Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Hope
Hope heeft met de look-at-that methode geleerd dat hij de baas niet omver mag trekken en over de straat mag sleuren als hij een andere hond ziet. Super fijne methode!
Als hij nu een hond zit komt hij bij je zitten voor een koekje. En zeg ik 'toe maar' dan mag hij er heen om te spelen. Want ook los vliegt hij niet meer op honden af. Heel handig, want eerder kon je hem kilometers verder ophalen.
Door Fenixjuh
Grappig, zo heb ik het ook van mijn gedragstherapeut geleerd, maar zonder commando (ik zeg automatisch wel 'waar is het hondje'). Ik ga eens kijken of ik er een commando bij kan geven, bedankt Kaela voor deze uitleg!
Door Lil
Hier dus ook verbluffende resultaten met die methode. Nu heb ik niet zuiver LAT gedaan. Yvette combineert dat met klassieke conditionering en met name die klassieke conditionering heb ik hard nodig gehad in het begin.

Laten volgen met een koekje in de hand is mij bij 5 honden gelukt. Je moet dat koekje namelijk heeeeel snel afbouwen (gebeurd hier meestal binnen 1 max 2 oefensessies, dus eh na 5 tot 9 koekjes) en dan gaan belonen voor ministapjes. Ook belangrijk om duidelijk te maken nu mag je trekken en nu niet, want in het begin kan een hond natuurlijk nooit 15 minuten lopen zonder te trekken. Eigenlijk is het principe precies hetzelfde als de handtoutch die ze nu aanleren, maar door die handtouch lopen veel geleiders niet meer tegen het probleem aan dat ze het te moeilijk vinden om het koekje af te bouwen.
Waarom deze manier? Dan kan ik in geval van nood hond met koek voor de neus ergens langs loodsen. Dat kan niet als ze niet geleerd hebben er achteraan te hobbelen. Heb dat gisteren nog met Jones gedaan. 2 paarden, 4 fietsers en een enorm uitvallende hond (schrok zelf van dat beest en schrik daar werkelijk zelden van). Ik kon nergens naar uitwijken. Langs de paarden en was te krap. Stel Jones zou woef zeggen en zo'n paard trapt terwijl je daar op 40 cm afstand langs loopt. Fietsers waren aan het stunten en reden ook naast elkaar. Bleef dus de uitvallende hond over, want daar kon ik 2 meter afstand van nemen (nou ja 1 m, want die nam 1 m lijn in die hond). Dit is gewoon te moeilijk dus geen training. Dus drie koeken in de hand, hop voor die neus en ooooooo wat een brave hond vond men dat ik had hahahaha. Ze moesten weten.

Maar volgen doe ik dus vrijwel meteen zonder iets in de hand zodra ze snappen met koek dat ze naast mij moeten lopen.
Jones had het op een andere manier aangeleerd, maar die heb ik alsnog geleerd de brok te volgen (deed hij echt niet als hij iets engs zag) om hem uit situaties te kunnen plukken. Je kunt nu eenmaal niet in het koren of de mais gaan staan (en als je het wel doet wordt zeer terecht de boer dermate kwaad dat je het nooit meer doet).
Door rosmin
malinois. schreef: Ik heb van alles en nog wat gehoord en gelezen maar ik geloof er niet in. Das wat anders dan niets horen of weggezet worden als een of ander achtergesteld persoon die nog in de middeleeuwen leeft zo ongeveer en nooit van internet gehoord heeft.

Dat jij er in gelooft prima ik niet punt. Ook niet na alles gelezen te hebben gewoon niet. En dat stressverhaal krijg ik ook de kriebels van zo ongeveer inmiddels (net als de hele hype van alleen maar positief opvoeden) iedereen heeft stress en honden ook. Ook stress kan positief zijn.

Ook deze hype waait weer over en dan komt t volgende weer
Angst > stresshormoon heeft tijd nodig om uit je lijf te gaan.
Aan Sam merk ik dat zijn angst opbouwt als hij meer dan 1 moeilijk moment tijdens de wandeling meemaakt.
Train ik iets wat heel erg bedreigend voor hem is,  dan is hij total loss de hele avond. Doe ik dit de volgende dag weer, dan merk ik dat zijn koppie al vol zit en dat hij niet meer open staat voor nieuwe leerervaringen. Pas na een dag of 3 herhaal ik het hele intense enge trainingsmoment weer, dan pikt hij het weer op.
Ga ik het eerder doen, dan zie ik de stress enorm toenemen, ook fysiek,  en blokkeert het leren.
Door Esther Q
eelke schreef: Heeft dr nou eigenlijk iemand gekeken?
Ja, ik. Ik was eigenlijk vooral gefascineerd door Eva Jinek - die kende ik nog niet - en hoe perfect haar haren zaten en hoe perfect ze was opgemaakt en hoe perfect geinteresseerd/mooi die naar Cesar zat te knikkebollen.
Door Fido
Leuk en leerzaam om te lezen allemaal!
Maar er komt constant een vraag naar boven. Wat als de motivatie om (ongewenst) gedrag uit te voeren vele malen hoger is dan de verleiding van een koekje? Of een bal of een speeltje of of.....

Neem onze Border Collie op en top werklijn. Is nu 16 maanden en loopt aan de lange lijn. Dit om te voorkomen dat hij overal achteraan gaat drijven, vogels, trimmers, fietsers, spelende kinderen, ander honden enz.  Dus eigenlijk om ongewenst gedrag te voorkomen, hij mag alleen schapen drijven op commando. 
Op het moment dat hij iets ziet in beweging wilde hij erachter aan. Het zelfs op voor zijn en afleiden met een koekje werkt 0.0 simpel omdat het koekje hem totaal niet interesseert. Het zelfs averechts werkte omdat hij heel snel een verband legt tussen koekje betekent ík mis iets wat de baas al door heeft. Het is dan geen afleiding maar een hint  ;) Daarnaast de houding fuk dat koekie, speeltje enz.

Wij zijn gaan luisteren naar de schapentrainers en fokkers van Google. Aan een lange lijn en voorkomen dat hij de kans krijgt en succes heeft in drijven van bewegende "dingen". Zijn black-out voor externe prikkels zowel positief als negatief doorbreken omdat er een einde aan de lijn zit. Dit gaat heel erg goed. Zo goed zelfs dat hij nu begint open te staan en we van te voren contact met hem hebben en dus kunnen afleiden door even met hem te dollen/kroelen.
We gaan dus nu langzaam naar het traject afleiden met zijn bijna 17 maanden. Als pup was dit een verloren "strijd". En een jonge hond achter een trein aan zien rennen, stom ik had overal aan gedacht maar geen moment aan het spoor wat door het bos liep en je hondenpup dáárdoor gemotiveerd werd tot drijfgedrag, je hartkleppen goed getest worden en je in één klap bewust wordt deze hond is een project  :biggrin2:

Extra informatie : Google traint minimaal 2x in de week met schapen. Hierdoor vormt hij ook en begint hij steeds meer door te krijgen met schapen is werken en al het andere is rust en wordt er niet gedrijft (hoe schrijf je dat??) 
Door Kaela
Fido schreef: Leuk en leerzaam om te lezen allemaal!
Maar er komt constant een vraag naar boven. Wat als de motivatie om (ongewenst) gedrag uit te voeren vele malen hoger is dan de verleiding van een koekje? Of een bal of een speeltje of of.....
Dan doe je dus precies wat jullie doen! Er valt niet op te trainen tegen zulk zelfbelonend gedrag, niet met correcties en niet met een positieve training.

Positief trainen is niet lokken en volstoppen met koekjes! Positief trainen is een totaalplaatje, waar planning, voorkomen, belonen (wat iets totaaaaaaaal anders is dan lokken of afleiden met koekjes is), shapen enz bij komt kijken. Sleutelwoorden zijn: nadenken, kleine stapjes, indien het niet lukt nog veel kleinere stapjes, succes kweken, mislukkingen voor zijn. Positief trainen maakt de baas heel erg bewust van heel veel dingen en maakt dat je heel creatief gaat denken!

Bij Google voorkomen jullie nu dat hij de fout in kan gaan. En dat is een hele goede basis om vanuit verder te gaan werken. Krijgt hij elke keer de kans om wel iets op te drijven, wakkert het gedrag aan en wordt het steeds moeilijker om er iets mee te kunnen doen. Precies de reden dat Oscar nooit los komt. Als hij succes heeft in de jacht (en dat kan al super minimaal zijn, maar het beloond hem gigantisch), dan dringen wij amper nog tot hem door. Houden we hem aangelijnd en heeft hij geen successen, dan dooft het extreme gedrag weer uit. De jacht-drang blijft wel, maar die wordt dan hanteerbaar, waardoor er getraind kan worden.

Die hint herken ik ook wel. Als ik vroegah Oscar riep in het losloopgebied, ging hij acuut om zich heen kijken waar er een hond was. Zucht, doel niet bereikt  :P
Door Lil
Nee, afleiden doe je niet voordat een hond een prikkel ziet. Afleiden doe ik als hond prikkel heeft gezien die veel te groot is en die ik niet kan ontwijken. Optie 1 is voldoende afstand en trainen, als dat niet lukt probeer ik te ontwijken en lukt dat niet ja dan moet ik me zien te redden en dan lukt het afleiden. Maar dat heb ik dus moeten trainen (want in het begin was het veeeeeeeeeels te eng en dan ga je springen en blaffen en uitvallen) en daarvoor heb ik dus ook extra lekker voor bij me dat ik nooit gebruik, tenzij zo'n situatie is. Dus het is beslist niet zo je houdt een koekje voor de neus en het is opgelost. Dat bedoel ik met ik heb dat getraind, zodat ik indien nodig het kan gebruiken. Zonder dat oefenen gaat het niet lukken. De emmer van wat mijn hond aankan heb ik vergroot.

En ook hier dus als het niet kan, dan dus zorgen dat het niet mis gaat. Dus kan ik een weggetje niet goed zien, altijd lijn eraan. Is het ergens heel druk, dan helemaal niet gaan wandelen of ervoor kiezen heel kort te trainen (trainen is dus minuten werk) en het daarbij te laten voor die dag.
Door rosmin
zelfbelonend gedrag is de sterkste beloning om gedrag in stand te houden is mij ooit geleerd,

dus het enige wat je dan volgens mij kan doen is dat gedrag zien te voorkomen, maar in de tussentijd blijven trainen dat gedrag onder commando te krijgen en evt. niet verenigbaar/plaatsvervangend gedrag intrainen
Door chipjolie
gelukkig heb ik dan geen hond die overal achter aan jaagt, maar ik heb bisou wel vanaf het begin af aan geleerd te wachten eerst op mij te letten en dan pas ergens heen wat ze heeel graag wil, dus ook bij de schapen, hoe graag ze ook wil eerst wachten dat word beloond met de grootste beloning die er is nl drijven :) ze had het spelletje in no time door hoor ;)  dus je zou het ook zo om kunnen zetten dat google aan de lange lijn blijft maar dat hij leert alllss hij ergens heen wil om te drijven eerst naar jullie komt zodat je zowiso al meer contact hebt, let hij goed op dan kan je hem een vrij geven aan de lange lijn (als je voorbij het object bent of de fietser/hardloper etc voorbij jullie is)
Door Martine-Tom
Kaela schreef: Dan doe je dus precies wat jullie doen! Er valt niet op te trainen tegen zulk zelfbelonend gedrag, niet met correcties en niet met een positieve training.

Positief trainen is niet lokken en volstoppen met koekjes! Positief trainen is een totaalplaatje, waar planning, voorkomen, belonen (wat iets totaaaaaaaal anders is dan lokken of afleiden met koekjes is), shapen enz bij komt kijken. Sleutelwoorden zijn: nadenken, kleine stapjes, indien het niet lukt nog veel kleinere stapjes, succes kweken, mislukkingen voor zijn. Positief trainen maakt de baas heel erg bewust van heel veel dingen en maakt dat je heel creatief gaat denken!

Bij Google voorkomen jullie nu dat hij de fout in kan gaan. En dat is een hele goede basis om vanuit verder te gaan werken. Krijgt hij elke keer de kans om wel iets op te drijven, wakkert het gedrag aan en wordt het steeds moeilijker om er iets mee te kunnen doen. Precies de reden dat Oscar nooit los komt. Als hij succes heeft in de jacht (en dat kan al super minimaal zijn, maar het beloond hem gigantisch), dan dringen wij amper nog tot hem door. Houden we hem aangelijnd en heeft hij geen successen, dan dooft het extreme gedrag weer uit. De jacht-drang blijft wel, maar die wordt dan hanteerbaar, waardoor er getraind kan worden.

Die hint herken ik ook wel. Als ik vroegah Oscar riep in het losloopgebied, ging hij acuut om zich heen kijken waar er een hond was. Zucht, doel niet bereikt  :P
Niet helemaal mee eens.
Ik zou terug gaan in trainen en beginnen met wandelingen zonder prikkels die zo groot zijn dat hij onbereikbaar word en daarin belonen en dan langzaam te prikkels groter maken, stapje voor stapje, en pas naar de volgende stap als de vorige helemaal goed gaat. Grens hierbij is dat hij bereikbaar moet blijven voor belonen (wat je keus daar ook in is).

Een vriendin van me is op deze manier met haar hond bezig en dat gaat werkelijkwaar fantastisch! En ja dat houd in dat je in het begin minirondjes door de wijk maakt op onmogelijke tijden om vrijwel alle prikkels voor te zijn, het kost mega veel tijd, volharding, consequent zijn...maar het werkt! Ook deze hond was volledig onbereikbaar bij vrijwel alle prikkels (Andere honden, katten enz) van de week zag hij een kat, fixeerde en bedacht toen....heeeeeeeeeee kat...baas....KOEK!  :biggrin2:

En tuurlijk overal kan je prikkels tegen komen, ook in de begin fase, merk je dat de hond onbereikbaar word, omkeren en recht naar huis. En zodra de rust weer terug is begin je opnieuw.
Lange weg...ja, maar het werkt wel.
Door Kaio
Esther Q schreef: Ja, ik. Ik was eigenlijk vooral gefascineerd door Eva Jinek - die kende ik nog niet - en hoe perfect haar haren zaten en hoe perfect ze was opgemaakt en hoe perfect geinteresseerd/mooi die naar Cesar zat te knikkebollen.
:biggrin2: duidelijk
Martine-Tom schreef: Niet helemaal mee eens.
Ik zou terug gaan in trainen en beginnen met wandelingen zonder prikkels die zo groot zijn dat hij onbereikbaar word en daarin belonen en dan langzaam te prikkels groter maken, stapje voor stapje, en pas naar de volgende stap als de vorige helemaal goed gaat. Grens hierbij is dat hij bereikbaar moet blijven voor belonen (wat je keus daar ook in is).

Een vriendin van me is op deze manier met haar hond bezig en dat gaat werkelijkwaar fantastisch! En ja dat houd in dat je in het begin minirondjes door de wijk maakt op onmogelijke tijden om vrijwel alle prikkels voor te zijn, het kost mega veel tijd, volharding, consequent zijn...maar het werkt! Ook deze hond was volledig onbereikbaar bij vrijwel alle prikkels (Andere honden, katten enz) van de week zag hij een kat, fixeerde en bedacht toen....heeeeeeeeeee kat...baas....KOEK!  :biggrin2:

En tuurlijk overal kan je prikkels tegen komen, ook in de begin fase, merk je dat de hond onbereikbaar word, omkeren en recht naar huis. En zodra de rust weer terug is begin je opnieuw.
Lange weg...ja, maar het werkt wel.
Kan....idealiter.
Maar dan krijgt de hond een tijd lang weinig beweging bijv, of je hebt de hele dag de tijd nodig om weer een keer opnieuw te oefenen. Dat is niet iets wat alle mensen kunnen.
Dus dan moet je een compromis sluiten.
Door Martine-Tom
Kaio schreef: :biggrin2: duidelijk
Kan....idealiter.
Maar dan krijgt de hond een tijd lang weinig beweging bijv, of je hebt de hele dag de tijd nodig om weer een keer opnieuw te oefenen. Dat is niet iets wat alle mensen kunnen.
Dus dan moet je een compromis sluiten.
Ook weer ja en nee. Zodra de klik er is bij de hond en ze snappen wat er verwacht word is het kei-hard hersenwerk. Lichamelijk doen ze mss niet veel maar geestelijk zijn ze uitgeput.
En na het eerste deel, zodra ze snappen dat ze beloond worden bij goed gedrag, kan je ook "vrij" leren zodat ze zich even uit kunnen leven.
Deze vind ik lastig om in woorden uit te leggen, maar het is dus niet zo dat ze maanden aaneen zonder lichaamsbeweging zitten. En dan nog, liever een poosje even kort en de rest van hun leven plezier ervan als levenslang een (in dit geval) trekker aan de lijn hebben hangen die bij elke kat of hond uit zijn plaat gaat  ;)

Je zou ook bijvoorbeeld een bos of park kunnen kiezen waar je nooit komt en hem daar een "vrij" geven, om maar een dwarsstraat te noemen  ;)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door