Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Siberienne
#3304919
Doranto schreef:Ik ben de laatste tijd veel aan het lezen over barefoot lopen en voeten in het algemeen.
Ik kwam tegen dat de vetkussentjes die je onder je voetzolen hebt, beschadigd kunnen raken en zich daarna niet meer zouden kunnen herstellen? Dat de sterkte/dikte van die kussentjes na je 25ste sowieso alleen nog maar afneemt? Terwijl ik juist het idee heb dat je hele voet gezonder/sterker wordt, dus ook de vetkussentjes.
Weet iemand daar meer over?
Zouden die vetkussentjes dan een reden zijn om niet barefoot te lopen? Waar heb je die dan voor nodig? Veerkracht?

Ik heb gekeerd dat de veerkracht en demping in je voeten komt uit de twee voetbogen die je hebt, degene in de lengte en die dwars erop. En dat de voet maar ook überhaupt lopen een heel kunstig en wonderlijk geheel is. Mooi stukje architectuur, maar dan vooral schoenen met een smalle 'toe-box' die de tenen bijeen knijpen, ervoor zorgen dat die dwarse voetboog ahw verdwijnt en de voeten minder goed klappen op kunnen vangen.
Manlief is dit aan het lezen: https://www.anatomytrains.com/product/b ... -movement/ en daar staat iig niks in over problemen met vetkussentjes oid.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3304920
Siberienne schreef:Zouden die vetkussentjes dan een reden zijn om niet barefoot te lopen? Waar heb je die dan voor nodig? Veerkracht?

Ik heb gekeerd dat de veerkracht en demping in je voeten komt uit de twee voetbogen die je hebt, degene in de lengte en die dwars erop. En dat de voet maar ook überhaupt lopen een heel kunstig en wonderlijk geheel is. Mooi stukje architectuur, maar dan vooral schoenen met een smalle 'toe-box' die de tenen bijeen knijpen, ervoor zorgen dat die dwarse voetboog ahw verdwijnt en de voeten minder goed klappen op kunnen vangen.
Manlief is dit aan het lezen: https://www.anatomytrains.com/product/b ... -movement/ en daar staat iig niks in over problemen met vetkussentjes oid.
De vetkussentjes beschermen de botjes in de voeten. Als de vetkussentjes slecht zijn krijgen mensen bijvoorbeeld hielspoor. Het hielbeen is dan niet meer beschermd. Hetzelfde zou kunnen gebeuren met de kussentjes onder je voorvoet, die daar de botjes en gewrichten beschermen.
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#3304955
Kip007 schreef:Kan je ook hardlopen op de balarinas van leguao?
Ik loop sowieso niet hard, maar zou het op deze schoenen ook niet doen.

- pien - schreef:
Helemaal gemist, maar wat kjoet zeg! Dat staat leuk en óok onder een leuk japonnetje :biggrin2:
Dank dank. :biggrin2:

Doranto schreef: De vetkussentjes beschermen de botjes in de voeten. Als de vetkussentjes slecht zijn krijgen mensen bijvoorbeeld hielspoor. Het hielbeen is dan niet meer beschermd. Hetzelfde zou kunnen gebeuren met de kussentjes onder je voorvoet, die daar de botjes en gewrichten beschermen.
Hier weet ik niets van, nog nooit van gehoord. Maar het klinkt wel logisch. Wat zegt jouw fysio erover?
Ik heb hele 'magere voeten', dus waarschijnlijk zo al niet veel vet. Dus wel iets om rekening mee te houden.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3304960
-Annemarie- schreef: Hier weet ik niets van, nog nooit van gehoord. Maar het klinkt wel logisch. Wat zegt jouw fysio erover?
Ik heb hele 'magere voeten', dus waarschijnlijk zo al niet veel vet. Dus wel iets om rekening mee te houden.
Ik heb het nog niet gevraagd aan een fysiotherapeut, maar dat is wat ik op internet erover vind. Google maar eens op vetkussentjes voet.
Ook vond ik als advies dat wanneer je evt. vetkussentjes schade had je dan op blote voeten moest lopen. Dat begrijp ik dus niet en vind ik tegenstrijdig als het inderdaad zo zou zijn dat vetkussentjes zich niet kunnen herstellen en bovendien alleen maar slechter worden naarmate men ouder wordt.
Hier zit over het algemeen veel kennis op allerlei gebied. Vandaar dat ik de vraag hier (ook) stel ::) :biggrin2:
Door san :)
#3305016
nog nooit van gehoord. Zal het eens aan Paul vragen van Anyones Runshop als ik weer eens in tilburg ben :)
die zal dat gegarandeerd wel weten
Door Siberienne
#3305070
Doranto schreef:Ik heb het nog niet gevraagd aan een fysiotherapeut, maar dat is wat ik op internet erover vind. Google maar eens op vetkussentjes voet.
Ook vond ik als advies dat wanneer je evt. vetkussentjes schade had je dan op blote voeten moest lopen. Dat begrijp ik dus niet en vind ik tegenstrijdig als het inderdaad zo zou zijn dat vetkussentjes zich niet kunnen herstellen en bovendien alleen maar slechter worden naarmate men ouder wordt.
Hier zit over het algemeen veel kennis op allerlei gebied. Vandaar dat ik de vraag hier (ook) stel ::) :biggrin2:
Alles wordt slechter als je ouder wordt... zei 'mijn' sportarts. Volgens hem is er 1 belangrijke 'fatpad' in je voet: onder het hielbeen. En die is zodanig stevig dat je die bijna niet kapot krijgt, is heel stug weefsel dus ook met een beetje slijtage blijft die gewoon zijn werk doen. De andere kussentjes zijn niet zo belangrijk.

Volgens hem was de stelling dat hielspoor een gevolg was van slechte kussentjes 'flauwekul'. Jaaa het is een man met een hele duidelijke mening over het algemeen. Hij kijkt nogal holistisch en de meeste patiënten zijn nogal verrast dat hij over het algemeen niet inzet op behandeling van de plaats waar het pijn doet. De oorzaak ligt vaak heel ergens anders. Bij hielspoor ligt ook heel vaak de oorzaak niet in de voet maar bijvoorbeeld in het bekken.

Overigens zat ik er weer eens naast: er zijn 4 bogen in de voet... sorry! ;) ;)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3305126
Maar wat als je bogen aangeboren afwijkend zijn ( klikvoeten). Is blootvoets lopen dat net wel.of niet een goed idee?

Ik heb als kind jarenlang steunzolen gedragen en bij 1 van mijn voeten is het zo goed als weg, bij de andere nog wel zichtbaar maar niet erg.
Bij meneer Pop is er echter niets aan gedaan en zie je heel duidelijk dat hij dus weinig tot geen voetboog heeft en daardoor zijn enkels naar binnen klikken. Hij krijgt er uiteraard last van in zijn rug, want geen vering in zijn voeten.
Dat is beter sinds hij schoenen met stevige binnenboog draagt, maar is dat dan goed of net geen goed idee?
Zelf loop ik graag blootvoets maar ook graag op stevige wandelschoenen of birkenstocks...
Gebruikersavatar
Door doranto
#3305146
pearlsofpassion schreef:Maar wat als je bogen aangeboren afwijkend zijn ( klikvoeten). Is blootvoets lopen dat net wel.of niet een goed idee?

Ik heb als kind jarenlang steunzolen gedragen en bij 1 van mijn voeten is het zo goed als weg, bij de andere nog wel zichtbaar maar niet erg.
Bij meneer Pop is er echter niets aan gedaan en zie je heel duidelijk dat hij dus weinig tot geen voetboog heeft en daardoor zijn enkels naar binnen klikken. Hij krijgt er uiteraard last van in zijn rug, want geen vering in zijn voeten.
Dat is beter sinds hij schoenen met stevige binnenboog draagt, maar is dat dan goed of net geen goed idee?
Zelf loop ik graag blootvoets maar ook graag op stevige wandelschoenen of birkenstocks...
Ik denk dat een écht antwoord niemand je kan geven, simpelweg omdat er nog onvoldoende onderzoek naar is gedaan. Het zijn meer meningen die je hoort, de een vindt dat en de ander vindt (al dan niet door ervaringen) weer anders.
Wat voor mij echter als een paal boven water staat is de simpele natuurwet: use it or lose is! Het lichaam past zich aan. Het lichaam gaat heel efficiënt om met zijn energie. Als iets niet wordt gebruikt verdwijnt het. Die redenatie volgende zou je dus zeggen dat wanneer je je voet ondersteunt, hij zelf dus niets meer hoeft te doen (of zelfs niet meer kan doen) en dus verzwakt. De voetbogen zijn er niet voor niets. Ze zorgen voor veerkracht. Zo'n boog ondersteunen is volgens mij om 2 redenen niet goed. Eerstens steun je er dan op, wat eigenlijk dus niet hoort en tweedes is de veerkracht dan 0. Anders is het waarschijnlijk bij erfelijke afwijkingen (afhankelijk natuurlijk van hoe ernstig die zijn), je weet niet in hoeverre het lichaam zich daaraan aan kan passen / het kan corrigeren of compenseren.
Ikzelf heb bijvoorbeeld hypermobiele voeten en heb vrijwel geen vetkussentjes onder mijn voetzolen. Ik zwik ook heel gemakkelijk mijn enkel om (is daardoor zelfs al eens gebroken). Ik kan héél moeilijk op blote voeten lopen omdat mijn voeten super gevoelig zijn en ik vrijwel (door de dunne vetkussentjes) rechtstreeks op mijn botjes loop. Binnenshuis gaat het op de tegelvloer nét als ik heel voorzichtig loop, maar buiten op de bestrating doet het kleinste zandkorreltje al verschrikkelijk zeer. Ik heb ook mijn hele leven steunzolen en stevige schoenen gedragen. Toch ben ik nu aan het oefenen om zoveel mogelijk blootsvoets te gaan lopen omdat ik gewoon uit wil proberen of mijn voeten zich aan kunnen passen. Ik wil het zeker een jaar de tijd geven en luister heel goed naar mijn lichaam. Ik ben nu bijna 1,5 maand bezig en ik merk al wel dat mijn voeten wat krachtiger geworden zijn, doordat ik tijdens de yogales nu gemakkelijker op 1 been kan staan zonder om te vallen. Ook heb ik tijdens boswandelingen minder last van mijn knieën, door de andere manier van lopen. Maar dat laatste kan ook toeval zijn, want het is nog te kort om daar echt iets over te kunnen zeggen. Het enige waar ik in mijn geval bang voor ben is om onherstelbare schade op te lopen omdat ik heb gelezen dat vetkussentjes zich niet zouden kunnen herstellen (met als gevolg hielspoor o.i.d.). Voor de spieren en pezen ben ik niet bang, want die zullen (logischerwijs) sterker worden. Tijd zal het leren.

ps. Je zegt dat je zelf altijd graag op blote voeten loopt. Doe je dat vaak? Je zou dan misschien kunnen denken dat 'ondanks' de steunzolen, je voeten nu beter geworden zijn.....
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3305155
Mijn voeten zijn door de steunzolen zeker beter geworden. Zeer zeker. Het is vrijwel weg. Maar ik heb die gedragen tijdens mijn kindertijd en dus groeiperiode. Meneer heeft dat niet gehad en heeft dus op dit moment veel slechtere voeten maar ik denk niet dat steunzolen nu nog veel zouden uithalen.

Thuis en op camping vb loop ik wel op blote voeten, maar dat is maar recent weer. Sinds dit topic eigenlijk. Dat deed ik als kind ook wel maar als tiener vrijwel niet. Slippers wel.

Het is ook wel iets belangrijks voor ons omdat we het beide hebben, we kunnen verwachten dat onze kinderen het ook zullen hebben. Laurens laat ik nu zoveel mogelijk op blote voeten lopen, dat lijkt me een goed idee. Als hij het dan alsnog krijgt later ( als baby/ peuter heeft iedereen klikvoeten) , kan ik ervan uitgaan dat het wss niet vanzelf verdwijnt.
Door Kip007
#3305382
Ik vind op blote voeten lopen ook verschrikkelijk. Ik krijg er kippenvel van. Terwijl ik wel heel graag op sokken loop.
Heb nu mijn 1e paar "BF-schoenen" besteld. Omdat ik merk dat mijn houding en rug slechter worden van gewone schoenen.
Ik ben benieuwd hoe het op de lange termijn gaat....
Voor nu in & om het huis deze instappers besteld, morgen krijg ik ze binnen:
Afbeelding
https://goo.gl/images/NNtsGt

Toch maar niet voor de barefoot leguano's gegaan, omdat ik het nog iets te veel stof om de voet vind voor de zomer.
Wellicht koop ik als deze Vibrams bij gewoon gebruik bevallen, ook goede minimalistische schoenen voor het hardlopen.

Maar eerst.... dit dorp en mijn familie stockeren met deze schoenen :gathering: :D ;D
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#3313905
Ik heb deze zomer voor het eerst barefoot gelopen in Oostenrijk.

Afbeelding


Hele steile en moeilijke paden/klimmen en graat wandelen durfde ik nog niet, die heb ik gewoon op bergschoenen gedaan. Eerst begonnen met de wat makkelijkere wandelingen. Vaak wel de barefoot in de rugzak, en voor het laatste (makkelijke) stuk van schoenen gewisseld. Het vertrouwen moet nog even komen, maar dat zit gewoon tussen de oren. ;)

En alleen met mooi weer. :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door doranto
#3313914
Ik loop sinds ik in mei mijn eerste BF schoenen aanschafte, consequent op minimalistische schoenen. Nu bijna 4 maanden dus.
Ik heb hele erge spierpijn gehad in het begin, vooral aan de onderkant van mijn kuiten. Mijn voetzolen gloeiden en branden af en toe zo erg, dat ik ze moest koelen. Ook kreeg ik onder 1 teen een ganglion en wat later nog eentje erbij. Weer wat later kreeg ik last van een van mijn achillespezen. Daar had ik voordat ik met BF begon ook al last van, maar nu werd het erger. Het gaat dus hartstikke goed :D
Maar alle gekheid op een stokje. De spierpijn is weg. De ganglions zijn (sinds kort) ook weg. Mijn achillespees wordt héél langzaam steeds weer wat beter. Dus het gaat de goede kant op :) Wat men mij vertelde zou het ongeveer 1 jaar duren voordat je er helemaal aan gewend bent. Ik heb nog een hele weg te gaan, maar merk al wel verbetering.
Ik kan beter op 1 been staan (moest bij de yoga daarbij altijd een steuntje hebben), wat volgens mij komt omdat mijn voeten en onderbenen sterker aan het worden zijn. De botjes onder mijn voorvoeten worden steeds minder gevoelig. (De hele voet gaat trouwens minder zeer doen). Tijdens wandelingen hoef ik geen kniebanden meer om omdat ik minder last heb. Het voelt goed, nu mijn voeten zélf het werk moeten doen en niet meer van alle kanten worden ondersteunt (heb het grootste deel van mijn leven steunzolen gedragen en stevige schoenen). Ik ga er voorlopig dus nog mee door en heb inmiddels ook halfhoge winterschoenen met een minimalistische zool.
Volgend jaar wil ik het hardlopen weer op proberen te pakken als alles goed blijft gaan. Tot die tijd fiets ik extra om mijn conditie op peil te houden.

Hoe vergaat het degenen die er ook mee begonnen zijn? Gaan jullie ook door of zijn jullie er weer mee gestopt?
Door Anne in Zweden
#3313920
Ik heb ook de halve zomer op BF's gelopen, en heb totaal geen last meer van het Morton's neuroom waar ik jarenlang mee sukkelde. Ik vind de BF's heerlijk lopen, heb drie verschillende paren met zolen van verschillende dikte. Helaas is het weer in Zweden nu niet meer zodanig dat ik er nu nog op kan lopen, dat komt pas in het voorjaar weer, maar ondertussen heb ik dus ook geen last meer van het neuroom als ik op mijn gewone zomer-Aigles loop. Ik ben dus helemaal hartstikke happy ermee!
Door Kip007
#3314025
Wat een positieve berichten! Super!

Ik loop inmiddels nu ook een poosje op mijn 5fingers entrada. Merk ook dat mijn voeten/spieren en pezen echt sterker worden.
Heb er zoveel profijt van!

...alleen nu komen de koude en natte maanden er weer aan...
Welk schoeisel gebruiken jullie dan?
Vooral als je er met de honden een aantal x per dag uit moet... om iedere keer in natte schoenen te stappen gruwel ik van...

Tips en ervaring zijn enorm welkom!

En welke gebruiken jullie voor nette gelegenheden in de koude maanden?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door