Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Nynke
#2554637
calimero_a schreef: Ik heb een moesvensterbank telt dat ook?

In ieder geval weer een heleboel kruiden en kiemspul (allerlei soorten -kers), tomaatjes, pepertjes, sla (ijsberg, gewone, eikeblad). Aardbeien natuurlijk. Wat zou ik nog meer kunnen planten?

:-*
Rode bietjes wortelen niet zo diep :)
Door calimero_a
#2554652
Nynke schreef: Rode bietjes wortelen niet zo diep :)
Helaas, die mag ik niet hebben, maar ik zoek inderdaad naar dingen die niet te diep moeten. Knolselderij bijvoorbeeld is de enige "knolgroente" die ik hebben mag, maar die doet het niet zo goed op de vensterbank. (jah dat heb ik geprobeerd  :-[ :-[) Knoflook doet het wel goed, maar dat eten de dames me uit de bakken  :-X
#2554693
Ik heb een moestuin van 3 bij 5 meter en een simpel kasje van de lidl. Zo'n plastic geval, kostte volgens mij 70,- maar werkt prima :)

Afgelopen jaar had ik: rabarber, prei, botersla, rode bietjes, uien, stamslaboontjes, wortels, andijvie, lavas, rozemarijn, knoflook, bleekselderij, aarbeien, framboos, kruisbes, peer en pruim in de tuin. Helaas heeft de peer de perenpokkenziekte opgelopen dus die moet aankomend jaar behandeld worden maar de rest deed het prima! In de kas had ik pepers, tomaat, papika en had ik alvast voorgezaaid.

Met 1 zakje zaadjes voor sla, andijvie, bietjes, wortels, boontjes en uien heb ik het hele seizoen kunnen eten, genoeg voor de winter in de diepvries kunnen maken en zelfs nog groente kunnen weggeven aan mijn ouders. Van de aardbeien en framboos heb ik zelf ijs gedraaid, van de kruisbessen jam gemaakt en de knoflook, pepers en paprika gebruikt voor diverse sauzen. Voor een paar euro eten wij dus het hele jaar door lekkere zelf geteelde biologische groente :)

Wij zijn maar met z'n 2-en en hebben dus niet veel nodig, maar met de afmetingen van mijn tuin en een beetje passen en meten kun je heel wat kwijt. Zaai bijv. wortels en uien door elkaar dan heb je minder last van wortelvliegjes (die leggen hun eitjes daar en de larven eten van de wortel). Prei en knoflook is een groente die niet veel ruimte inneemt en kan dus gemakkelijk ergens tussen worden gezaaid (hoe dieper je prei zaait, hoe langer het wit wordt). Let wel op, niet alles past bij elkaar. Volgens mij is op internet wel een overzicht te vinden hoe of wat ;)
Laatst gewijzigd door Marielle1988 op zo 30 dec 2012, 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door K&D
#2554731
Courgette tip zonder moestuin: neem een zak potgrond (en graaf 'm plat half in) op een zonnige plek. Snijd de bovenkant in en prik met een stokje een paar gaatjes onderin de zak.
Doe er een paar (niet te veel) courgettezaadjes in en geef water. Regelmatig water geven, en oogst de courgette zodra groot genoeg.
Door Tanna
#2554742
Nynke schreef: Ja hoor, je moet nu een of twee handen diep graven voor je op het water stuit  :P

Ik ga ook nog doperwten, bosuien, radijsjes, Chinese kool, , paksoi, courgette en suikermais zaaien, de laatste 2 dan wel waar de kippies ook lopen, anders past ut niet  :D

Een kas lijkt me ook heerlijk Ingrid !!  Hoe groot is de jouwe? Bij ons gaat dat nevernooitniet passen in ons stadstuintje, maar ja, jij hebt ruimte genoeg  :groenvanjaloeziesmiley: :crazy2:
Stadstuintje??? Was mijn tuin maar zo groot! Als ik een beetje een aardig prijsje win morgenavond kom ik misschien wel in dat huis bij jou op de hoek wonen ;) ::)...........
#2554761
hannabelgje schreef: Ik zou ook heeeeel graag een kas willen in de tuin om lekker in te verpotten en uitplanten enzo en voor mijn vroege zaaigoed, tomaatjes en komkommers.
Jantina schreef: Is dat nou duur, zo'n kas?
daar een kas vrij prijzig is leef ik me nu uit met deze https://www.koopgoedkoop.nl/tomatenkas- ... weekrekken
Laatst gewijzigd door flodder en dwarrel op zo 30 dec 2012, 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door