Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door keetje
Helpt het dan misschien om de plantjes een paar dagen in een aparte emmer water te zetten zodat die beestjes eruit komen?
Door Anneloog
Planaria is een platworm en er zijn heeeeel veel varianten, de meeste zijn onschuldige maar er  die voor baby garnalen niet goed zijn en zodra het een plaag is zijn zelfs de volwassen garnalen in gevaar.
De meeste planaria  (Planariidae beter bekend in de wetenschap als Platyhelminthes of Plathelminthes) zijn echt geheel onschuldig en behoren toe aan het bodem leven in aquaria, vijvers en sloten en zijn opruimers van vergaan planten materiaal.
Ik heb er ooit een heel stuk voor geschreven voor een garnalen forum en kan je alle info sturen als je wilt.
Heb meer geschreven voor een fora mbt plaagdieren en wat te doen dus bij vragen kan ik het adres of het hele stuk zo via pb sturen aan wie dat wil.

Planaria (de vleesetende variant Planaria lugubris van het geslacht Dugesia) kan je krijgen via planten maar ook via levend/diepvries voer  en soms is het niet duidelijk hoe het in een aqua gekomen is maar dat het onwenselijk is is duidelijk.

Nu ga je net pas beginnen met een garnalen aqua dus ik zou me hier nog niet druk over maken.
Wat betreft plantjes en planten voeding, daar is in voorgaande berichten al goed advies voor gegeven.

En enige tip die ik er bij wil geven is probeer zoveel mogelijk bv planten via hobbyisten te krijgen ipv dieren winkels want dan weet je dat het slakken gif vrij is en meestal ook ander ongediertje vrij.
Ik heb straks wel een pluk mos voor bij de garnalen en misschien ook nog wel wat andere planten die zijn gegarandeerd ongedierte en gif vrij.
En mocht je opeens wat aan problemen hebben ivm plaagdieren ik heb er een hier misschien wel bekend middel voor flubenol 5% word als ontwormmiddel ingezet bij groot vee maar ook in aqua's bij planaria in hele lage dosis doormiddel van een stock oplossing. (niet vrij verkrijgbaar bij dw)
Maar ik hoop dat je het nooit nodig zal hebben.

Zelf ben ik in deze hobby altijd en zeker in het begin (jaar of 5a6 terug) heel erg geholpen door wat lieve mensen die ik niet eens persoonlijk kende maar via een forum (garnalen forum)  met dieren maar ook met wat mosjes en plantjes en heel veel advies.
En ik hoop dat ook bij anderen te kunnen doen dus vandaar mijn aanbod van wat mos en plantjes bij je garnalen zodat je ene goeie start kan maken voor je dochters aqua.
Voor nu ga als je dochter er aan toe is bak mooi maken en inrichten en indraaien, je nu  inlezen over plaagdieren en wat er allemaal kan gebeuren is nog niet aan de orde.
Geniet er samen van en heb vast wat voor pret over wat er gaat komen.
Laatst gewijzigd door Anneloog op ma 24 jun 2013, 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Rapalje
Het kan wel iets helpen om de planten even in wat spa rood te zetten, die koolzuur is voor plantjes lekker maar voor veel beestjes niet.
Door me and my boys
hier geen diepvries voer oid.
het lijken net wortels vd drijfplantjes..... heb mn bakje vanaf moederdag en nu 2x gedoe
Door Anneloog
heb je dan wel echt de driehoekige planaria gehad?, er zijn zoveel wormen mogelijk en meeste zijn echt geheel onschadelijk zo zijn er de zand wormpjes ook wel opstart wormen genaamd die zelfs na jaren nog aanwezig kunnen zijn.
Deze wormpjes lijken net stukjes dunnen garen die door het water glijden en die doen de garnalen niks geen kwaad.
planaria de kwaadaardige vorm heeft een grijs tot roze kleur met echt een heel herkenbaar 3 hoekige kop ik zal f kijken of ik foto kan toevoegen.

Afbeelding

Foto van google geleend maar met naam en toenaam)
Door me and my boys
nee daar lijken ze niet op
het zijn mega dunne sliertjes die kronkelen als een slangetje, zijn groen en zo nu en dan krullen ze zich op..
echt mega dun..
als ik er eentje zie zal ik trachten een foto te maken
dunne garen... mmm daar lijkt het id wel op
Door Anneloog
Mooie en leuke garnalen en zeker lekker veel ze hebben het dus duidelijk naar hun zin.
Wel zou ik als tip willen geven probeer de lichts/bleek gekleurde vuurtjes uit te vangen.
Doe je dit niet dan kan het zijn dat op den duur je gehele groep bleek word en tja hoe roder hoe mooier lijkt mij.
De bleke vuurtjes kan je in de vijver doen of weggeven  en ja sommigen zullen door de vissen opgegeten worden als je kiest voor de vijver maar er zullen er genoeg overleven als je wat ondiepere delen hebt en vijverplanten.
En ook in de vijver kweken ze en overleven ze zelfs ijs en koude winters en warme zomers.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door