Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Kaio
#3467215
Oja ik ben gister maar gauw een sneeuwschop en strooizout gaan halen.

Stoepje is schoon
Zijn we hier ook verplicht om te doen overigens
( geen idee hoe dat gaat als je niet thuis zou zijn ::) )
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3467216
Hier hetzelfde verhaal met de leaseauto. Als ik winterbanden wil betaal ik 25 euro per maand extra. Vijf jaar lang. Ja dikke doei, dat kost me 1500 euro voor 1 set banden.

Uiteraard hou ik er wel rekening mee. Op noodgevallen met familie na, heb ik geen verplichte ritten. Alles wat moet, kan ook lopend of op de fiets. Dus als het winters weer is, pas ik me er op aan en zeg soms ook dingen af. Aangezien het in Nederland de laatste jaren nauwelijks nog winters weer is, is dat goed te doen.
Door eelke
#3467217
Kaio schreef: wo 17 jan 2024, 10:21 Ik blijf het onverantwoord vinden dat in Nederland met winterse omstandigheden gewoon met zomerbanden gereden wordt. ( blijkbaar moet dat toch altijd als wet opgenomen worden, hebben ze in andere landen ook gedaan ) Volgens mij is dat zo ongeveer alleen in Nederland. Andere landen ben je de pineut als je dat doet. Of winterbanden of all seasons met specifiek sneeuwlogo. Woon je in de bergen dan winterbanden.

Hier kun je dus op de snelweg beboet worden als je te langzaam rijdt omdat je niet de juiste uitrusting ( banden) onder je auto hebt, laat staan als je betrokken raakt bij een ongeval....
Een iets flinkere auto wil eigenlijk ook wel met dit weer moet ik bekennen.

Ben trouwens benieuwd wat het gaat worden hier vandaag. Zou zo gaan beginnen en de hele dag tot morgen vroeg sneeuwen. Eens kijken of ze gelijk hebben :biggrin2:
Dat ben ik het wel met je eens, dat een verplichting zou helpen. Misschien dat het dan ook gemakkelijker gemaakt zou worden. Ik heb bv wel eens op mijn werk gevraagd of er ook een winterbandenplan gemaakt kan worden. Zoals ook het fietsenplan. Ik kom nu niet in aanmerking voor het fietsenplan, want daarvoor moet je ook af en toe op je fiets naar je werk. Maar met zo'n 100-150 km per werkdag, gaat me dat niet lukken.
Aldus mijn werk, is het fietsenplan een regeling vanuit de belastingdienst, en bestaat een winterbandenplan niet.

Ik heb mijn leasecontract al opgehoogd qua km's, want met 20.0000 per jaar red ik het niet. De meeste km's zijn voor mijn werk. Financieel is het af en toe echt lastig hoor, zeker toen de benzineprijzen 2,20 waren ::) toen ik begon met werken was 1,45 al duur! En het is niet dat de km vergoeding ook met 30% gestegen is :-\
En ja, dan zijn winterbanden echt wel een extra duur ding. En zo heel vaak sneeuwt het ook weer niet.

Maar dan nog had ik maandagavond niet harder gereden hoor. Qua zicht vond ik dat ook niet verantwoord. Je past je snelheid aan op je zicht + de verwachte remafstand. En het zicht was een stuk minder, en de remafstand, ook voor mensen met winterbanden, was langer.

@Kaela, weet jij eigenlijk of jij dan zelf winterbanden onder je auto zou mogen leggen? Ik weet niet zeker of je zelf 'aanpassingen' aan je auto mag doen. Ga ik anders eens uitzoeken.
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3467218
Kaio schreef: wo 17 jan 2024, 10:26 Oja ik ben gister maar gauw een sneeuwschop en strooizout gaan halen.

Stoepje is schoon
Zijn we hier ook verplicht om te doen overigens
( geen idee hoe dat gaat als je niet thuis zou zijn ::) )
Dan ben je dat ook verplicht.
Voor wat ik begrijp ben je in Duitsland als huiseigenaar verantwoordelijk als bijvoorbeeld de postbode op jouw niet schone stoep uitglijdt en een been breekt.

Blij dat we hier de brievenbus direct aan de straat hebben staan, dan hebben we dat probleem niet.
Door frodo quin
#3467219
eelke schreef: wo 17 jan 2024, 09:18 Precies, het went. Nu sneeuwde het hartstikke hard en het was ook nog donker. Dan heb ik er ook nog last van het dicht, al die dwarrelende vlokjes duizelen.
Bij regen ga ik ook gewoon langzamer rijden hoor, tijdje terug ook een stortbui dat je niks meer zag, dan pas je toch je snelheid aan?
Als er sneeuw ligt, het droog is, en overdag heb ik er weinig problemen mee. Gisteren toen ik naar mijn werk reed, miste ik de zijstraat voor de benzinepomp (ik bedacht op het laatste moment dat ik nog wilde tanken) want remmen lukte niet meer. Maar dan vind ik het niet eng, dan heb ik overzicht. Maandag zag je gewoon niks.

En eigenlijk vind ik het ook echt niet grappig. Die vrachtwagenchauffeurs zijn beroeps. Echt, wat heeft het voor zin om op 2 meter afstand achter mij te gaan rijden met 60? Als je dat 10 meter achter mij doet, ga je net zo hard he.
Qua mentaliteit op de weg merk ik echt verschil. Met mijn picanto word ik de weg afgedrukt, opgeduwd, ingehaald. Met mijn stations en bestelauto's was dat niet zo. Daar was meer respect voor. Nu ben ik maar zo'n mevrouwtje ::)

Toen ik nog een eigen auto had, had ik ook winterbanden. Een keer viel de afspraak voor het wisselen in een sneeuwbui. Met samengeknepen billen erheen. Niet kunnen stoppen bij stoplicht maar doorglijden, etc. Wisselen. Even testen op het industrieterrein; gas, werkt, remmen, werkt ook gewoon. Dat was wel een mooi verschil om te testen zo.

Maar nu met lease zou het via het leasecontract moeten, en dat was best duur, en ik geloof ook nog dat het alleen maar 4 season banden konden zijn. Daar heb je dan met de sneeuw ook weer wat minder aan.

Ik mis ze wel, mijn grote stevige veilige auto's. Maar ja. Ook met deze picanto ben ik het meeste geld kwijt aan 'vervoer', meer dan aan 'wonen'. Zelfs terwijl ie 1 op 24 rijdt :-\
Dus nu besluit ik dan maar wat vaker niet de weg op de gaan met dit weer. Maar ik had maandagavond niet verwacht dat het nog zo slecht werd.
Ik ken wel meer mensen die niet doen aan rekening houden met riemafstand. Dood eng vind ik dat. En als je met een kleine auto rijdt en zo een kollos gaat gaan bumperkleven zou ik helemaal bang zijn. Echt asso en gevaarlijk.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3467221
eelke schreef: wo 17 jan 2024, 11:11 Dat ben ik het wel met je eens, dat een verplichting zou helpen. Misschien dat het dan ook gemakkelijker gemaakt zou worden. Ik heb bv wel eens op mijn werk gevraagd of er ook een winterbandenplan gemaakt kan worden. Zoals ook het fietsenplan. Ik kom nu niet in aanmerking voor het fietsenplan, want daarvoor moet je ook af en toe op je fiets naar je werk. Maar met zo'n 100-150 km per werkdag, gaat me dat niet lukken.
Aldus mijn werk, is het fietsenplan een regeling vanuit de belastingdienst, en bestaat een winterbandenplan niet.

Ik heb mijn leasecontract al opgehoogd qua km's, want met 20.0000 per jaar red ik het niet. De meeste km's zijn voor mijn werk. Financieel is het af en toe echt lastig hoor, zeker toen de benzineprijzen 2,20 waren ::) toen ik begon met werken was 1,45 al duur! En het is niet dat de km vergoeding ook met 30% gestegen is :-\
En ja, dan zijn winterbanden echt wel een extra duur ding. En zo heel vaak sneeuwt het ook weer niet.

Maar dan nog had ik maandagavond niet harder gereden hoor. Qua zicht vond ik dat ook niet verantwoord. Je past je snelheid aan op je zicht + de verwachte remafstand. En het zicht was een stuk minder, en de remafstand, ook voor mensen met winterbanden, was langer.

@Kaela, weet jij eigenlijk of jij dan zelf winterbanden onder je auto zou mogen leggen? Ik weet niet zeker of je zelf 'aanpassingen' aan je auto mag doen. Ga ik anders eens uitzoeken.
Wij mogen dat niet. Alles wat we aan de auto willen doen moet via hun. Zelfde met een trekhaak. Moet ook 5 jaar lang 25 euro per maand kosten. Ja koekoek! Maar als je zelf dat zou mogen laten doet, kiest helemaal niemand meer voor die opties natuurlijk.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3467222
Discussie over wel of geen winterbanden vind ik best een lastige voor Nederland omdat het weer maar zelden geschikt is voor winterbanden. Zelf heb ik zomerbanden onder de auto zitten. Had het liefst all season maar die bestaan niet voor mijn auto/bandenmaat.

Wel is mijn ervaring dat in Noorwegen minder gejaagd gereden wordt dan in Nederland. Daarnaast zijn mensen daar meer gewend aan rijden in de sneeuw natuurlijk en wat je vaker doet ben je ook vertrouwder mee.

Ik ben in ieder geval erg blij dat hier nauwelijks sneeuw valt en zelfs de weilanden gewoon groen zijn. Ook wordt hier nauwelijks sneeuw verwacht i.t.t. Duitsland bijvoorbeeld
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3467223
Het sneeuwt! :D

Kindjes zijn super enthousiast. Grappig hoe dat bij mensen en honden hetzelfde is he. Jong zijn ze gek op sneeuw en het plezier is aanstekelijk. :biggrin2:
Door Siberienne
#3467224
dinky89 schreef: wo 17 jan 2024, 13:03 Discussie over wel of geen winterbanden vind ik best een lastige voor Nederland omdat het weer maar zelden geschikt is voor winterbanden. Zelf heb ik zomerbanden onder de auto zitten. Had het liefst all season maar die bestaan niet voor mijn auto/bandenmaat.

Wel is mijn ervaring dat in Noorwegen minder gejaagd gereden wordt dan in Nederland. Daarnaast zijn mensen daar meer gewend aan rijden in de sneeuw natuurlijk en wat je vaker doet ben je ook vertrouwder mee.

Ik ben in ieder geval erg blij dat hier nauwelijks sneeuw valt en zelfs de weilanden gewoon groen zijn. Ook wordt hier nauwelijks sneeuw verwacht i.t.t. Duitsland bijvoorbeeld
Alles onder de 15C is geschikt voor winterbanden en ze zijn ook beter op nat wegdek. Dus dat argument snap ik niet zo. Wij hadden in NL ook winterbanden, is 1x investering. Je doet ook 2x zo lang met je zomerbanden omdat je ze maar een half jaar gebruikt. Dat van die lease maatschappijen is trouwens wel aso.

Hier wordt inderdaad rustiger gereden - maar ook meer bochtige donkere smalle wegen.

Overigens; elk jaar is het puinhoop bij de eerste sneeuwval in oktober door mensen die de winterbanden er nog niet onder hebben en buitenlandse vrachtwagens met slechte banden / geen kettingen enzo.

En vandaag is het ook puinhoop op de weg: in een paar uur 40 cm sneeuw is ook niet bij te houden 😬 en dan gaat het hier in de drukke regio’s ook fout hoor 😬
Door Anne in Zweden
#3467225
Kaela schreef: wo 17 jan 2024, 12:23 Wij mogen dat niet. Alles wat we aan de auto willen doen moet via hun. Zelfde met een trekhaak. Moet ook 5 jaar lang 25 euro per maand kosten. Ja koekoek! Maar als je zelf dat zou mogen laten doet, kiest helemaal niemand meer voor die opties natuurlijk.
Absurd eigenlijk, want een trekhaak heeft geen invloed op de rijveiligheid, winterbanden wel. Dat ze veiligheid niet bovenaan hebben staan, zegt eigenlijk best veel. :-X
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3467226
Naar mijn weten zijn winterbanden onder de 7 graden?

Dat van de lease begrijp ik ook niet. Ik hoor collega 's met lease auto juist dat ze verplicht moeten wisselen naar winterbanden? Of is dat verschil tussen zakelijke en prive lease?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3467227
dinky89 schreef: wo 17 jan 2024, 15:17 Naar mijn weten zijn winterbanden onder de 7 graden?

Dat van de lease begrijp ik ook niet. Ik hoor collega 's met lease auto juist dat ze verplicht moeten wisselen naar winterbanden? Of is dat verschil tussen zakelijke en prive lease?
Dat weet ik niet. Wij hebben private lease en dan hoeft het niet.

Ik moet ook eerlijk toegeven dat ik niet weet of ik echt zomerbanden heb nu, of all seasons. Dat kun je zien aan het tekentje op de band he, zal straks eens kijken.
Door Siberienne
#3467228
dinky89 schreef: wo 17 jan 2024, 15:17 Naar mijn weten zijn winterbanden onder de 7 graden?

Dat van de lease begrijp ik ook niet. Ik hoor collega 's met lease auto juist dat ze verplicht moeten wisselen naar winterbanden? Of is dat verschil tussen zakelijke en prive lease?
Mij is altijd verteld door de garage dat de extra slijtage en langere remweg pas een rol gaan spelen bij 15C en hoger.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3467230
Meneer heeft lease via z'n werk en krijgt ook geen winterbanden omdat er all seasons op liggen. Maar om mee op wintersport te gaan vind ik dat toch tricky. Zeker gezien ik er vorige maandag al even mee slipte op onze straat. Er lag niet eens sneeuw.
Door frodo quin
#3467231
pearlsofpassion schreef: wo 17 jan 2024, 13:20 Het sneeuwt! :D

Kindjes zijn super enthousiast. Grappig hoe dat bij mensen en honden hetzelfde is he. Jong zijn ze gek op sneeuw en het plezier is aanstekelijk. :biggrin2:
Jup, zelfs de Afrikaan werd er een beetje hyper van. Zwart monster helemaal, maar ja die is sowieso wel goed met koude.

Blij voor jou dat je eindelijk jouw sneeuw hebt :biggrin2:
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door