Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#2642929
Ik heb altijd gezegd dat ik ook liever uit een tweede nest wat aanhou. Dat is meer om de leeftijdspreiding in huis dan wat anders :).

Uit Alba's eerste nest zou wat blijven, dat was altijd duidelijk. Ze was duidelijk toe aan een maatje erbij en als ik niet zou fokken, zou die aangekocht zijn.

Maar ik ben er inmiddels ook niet meer zo zeker van dat ik bij Lotus (als alles goed is etc) 'pas' uit een tweede nest wat hou. Ten eerste ben ik er niet zeker van dat er überhaupt 2 nesten komen, omdat er van alles kan gebeuren maar ook omdat ik misschien helemaal geen 2 nesten per teef ga fokken.
Ten tweede is het in mijn ras moeilijk om een geschikte reu te vinden. Als ik de 'perfecte' reu heb gevonden, waarom zou ik dan eerst een 2e keus reu gebruiken om dan uit een tweede nest wat te houden. Als ik achter de combinatie sta, wil ik ervoor gaan en als het kan en lukt iets houden. Of er dan ooit weer een andere reu 'goed genoeg' is, zie ik daarna wel weer.

Weet jij zeker dat je met Kees 2 nesten gaat fokken? Zelfs áls alles goed zou gaan met een eerste nest.
Niet zo lullig/bot bedoeld als het misschien overkomt: je weet nog nauwelijks wat fokken inhoudt als in echt een nest hebben liggen. Er zijn meer dan genoeg mensen die volledig ingesteld zijn op een complete carrière als fokker en het na 1 nest voor gezien houden, zelfs als de ervaring positief was.

Ik zou lekker een pupje houden als dat in de planning valt en het nest redelijk van kwaliteit is. Al zou ik vooral niet zo richten op een bepaald kleurtje maar gewoon het pupje houden wat het meest veelbelovend lijkt en past bij jullie.
Laatst gewijzigd door Alba op wo 03 apr 2013, 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.
#2642933
dank jullie wel voor jullie antwoorden.
Het is ook niet dat ik direct naar de adviezen van diegene die het hebben gezegd ga luisteren hoor maar ik was benieuwd of dat ik de enige was die hier dan anders over dacht.
Ik kan me helemaal vinden in de adviezen van Erna, ik sta nu al bekend als eigenzinnig, ze doet toch wat ze wil, in de briard wereld. Helemaal goed, ik wil geen meeloper zijn maar mijn eigen plan trekken en volgen.
Maar goed ik ben dan wel weer zo'n muts die onzeker wordt wanneer er zulke dingen worden gezegd. En dan ben ik weer blij met dit forum met nuchtere mensen!
Ik heb voor mezelf ook al echt wel het idee dat wanneer er niet een goed teefje tussen zit ik gewoon een volgend nest afwacht. Ik kan hier nu eenmaal maar 2 honden met goed fatsoen kwijt en qua vachtverzorging heb ik ook echt maar tijd voor 2 dus ik kan het me niet veroorloven om gewoon een 'leuk' hondje aan te houden als ik verder wil met fokken....it's as simple as that

Wat Alba zegt is ook helemaal waar, misschien zeg ik inderdaad eens maar nooit meer, maar dat weet ik ook al voordat de pups uitvliegen en ik moet kiezen om wel of geen pup aan te nemen. Maar voor hetzelfde geld lukt een tweede nest wel nooit meer....
#2642985
Het is een beetje rare redenatie. Stel je fokt een nest en houdt hier niets uit. Er blijken hele mooie,gezonde,lieve honden in dit nest te zitten, dus je herhaalt de combinatie om er 1 te houden, maar dat je de eerste keer een pracht nest had, betekent niet dat je dit de tweede keer weer hebt. Niet alleen kan de het zijn dat de pups nu van "mindere kwaliteit" zijn, maar het kan ook dat je alleen 7 reuen krijgt en geen enkele teef. Of je teef krijgt baarmoederonsteking en helemaal geen nest meer. Als het eerste nest niet brengt wat je zou willen, en je gebruikt de volgende keer een andere reu, dan heb je in principe een eerste nest en zou je eigenlijk nog een derde moeten nemen. Gewoon een pup aan houden als er 1 bij zit die je aanspreekt.
#2643100
*Dorothea* schreef: Nee jij houdt gewoon gelijk 3 teefjes aan uit je eerste nest. ;D
:biggrin2: :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2:

(heb ik geweldige mazzel dan, met 4 potentieel geweldige hondjes! Eigenlijk 9...., maar ja).

Maar eigenlijk he.... Zijn wij (Leo, Bisq en ik) een goed voorbeeld. Ik had gepland om 2 nestjes met Bisq te fokken. En qua bevalling en qua hoe ze is als moeder zou dat ook fantastisch zijn geweest. Een teef die zich zo makkelijk laat dekken, gelijk drachtig is, die zo makkelijk bevalt en die zo goed is voor haar kindertjes: die willen we wel in de fokkerij. Maar dan gebeurd er iets waarvan je weet dat het kan gebeuren, maar echt denken doe je daar niet aan. En nu kunnen wij niet dat tweede nestje met haar fokken.....

Het lijkt altijd allemaal zo vanzelfsprekend, 2 (of 3) nesten met je teef fokken. Ik weet inmiddels uit ervaring dat dit niet vanzelfsprekend is.
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 04 apr 2013, 07:43, 1 keer totaal gewijzigd.
#2643104
Bij Alba is alles perfect gegaan en hebben we alle kansen op weer zo'n soepel verlopend nest. En nog steeds vind ik het nou niet bepaald vanzelfsprekend dat we een tweede nest fokken hoor!
En dat heeft in de basis niet te maken met of we een geschikte reu kunnen vinden. Meer dat ik denk 'dit is goed gegaan, waarom nog een keer alle risico's nemen?'.
En dat is ook deels omdat ik al een pup zelf heb. En een teefje waarmee gefokt gaat worden als de baasjes tegen de tijd nog willen. En een teefje in Amerika die hopelijk voor nageslacht gaat zorgen. En 1, misschien 2, reuen die hopelijk beschikbaar komen voor de fok. Als geenéén daarvan fokgeschikt blijkt te zijn, zou een tweede nest met Alba sowieso onverstandig zijn ;)!
#2643122
Alba schreef: Bij Alba is alles perfect gegaan en hebben we alle kansen op weer zo'n soepel verlopend nest. En nog steeds vind ik het nou niet bepaald vanzelfsprekend dat we een tweede nest fokken hoor!
En dat heeft in de basis niet te maken met of we een geschikte reu kunnen vinden. Meer dat ik denk 'dit is goed gegaan, waarom nog een keer alle risico's nemen?'.
En dat is ook deels omdat ik al een pup zelf heb. En een teefje waarmee gefokt gaat worden als de baasjes tegen de tijd nog willen. En een teefje in Amerika die hopelijk voor nageslacht gaat zorgen. En 1, misschien 2, reuen die hopelijk beschikbaar komen voor de fok. Als geenéén daarvan fokgeschikt blijkt te zijn, zou een tweede nest met Alba sowieso onverstandig zijn ;)!
Nee, ik zeg ook niet dat alles goed gaat dat het dan wel vanzelfsprekend is. Ik zeg alleen dat het niet vanzelfsprekend is dat alles maar goed gaat en je 2 nesten met je teef kunt fokken ;)
#2643125
Denk dat wij met onze Lizzy ook maar 1 nestje zullen fokken. Nu de planning in de war is en we wederom een loopsheid uitstellen is ze straks 3 als ze haar 1e nestje krijgt. Of ik haar daarna niet te oud vind voor een 2e nestje is zeer de vraag....
#2643126
Ik zeg kijk wat er in het eerste nest zit en trek dan lekker je plan. Voor het zelfde geld zitten er 8 reuen in en geen enkele teef. Ik heb altijd gezegt, uit het laatste nest van Galyi hou ik een teef aan. In het eerste nest zat er 1 teefje, wat door de fokker van Galyi werd bestempeld als petquality. Niet lullig bedoeld maar een leuk huishondje niks bijzonders. De rest waren reuen dus geen optie voor mij. Het tweede nest ( herhaling  van de eerste) zaten 3 teven en 6 reuen. alle drie waren al vergeven op voorhand. Want wederom ik zou geen teefje aanhouden. En ja dan krijg je in de eerste week al een afzegging en heb je een zus die zegt; joh hou een teefje aan, wie weet zit in het laatste nest niks bijzonders of gebeurt er wat met Galyi en heb je spijt. Maar ja 4 honden... Zus weer: waarvan twee oudjes en hoelang heb je Jill nog, je gaat spijt krijgen bla bla. Er zijn nu twee teefjes die je bevallen qua looks en karakter. En het is toch leuk om een kind van je eigen reu aan te houden zodat je met zijn lijn ook verder kan. En nou ja Ik heb Yeng aangehouden en geen moment spijt gehad, het is een zalige hond, werkt als een trein, draait goed op de show en een geweldig karakter. Met haar is mijn volgend nest gepland. Wel voordat ik mijn keuze had gemaakt met twee keurmeesters de puppen bekeken en diverse foto's
over en weer gestuurd naar Australie om zo mijn keuze te maken.

Dus mijn motto is; Kijk wat er geboren wordt en trek dan je plan!
#2643153
Lizzy schreef: Nee, ik zeg ook niet dat alles goed gaat dat het dan wel vanzelfsprekend is. Ik zeg alleen dat het niet vanzelfsprekend is dat alles maar goed gaat en je 2 nesten met je teef kunt fokken ;)
Dat snap ik en daar heb je ook helemaal gelijk in.
Mijn punt is meer dat ik denk dat mensen die nog nooit zelf gefokt hebben er sowieso niet vanuit moeten gaan dat ze meerdere nesten gaan fokken met een teef. Of dat nou wel of niet door het lot bepaald wordt en of je nou wel of niet verder wil met fokken.

Heb je ervaring en weet je hoe en wat en je gaat er dán vanuit met een jonge teef dat je er meerdere nesten mee gaat fokken, vind ik dat een hele andere insteek.
Ik ben niet onervaren al heb ik dan pas 1 nest zelf gefokt, maar ik ben er altijd vanuit gegaan dat ik niet vanzelfsprekend meer dan 1 nest fok met een teef. Dat is na dit eerste nest ook niet anders geworden, eerder bevestigd.

Een beginnende fokker als Marjolijn kan - denk ik - ook pas na een eerste nest zeggen hoe haar insteek daarin zal zijn.
#2643189
Alba schreef: Dat snap ik en daar heb je ook helemaal gelijk in.
Mijn punt is meer dat ik denk dat mensen die nog nooit zelf gefokt hebben er sowieso niet vanuit moeten gaan dat ze meerdere nesten gaan fokken met een teef. Of dat nou wel of niet door het lot bepaald wordt en of je nou wel of niet verder wil met fokken.

Heb je ervaring en weet je hoe en wat en je gaat er dán vanuit met een jonge teef dat je er meerdere nesten mee gaat fokken, vind ik dat een hele andere insteek.
Ik ben niet onervaren al heb ik dan pas 1 nest zelf gefokt, maar ik ben er altijd vanuit gegaan dat ik niet vanzelfsprekend meer dan 1 nest fok met een teef. Dat is na dit eerste nest ook niet anders geworden, eerder bevestigd.

Een beginnende fokker als Marjolijn kan - denk ik - ook pas na een eerste nest zeggen hoe haar insteek daarin zal zijn.
Dat is ook zo Anne.
Kijk ik heb nu natuurlijk wel voor mezelf verzonnen hoe ik de toekomst zou willen zien. Heel globaal, 3 nestjes met Kees en 3 met haar dochter en uit het laatste nest van haar dochter zou ik dan weer een teef aan kunnen houden.
leuk verzonnen natuurlijk maar misschien heb ik inderdaad wel de pech die Lizzy en Leo hebben gehad of blijkt de teef die ik aanhou onvruchtbaar of krijg ik alleen maar reuen of laten de financien het niet meer toe of of of of...

Zo zijn er nog veel meer dingen waarvan ik nu al mijn ideeen heb hoe ik die aan wil gaan pakken op fok gebied en ik denk ook wel dat het goed is om daar van te voren over na te denken want daarbij komen vanzelf ook de andere optie's langs die je hebt en moet je daar ook over nadenken.
Het leuke van het omgaan met zoveel vooral heel ervaren fokkers is dat een iedereen een heel uitgesproken eigen mening heeft van hoe zij vinden dat het moet. Ik denk dan vaak dat het ook anders kan maar wanneer een fokker met 30 jaar ervaring zegt dat zij het anders doet ga ik toch aan mezelf twijfelen op zo'n moment. Dat ik dat niet moet doen blijkt elke keer tot nu toe wel, het kan denk ik ook op een andere manier.
Waar ik steeds vaker tot de conclusie kom dat ik vooral heel dicht bij mezelf moet blijven en dit soort beslissingen met mijn hart en mijn eigen gezonde verstand moet maken.
Desalniettemin vind ik het erg fijn om jullie ervaringen hierover te lezen.

Voorlopig gooit mevrouw de planning ernstig in de war door nog steeds niet loops te zijn >:(
#2643280
**Marjolijn** schreef: Dat is ook zo Anne.
Kijk ik heb nu natuurlijk wel voor mezelf verzonnen hoe ik de toekomst zou willen zien. Heel globaal, 3 nestjes met Kees en 3 met haar dochter en uit het laatste nest van haar dochter zou ik dan weer een teef aan kunnen houden.
l
Dit is al erg ambitieus wanneer je nog nooit een nest hebt gefokt
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door