Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door - pien -
constance.blokzijl schreef: wo 22 apr 2020, 15:35 Broerlief voelt zich beter nu hoor, dank allemaal.
Voor de goede orde, mijn ‘broertje’ is inmiddels 40 hè Afbeelding
Hij heeft een aantal uur begeleiding per week en die helpen hem nu schoonmaken en boodschappen.

Sterkte Keala!

En omdat het klaagtopic is; ik kon gister niet inloggen en reageren
Fijn dat het beter gaat met je broertje :-* (ik heb ook een broertje en hij is 56 ;D )
Ik snap zijn stress heel goed en hij boft maar met jou :-*

Ik was er gister ook ineens uitgegooid maar kon wel weer inloggen :D

Mijn klaag : ik voel me een beetje pips...gister was mijn maag mèh, vandaag m'n hoofd.
Door Siberienne
Ik vind al die natuurbranden maar eng. En verdrietig. Meinweg liepen we graag en best regelmatig, Peel in Deurne was een van de favoriete gebieden van mijn ouders. Mijn vader is er niet meer, mijn moeder komt er nu niet maar het doet haar wel verdriet. Zoveel stuk :'(

De helikopters hoorde ik weer vliegen richting Meinweg. Wij wonen ook vlakbij het bos, dat nu gortdroog is (Leudal). Mag het weer een keer regenen? (Ook vanwege de pollen, mijn ogen jeuken en oogleden zijn gortdroog en meneer piept en is benauwd van de troep in de lucht...)
Door sam28
Van mij mag het regenen en ophouden in oktober, dan in november sneeuw tot maart. ;D
Maar men vind mij soms een beetje gestoord hierin :biggrin2:

Die bosbranden vind ik ook vreselijk. Eng ook. Het is ook nog maar april en het lijkt hoog zomer. Ik vind dat echt bizar.
Door Mandarijn
Siberienne schreef: do 23 apr 2020, 21:31 Ik vind al die natuurbranden maar eng. En verdrietig. Meinweg liepen we graag en best regelmatig, Peel in Deurne was een van de favoriete gebieden van mijn ouders. Mijn vader is er niet meer, mijn moeder komt er nu niet maar het doet haar wel verdriet. Zoveel stuk :'(

De helikopters hoorde ik weer vliegen richting Meinweg. Wij wonen ook vlakbij het bos, dat nu gortdroog is (Leudal). Mag het weer een keer regenen? (Ook vanwege de pollen, mijn ogen jeuken en oogleden zijn gortdroog en meneer piept en is benauwd van de troep in de lucht...)
daar op de Meinweg ben ik de afgelopen dagen druk geweest met blussen. Zoveel natuur weg. Het is er nu 50 tinten grijs ipv bloeiende heide
Door Siberienne
Mandarijn schreef: za 25 apr 2020, 11:43 daar op de Meinweg ben ik de afgelopen dagen druk geweest met blussen. Zoveel natuur weg. Het is er nu 50 tinten grijs ipv bloeiende heide
Ik moest nog aan je denken inderdaad. Dank voor je werk daar! Ja vast heel triest, hopelijk herstelt de heide zich snel...
Door Mandarijn
van de zwarte heide heb ik geen foto. Dit is in het bos.
20200423_141526.jpg
20200423_141526.jpg (9.56 MiB) 1777 keer bekeken
Door Mandarijn
Siberienne schreef: za 25 apr 2020, 11:46 Ik moest nog aan je denken inderdaad. Dank voor je werk daar! Ja vast heel triest, hopelijk herstelt de heide zich snel...
met onze post zijn we er 10x geweest vanaf maandagavond. Zowel om te blussen als te meten. Door het meten van CO is het dorp geëvacueerd. Onze CO-meter ging zelfs verschillende keren in alarm!!
Door Mandarijn
sam28 schreef: za 25 apr 2020, 12:45 Treurig, die bosbranden. Eng ook.
Hopelijk herstelt het snel weer.
verraderlijk ook. Maandag was ik er om te meten. We hadden bij de manege gemeten en er was niets, 3u later was de situatie helemaal veranderd (was weer opgelaaid en de wind gedraaid) en ging het die kant uit. Uiteindelijk is die manege met 70 paarden geëvacueerd
Door pearlsofpassion
Voor de omgeving, de dieren en eventuele gevaren voor omwoners is het vreselijk.
Maar afbranden is een heel natuurlijk (en eigenlijk noodzakelijk) proces voor landschappen zoals de heide.
Ik wil het gevaar van de branden niet minimaliseren en niet zeggen dat het blussen nutteloos is, maar voor de natuur is dit geen ramp. Integendeel.
Het is meer een probleem voor de mens dan voor de planten. Die komen wel terug, en beter dan voorheen. Brand maakt de grond veel vruchtbaarder.

Brand in een bos vind ik wel echt eng. :-\
Hopelijk gaat het snel regenen!
Door Mandarijn
pearlsofpassion schreef: za 25 apr 2020, 19:15 Voor de omgeving, de dieren en eventuele gevaren voor omwoners is het vreselijk.
Maar afbranden is een heel natuurlijk (en eigenlijk noodzakelijk) proces voor landschappen zoals de heide.
Ik wil het gevaar van de branden niet minimaliseren en niet zeggen dat het blussen nutteloos is, maar voor de natuur is dit geen ramp. Integendeel.
Het is meer een probleem voor de mens dan voor de planten. Die komen wel terug, en beter dan voorheen. Brand maakt de grond veel vruchtbaarder.

de brand was zo heftig, nou ja de onvolledige verbranding, want de rook trok zo over het dorp Herkenbosch en daardoor was het nodig om 4200 mensen te evacueren. Dus was blussen nodig.
Door pike
pearlsofpassion schreef: za 25 apr 2020, 19:15 Voor de omgeving, de dieren en eventuele gevaren voor omwoners is het vreselijk.

Maar veel diersoorten die toch al zeldzaam zijn, en nog maar een paar kleine gebiedjes hebben om in te leven, kunnen niet ontsnappen aan het vuur en komen om in de vlammen en zijn voor eeuwig weg.
Brand maakt grond vruchtbaar, maar een bos is geen akker. Voedselrijkdom is voor veel inheemse plantensoorten eerder een drama dan een zegen.

En heide heeft brand nodig? Heide heeft in werkelijk met natuur niets te maken. Het is geen natuur- maar een cultuurlandschap. De grote heidevelden zijn in de middeleeuwen ontstaan door (over)begrazing met schapen. Daardoor verarmde de bodem en juist op die voedselarme gronden gedijt de heide. En de heide kan alleen door begrazing echt in stand gehouden worden. Bij gebrek aan begrazers plagt men de boel af, want met nieuwe plantengroei wordt de bodem weer verrijkt en dan verdwijnt de heide. Niet alleen nieuwe begroeiing maar ook de voedingsstoffen worden hiermee afgevoerd, die wil men juist kwijt, anders is ook de heide weg. In feite is men dus bezig met het tegengaan - vernietigen - van een proces van natuurherstel. En ik ben mij er wel terdege van bewust dat voor de biodiversiteit en het behoud van veel diersoorten voor Nederland heide wel van belang is, maar het is en blijft een cultuurlandschap. Eigenlijk is het één grote, aangelegde (heide)tuin.

Heide- en bosbrand is en blijft verschrikkelijk. Brand in zijn algemeenheid vind ik iets verschrikkelijks.
Door pearlsofpassion
Mandarijn schreef: za 25 apr 2020, 21:06 de brand was zo heftig, nou ja de onvolledige verbranding, want de rook trok zo over het dorp Herkenbosch en daardoor was het nodig om 4200 mensen te evacueren. Dus was blussen nodig.
Ja, das heftig. En heel ongezond.
Natuurlijk is blussen nodig. Het kan zomaar huizen bereiken, dat wil je niet.
Door pearlsofpassion
pike schreef: za 25 apr 2020, 21:16 Maar veel diersoorten die toch al zeldzaam zijn, en nog maar een paar kleine gebiedjes hebben om in te leven, kunnen niet ontsnappen aan het vuur en komen om in de vlammen en zijn voor eeuwig weg.
Brand maakt grond vruchtbaar, maar een bos is geen akker. Voedselrijkdom is voor veel inheemse plantensoorten eerder een drama dan een zegen.

En heide heeft brand nodig? Heide heeft in werkelijk met natuur niets te maken. Het is geen natuur- maar een cultuurlandschap. De grote heidevelden zijn in de middeleeuwen ontstaan door (over)begrazing met schapen. Daardoor verarmde de bodem en juist op die voedselarme gronden gedijt de heide. En de heide kan alleen door begrazing echt in stand gehouden worden. Bij gebrek aan begrazers plagt men de boel af, want met nieuwe plantengroei wordt de bodem weer verrijkt en dan verdwijnt de heide. Niet alleen nieuwe begroeiing maar ook de voedingsstoffen worden hiermee afgevoerd, die wil men juist kwijt, anders is ook de heide weg. In feite is men dus bezig met het tegengaan - vernietigen - van een proces van natuurherstel. En ik ben mij er wel terdege van bewust dat voor de biodiversiteit en het behoud van veel diersoorten voor Nederland heide wel van belang is, maar het is en blijft een cultuurlandschap. Eigenlijk is het één grote, aangelegde (heide)tuin.

Heide- en bosbrand is en blijft verschrikkelijk. Brand in zijn algemeenheid vind ik iets verschrikkelijks.
Je hebt gelijk over het ontstaan van de heide, en toch sluit dat niet uit dat brand daarin een natuurlijk proces is. Ik zou m'n cursus natuurbehoud erop moeten naslaan (maar die zit in dozen op zolder) om de details ervan te kunnen uitleggen.
Desondanks is het natuurlijk niet iets dat je bewust gaat opzoeken of in stand houden. Maar achteraf, als alles geblust is, zou ik me over de natuur niet al te veel zorgen maken.
Door Siberienne
pearlsofpassion schreef: zo 26 apr 2020, 07:40 Je hebt gelijk over het ontstaan van de heide, en toch sluit dat niet uit dat brand daarin een natuurlijk proces is. Ik zou m'n cursus natuurbehoud erop moeten naslaan (maar die zit in dozen op zolder) om de details ervan te kunnen uitleggen.
Desondanks is het natuurlijk niet iets dat je bewust gaat opzoeken of in stand houden. Maar achteraf, als alles geblust is, zou ik me over de natuur niet al te veel zorgen maken.
Veen branden in een postzegel hoogveen zijn ook niet fijn. Bij Mariapeel is 80% afgebrand. Blussen is ook voorlopig nog niet klaar omdat het veen ondergronds doorsuddert. Ik vrees dat het heel lang gaat duren voordat dit enigzins herstelt omdat bijna alle bomen dood zijn en er ook geen dieren etc vanuit de omgeving terug kunnen komen. Want die omgeving is ‘dood akkerland’
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door