Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
keetje schreef: Het nadeel van zaaien vind k dat je straks met 80 slaplantjes zit en dan met een 1x1m tuintje.Ik heb gewoon 4 zaadjes gekweekt en die zijn alle 4 opgekomen. Je hoeft niet 80 zaadjes te planten voor 4 slaplantjes![]()
judith1967 schreef: Bewaar je dan de rest van de zaadjes tot volgend jaar?Deze zaadjes heb ik vorig jaar gekocht bij een tuincentrum dat failliet ging. Ze bleken al over de datum te zijn.. Maar toch zijn ze allemaal opgekomen..
Zijn ze dan nog wel goed?
Meestal gaat dan toch de "kracht"er vanaf,zeg maar!
Roosj schreef: Deze zaadjes heb ik vorig jaar gekocht bij een tuincentrum dat failliet ging. Ze bleken al over de datum te zijn.. Maar toch zijn ze allemaal opgekomen..Ooh dus wat ik over heb gewoon bewaren!
judith1967 schreef: Bewaar je dan de rest van de zaadjes tot volgend jaar?Als je zaden goed en dan vooral droog opbergt. Kun je er vijf jaar plezier van hebben. Het kan wel zijn dat je het vijfde jaar wat meer moet zaaien, omdat de kiemkracht wat minder is geworden. Je kunt je zaden in een glazen potje met deksel (volgens het boek van Mel Bartholomew) koel wegzetten. Je moet dan wel zo'n zakje wat vaak bij elektronica zit voor het vocht in het potje doen. Dan heb je het langste plezier van je zaden. En als je de zaden weer gaat gebruiken wordt er geadviseerd om enkele zaden op een vochtig doekje te laten kiemen, zodat je kunt zien welk percentage ontkiemt. Kun je hier rekening mee houden tijdens het zaaien.
Zijn ze dan nog wel goed?
Meestal gaat dan toch de "kracht"er vanaf,zeg maar!
Mandarijn schreef: Als je zaden goed en dan vooral droog opbergt. Kun je er vijf jaar plezier van hebben. Het kan wel zijn dat je het vijfde jaar wat meer moet zaaien, omdat de kiemkracht wat minder is geworden. Je kunt je zaden in een glazen potje met deksel (volgens het boek van Mel Bartholomew) koel wegzetten. Je moet dan wel zo'n zakje wat vaak bij elektronica zit voor het vocht in het potje doen. Dan heb je het langste plezier van je zaden. En als je de zaden weer gaat gebruiken wordt er geadviseerd om enkele zaden op een vochtig doekje te laten kiemen, zodat je kunt zien welk percentage ontkiemt. Kun je hier rekening mee houden tijdens het zaaien.Dank,dank voor de tip
Nadia schreef: Bij de intratuin hebben ze prei plantjes.Ook mijn ruccola zaadjes zijn allemaal opgekomen.
Stomme vraag misschien. Zaai ik rucola met 1 zaadje, zoas broccoli? Of met meerdere zoals bieslook?
Nadia schreef: Bij de intratuin hebben ze prei plantjes.Ter plaatse zaai ik ze met twee en dun dan uit.
Stomme vraag misschien. Zaai ik rucola met 1 zaadje, zoas broccoli? Of met meerdere zoals bieslook?
Nadia schreef: Bij de intratuin hebben ze prei plantjes.Zag ze staan vanmorgen 0.99 ct
Nadia schreef: Ja, maar hoe zaai je die?Ik heb ze net als de rest gedaan: 1 zaadje per turfpotje in een propogator.