En uiteraard was Richard Hammond gek genoeg om het te proberen:
((( ik vraag me wel af hoe het nou werkt met onze grotendeels aluminium elektrische auto…))))
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Siberienne schreef: ↑do 11 jul 2024, 17:52Aluminium geleid nog beter dan ijzer.
((( ik vraag me wel af hoe het nou werkt met onze grotendeels aluminium elektrische auto…))))
Siberienne schreef: ↑do 11 jul 2024, 20:48 Tenzij het geanodiseerd is. Maar er zit ook nog eea aan staal in, dus het zal wel loslopen.Ik denk dat dat niks uitmaakt. Bliksem gaat echt wel door een dun laagje verf heen.
frodo quin schreef: ↑do 11 jul 2024, 18:39 Zijn auto's tegenwoordig nog steeds altijd gemaakt van metaal? Ik heb al een paar keer gehoord dat het vaak kunststof is. Ik geloof oa een garagist die tegen een bekende zei dat uitdeuken niet ging omdat carrosserie niet van metaal maar van kunststof is bij veel moderne auto's.Klopt de balken, stijlen, dus je veiligheidskooi is van metaal, aluminium. De rest kan van carbon, plastic of ander kunstof zijn. Als we met de brandweer een schaar of grijper in zo'n onderdeel zetten springt dat stuk en schieten de splinters alle kanten op. Het motorblok is zelfs zo brvestigd dat bij een harde klap die eruit vliegt en de energie van de klap meeneemt. Alles om de mensen in de auto te beschermen
Siberienne schreef: ↑do 11 jul 2024, 17:52 En uiteraard was Richard Hammond gek genoeg om het te proberen:Nou, de coppens broers hebben het dus ook geprobeerd en niet zelf maar met een TL lamp in de wagen. Gewoon los in de wagen gelegd en kunstmatig bliksem op gesloten wagen laten inslaan. Die lamp ging branden.
pearlsofpassion schreef: ↑do 11 jul 2024, 22:43 Nou, de coppens broers hebben het dus ook geprobeerd en niet zelf maar met een TL lamp in de wagen. Gewoon los in de wagen gelegd en kunstmatig bliksem op gesloten wagen laten inslaan. Die lamp ging branden.Dat komt doordat er dan een elektromagnetisch veld ontstaat. Ik denk niet dat dat echt gevaarlijk is. Hoe dichter de kooi van Faraday is, hoe lager dat elektromagnetisch veld binnenin zal zijn. Maar in een auto zitten natuurlijk altijd ramen bijvoorbeeld. Ik denk dat met onweer een auto een veilige plek is om te schuilen.![]()
Dat filmpje vind ik helaas niet terug. Kan het thuis via streaming wel bekijken maar dat helpt niet.
Daarna heeft Staf in een echte kooi van Faraday-pak weer in die bliksem gaan staan en die voelde niets.
doranto schreef: ↑vr 12 jul 2024, 10:08 Dat komt doordat er dan een elektromagnetisch veld ontstaat. Ik denk niet dat dat echt gevaarlijk is. Hoe dichter de kooi van Faraday is, hoe lager dat elektromagnetisch veld binnenin zal zijn. Maar in een auto zitten natuurlijk altijd ramen bijvoorbeeld. Ik denk dat met onweer een auto een veilige plek is om te schuilen.Had de garage toch wel gelijk denk ik .
pearlsofpassion schreef: ↑do 11 jul 2024, 22:43 Nou, de coppens broers hebben het dus ook geprobeerd en niet zelf maar met een TL lamp in de wagen. Gewoon los in de wagen gelegd en kunstmatig bliksem op gesloten wagen laten inslaan. Die lamp ging branden.Zoals ik het begrijp is een auto geen echte kooi van Faraday maar lijkt het er genoeg op om veilig te zijn, maar niet het metaal aanraken als je aan de binnenkant zit. https://www.kijkmagazine.nl/science/een ... n-faraday/![]()
Dat filmpje vind ik helaas niet terug. Kan het thuis via streaming wel bekijken maar dat helpt niet.
Daarna heeft Staf in een echte kooi van Faraday-pak weer in die bliksem gaan staan en die voelde niets. Dat vind ik wel terug op YouTube.
pike schreef: ↑vr 12 jul 2024, 17:09 Heb je een eigen woning? Dan kan je een bliksemafleider overwegen. Kost wel wat natuurlijk.Dat werkt alleen als de bliksem daadwerkelijk in je huis zou slaan. Bij ons is de bliksem ooit een meter of 50 vanaf het huis ingeslagen en kwam toen via de elektriciteikabels die in de