Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door eelke
Ik moest een paar jaar zo lachen toen ik sla plantjes zag voor 1 euro per stuk. Wie koopt dat nou? Een hele krop sla kost in de winkel in de zomer maar 40 cent ofzo  ???
Door Roosj
keetje schreef: Het nadeel van zaaien vind k dat je straks met 80 slaplantjes zit en dan met een 1x1m tuintje. :D
Ik heb gewoon 4 zaadjes gekweekt en die zijn alle 4 opgekomen. Je hoeft niet 80 zaadjes te planten voor 4 slaplantjes ;)
Door Roosj
judith1967 schreef: Bewaar je dan de rest van de zaadjes tot volgend jaar?
Zijn ze dan nog wel goed?
Meestal gaat dan toch de "kracht"er vanaf,zeg maar!
Deze zaadjes heb ik vorig jaar gekocht bij een tuincentrum dat failliet ging. Ze bleken al over de datum te zijn.. Maar toch zijn ze allemaal opgekomen..
Door judith1967
Roosj schreef: Deze zaadjes heb ik vorig jaar gekocht bij een tuincentrum dat failliet ging. Ze bleken al over de datum te zijn.. Maar toch zijn ze allemaal opgekomen..
Ooh dus wat ik over heb gewoon bewaren! :)

Weer wat geleerd!! :-[
Door Mandarijn
judith1967 schreef: Bewaar je dan de rest van de zaadjes tot volgend jaar?
Zijn ze dan nog wel goed?
Meestal gaat dan toch de "kracht"er vanaf,zeg maar!
Als je zaden goed en dan vooral droog opbergt. Kun je er vijf jaar plezier van hebben. Het kan wel zijn dat je het vijfde jaar wat meer moet zaaien, omdat de kiemkracht wat minder is geworden. Je kunt je zaden in een glazen potje met deksel (volgens het boek van Mel Bartholomew) koel wegzetten. Je moet dan wel zo'n zakje wat vaak bij elektronica zit voor het vocht in het potje doen. Dan heb je het langste plezier van je zaden. En als je de zaden weer gaat gebruiken wordt er geadviseerd om enkele zaden op een vochtig doekje te laten kiemen, zodat je kunt zien welk percentage ontkiemt. Kun je hier rekening mee houden tijdens het zaaien.
Door judith1967
Mandarijn schreef: Als je zaden goed en dan vooral droog opbergt. Kun je er vijf jaar plezier van hebben. Het kan wel zijn dat je het vijfde jaar wat meer moet zaaien, omdat de kiemkracht wat minder is geworden. Je kunt je zaden in een glazen potje met deksel (volgens het boek van Mel Bartholomew) koel wegzetten. Je moet dan wel zo'n zakje wat vaak bij elektronica zit voor het vocht in het potje doen. Dan heb je het langste plezier van je zaden. En als je de zaden weer gaat gebruiken wordt er geadviseerd om enkele zaden op een vochtig doekje te laten kiemen, zodat je kunt zien welk percentage ontkiemt. Kun je hier rekening mee houden tijdens het zaaien.
Dank,dank voor de tip :biggrin2:
Door Roosj
Nadia schreef: Bij de intratuin hebben ze prei plantjes.

Stomme vraag misschien. Zaai ik rucola met 1 zaadje, zoas broccoli? Of met meerdere zoals bieslook?
Ook mijn ruccola zaadjes zijn allemaal opgekomen.
Door hannabelgje
Nadia schreef: Bij de intratuin hebben ze prei plantjes.

Stomme vraag misschien. Zaai ik rucola met 1 zaadje, zoas broccoli? Of met meerdere zoals bieslook?
Ter plaatse zaai ik ze met twee en dun dan uit.
Sommige dingen als prei zaai ik niet zelf omdat ik dat veel te omslachtig vind en ook van dingen waar ik maar weinig van nodig heb koop ik gewoon plantjes zoals spruitkool. Ook koop ik heel vroeg slaplantjes zodat ik al heel vroeg mijn sla kan oogsten.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door