Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Nemen jullie 'm?

Ja
37
69%
Nee
10
19%
Misschien
6
11%
Anders, licht toe graag
1
2%
Door doranto
Ik heb ja ingevuld, maar begin toch steeds meer te twijfelen of ik wel een booster wil.
Als de kans om bij een besmetting door omicron besmet te worden steeds groter wordt, als het vaccin minder goed tegen omicron werkt én omicron bovendien minder ernstige ziekte veroorzaakt, wegen dan de voordelen nog wel op tegen de evt. nadelen?
Door dinky89
Mandarijn schreef: ma 13 dec 2021, 14:49 Ik had uitgerekend dat ik ergens in januari mijn oproep zou krijgen. Gaat hem niet worden nu ik besmet ben. Geen idee of ik daardoor een booster afspraak ga krijgen
Je zou dan de booster 6 maanden na de besmetting kunnen krijgen:
Tijd tussen eerste vaccinatie(s) en de boostervaccinatie
De boostervaccinatie moet minimaal 6 maanden na de laatste coronavaccinatie(s) gegeven worden. Heeft u corona gekregen na uw vorige vaccinatie(s)? Dan moet er 6 maanden tussen uw besmetting en de boostervaccinatie zitten. Voor de griepprik en de pneumokokkenprik geldt dat deze 2 weken voor of na de boostervaccinatie gegeven kan worden.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... vaccinatie
Doranto schreef: ma 13 dec 2021, 16:05 Ik heb ja ingevuld, maar begin toch steeds meer te twijfelen of ik wel een booster wil.
Als de kans om bij een besmetting door omicron besmet te worden steeds groter wordt, als het vaccin minder goed tegen omicron werkt én omicron bovendien minder ernstige ziekte veroorzaakt, wegen dan de voordelen nog wel op tegen de evt. nadelen?

Als het effectief klopt dat omnicron tegen het eind van het jaar de delta variant bijna volledig verdrongen zal hebben en vaccinatie niet echt beschermd tegen omnicron (dat lijkt beide nogal te kloppen ) is die booster nogal nutteloos he...
Door Siberienne
pearlsofpassion schreef: ma 13 dec 2021, 16:43 Als het effectief klopt dat omnicron tegen het eind van het jaar de delta variant bijna volledig verdrongen zal hebben en vaccinatie niet echt beschermd tegen omnicron (dat lijkt beide nogal te kloppen ) is die booster nogal nutteloos he...
Eerste studies in de UK wijzen uit dat een derde dosis de bescherming tegen omicron wel degelijk zou verhogen. Ik zeg niet dat dit zo is - er moeten nog meer gegeven geanalyseerd worden - maar ik vind jouw post een beetje kort door de bocht ;)

Ik plaats even een link naar een BBC artikel, wie wil kan dan zelf de studies op gaan zoeken
Door Too
Anne in Zweden schreef: ma 13 dec 2021, 18:18 Ik las deze net. Geen idee of deze meneer er verstand van heeft, maar plausibel klinkt het wel en het sluit ook aan bij wat hier al is gezegd, ik meen door PoP.

https://www.trouw.nl/opinie/stop-de-mas ... ~b4fbc58b/

Ja maar, ja maar.... zijn we dan al zover dat we met een redelijk gerust hart het vaccineren los kunnen laten?
Dat handen wassen en afstand volstaan om 'onze Sam' en haar collega's niet volledig over de rooie te helpen?
Door Siberienne
Anne in Zweden schreef: ma 13 dec 2021, 18:18 Ik las deze net. Geen idee of deze meneer er verstand van heeft, maar plausibel klinkt het wel en het sluit ook aan bij wat hier al is gezegd, ik meen door PoP.

https://www.trouw.nl/opinie/stop-de-mas ... ~b4fbc58b/
En gaat voorbij aan mijn kritiek op PoP :biggrin2: ik vind dit een oversimplificatie. Deze meneer herhaalt dat delta ontstaan is onder vaccinatie druk (niet waar, India, lage vaccinatie graad en delta nam de boel in no time over) dat het als enige zich kon verspreiden landen met veel vaccinaties (heeft ‘ie een punt) maar dat zonder vaccinatie dit niet zou zijn gebeurd; twijfelachtig. Hoe stelt hij zich dat voor? Als je niet vaccineert maakt iedereen het door maar heb je exact dezelfde selectiedruk op Spike mutanten want het virus kan zich alleen verspreiden als het ontsnapt aan de immuniteit. Escape varianten zullen altijd kunnen ontstaan en rondgaan, of het nou ontsnappen is aan immuniteit door vaccinatie of door gewone afweer.
Ook omicron heeft voet aan de grond gekregen is een bevolking met een lage vaccinatie graad en hoge natuurlijke immuniteit, dit is niet ontstaan door de vaccinatie graad.

En zo kan ik nog wel even doorgaan maar heb geen puf

Laatste data Denemarken ; omicron zorgt voor ongeveer evenveel ziekenhuis opnames als delta.

Booster leek bescherming tegen delta te verbeteren, zowel aantal besmettingen als risico op ernstige ziekte, voor omicron is dit nog niet echt bekend. Maar ik ga nu snel mijn booster halen.
Laatste data Denemarken ; omicron zorgt voor ongeveer evenveel ziekenhuis opnames als delta.
Absolute aantallen of percentage tov besmettingen? En klopt het dat ze minder beademing nodig hebben en minder IC?
En wordt er massaal gestest om iedere besmetting eruit te halen?
Door Angelique
pearlsofpassion schreef: ma 13 dec 2021, 22:11 Absolute aantallen of percentage tov besmettingen? En klopt het dat ze minder beademing nodig hebben en minder IC?
En wordt er massaal gestest om iedere besmetting eruit te halen?
Denemarken is (één van) swerelds grootste tester en sequencer. Wat ook hun hoge cijfers tav andere landen verklaard. Vandeweek hadden ze op 1 dag zo'n 480000 testen gedaan. Omikron schijnt zich daar nu met 1,6 dagen te verdubbelen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door