Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Boeffie Blafmans schreef:Goed artikel. Alleen jammer dat ze weer die foto laten zien, die niet representatief is voor hoe het was tijdens Trumps speech. Ik vind het een walgelijke vent, laat dat duidelijk zijn en sommige van zijn ideeen die hij uit ronduit verwerpelijk. Maar ik snap wel waar zijn reactie op het gedoe rondom zijn publiek door is ontstaan. Even los van dat hij de onzinnigheid beweert dat zijn publiek het grootste ooit was. Maar iei is deze foto geplaatst, terwijl het veld tijdens zijn speech gewoon heel goed vol stond. En een flinke rectificatie is er niet gekomen. Wel is de juiste foto stilletjes verwisseld met de foute. Ik ben vrij zeker dat er voor deze foto is gekozen, omdat de betreffende media hem niet kunnen uitstaan en even lekker wilden prikken. Net dát maakt alles zo onduidelijk, vervelend en werkt in de hand dat Trump het kan hebben over nep nieuws. Hij heeft daarmee soms gewoon gelijk. Die kritische houding naar eigen werk mis ik bij de media. En bij Trump-haters mis ik een kritische houding naar de vorige regeringen, want ook zij wilden bv strengere maatregelen op de grens met Mexico en illegalen uitzetten, om maar een voorbeeld te noemen. Het tegenhouden van mensen uit zeven landen is trouwens een tijdelijke maatregel, 90 dagen, en gebaseerd op een lijst met risico landen opgesteld door Obama. In die 90 dagen willen ze het beleid herzien. (Ik vind het trouwens verwerpelijk dat Saoedi Arabië niet op die lijst staat, een land dat de mensenrechten op vreselijke manieren schendt, maar dat heeft te maken met de petrodollar en olie, dus blijven ze die wel steunen.) Waarmee ik niet wil zeggen dat ik de maatregel zoals Trump hem heeft ingevoerd steun. Maar het is voor mij allemaal niet zo zwart wit, als dat Trump totaal fout is en zijn voorganger zo geweldig was. Ik denk dat die houding ook juist alles nog erger maakt. Als er een nieuwe, grotere oorlog komt dan er nu al is, komt dat niet enkel en alleen door deze vent, maar door een nog veel langere aanloop van allerlei beleid en vriendjespolitiek. Ik weet er niet genoeg van om dat plaatje precies helder te hebben, maar wel genoeg om in te zien dat Trump een makkelijke zondebok gaat zijn.
Laten we de dingen even in perspectief zetten: niemand zou met die foto's zijn gekomen als Trumps persvoorlichter niet bij de eerste de beste gelegenheid had geroepen dat Trumps crowd de aaaaalllergrootste was die ooit bij een inauguratie was verschenen. Dan vráág je er toch om dat mensen op zoek gaan naar vergelijkende foto's? (Even terzijde: dat is volgens mij ook de reden dat die persvoorlichter dat moest zeggen: lekker de aandacht op irrelevante kwesties richten om ondertussen op relevante punten je zin door te drijven.) Waarom moet Trump altijd overal de grootste en de beste in zijn? Wat steekt daar voor complex achter, en vooral: hoe gaat dat uitwerken wanneer hij een tegenstander tegenover zich krijgt die ook zo meedogenloos is - eindigt dat in een nucleaire pissing contest, onder het motto "zie je wel dat ik de grootste en de beste ben"?

De bewering dat Trump-haters geen kritische houding hebben tav eerdere regeringen, is over-de-kam-gescheer en een dooddoener. Ik geloof niet dat je dat serieus hebt onderzocht.

Wat die "ja maar Obama had dezelfde lijst al opgezet hoooooor"-klaagzang van voorstanders van de ban: dat is in feite niet waar het om gaat bij die ban. En ook niet om het feit dat Saoedi-Arabië er niet op staat. Waar het om gaat is dat Obama die ban er nooit op dezelfde manier had kunnen doordrukken als Trump nu heeft gedaan: zonder de betrokken ministeries of veiligheidsdiensten of andere ter zake verantwoordelijke instanties te raadplegen. Obama zou de normale weg voor het instellen van zo'n ban hebben gevolgd, en hij zou flink tegengas hebben gekregen daarbij, niet in de laatste plaats van zijn eigen partij en aanhangers. Trump heeft die weg niet bewandeld, met o.a. als gevolg dat een kind van 5 jaar (vijf!) in de boeien werd geslagen op een vliegveld omdat hij ineens het land niet meer in mocht. Echt, de verenigde terroristen dezer aarde lachen zich kapot!

Kijk, dat Trump een Sally Yates ontslaat omdat ze zijn bevel niet wilde uitvoeren, daar kan ik me vanuit Trumps positie nog wel iets bij voorstellen. Ik keur het niet goed, maar ik kan het vanuit zijn standpunt bekeken wel begrijpen. Waar ik meer moeite mee heb, is de manier waarop hij dat naar buiten brengt: "Sally Yates has betrayed the Department of Justice [...]" Dat is eng. Want Trump zegt daarmee in feite: iemand die het niet met mij eens is, maakt zich schuldig aan verraad. :-X Welkom in Noord-Korea...
Oo nu geen zin om het artikel te lezen. Hoe dan ook vind ik trump een narcistische egoistische blaaskaak die daarnaast nog lelijk is ook en helaas veel te veel mwcht heeft. Er zal niks aan veranderen.
Maarik moest wel aan iets 'luchtigere' korte doeltreffende tekst over hem denken : :biggrin2:
Boeffie Blafmans schreef:Ik probeer vooral te begrijpen hoe de voedingsbodem is ontstaan die voor hem een weg heeft vrij gebaand. En verder vind ik hem vreselijk eng, vooral omdat ik denk (ik weet het dus niet zeker) dat hij op politiek en buitenland gebied ontzettend naïef is (ik hoop ontzettend dat ik het mis heb), waardoor hij zomaar plots iets heel erg stoms kan doen met desastreuze gevolgen ...
Het rare vind ik dat de voorgangers van Trump en andere politici worden beschuldigd van vriendjespolitiek. Trump stelt alleen maar vriendjes aan in zijn kabinet, maar nu Trump dat echt doet heet dat geen vriendjespolitiek. Hoe kwaificeer je dat dan?

En wat betreft het in reis verbod voor inwoners van enkele landen:
Washington Post schreef:But there’s more. Wittes correctly points to the absence of any “rational relationship” between the countries targeted by the ban and “any expected counterterrorism goods.”
  • The 9/11 hijackers, after all, didn’t come from Somalia or Syria or Iran; they came from Saudi Arabia and Egypt and a few other countries not affected by the order.
But there could be, it turns out, an explanation for why some countries are inside, and others outside, the ban. It has nothing to do with counterterrorism. You should take a quick look at this graphic (and accompanying documentation) put together by Bloomberg News. Here’s the list of predominantly Muslim countries in the Middle East covered by Trump’s order:
  • Iran, Iraq, Libya, Syria, Sudan, Somalia, Yemen.
Here’s the list of predominantly Muslim countries where the Trump Organization has done business:
  • Saudi Arabia, Turkey, Egypt, United Arab Emirates, Azerbaijan.
What a coincidence; there’s no overlap. The places where the Trump Organization has done business are exempted from the ban.
Hier het volledige opiniestuk, opiniestuk dus, geen nieuwsartikel....
Boeffie Blafmans schreef:En om nog even terug te komen op mijn woordkeus voor 'zondebok', daarmee bedoel ik niet dat Trump zelf geen rol heeft in de dingen, maar als het helemaal mis loopt, wel dat hij slechts het laatste zetje geeft aan een hele reeks voorgeschiedenis, terwijl hij door veel mensen gezien zal worden als dé aanstichter.

Dat snap ik; hij is gekozen... er lijken iig veel mensen ontevreden. En dat kan best komen doordat politiek ver weg is geraakt van realiteit.
Als je naar de Obama regering kijkt, viel mij toch op dat daar niet gewerkt werd aan het aanpakken van problemen maar aan de eigen ego's. Het ging de republikeinen niet over of iets een goed plan was, maar dingen werden tegengehouden om te pesten. Ik vraag me af of ze nu dus ook neit oogsten wat ze zelf gezaaid hebben.
Of dat nu wezenlijk anders is al 'tig jaar geleden weet ik niet. Ik kijk graag naar de oude serie yes minister. Super cynisch. Ergste is: je ziet het gebeuren in het bestuur van landen.
Anne in Duitsland schreef:Laten we de dingen even in perspectief zetten: niemand zou met die foto's zijn gekomen als Trumps persvoorlichter niet bij de eerste de beste gelegenheid had geroepen dat Trumps crowd de aaaaalllergrootste was die ooit bij een inauguratie was verschenen. Dan vráág je er toch om dat mensen op zoek gaan naar vergelijkende foto's? (Even terzijde: dat is volgens mij ook de reden dat die persvoorlichter dat moest zeggen: lekker de aandacht op irrelevante kwesties richten om ondertussen op relevante punten je zin door te drijven.) Waarom moet Trump altijd overal de grootste en de beste in zijn? Wat steekt daar voor complex achter, en vooral: hoe gaat dat uitwerken wanneer hij een tegenstander tegenover zich krijgt die ook zo meedogenloos is - eindigt dat in een nucleaire pissing contest, onder het motto "zie je wel dat ik de grootste en de beste ben"?
Ik vind de vraag wie er zo verstandig gaat zijn op te houden met op elkaars teentjes te trappen interessanter dan wie er is begonnen en dus schuld heeft. Beide zijden hebben wat mij betreft evenveel schuld. Als mensen zichzelf zo intelligent, weldenkend, menslievend en verstandig vinden, zou ik zeggen: geef het goede voorbeeld. De media hadden dus ook direct de goede foto ter vergelijking kunnen plaatsen, nl, die met een vol veld tijdens zijn speech, met de uitleg erbij dat er geen data is bijgehouden van alle speeches door de tijd heen en het dus niet te achterhalen is hoeveel mensen er exact aanwezig zijn geweest. Maar dat deze en deze data laat zien dat er bij de inauguratie van Obama meer reizigers waren, etc. Maar nee, ze posten een foto die Trump kan inzetten om aan te tonen dat ze nep nieuws verkondigen. Dat schiet niet erg op mi.

De bewering dat Trump-haters geen kritische houding hebben tav eerdere regeringen, is over-de-kam-gescheer en een dooddoener. Ik geloof niet dat je dat serieus hebt onderzocht.
De rest van jouw tekst is een voorbeeld van wat ik hiermee bedoel. Het hangt voor mij allemaal met elkaar samen. De oorlogen door de eeuwen heen, de rotzooi die is aangesticht in het Midden-Oosten, de run op de olie, alle biljonairs die overal hun macht en ideologie proberen te verspreiden ter verrijking van zichzelf. Trump is er slechts één van. Daarbij het gedrag van de grote massa die overal in meedraait. Geen verwijt, gewoon realiteit. Kun je er één 5-jarig kindje uit tillen en uitvergroten en dat vreselijk vinden, maar er gebeuren dagelijks veel vreselijkere dingen, waar vorige en huidige westerse regeringen aan bijdragen.

Dat we Trump allebei eng vinden, is duidelijk.
src_esther schreef: Het rare vind ik dat de voorgangers van Trump en andere politici worden beschuldigd van vriendjespolitiek. Trump stelt alleen maar vriendjes aan in zijn kabinet, maar nu Trump dat echt doet heet dat geen vriendjespolitiek. Hoe kwaificeer je dat dan?
Vriendjespolitiek. Daar hangt de wereld van samen. In het klein, in het groot. Hoe groter, hoe meer invloed op een groter gebied en meer mensen. Maar aan vriendjespolitiek doen we allemaal. Dat is ook juist wat ik een interessante manier vind om naar alles te kijken. Als door een spiegel. In hoeverre doe ik mee aan hetgeen ik een ander verwijt. En hoe kan ik dat veranderen als ik dat zou willen.
Boeffie Blafmans schreef:Ik vind de vraag wie er zo verstandig gaat zijn op te houden met op elkaars teentjes te trappen interessanter dan wie er is begonnen en dus schuld heeft. Beide zijden hebben wat mij betreft evenveel schuld. Als mensen zichzelf zo intelligent, weldenkend, menslievend en verstandig vinden, zou ik zeggen: geef het goede voorbeeld. De media hadden dus ook direct de goede foto ter vergelijking kunnen plaatsen, nl, die met een vol veld tijdens zijn speech, met de uitleg erbij dat er geen data is bijgehouden van alle speeches door de tijd heen en het dus niet te achterhalen is hoeveel mensen er exact aanwezig zijn geweest. Maar dat deze en deze data laat zien dat er bij de inauguratie van Obama meer reizigers waren, etc. Maar nee, ze posten een foto die Trump kan inzetten om aan te tonen dat ze nep nieuws verkondigen. Dat schiet niet erg op mi.

De rest van jouw tekst is een voorbeeld van wat ik hiermee bedoel. Het hangt voor mij allemaal met elkaar samen. De oorlogen door de eeuwen heen, de rotzooi die is aangesticht in het Midden-Oosten, de run op de olie, alle biljonairs die overal hun macht en ideologie proberen te verspreiden ter verrijking van zichzelf. Trump is er slechts één van. Daarbij het gedrag van de grote massa die overal in meedraait. Geen verwijt, gewoon realiteit. Kun je er één 5-jarig kindje uit tillen en uitvergroten en dat vreselijk vinden, maar er gebeuren dagelijks veel vreselijkere dingen, waar vorige en huidige westerse regeringen aan bijdragen.

Dat we Trump allebei eng vinden, is duidelijk.

Vriendjespolitiek. Daar hangt de wereld van samen. In het klein, in het groot. Hoe groter, hoe meer invloed op een groter gebied en meer mensen. Maar aan vriendjespolitiek doen we allemaal. Dat is ook juist wat ik een interessante manier vind om naar alles te kijken. Als door een spiegel. In hoeverre doe ik mee aan hetgeen ik een ander verwijt. En hoe kan ik dat veranderen als ik dat zou willen.
Kijk maar naar Fillon - over zelfverrijking en vriendjespolitiek gesproken.... en wat ik dan nog veel schokkender vind: de mensen die op hem stemmen vinden het niet zo erg want iedereen doet het.... en dat vind ik eng. Want dat is inderdaad moreel verval.
De belangrijkste vraag is inderdaad, wat kun je zelf doen om een revolutie te ontketenen, een tegen geluid.

Ik vind Trump en de dingen waar hij voor staat fout. Maar ik vind de psychiaters die een diagnose op afstand gaan stellen van zijn persoonlijkheidsstoornis ook fout, want die houden zich nota bene niet aan hun eigen richtlijnen. Dat helpt niet.
(Artikel vandaag in de NRC).

Maar nog even over die inauguratie foto: bij het artikel was die geplaatst als illustratie bij een experiment waarbij ze mensen vroegen waar de meeste mensen stonden. Ik vind het toch erg interessant om dan te zien dat mensen de foto met overduidelijk de minste mensen aanwijzen als 'daar zijn er meer'. Wat moet je doen als mensen iets willen zien?

Ken je trouwens Brene Brown? Ik vind dat zij een paar erg nuttige boeken heeft geschreven die ook gaan over leiderschap en cultuur en haar filosofie spreekt mij erg aan. Ik heb al eens eerder haar intergrity quote aangehaald, maar ze schrijft ook een erg sterk stuk over wat er gebeurt als een 'club' van mensen normen gaat stellen over dat je er alleen deel vanuit mag maken als je een hekel uitspreekt aan anderen. Bv dat je alleen een echte man bent als je uitspreekt dat je een hekel hebt aan homo's. Hoe verstikkend dat is en hoe verkrampend. En dat dan de samenhang in zo'n groep alleen nog gaat over macht en dat er binnen zo'n cultuur geen ruimte is voor mensen om te zijn wie ze zijn, dat dit ook leidt tot enorme eenzaamheid en tot krampachtig gedrag tegen de ander in plaats van het zoeken naar verbinding. Ik denk dat dat ook deels ten grondslag ligt aan het succes van Trump. Trappen naar iemand anders is tenslotte inderdaad gemakkelijker dan naar kritisch naar jezelf kijken...
Siberienne schreef: De belangrijkste vraag is inderdaad, wat kun je zelf doen om een revolutie te ontketenen, een tegen geluid.
Voor mijzelf heb ik die vraag op dit moment beantwoordt. En dat antwoord gaat over een innerlijke revolutie.
Ik vind Trump en de dingen waar hij voor staat fout.
Ik ben het met sommige dingen die hij heeft geuit (of hij er ook echt voor staat weet ik niet) eens. Ik ben het met zijn aanpak tot nu toe en manier van uiten niet eens. Ook niet met de levensstijl die hij zichzelf heeft toegeëigend. En ik houd mijn hart vast voor wat ons nog te wachten staat met deze man erbij in één van de zadels ... Ik hoop van harte dat we over vier jaar allemaal diep adem kunnen halen en zeggen: "Pfoeh, dat viel gelukkig mee."
Maar nog even over die inauguratie foto: bij het artikel was die geplaatst als illustratie bij een experiment waarbij ze mensen vroegen waar de meeste mensen stonden. Ik vind het toch erg interessant om dan te zien dat mensen de foto met overduidelijk de minste mensen aanwijzen als 'daar zijn er meer'. Wat moet je doen als mensen iets willen zien?
Ik probeer dan naar mijn eigen blinde vlekken te kijken. Want ik heb ze ook. En ik probeer erachter te komen hoe het komt dat ik die heb en hoe ik daaraan iets kan veranderen.
Ken je trouwens Brene Brown? Ik vind dat zij een paar erg nuttige boeken heeft geschreven die ook gaan over leiderschap en cultuur en haar filosofie spreekt mij erg aan. Ik heb al eens eerder haar intergrity quote aangehaald, maar ze schrijft ook een erg sterk stuk over wat er gebeurt als een 'club' van mensen normen gaat stellen over dat je er alleen deel vanuit mag maken als je een hekel uitspreekt aan anderen. Bv dat je alleen een echte man bent als je uitspreekt dat je een hekel hebt aan homo's. Hoe verstikkend dat is en hoe verkrampend. En dat dan de samenhang in zo'n groep alleen nog gaat over macht en dat er binnen zo'n cultuur geen ruimte is voor mensen om te zijn wie ze zijn, dat dit ook leidt tot enorme eenzaamheid en tot krampachtig gedrag tegen de ander in plaats van het zoeken naar verbinding. Ik denk dat dat ook deels ten grondslag ligt aan het succes van Trump. Trappen naar iemand anders is tenslotte inderdaad gemakkelijker dan naar kritisch naar jezelf kijken...
Nee, ken ik niet. Maar leiderschap is hoe dan ook iets waar ik grote twijfels bij heb. Zelfs de meest integere liefdevolle mensen zullen het moeilijk hebben integer en liefdevol te blijven in het huidige systeem eens ze een machtspositie krijgen. Bovendien werkt leiding onzelfstandigheid in de hand van diegenen die geleid worden. (Wat weer leidt tot blinde vlekken enzo.)
Boeffie Blafmans schreef:Voor mijzelf heb ik die vraag op dit moment beantwoordt. En dat antwoord gaat over een innerlijke revolutie.

Ik ben het met sommige dingen die hij heeft geuit (of hij er ook echt voor staat weet ik niet) eens. Ik ben het met zijn aanpak tot nu toe en manier van uiten niet eens. Ook niet met de levensstijl die hij zichzelf heeft toegeëigend. En ik houd mijn hart vast voor wat ons nog te wachten staat met deze man erbij in één van de zadels ... Ik hoop van harte dat we over vier jaar allemaal diep adem kunnen halen en zeggen: "Pfoeh, dat viel gelukkig mee."

Ik probeer dan naar mijn eigen blinde vlekken te kijken. Want ik heb ze ook. En ik probeer erachter te komen hoe het komt dat ik die heb en hoe ik daaraan iets kan veranderen.

Nee, ken ik niet. Maar leiderschap is hoe dan ook iets waar ik grote twijfels bij heb. Zelfs de meest integere liefdevolle mensen zullen het moeilijk hebben integer en liefdevol te blijven in het huidige systeem eens ze een machtspositie krijgen. Bovendien werkt leiding onzelfstandigheid in de hand van diegenen die geleid worden. (Wat weer leidt tot blinde vlekken enzo.)
Zij schrijft niet over baas worden en macht hebben, maar juist over 'innerlijke leiderschap' om het zo dan maar te noemen. Goed voorbeeld geven doet goed volgen, zoiets. Leiderschap als begeleider niet als 'baas'
Siberienne schreef:Zij schrijft niet over baas worden en macht hebben, maar juist over 'innerlijke leiderschap' om het zo dan maar te noemen. Goed voorbeeld geven doet goed volgen, zoiets. Leiderschap als begeleider niet als 'baas'

Oké, klinkt interessant!
Boeffie Blafmans schreef:Ik probeer vooral te begrijpen hoe de voedingsbodem is ontstaan die voor hem een weg heeft vrij gebaand.
Onlangs was op tv een film uit 1998 'American History X' . Ik zat stijf in mijn stoel tijdens deze beklemmende film. Die laat zien hoe de zoon van een racistische brandweerman volledig doorslaat als neonazi nadat zijn vader is doodgeschoten door een zwart bendelid. Hoe hun wereld bestaat ut kampen: latino's, negers, blanken.
Uiteindelijk komt de zoon tot een ander inzicht door een jonge neger in de gevangenis, maar dan is het al te laat...
Wij zaten naar die film te kijken en alle blanken in die film waren potentielele Trump stemmers. Daarbij schijnt het dat ook veel legale immigranten op Trump hebben gestemd, omdat zij alle moeite moesten doen om het land legaal in te komen en alle illegalen niet.

Trump zegt gewoon hardop wat veel blanke Amerikanen denken. Dingen die niet politiek correct zijn en die nog nauwelijks werden gehoord. Hetzelfde wat Wilders hier doet. Dingen de een voorheen zwijgende meerderheid denkt. Mensen op het platteland, die keihard werken om het hoofd boven water te houden. Het platteland is groot in Amerka en Hillary is er niet op campagne geweest...

Trump is democratisch verkozen. Hillary mag meer stemmen hebben gehad, toch heeft iets van de helft van de Amerikanen die gestemd hebben, op hem gestemd.
Beangstigend.
Straks hebben wij hier verkiezingen, ik hou mijn hart vast...
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door