Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door sella
#2358080
Heb je een makro/hanos of van den ven of ander horeca groothandel? Zo niet, kunnen jullie dan de kaart van de brandweer lenen?
Dan heb ik wel wat tips voor goede merken, ook voor kant en klaar dessert bavorois ect. Als je me de datum doorgeeft, kan ik een gil geven als er dat soort dingen in de aanbieding zijn.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2358087
orinake schreef: Voordeel is dat ik  hulp kijg ;)

Het eerste wat er op het programma staat is men huwelijk :)
100 - 150 personen.
Rond 12u broodjes - koffiekoekjes enz voor 20pers.
Rond 15u30 - 16u: Receptie voor de brandweer enz. kleine oven en frituurhapjes voor 50 - 80pers.
Rond 19u: start avondfeest: Dessertenbuffet voor 100 - 150pers.

Dan EK. Hier zou ik enkel dessertjes voor voorzien, omdat we daar normaal zowiso BBQ doen met de hele groep.
Hier mag je rekenen op een 50 - 100pers.

Dan Verjaardag van ons eowynn:
10 - 20personen.
Ik denk dat ik dan een BBQ doe met een dessertenbuffet als afsluiter.

Op 1 september neemt Eowynn haar verjaardagscakejes mee naar school voor de kindjes, dus zullen er een 30 tal worden :)

Catering... Ik heb er voor gekeken, maar dat is gewoon SCHANDALIG DUUR!
Ik ben geen cateraar, maar kan wel redelijk koken. Het grootste wat ik ooit bereid heb, was voor zo'n 15-20 mensen. En dat was geen compleet heel buffet en ik had wat hulp (moeder en zus).

Het is belangrijk eerst te bepalen wat je wilt serveren en hoe (bv in welk tijdsbestek). Dan veel koel- en bereidingsruimte en voldoende spullen (meerdere bewaarkommen etc).
Daarna maak je een planning. Sommige dingen kunnen al weken van tevoren, maak die als eerste. Taarten van deeg met een fruitvulling die meegebakken is, kan je gewoon bakken etc en in de vorm laten afkoelen en dan zo in de vriezer steken. Dan een dag van te voren rustig laten ontdooien in de koelkast en een uurtje voor aansnijden op kamertemperatuur zetten.
Frituur- en ovenhapjes kunnen ook al van te voren. Dingen die je koud/op kamertemperatuur serveert (bv bladerdeeghapjes met vleesvulling), kan je ook van te voren maken, bereiden en helemaal afbakken, afkoelen en met plastiek ertussen in een vriesbak in de vriezer. Dag van te voren in de koelkast en uur voor serveren op kamertemperatuur zetten. Frituurhapjes bereiden etc, maar nog niet frituren. Frituren ter plekke op het moment suprème doen, gewoon bevroren dingetjes in de frituur.
Sommige desserts op basis van melk/room gekookt met een zetmeelcomponent (bv griesmeelpudding) kan je tot hoogstens een week van te voren maken. Plastiek over de vorm en afgekoeld in de koelkast zetten. Totaal niet met vingers oid aankomen, dan blijft het wel goed. Voor het serveren uit de vorm storten op een bord of schaal. Garneren naar wens.
Zelfgemaakt ijs zonder ei kan je ook al even van te  voren maken.

Ik weet niet wat je allemaal wel en niet zelf wilt doen. Voor 150 man desserts zou ik een hartverzakking van krijgen.
Het is ook teveel om zelf koel op te kunnen slaan, dat past in geen enkele koelkast. Ik zou veel dingen prefab doen en bestellen bij winkels etc.

Ik heb nu 2 dagen in de keuken gestaan voor een handjevol visite wat vanavond mogelijk komt voor mn verjaardagsfeestje. Ik ben gewend om onder niet-ideale omstandigheden iets in elkaar te flanzen, want ik heb vaker in de keuken van meneer gekookt.
Ik heb dus deeg staan kneden in de soufflévorm  >:(
Nu maakt dat voor een keertje en voor 1 deegje niet zoveel uit, maar voor iets speciaals als je bruiloft en voor zoveel mensen, zou ik er echt niet gelukkiger van worden om met zulke net-niet dingen te moeten koken en bakken.
Door orinake
#2358146
sella schreef: Heb je een makro/hanos of van den ven of ander horeca groothandel? Zo niet, kunnen jullie dan de kaart van de brandweer lenen?
Dan heb ik wel wat tips voor goede merken, ook voor kant en klaar dessert bavorois ect. Als je me de datum doorgeeft, kan ik een gil geven als er dat soort dingen in de aanbieding zijn.
Makro heb ik een kaart voor :)
Gaan we binnenkort trouwens al een heel deel halen van kommen en servies.

Wat de frituurhapjes, ovenhapjes enzo betreft: dat zal vooral diepvries worden. Zo kan ik dat een tijd voordien aanschaffen, maar dat is ook niet verloren als het niet op komt.
het enige waar ik vooral aan twijfel is: ik wilde wat koude prutsen doen ook (ham/meloen - Kaas/druif - gerookte zalm met ui en appel, wat blokjes kaas of salami om gewoon op de tafels te zetten)... Maar dat kan je toch nooit op voorhand maken????

Dan dessertenbuffet....

Cupcakes: de cakes op zich kan je 3 maand in de diepvries bewaren. Maar het decoreren.... Hoe lang op voorhand zou ik dat kunnen doen?
Gewone cake/appelcake/chocoladecake: ook die kan ik op voorhand maken.
Puddingen (vanille - chocolade - karamel): zou dat echt al 3 - 4 dagen op voorhand kunnen?????
Chocomousse
Bavarois
soesjes: diepvries die ga ik echt niet zelf maken :)
Fruitsla: dat kan volgens mij pas de dag voordien?
Rijstpap
Tiramisu

En daar stopt het zo'n beetje denk ik :)
Door Sieglinde
#2358183
In de makro heb je chocomousse uit spuitzakken.
Wafels kanje ook invriezen
Je kan ook lekkere soep maken op voorhand, kan je makkelijk invriezen. Beetje verse kruiden erop en is ook lekker.
Ook verschillende soorten quiche. Kan je op voorhand maken en in de oven schuiven
Door orinake
#2358499
Sieglinde schreef: In de makro heb je chocomousse uit spuitzakken.
Wafels kanje ook invriezen
Je kan ook lekkere soep maken op voorhand, kan je makkelijk invriezen. Beetje verse kruiden erop en is ook lekker.
Ook verschillende soorten quiche. Kan je op voorhand maken en in de oven schuiven
Daar heb ik aan gedacht, ik weet alleen niet of die lekker is?
anders zou dat natuurlijk ook wel weer wat werk uitsparen...

Soep zie ik niet echt zitten, als het dan snikheet is heeft niemand wat aan soep he :s
Gebruikersavatar
Door koekje
#2358550
Je zou dan wel iets als gazpacho (koude Spaanse tomaten/komkommersoep) kunnen serveren.
Of en koude fruit'soep'. Van meloen ofzo.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2358559
orinake schreef: Voordeel is dat ik  hulp kijg ;)

Het eerste wat er op het programma staat is men huwelijk :)
100 - 150 personen.
Rond 12u broodjes - koffiekoekjes enz voor 20pers.
Rond 15u30 - 16u: Receptie voor de brandweer enz. kleine oven en frituurhapjes voor 50 - 80pers.
Rond 19u: start avondfeest: Dessertenbuffet voor 100 - 150pers.

Dan EK. Hier zou ik enkel dessertjes voor voorzien, omdat we daar normaal zowiso BBQ doen met de hele groep.
Hier mag je rekenen op een 50 - 100pers.

Dan Verjaardag van ons eowynn:
10 - 20personen.
Ik denk dat ik dan een BBQ doe met een dessertenbuffet als afsluiter.

Op 1 september neemt Eowynn haar verjaardagscakejes mee naar school voor de kindjes, dus zullen er een 30 tal worden :)

Catering... Ik heb er voor gekeken, maar dat is gewoon SCHANDALIG DUUR!
Mijn schoonvader is caterer. Hij doet het maar als bijverdientste.  Hij levert gewoon buffetten af aan de deur, maar kan ook je feest verzorgen. Zal ik eens een vriendenprijsje vragen?  ;)
Als het je interesseert, stuur je maar een pb. ;)

Edit: ik zie dat er al betere ideëen verderop geoppert zijn. Was weer te snel met antwoorden...  :-[
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op za 02 jun 2012, 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2358564
sella schreef: Heb je een makro/hanos of van den ven of ander horeca groothandel? Zo niet, kunnen jullie dan de kaart van de brandweer lenen?
Dan heb ik wel wat tips voor goede merken, ook voor kant en klaar dessert bavorois ect. Als je me de datum doorgeeft, kan ik een gil geven als er dat soort dingen in de aanbieding zijn.
dit vind ik ook wel een prachtig idee.
De makro is daar erg geschikt voor.
Zowel dessert als hapjes om te geven. Als het in zo'n grote hoeveelheden is, spaar je daar vast erg veel mee uit.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2358566
orinake schreef: Daar heb ik aan gedacht, ik weet alleen niet of die lekker is?
anders zou dat natuurlijk ook wel weer wat werk uitsparen...

Soep zie ik niet echt zitten, als het dan snikheet is heeft niemand wat aan soep he :s
Die chocomousse is vrij lekker.  Hij is zeker niet te zwaar en zakt ook niet in.  Weet natuurlijk wel niet wat het doet als het in de warmte staat, maar koel blijft hij erg lang mooi.
Ik heb er hier ook nog een donkere en witte van liggen in de vriezer. Tis dat ik je niet meteen meer zie voor je huwelijk, anders kon je wel even proeven...
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op za 02 jun 2012, 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sella
#2358590
In de diepvries liggen mooie bbq pakketten en dat is van buytenhuyzen goed spul Ook liggen er goede bavorois in de vriezer met diverse smaken, ook creme brullée, ook hartige frituurhapjes, oven hapjes ect dus ik ben daar altijd blij mee als er een hoop fam komt, dan is het voor een mens of 80 en kan ik zelf wat salades maken en ook wat vegetarische dingen, en iedereen is tevreden en ik kan het dan overzien qua werk en lichaam dat niet alles toestaat.
Door orinake
#2359271
Ik denk dat ik maandag naar de makro ga gaan met Fanne, eens kijken wat er daar allemaal in de vriezer zit ;)
Ik was van plan om in de colruyt ook veel te gaan halen.
Maar ik heb natuurlijk nog tijd om alles van eten te halen he ;)
Door orinake
#2360394
Vandaag naar de makro geweest :)
Voila een deel van men dessertjes zal van daar komen ipv der zelf aan te liggen klooien :)

En als de lijst zo blijft krimpen he dan doe ik helemaal geen moeite niet meer en krijgen ze gwoon een pak frieten NAH!
Eigenlijk erg he... Hoe meer familie ik hoor over den trouw hoe meer er zeggen dat ze ni aanwezig zijn  ::)
Door Jantina
#2360411
Echt, heb je zo veel afzeggers? Dat is wel erg jammer!
Ik heb laatst een high tea voor ongeveer 30 man gedaan. Vond het leuk om te doen en een beetje schipperen tussen zelf gemaakt en Makro is prima te doen en merkt niemand  ;)
Door orinake
#2360419
Jantina schreef: Echt, heb je zo veel afzeggers? Dat is wel erg jammer!
Ik heb laatst een high tea voor ongeveer 30 man gedaan. Vond het leuk om te doen en een beetje schipperen tussen zelf gemaakt en Makro is prima te doen en merkt niemand  ;)
Tot nu toe 9 mensen die zowiso NIET komen...
Mijn nicht en haar man komen pas savonds want hij wilt gene verlof pakken...
Als men jongste zus pech heeft dan kan ze ook pas savonds (politieschool, dus zij moet een aanvraag indienen om afwezig te mogen zijn).

Och ja word lekker goedkoop zo he  ::)
Door sella
#2360420
Wij zien heel veel dingen van de groothandel in hotels, restaurants en ook bij caterbedrijven. Daardoor ben ik zelf daar ook gaan halen. Scheelt heel veel stress, en ik maak dan de dingen waar ik goed in ben en wat ik graag maak. Dat is geen bavarois :P
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door