij 900 euro ligt, denk ook een beetje afhankelijk van de situatie
Ik heb gemerkt dat er voor heel veel BC met stamboom nog testen moeten worden uitgevoerd of ze drager zijn van bepaalde ziektes : MDR1, CL, TNS, DNA/CEA en een oogonderzoek, deze kosten komen dan nog bovenop de aanschafprijs. Die dan toch nog tussen de 700 en 800 euro ligt.

Owen (werk/sportlijn) heeft 875,- gekost en is vrij van deze ziektes, hij hoeft dus niet meer getest te worden behalve op HD voor de sporten die ik wil gaan doen.
Als ik deze foto's bij de DA van de fokker laat maken krijg ik 50,- korting.
#2827359
O ja, Ramses is een echte Duitser :biggrin2: en kostte 850 euro, daar kwam nog 250,- inschrijfkosten bij de RVB bij.

Gipsy kwam bij ons toen ze bijna 6 jaar was, de prijs : zweren dat ik heeeeel goed voor haar zou zorgen ;)
#2827365
Ramses1 schreef: Ik heb gemerkt dat er voor heel veel BC met stamboom nog testen moeten worden uitgevoerd of ze drager zijn van bepaalde ziektes : MDR1, CL, TNS, DNA/CEA en een oogonderzoek, deze kosten komen dan nog bovenop de aanschafprijs. Die dan toch nog tussen de 700 en 800 euro ligt.

Owen (werk/sportlijn) heeft 875,- gekost en is vrij van deze ziektes, hij hoeft dus niet meer getest te worden behalve op HD voor de sporten die ik wil gaan doen.
Als ik deze foto's bij de DA van de fokker laat maken krijg ik 50,- korting.
Bij Storm en Nova's ouders zijn ook al deze testen al uitgevoerd.
Nova is ook compleet vrij door vererving en hoeft alleen nog maar geröntgend te worden. Officieel alleen HD, maar ik laat ook ED en schouders doen en waarschijnlijk ook onderrug (vanwege sporten en eventueel fokken). Voor de fok ook een jaarlijkse ogentest, daar kom ik niet onderuit of de ouders nou getest zijn of niet (wat ze overigens wel zijn!)
Bij Storm zou ik voor de fok nog CEA hebben moeten testen omdat zijn moeder drager is. Zijn vader was wel gewoon vrij. Voor de rest ook overal vrij voor door vererving. Maar omdat ik met hem niet ga fokken laat ik de test niet meer doen, hij zou hooguit drager kunnen zijn.

Kortom, bij mijn sportlijnen was ook van tevoren al alles getest bij de ouders en bekend ;)
#2827498
Wordt er tegenwoordig door fokkers ook standaard op DM (Degenratieve  Myelopathie)  getest?
Het lijkt me goed te weten of je hond vrij/drager of lijder is.
Het blijkt dat steeds meer honden ( vooral herder achtigen maar ook andere rassen)
drager of lijder zijn!
#2827616
Ramses1 schreef: Ik heb gemerkt dat er voor heel veel BC met stamboom nog testen moeten worden uitgevoerd of ze drager zijn van bepaalde ziektes : MDR1, CL, TNS, DNA/CEA en een oogonderzoek, deze kosten komen dan nog bovenop de aanschafprijs. Die dan toch nog tussen de 700 en 800 euro ligt.

Owen (werk/sportlijn) heeft 875,- gekost en is vrij van deze ziektes, hij hoeft dus niet meer getest te worden behalve op HD voor de sporten die ik wil gaan doen.
Als ik deze foto's bij de DA van de fokker laat maken krijg ik 50,- korting.
Zijn die testen een moetje dan? Of alleen als je wilt fokken?
#2827770
Angelique schreef: Zijn die testen een moetje dan? Of alleen als je wilt fokken?

MDR1 vind ik persoonlijk zeker een moetje en het komt trouwens niet alleen bij BC voor. Kort gezegd, als je hond dit MDR1 gen heeft kan hij niet met alle medicijnen behandeld worden.
http://www.sheltie4me.com/info/display?PageID=5258

De rest denk ik alleen als je wilt fokken maar dat weet ik niet zeker.
Door sella
#2827802
Ike schreef: Wordt er tegenwoordig door fokkers ook standaard op DM (Degenratieve Myelopathie) getest?
Het lijkt me goed te weten of je hond vrij/drager of lijder is.
Het blijkt dat steeds meer honden ( vooral herder achtigen maar ook andere rassen)
drager of lijder zijn!
Bij de odh en langstockhaar duitse herder wel steeds meer fokkers, bij de "gewone"duitser ben ik niet genoeg bekend om daar een zinnig woord over te zeggen.
Ik heb speciaal geselecteerd op testende fokkers.
#2827918
miniatuur bull terrier zo rond de 2500 euro, en dan ook nog een wachttijd ::)
dan zijn beide ouders wel getest op erfelijke ziektes die in dit ras voorkomen, en heb je de garantie dat de ouderdieren geen drager zijn.
#2827983
Ramses1 schreef:
MDR1 vind ik persoonlijk zeker een moetje en het komt trouwens niet alleen bij BC voor. Kort gezegd, als je hond dit MDR1 gen heeft kan hij niet met alle medicijnen behandeld worden.
http://www.sheltie4me.com/info/display?PageID=5258

De rest denk ik alleen als je wilt fokken maar dat weet ik niet zeker.
Ik weet wat mdr1is, heb ook een engelse herder natuurlijk :) an sich vind ik dat dus geen moetje, je kan qua medicatie heel goed uit de voeten door te doen alsof ze allemaal het mdr1 defect hebben.

Maar mijn puntje was dat ik het dus niet "fair" vindt dit bij de aankoopprijs op te tellen, net zomin als eerder genoemd stamboomoverschrijven. De aankoopprijs is wat je bij de fokker betaald, de rest is eigen keuze.
#2828052
Angelique schreef: Ik weet wat mdr1is, heb ook een engelse herder natuurlijk :) an sich vind ik dat dus geen moetje, je kan qua medicatie heel goed uit de voeten door te doen alsof ze allemaal het mdr1 defect hebben. Ok, dat wist ik niet. Ik hoor dat iedereen het laat testen.

Maar mijn puntje was dat ik het dus niet "fair" vindt dit bij de aankoopprijs op te tellen, net zomin als eerder genoemd stamboomoverschrijven. De aankoopprijs is wat je bij de fokker betaald, de rest is eigen keuze.
Oh zo. Eigen keuze, ja daar heb je gelijk in.
#2828114
haba schreef: miniatuur bull terrier zo rond de 2500 euro, en dan ook nog een wachttijd ::)
dan zijn beide ouders wel getest op erfelijke ziektes die in dit ras voorkomen, en heb je de garantie dat de ouderdieren geen drager zijn.
Flink bedrag :o!

Er is niks mis met fokken met ouderdieren die drager zijn, zolang de partner vrij is.
Dat geldt natuurlijk alleen als het enkel-voudig overdraagbare aandoening zijn waarop je een gen-test kan doen.
Als er bv heupen/ellebogen worden getest, kan niemand je iets garanderen.
Angelique schreef: Ik weet wat mdr1is, heb ook een engelse herder natuurlijk :) an sich vind ik dat dus geen moetje, je kan qua medicatie heel goed uit de voeten door te doen alsof ze allemaal het mdr1 defect hebben.

Maar mijn puntje was dat ik het dus niet "fair" vindt dit bij de aankoopprijs op te tellen, net zomin als eerder genoemd stamboomoverschrijven. De aankoopprijs is wat je bij de fokker betaald, de rest is eigen keuze.
Ik heb 'geleerd' dat ook de honden die vrij zijn, alsnog gevoeliger kunnen reageren?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door