frodo quin schreef: ↑ma 13 jan 2025, 14:57
Wauw, weer zo mooi! Het scheelt ook veel dat er niet constant hele volksstammen door lopen en rijden.
Ik schrik er eigenlijk van hoe weinig de daguren schelen in de winter met hier. In mijn hoofd was dat een stuk meer, ook al denk ik dat ik het wel al gelezen had.
Hopelijk geen dooien en dan in ijs weer aan vriezen Anne. Hier zit het af en toe boven het vriespunt en dan smelt er weer wat sneeuw om dan enkele uren later weer vast te vriezen in een ijspiste. De spikes voor onder mijn schoenen werken wel goed, maar niet erg handig op asfalt.
Het was vandaag nog erger dan dooien en weer opvriezen: ijzel!

Het was echt spekglad in de tuin op de paden die we voor de honden min of meer sneeuwvrij houden, ze glansden gewoon. Op het hoofdpad heb ik nu grind gestrooid (speciaal grind dat je gratis kunt ophalen bij de gemeente, ik had gelukkig nog een paar emmers staan van jaren geleden - de afgelopen drie jaar hebben we gewone goeie winters gehad, zonder gladheid), zodat ze in elk geval een beetje kunnen lopen zonder te glibberen. Gelukkig heb ik echt Jaws-spikes onder mijn laarzen, dus voor mij is lopen geen probleem.
Gisteravond liepen we nog bij -17 buiten, vanavond was het +3.

Het was wel een bijzondere ervaring: door de ijzel ligt er nu een laagje ijs van een halve cm op de sneeuw, maar doordat het dooit vallen er steeds brokken sneeuw en ijs uit de bomen. Steeds wanneer die op dat ijslaagje vielen klonk het alsof er wilde dieren in de buurt waren in het bos. Bij sommige brokken leek het of er een familie elanden de weg op kwam.