N.a.v. de vragen/reactie op m'n vorige posting:
Ik geloof idd niet dat crashen verantwoord/gezond is en evenmin een oplossing tav overgewicht op termijn. Als je kijkt naar het percentage mensen dat na afgevallen te zijn weer aan komt (ca. 85%), niet zelden zelfs meer dan ze eerder wogen én wat afvallen (blijvend) met je verbranding doet, dan kan ik alleen al op grond daarvan niet anders dan concluderen dat een crash dieet af te raden is.
Ik denk dat het een mooi streven is bij overgewicht om niet meer aan te komen. Dat klinkt misschien bizar, maar in principe is dát doorgaans al een verandering en dus vooruitgang. Idem voor het stabiel houden er van. Ik denk - maar dat is mijn logica/verwachting en ervaring, geen 'kennis'- dat als je tijd neemt voor het veranderen van leefgewoonten en het gewicht wat daar uit voort vloeit (die volgorde dus) er in de regel afgevallen wordt door minder te eten dan te verbranden. En soms uiterst traag (breek me de bek niet open..) maar de aanhouder wint...
Ik denk dat de schoen in de regel wringt bij dat we het overgewicht graag 1,2,3 kwijt willen en vaak het gevoel hebben dat het buiten proportioneel veel is t.o.v. de mate waarin we 'gezondigd' hebben. Daarom is het denk ik zo interessant en leerzaam om consequent te registreren wat je nou eigenlijk precies eet en drinkt, dat was het iig voor mijzelf. Een broodje kaas extra, en stukkie fruit extra, allemaal in mijn opinie helemaal niet ongezond, maar als je er structureel te veel van neemt zet het wel aan.. En in het weekend een nootje bij de buis 'moet kunnen'. En zo zijn er vast vaak meer 'sluipposten'. De één verbrand het, de ander niet. De meeste mensen zijn gelukkig in de gelegenheid de mate waarin ze verbranden desgewensd te beinvloeden middels meer beweging, maar linksom of rechtsom heeft ieder een eigen hoeveelheid brandstof die nodig is en daar hebben we het mee te doen. Ik merk het handig te vinden om te weten waar die grens voor mijzelf ligt, zodat ik de tering naar de nering kan zetten.
En misschien goed om uit te leggen waar mijn aversie tegen dieten vandaan komt

Mijn zus, een bevriend buurmeisje en een goede vriendin hebben als puber jaren lang gekampt met ernstige eetstoornissen. Ik heb daardoor van heel dichtbij gezien/ervaren wat de gevolgen zijn van het jezelf uithongeren, als ook vreetbuien, zowel fysiek, mentaal als ook sociaal. Dat mag geen 'dieet' heten uiteraard, maar zo begint een eetstoornis wel... Het jezelf uithongeren, de hele dag bezig zijn met je voeding (en vooral wat je niet eet..), je gezondheid ondergeschikt maken aan het gewenste figuur en als een haas kilo's kwijt willen vind ik heel zorgelijk. Overigens bedoel ik hier
niet te zeggen dat wie dan ook op BP hiermee te kampen heeft, dat weet ik immers niet! Maar het is zeker niet ongebruikelijk dat van hongeren vreetbuien komen. Zo wordt tegenwoordig zelden meer van pure anorexia gesproken, want vaak gaat het gepaard met boulimia of andere eetstoornissen. Zeer begrijpelijk, want wie wel eens een crash dieet gevolgd heeft (of in het miniatuur: ontbijt/lunch over sloeg, ondanks eetlust) heeft doorgaans ook wel ervaring met de neiging tot 'vreten' die dat op roept. Daarom mijn verbijstering als ik weer eens lees van artsen of dietisten die dergelijke dieten voor schrijven, want wij - klanten/patienten - vertrouwen er dan op dat dit verantwoord en zelfs verstandig is, toch? Daar wíllen we ook graag op vertrouwen, want het is toch het fijnste als we die kilo's waarvan we zo balen z.s.m. kwijt zijn.
Het hongeren leidde nooit tot het beoogde resultaat, het zet immers aan tot verlangen naar ongezond eten en verlangen naar deelname aan sociale aktiviteiten die onverenigbaar zijn met 't crashen. En dat leidt tot jo-jo-en/terugval (en daaruit voortvloeiende negatieve gevoelens). Het verdriet wat ik gezien heb en de jarenlange tobberijen rondom aankomen/afvallen gun ik gewoon niemand.
Ik denk dat een gezond gewicht begint met een stabiel gewicht en gezonde leefgewoonten. En of je BMI dan al oke is, dat vind ik zelf minder belangrijk. Overigens is dat ook aangetoond: het is niet het gewicht zelf wat allerlei risico's (zoals kanker, hart- & vaatziekten) verhoogd, maar de leefgewoonten die er vaak aan ten grondslag liggen! Vanuit die positie (stabiel gewicht en gezonde leefgewoonten) is de weg naar een gewicht wat je zelf mooier vindt en waarbij je lekkerder in je vel zit m.i. ook veel kansrijker, omdat dit een stapsgewijze verandering is, beginnend bij de oorzaak.
Nogmaals en hopelijk ten overvloedde: dit is geen kritiek op de mensen die een crashdieet volgen - voor hen hoop ik slechts dat ik er volkomen naast zit - maar mijn zorg over de gevolgen er van en frustratie t.a.v. deskundigen die een m.i. onververstandig advies geven, wat mij emotioneert t.g.v. persoonlijke ervaringen.