kakocavi schreef:
objectieve feiten
Objectieve feiten bestaan wellicht wel, maar de vraag is of ik die dan ooit zal kunnen waarnemen, of doorgronden. Ik benader dit filosofisch. Alles in jouw en mijn beleving is subjectief. Zolang jij in jouw menselijke lichaam zit en ik in het mijne moeten we het doen met onze subjectieve waarnemingen en interpretaties.
Ik krijg persoonlijk vlekken in mijn nek (en voor mijn ogen) op het moment dat iemand deze vergelijking maakt.
Het kan heel interessant zijn om bij jezelf te raden te gaan waarom je zo'n sterke reactie ervaart

Geloof is voor mij simpelweg een uiting van energie. Energie in de vorm van bv gedachten en verwachtingen, die ten grondslag liggen aan ieder onderzoek en invloed hebben op de resultaten, die vervolgens het geloof (de gedachten en verwachtingen) versterker of afzwakken.
Nee, dat is wetenschap niet. Het is wel zo dat bij empirisch onderzoek waarbij een behandeling wordt toegepast op een onderzoeksgroep soms zoveel mogelijk factoren die het resultaat kunnen beïnvloeden worden verwijderd. Dat is nodig, om te begrijpen wat het effect is van de behandeling op zich. In een later stadium worden die factoren weer wel meegenomen, om het effect van de behandeling op verschillende mensen/dieren in verschillende omstandigheden te testen. Op die manier weet je eerst of de behandeling veilig en werkzaam is in het algemeen, en daarna kun je onderzoek of je bijvoorbeeld nog contra-indicaties op de verpakking moet gaan zetten.
De realiteit is oneindig veel complexer dan wat je met bv een MANOVA kunt meten. Het is (vooralsnog, ik houd alles open

) onmogelijk om middels de statistiek de interactie tussen alle levensfactoren te meten. Het is al onmogelijk om voor een mens alle levensfactoren waar te nemen. Daarom is elke ‘oplossing’ die vanuit de wetenschap wordt aangedragen per definitie beperkt. Niet waardeloos, maar wel (heel erg) beperkt.
Samenhang en interactie zijn binnen de wetenschap juist enorm belangrijk. Onderzoek naar de manier waarop voedingsstoffen elkaar beïnvloeden in het lichaam, het verband tussen chronisch nierfalen en eiwit, bloeddruk, insuline-resistentie en omega 3, de invloed van zwaartekracht op ons universum en het effect van klimaatverandering op diepzeekoraal; al die dingen onderzoekt men binnen de wetenschap.
Inderdaad, maar via de wetenschap zien wij slechts fracties van wat er werkelijk gaande is.
Klopt, daarom worden er ook meerdere onderzoeken gedaan en zal een beetje wetenschapper zich niet op een enkel onderzoek baseren. Wetenschappers leren niet veel van statistiek? Vertel me, waar heb je die kennis vandaan? Ik als wetenschappelijk opgeleide heb meerdere vakken in de statistiek gevolgd die behoorlijk diep gingen. Ik kan je alles vertellen over de relevantie van de P-waarde, regressielijnen, wanneer je het best een blocking test kunt prefereren boven een one way ANOVA, de paired t-test versus de two-sample t-test, etcetera.
Je moet een speciale interesse hebben in de statistiek om methodiek goed te doorgronden. Die hebben nu eenmaal niet alle mensen die wel een wetenschappelijke studie doen. Ik ken niet alle programma’s uit mijn hoofd, maar de basis statistiek die elke afstudeerrichting moet volgen is niet genoeg om de methodiek helemaal te doorgronden. Al helemaal niet zonder speciale interesse. Ik schat in dat er maar heel weinig mensen zijn die de methodiek geheel doorgronden. Ik zeg nergens dat jij fouten maakt bij de interpretatie of uitvoer van een onderzoek. Zou kunnen dat jij precies weet wat jij doet en hoe het moet. Dat neemt niet weg dat lang niet iedereen dat weet. Je zult wel weten hoe intensief je met statistiek moet bezig zijn om precies te weten welke testen je moet doen, waarom en hoe. Je zult ook wel her en der ervaren dat bepaalde mensen de uitvoer van onderzoeken op zich leuk werk vinden, maar het analyseren van de data, trekken van de conclusies (vooral als die in tegenspraak zijn met de aannames) en het uitwerken van de resultaten maar saai vinden. Dat laatste zal bij velen resulteren in het maken van fouten. Dat is menselijk en zie je overal gebeuren, ook bij wetenschappers. Wetenschappers hebben geen bovenmenselijke eigenschappen waardoor zij ten allen tijde foutloos kunnen werken. Evenmin uitgevers van onderzoeken. Evenmin commissies. Ik schat in dat het aantal fouten dat binnen de wetenschap gemaakt wordt niet bovengemiddeld of ondergemiddeld is vergeleken met andere vakgebieden. Wel is de ene mens (en dus ook een mens die wetenschap bedrijft) meer secuur en vaardig dan de ander.
En ja, onderzoeken worden wel eens verkeerd uitgevoerd ja. Weet je wat er dan gebeurt? Dan wordt het niet gepubliceerd in een zichzelf respecterend tijdschrift en haalt die onderzoeker er weinig profijt uit.
Dan moet dat tijdschrift wel in staat zijn om de fouten eruit te halen en dat is niet altijd het geval. Wellicht wegens onderbezetting, wellicht wegens laksheid, wellicht wegens een blinde vlek, wellicht wegens belangen, wellicht bewust of misschien wel onbewust, wie zal het zeggen. Maar het gebeurt. Hoeveel datasets en analyses worden denk jij in de praktijk gecontroleerd en vergeleken met wat er in een artikel is geschreven door uitgevers? En wie zegt mij dat de dataset die ik krijg opgestuurd als ik daarom vraag (waar elke wetenschapper toe verplicht is om die beschikbaar te stellen) de eerste en onbewerkte versie is? Vergeet niet dat ‘de wetenschapper’ niet bestaat, maar dat dit vak wordt opgevuld door mensen, met verschillende achtergronden, verschillende motieven, verschillende stadia van bewustzijn, verschillende opleidingen, verschillende ideeën, verschillende werkwijzen, etc. etc. Generaliseren is zinloos.
In tegenstelling tot de wereld buiten de wetenschap, waar iedereen maar wat kan roepen op zijn eigen website en men van bias, repliceerbare data en dubbelblind onderzoek nooit gehoord heeft. Wetenschap is oneindig maal strenger voor zichzelf dan de gemiddelde alternatieveling met een website. Toch wordt naar die laatste door sommigen meer geluisterd. Waarom?
Voor anderen kan ik niet spreken. Ik luister niet meer naar het een, dan naar het ander. Ik luister naar dat wat mijn interesse wekt. Maar dat wetenschap oneindig maal strenger voor zichzelf is dan de gemiddelde alternatieveling met een website vind ik een erg loze uitspraak. Kun je die even wetenschappelijk bewijzen
Dat zou kunnen. Helaas is er geen perfectie manier van waarheidsbevinding en speelt geld overal een rol. Dat spreekt echter niet in het voordeel van elke alternatief dan ook. Hoe speelt bias een rol in een dubbelblind onderzoek? Voor alle duidelijkheid, een dubbelblind onderzoek is een onderzoek waarbij een patiënt een medicijn of een placebo krijgt en zowel de onderzoeker als de patiënt niet weten wie wat krijgt. De resultaten worden met behulp van een statistische toets verwerkt en weergegeven. Hoe speelt de verwachting van een onderzoeker dan een rol?
Op elk moment in de tijd heeft de onderzoeker en de proefpersoon bewust of onbewust een verwachting. Bij de een is die verwachting sterker dan bij de ander en heeft meer invloed dan bij de ander. Jij geeft mij een pilletje. Ik heb een hele hoop vragen, gedachten, hoop misschien wel, ideeën, gevoelens op het moment dat ik dat pilletje inneem. Die allemaal invloed hebben op wat dat pilletje precies voor werking gaat hebben. Nog los van de omgevingsfactoren, die mijn gedachten, gevoelens, ideeën etc. weer beïnvloeden. Wat ik gegeten heb die ochtend heeft invloed op mijn totale fysieke gestel, wat mij bezig houdt op dat moment in mijn leven heeft invloed op mijn totale fysieke gestel, hoe de kamer waar ik zit is ingericht heeft ook invloed, hoeveel afleiding er is, etc. Een steriele omgeving bestaat niet. Daarbij, hoe sterker een steriele omgeving wordt benaderd hoe verder die weer van de werkelijkheid verwijderd is.
Sorry, maar je lijkt ondanks je wetenschappelijke achtergrond (wat voor achtergrond, welk veld en niveau?) niet te begrijpen waar de wetenschap voor staat.
Hoewel het misschien niet zo overkomt koester ik dat wat ik geleerd heb. En ik gebruik het ook in mijn leven. Bewust en onbewust, uit vrije keus en opgedrongen door de realiteit om mij heen. Echter, omdat de wetenschap zo beperkt is sta ik ook open voor informatie en ervaringen die (nog) niet wetenschappelijk getest zijn en ik heb niet persé een wetenschappelijk verkregen resultaat nodig om ergens waarde aan te hechten, of een bepaalde weg in te slaan in mijn leven. Ik geloof ook niet dat wij hierin verschillen. Anders zat je niet op dit forum, vermoed ik zomaar. Ik denk wel dat we verschillen in de mate (aandacht, tijd, energie) waarin wij ons bezig houden met ‘de wetenschap’. Die zal bij jou veel groter zijn dan bij mij.