Anne in Zweden schreef: ↑ma 13 dec 2021, 18:18
Ik las deze net. Geen idee of deze meneer er verstand van heeft, maar plausibel klinkt het wel en het sluit ook aan bij wat hier al is gezegd, ik meen door PoP.
https://www.trouw.nl/opinie/stop-de-mas ... ~b4fbc58b/
En gaat voorbij aan mijn kritiek op PoP

ik vind dit een oversimplificatie. Deze meneer herhaalt dat delta ontstaan is onder vaccinatie druk (niet waar, India, lage vaccinatie graad en delta nam de boel in no time over) dat het als enige zich kon verspreiden landen met veel vaccinaties (heeft ‘ie een punt) maar dat zonder vaccinatie dit niet zou zijn gebeurd; twijfelachtig. Hoe stelt hij zich dat voor? Als je niet vaccineert maakt iedereen het door maar heb je exact dezelfde selectiedruk op Spike mutanten want het virus kan zich alleen verspreiden als het ontsnapt aan de immuniteit. Escape varianten zullen altijd kunnen ontstaan en rondgaan, of het nou ontsnappen is aan immuniteit door vaccinatie of door gewone afweer.
Ook omicron heeft voet aan de grond gekregen is een bevolking met een lage vaccinatie graad en hoge natuurlijke immuniteit, dit is niet ontstaan door de vaccinatie graad.
En zo kan ik nog wel even doorgaan maar heb geen puf
Laatste data Denemarken ; omicron zorgt voor ongeveer evenveel ziekenhuis opnames als delta.
Booster leek bescherming tegen delta te verbeteren, zowel aantal besmettingen als risico op ernstige ziekte, voor omicron is dit nog niet echt bekend. Maar ik ga nu snel mijn booster halen.