Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door zurca
Wat goed van Ties en jou...leuk om zijn plezier te zien.
Enne ik begrijp nooit zo goed waarom belonen, met lekkers, vaak afgebouwd moet worden. Pippa is nu 6 en ik loop altijd met beloning op zak. Misschien ligt het ook aan het type hond maar Pippa wil best wat voor mij doen maar dan moet daar wel wat tegenover staan, en een "braaffff" telt niet ::) ;)

Sam, wat een mooie nieuwe uitdaging ga je aan! Veel succes en vooral veel plezier toegewenst met je nieuwe baan!
Door Kim_S
zurca schreef: zo 01 dec 2024, 21:59 Enne ik begrijp nooit zo goed waarom belonen, met lekkers, vaak afgebouwd moet worden. Pippa is nu 6 en ik loop altijd met beloning op zak. Misschien ligt het ook aan het type hond maar Pippa wil best wat voor mij doen maar dan moet daar wel wat tegenover staan, en een "braaffff" telt niet ::) ;)
Ik heb precies hetzelfde met Atz en Bruun. Ik zeg altijd maar zo, als ik geen salaris krijg ga ik ook niet meer werken :biggrin2:
Door doranto
zurca schreef: zo 01 dec 2024, 21:59 Enne ik begrijp nooit zo goed waarom belonen, met lekkers, vaak afgebouwd moet worden. Pippa is nu 6 en ik loop altijd met beloning op zak. Misschien ligt het ook aan het type hond maar Pippa wil best wat voor mij doen maar dan moet daar wel wat tegenover staan, en een "braaffff" telt niet ::) ;)
Hier werkt dat dus net zo. Voor wat hoort wat! :biggrin2:
Door pike
zurca schreef: zo 01 dec 2024, 21:59 Wat goed van Ties en jou...leuk om zijn plezier te zien.
Enne ik begrijp nooit zo goed waarom belonen, met lekkers, vaak afgebouwd moet worden. Pippa is nu 6 en ik loop altijd met beloning op zak. Misschien ligt het ook aan het type hond maar Pippa wil best wat voor mij doen maar dan moet daar wel wat tegenover staan, en een "braaffff" telt niet ::) ;)
En een “goed zo!!!” evenmin :biggrin2: ik denk dat dat vooral voor rassen die van oorsprong gefokt zijn om zelfstandig hun werk te doen belangrijk is. Ze zijn snel geneigd hun eigen ding te doen. Ik ging met mijn drie Fauven vroeger ook nooit de deur uit zonder eerst een graai in de snoeppot te doen.
Door Kaela
pike schreef: ma 02 dec 2024, 06:43 En een “goed zo!!!” evenmin :biggrin2: ik denk dat dat vooral voor rassen die van oorsprong gefokt zijn om zelfstandig hun werk te doen belangrijk is. Ze zijn snel geneigd hun eigen ding te doen. Ik ging met mijn drie Fauven vroeger ook nooit de deur uit zonder eerst een graai in de snoeppot te doen.
Oscar gaf ook snel een middelvinger hoor, als er geen snoep was. Af en toe mocht een goed zo, een aai of even spelen best. Maar meestal eten, anders bekeek je het maar.

Ik werk inderdaad ook niet zonder salaris. En randvoorwaarden als waardering op je werk is allemaal leuk en ook belangrijk. Maar zonder de loonstrook werkte ik ook niet voor een “we zijn zo blij met je” hoor.
Door frodo quin
Ik denk dat dat van een archaïsch hond= slaaf idee voortkomt. Ik heb het ook al vaker gemerkt. Mijn broer is ook zo. Een hond moet gehoorzamen omdat het moet. Ik geef onderdak en eten en ga naar de da, dus daarvoor moet doe doen wat ik wil. Ik vind dat zelf nogal een neerbuigende manier om tegenover een hond te staan. Op zo een manier zou ik echt geen hond willen.

Wat voor beloning belangrijk is voor de hond is denk ik verschillend. Emma is erg op eten en voerbeloning zijn belangrijk voor haar, maar soms ook niet. Als ze met een grote stok rond loopt en ik roep haar komt ze en wil ze geen koekje. Ze wil dan weer verder met haar stok. Voer is even niet belsngrijk. Idem met een bal als we oefenen met impulscontrole en ze moet wachten tot ik zeg dat ze er achter mag. Voer is op dat moment geen beloning voor haar. Als ik koekjes vergeten ben luistert ze even goed, maar moest ik dat structureel niet meer gaan doen zou ik op den duur een slecht luisterende hond krijgen. Ze is nogal een zelfstandige denker en zou voor mij door het vuur gaan, maar slaafse gehoorzaamheid is niet voor haar. Ik moet haar ook niet heel de tijd vanalles vragen. Ik mag dingen vragen, maar dan ook weer haar haar eigen ding laten doen. Dat heeft zij nodig.

Quin is heel anders. Minder op voer en een goed zo doet haar vaak meer dan een koekje. Het is nogal een volgzaam type. Of dat zo blijft is af te wachten.

Gebaren zijn voor honden duidelijker dan stem. Het is beiden een communicatie. Waarom verbale wel mag en non verbale niet is mij een raadsel. Bij paardensport wordt je trouwens bestraft voor het omgekeerde.

Dus tja, ik ben voor belonen op de manier die voor de hond belonend is. En communicatie op de manier die voor hond en bijhorende mens werkt. Naar mijn mening is er ook geen goede reden om tegen belonen of gebaren te zijn.
Door pike
Als Ties naast me loop praat ik ook zachtjes veel vrolijks tegen hem. Of ik zing een liedje. Nou ja liedje, tralalie of zoiets, shashasha, dat vindt hij leuk en dan let hij op. Mag officieel ook niet.
Ik doe het gewoon zoals het voor ons werkt en het leuk blijft. Als het drilwerk wordt hoeft het voor mij niet meer. En ik denk voor Ties ook niet. Hij doet het gewoon geweldig leuk en dat wil ik graag zo houden.
Door Kaela
We hebben dit weekend voor het eerst Sinterklaas gevierd. Met opa en oma erbij. De buurman klopte op het raam en toen stond daar zomaar een zak cadeautjes!
Toen vanmorgen een proefles ukkepukvoetbal, wat geweldig leuk was. En daarna nog met opa en oma (die in een hotel geslapen hadden), het bos in en lekker geluncht.

Het kan niet beter!
Door Kaela
Charlie Angel schreef:Dat klinkt geweldig Karin! Daar kan je nog heerlijk van nagenieten!
Dat doen we ook wel, maar de kleine meid heeft een pittige buikgriep te pakken. Dikke mazzel dat het losbarstte nadat opa en oma vertrokken waren. Maar gut wat is ze zielig. En nu maar duimen dat het ons bespaard blijft.
Door pike
Kaela schreef: ma 09 dec 2024, 12:45 Dat doen we ook wel, maar de kleine meid heeft een pittige buikgriep te pakken. Dikke mazzel dat het losbarstte nadat opa en oma vertrokken waren. Maar gut wat is ze zielig. En nu maar duimen dat het ons bespaard blijft.
Beterschap voor de kleine meid! :)
Door dinky89
Klinkt als een heerlijk geslaagde sinterklaas!
Zielig dat ze daarna zo ziek is geworden :( Beterschap voor Nina en ik duim dat het jullie bespaart zal blijven
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door