Ik vraag mij af. Die karper rug
http://members.home.nl/hondenschoolmeli ... _klein.jpg
Is dat een uitwerking van het extreme fokken op de afhangende croupe?
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Lizzy schreef: Jammer. Ik vind het persoonlijk een gemiste kans. Je hoeft je niet te verdedigen, het gaat erom dat je o.a. mij laat zien dat ik het mis heb.ik ben het helemaal met je eens...
Er is 1 ding dat ik niet begrijp maar dat zal wel aan mij liggen. Duitse Herder mensen hebben kennelijk veel negativiteit te verduren van de publieke opinie. Mensen vinden dat jullie honden fokken met rare ruggen en rare lichamen. En kennelijk is dat incorrect, deze gedachten. Want dat komt puur en alleen hoe jullie de hond in stand zetten. Als je ze niet in stand laat zien, zijn het allemaal hele normale honden met goed gangwerk en een uitstekende rug.
Waarom laten jullie ze dan nog zo'n in stand zien? Wat is daar de toegevoegde waarde van? Als je je hond op een natuurlijke manier neer zet, kun je toch veel beter zien hoe hij gebouwd is dan wanneer je hem op deze onnatuurlijke manier portretteert? Jij had er ook voor kunnen kiezen zelf, omdat je goede ruggen nou eenmaal belangrijk vindt, om goede foto's van Onix op je website te zetten in plaats van Onix-in-een-onnatuurlijke-houding, waarvan het publiek weer zal zeggen "hier, heb je weer zo'n herder met een rare bouw"? Zo houden jullie toch zelf de mythe in stand? Dit is overigens een hele oprechte vraag. Ik begrijp het oprecht niet.
En je kunt je dan natuurlijk zeggen "ja maar zo hoort het in de Duitse Herder wereld", maar als de Duitse Herder wereld een bijdrage wil leveren aan het positief portretteren van deze rashond, moeten ze daar juist misschien eens mee ophouden, met deze rare standfoto's..... Just My Humble Opinion. Mogen de Duitse Herder mensen helemaal mee doen wat ze willen.
Ik wens jou trouwens ook een hele fijne dag toe!
Nadia schreef: Ik vraag mij af. Die karper rugdit is een fokuitsluitende fout
http://members.home.nl/hondenschoolmeli ... _klein.jpg
Is dat een uitwerking van het extreme fokken op de afhangende croupe?
*Lia* schreef: Ik ga niet in discussie, maar Onix is een hele mooie reu.
nouky schreef:![]()
![]()
![]()
nouky schreef: kijk...pak elk ras er bij vn rond 1900 en we gaan bij elk ras staan huilen....Dat is niet waar. Ik heb hier vier rassen rondlopen die nog heel goed overeenkomen met de oorspronkelijke honden. Binnen die rassen zijn er wel wat rare uitwassen te vinden, hier en daar, maar die zijn niet zo groot en veel dunner gezaaid als bv bij de duitse herder het geval is en daardoor zijn dat geen gangbare tendensen. De hollandse herder van nu is niet hetzelfde als de foundation honden van de duitse herder. Wel sommige exemplaren waarin xHH bloed zit, maar de gewone lijnen HH´s niet. Die lijken nl nog perfect op de foundation honden van de hollander. De groenland hond hetzelfde, de meeste malamutes hetzelfde, de heidewachtel hetzelfde. Werklijn husky's hetzelfde.
extremen zijn er in elk ras te vinden.
wij...mijn man en ik houden van de kynologische hond...
maar ze zijn in bouw en karakter enorm achteruit gegaan....
glijbanen...honden die niet meer willen werken en hun karakter verloren hebben allemaal vor het groetr doel...geld...en de macht van de keurmeesters
ga kijken naar filmpjes uit china.
daar hebben ze zelf duitse herders gekruisd met deense doggen...ze kunnen niet meer op hun poten staan...oren moeten gecoupeerd want die gingen hangen
ja...die chinezen zijn gek!!!!
engelsen (crufts) zetten hun herders extreem neer....walchelijk...heeft nergens meer iets mee te maken.
dus wij hebben ons 20 jaar geleden voor genomen...we varen onze eigen weg....
uiteraard moeten ze zo staan in stand...das nu eenmaal voorschrift en ja...daar kunnen zelf wij niet aan doen
onze hera...staat op de site ook in showstand...hier...herkennen ze haar niet...is dat hera????
ja...zo ziet een herder er volgens ons uit.
sterke rug.....rechte rug....poten die eronder staan ipv erachter...sterkte poten.....en...met karakter!!!!!
dat kost ons heel veel inspanning en we rennen niet naar populaire reuen....
we zoeken en zoeken...naar gezondheid....naar karakter....en naar een mooi uiterlijk.
mijn doel is echt niet meer terug te fokken naar de honden van 1900...dat zijn de hollendse herders van nu
maar ik doe mijn uiterste best om en mooie....gezonde hond op de wereld te zetten...
Boeffie Blafmans schreef: Dat is niet waar. Ik heb hier vier rassen rondlopen die nog heel goed overeenkomen met de oorspronkelijke honden. Binnen die rassen zijn er wel wat rare uitwassen te vinden, hier en daar, maar die zijn niet zo groot en veel dunner gezaaid als bv bij de duitse herder het geval is en daardoor zijn dat geen gangbare tendensen. De hollandse herder van nu is niet hetzelfde als de foundation honden van de duitse herder. Wel sommige exemplaren waarin xHH bloed zit, maar de gewone lijnen HH´s niet. Die lijken nl nog perfect op de foundation honden van de hollander. De groenland hond hetzelfde, de meeste malamutes hetzelfde, de heidewachtel hetzelfde. Werklijn husky's hetzelfde.verbeterd aan de herder van nu...mmmm moeilijk uit te leggen
Maar nieuwsgierig, wat is er dan volgens jou verbeterd aan de duitse herder van nu, ik bedoel de herders die jij goed gebouwd vindt, tov die van 1900? Ik neem aan dat je ze verbeterd vind, anders zou je wel terug willen naar die foundation honden en je zegt dat dat niet je doel is.
nouky schreef: ik ben het helemaal met je eens...Ik snap dat, dat het als burger onbegonnen is om de wet te veranderen. Maar als iedereen dat nou roept, veranderd er nooit wat, dat is de andere kant van de medaille. Dus ik vind het eerlijk gezegd mega gaaf, dat je de foto's gaat vervangen voor andere foto's! Want zo draag jij in ieder geval toch jouw steentje bij
weg dat rare in stand zetten...
maar net zoals het onbegonnen werk is om als burger de wet te veranderen...
is het een onmogelijke taak helaas...dit uit te bannen
maar je hebt me wel aan het nadenken gezet.
de standfoto's gaan worden vervangen door natuurlijke foto's op de website![]()
Lizzy schreef: Ik snap dat, dat het als burger onbegonnen is om de wet te veranderen. Maar als iedereen dat nou roept, veranderd er nooit wat, dat is de andere kant van de medaille. Dus ik vind het eerlijk gezegd mega gaaf, dat je de foto's gaat vervangen voor andere foto's! Want zo draag jij in ieder geval toch jouw steentje bij+1! Nou, noem het eigenlijk gerust maar STEEN! Respect
![]()
nouky schreef: verbeterd aan de herder van nu...mmmm moeilijk uit te leggenIk begrijp helemaal wat je probeert te fokken, of wat je zoals je zegt ook lukt om af en toe te fokken. Knap! Heel erg moeilijk is het, een goed werkende hond, die er ook echt super mooi uitziet. Zoals je zegt, een spelt in een hooiberg. Wij hebben er ook af en toe eentje tussen zitten die op beide vlakken top kan meedoen (al hebben we dat op show nooit bewezen, want we lopen nauwelijks shows, maar ik kan dat denk ik erg goed inschatten inmiddels). Ik blijf het verschil tussen de duitse herder van nu erg groot vinden met de duitse herder van ooit. Het lijkt wel een ander ras. Maar ik begrijp ook dat je daar niet in je eentje naartoe terug kunt fokken en misschien is dat ook niet nodig, is de bouw die ik zie als niet goed, verder niet slecht op gezondheidsvlak voor honden. Daarvoor ken ik het ras niet genoeg. Succes met je werk!
kijk...ik hou van de schoonheidslijn....die heb je bij meerdere rassen...de werk en de show...tis maar net waar je hart naar uit gaat.
maarrrr.....het verschil tussen die twee is al lang niet meer het verschil in kleur.
ik fok "pas" 10 jaar....toen het allemaal al mis was.....
ik kan wat mis is gegaan niet meer terugdraaien...niet in mijn eentje en zeker niet omdat het gewoon een geldkwestie is....
er word megaveel in verdient...helaas niet door mij hoor whahah
net als bij de paarden is er een afsplitsing tussen spring en dressuurpaarden...
het dressuurpaard kan niet springen...op nivo dan he...en andersom ook niet....op nivo...
de kyno...zoals ze degenererend worden genoemd...is alleen nog mooi...hoeft alleen nog maar mooi te staan....mooi te lopen...beetje te bijten met hulp van de helper....en gaat dan paren met eenzelfde reu...
en dat stootte ons tegen de borst
ik wil die mooie zwart bruine herder (sorry...dat vinden we mooi) maar met alle eigenschappen van de herder waarvoor hij bedoeld is.
dusssss....sterk...krachtig....karakter...gezond...en die willen we paren met net zo eentje.
nou.....succes....das een speld in een hooiberg....
je moet strepen...wat is het allerbelangrijkste.....gezondheid!
en dan.....uiterlijk.....en dan werklust
het totale plaatje is een dagtaak om te zoeken.
en heb je hem dan gevonden.....en je krijgt pups....blijkt soms dat het een generatie terugslaat en komen de hoekingen weer tevoorschijn.
ik heb heel veel teven als huishond weer verkocht omdat 1 van de 3 er niet was....
mensen verklaarde ons voor gek...het zei zo.....ik wil geen concessies doen....
ik heb 1 a 2 nestjes per jaar.
dit najaar word onze puma gedekt...
puma is een teef uit gringo...eigen fok...en enjoy...eigen fok.
wat heerlijk om te zien dat bij haar de cirkel rond was.....alles klopte!!!
ze is super gezond....is een krachtige teef...en werkt geweldig...loopt ipo3 wedsrrijden met als hoogste 286 pnt
dat is wat we willen...
en dan...dan ga je op zoek naar de ideale partnet voor haar.
sommige roepen...zet er een werklijn op....
maar dat verdom ik...ik blij zoeken en zoeken naar een reu die dezelfde kwaliteiten heeft!!
ik heb er 2 op mijn lijstje....
hier thuis heb ik een pup van onix x xenna...helemaal weer eigen fok en tot nu toe helemaal geweldig.
maar de weg is lang...ze is 4 mnd oud...
en is het met 2 jaar niet wat ver in gedachten hadden...word er niet mee gefokt.
de pups van xenna lopen in de sport....trots zijn we...
dus ja
wat is er verbeterd...ik weet het niet
ik moet het zelf doen...verbeter de wereld en begin bij u zelf...en dat hebben we gedaan
ik heb een wachtlijst voor mijn pups...kan uitzoeken waar ze terecht komen.
mensen willen een mooie werkende hond zonder overdrijvingen .
ik beb blij dat ik een klein radartje ben in die grote duitse herderwereld die op een klein eiland probeert het ras gezond te maken...
tot nu toe lukt dat best aardig![]()
TessaThomas schreef: Nouky, loopt jouw dochter? met Puma wel eens een wedstrijd? Of haal ik nu dingen door elkaar? En zij heeft zelf ook 2 jonge werklijnen?klopt...puma loopt wedstrijden...niet met dochter...met vriendin
En die kleur? Die is ook prachtig. Dat snap ik helemaal. Ik ben dan weg van werklijnen, maar een (in mijn ogen en dus niet van de meeste vdh leden) mooie showlijn, die gezond is en kan werken? Super!
nouky schreef: klopt...puma loopt wedstrijden...niet met dochter...met vriendinHaha, oh sorry haha! Dan heb ik haar wel eens voorbij zien komen, met foto's van jumelage? Wij hadden het er laatst op de club nog over, maar op de een of andere manier zijn die showlijnen die ook goed meekomen met het sporten de types die mij qua uiterlijk meer aanspreken.![]()