Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Kaela
We zijn op meidenweekend met oma. En het is zo fijn. We hebben gezwommen (wat op een keer babyzwemmen na de eerste keer is voor Nina) en zijn net naar de bioscoop geweest. Dikkie Dik de film, het was reuze leuk.
En oma is lief. Lief voor Nina en lief voor mij. Want Nina is twee en zegt continu nee, wat echt wel pittig is. Mijn mama is altijd lief, maar we hebben niet vaak echt een connectie. Nu wel en ik kan het ook even goed gebruiken. Dus ik ben dankbaar.
Door Kaela
Genieten hebben we gedaan! Zijn nu weer thuis, na nog een keer zwemmen vanmorgen. Zijn allebei nogal uitgeteld nu :P , maar wat was het leuk!
Door pearlsofpassion
Wat klinkt dat leuk allemaal!

2jarigen kunnen pittig zijn. Maar bedenk dat het nodig is dat ze voor zichzelf leert opkomen.
En geef haar haar zin als het kan. Zo leert ze dat haar mening meetelt en ze gehoord wordt. Dat is het enige waar de nee-fase om draait. Ze wil voelen dat ze haar keuze mag ( of zelfs soms moet) volgen. Dat ze zelf iets kan beslissen en controle nemen over haar leven. Ookal zijn het nog kleine dingen.
Dat wil niet zeggen dat ze altijd haar zin moet hebben. Af en toe eens niet. Als het niet kan.
Maar probeer drama te vermijden.
Vraag de vraag vb omgekeerd dan wat je zou willen. Met wat geluk wil zij dan hetzelfde als jij. Die kans is vaak groter..
Of laat haar kiezen uit 2 keuzes die beide voor jou goed zijn ipv een ja-nee keuze vraag te stellen. Ipv 'gaan we naar daar?' eerder 'wil je naar daar in de kar of zelf stappen?'.
En als je op voorhand weet dat je toch enkel een ja wil horen, stel het dan niet als een vraag, maar kleed het anders in. ;) Ze kan dan nog steeds nee zeggen, en drama maken, maar als jij de vraag eerst gesteld hebt, moet je wel rekening met haar keuze houden. Dus als nee dan geen optie is, vraag het dan niet.

Dat laatste kreeg meneer hier maar niet onder de knie.. Dan vroeg hij vb : ga je je melk opdrinken? Omdat dat liever klinkt dan: Drink je melk op.
Maar dan zei het kind natuurlijk 'nee'. En dan sta je daar mooi... ::)
Als je dan moet zeggen dat het toch moet, is dat echt niet goed. Zeker niet als het meerdere keren per dag zo is. Dan wordt die nee-fase ook voor het kind erg lastig en duurt ze misschien langer. En ik maar zeggen : vraag dat dan niet.. geen avance. Echt waar, 3 kinderen, maar meneer heeft het nooit afgeleerd.. ::) :cool:
Door Kaela
Ik weet het allemaal PoP. Maar het toepassen is simpelweg moeilijk.
Het moeilijkste vind ik niet het nee zeggen, maar dat ze er lang in blijft hangen. Ze vind overgangen ook moeilijk, ze kan gerust een half uur op standje 180 decibel huilen als we bij een speeltuin weggaan. En dan doen we voorbereiden, aankondigen, we vertellen haar dat we begrijpen dat ze graag nog wil blijven spelen enz. Helpt allemaal (nog) niets. En het hoort erbij. Wat je zegt, het is onwijs belangrijk om dit allemaal te leren. Dus we blijven ons best doen. En gaandeweg leren we wat (soms) werkt. We zullen er alle drie beter in gaan worden.
Dat de baas laten spelen doen we ook. Vooral tijdens speeltijd. Oh dan is het een tantetje! Maar dat vind ik dan wel weer mooi en ze kan op de momenten dat het ernst is goed luisteren. Beperkte keuzevrijheid en zeggenschap doen we ook. Ze moet leren zichzelf worden en zichzelf redden. Ze wil sinds kort ook zelf haar brood smeren, is goed hoor, wij poetsen de keuken wel :biggrin2: Dat soort dingen vind ik dan juist weer makkelijk en mooi.

Het is gewoon naar om je kindje overstuur te zien. Ook al komt het door een belangrijk leerproces en moet ze er doorheen. Je moeder gevoel slaat er van op hol, terwijl je juist dan consequent en vanuit kalmte moet opvoeden en steunen. We komen er wel.
Door Charlie Angel
Een dikke knuffel Karin, juist omdat je het zo geweldig doet.
Het is ook vreselijk om je kindjes dan zo overstuur te zien, om welke reden ook.
Ik heb het vaak bij huilende kindjes en dan is het niet eens mijn kind.
Door Kim_S
Van wat ik hier heb kunnen beoordelen in een middagje (dat klinkt echt heel veel erger dan ik het bedoel, “beoordelen” :-X :biggrin2: ) is Nina een heerlijk kind met een stevig eigen willetje, en ga je daar gewoon super goed mee om Karin :-*

Ik heb bijvoorbeeld mijn grote puber laatst ook maar even uitgelegd dat het voor mij de eerste keer is dat ik moeder ben van een grote puber, en dat ik ook niet precies weet hoe dat het beste moet. Want zo is het echt.

Je leert gewoon gaandeweg hoe dingen het beste werken. Of pas achteraf ::) :P
Door dinky89
Klinkt alsof je het al heel goed doet Karin :-*
Ik ben benieuwd hoe mijn dame daarmee wordt. Is ook wel een doorzetter wanneer ze wat in haar hoofd heeft ::)
Door Kaela
Dank jullie wel lieve mensen. Doet me goed.
En ja Kim, dat heb je goed tegen de puber gezegd. Het is voor ons ook allemaal voor het eerst. En heb je het ene net uitgevogeld, komen ze weer in de volgende fase!

Toen Nina nog baby was kon ik me hier nog zo geen voorstelling van maken Dinky! En ondanks dat het soms dus moeilijk is, is het meestal geweldig mooi. Ik ben ook benieuwd wat Linde jou gaat brengen!
Door Kaela
Nina heeft afgelopen woensdag nieuwe buisjes gekregen. We hebben lang getwijfeld, omdat er 1 verstopt zat en de andere nog goed zat. Maar vorige week maandag was die er uit, dus toen was de beslissing snel gemaakt. En waar we vorig jaar 3 maanden moesten wachten, werden we afgelopen maandag gebeld of we woensdags konden komen.

We zijn nu drie dagen verder en ik zie haar veranderen. Die heftigheid, waar ik het laatst over had, die is weg. Ze heeft weer zin in dingen, roept ook weer eens enthousiast ja ipv het eeuwige nee. Het is zoals we al heel vaak gezien hebben, het extreme is door de pijn. Gaat de pijn weg, dan normaliseert het weer. Ik ben zo blij dat deze periode relatief kort heeft geduurd en we het vertrouwen hadden dat het goed zou komen. Ze is nog steeds een dreumes met alles wat erbij hoort, maar zo is het weer te doen. Voor haar en ons!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door