Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door frodo quin
Wauw, weer zo mooi! Het scheelt ook veel dat er niet constant hele volksstammen door lopen en rijden.

Ik schrik er eigenlijk van hoe weinig de daguren schelen in de winter met hier. In mijn hoofd was dat een stuk meer, ook al denk ik dat ik het wel al gelezen had.

Hopelijk geen dooien en dan in ijs weer aan vriezen Anne. Hier zit het af en toe boven het vriespunt en dan smelt er weer wat sneeuw om dan enkele uren later weer vast te vriezen in een ijspiste. De spikes voor onder mijn schoenen werken wel goed, maar niet erg handig op asfalt.
Door Anne in Zweden
frodo quin schreef: ma 13 jan 2025, 14:57 Wauw, weer zo mooi! Het scheelt ook veel dat er niet constant hele volksstammen door lopen en rijden.

Ik schrik er eigenlijk van hoe weinig de daguren schelen in de winter met hier. In mijn hoofd was dat een stuk meer, ook al denk ik dat ik het wel al gelezen had.

Hopelijk geen dooien en dan in ijs weer aan vriezen Anne. Hier zit het af en toe boven het vriespunt en dan smelt er weer wat sneeuw om dan enkele uren later weer vast te vriezen in een ijspiste. De spikes voor onder mijn schoenen werken wel goed, maar niet erg handig op asfalt.
Het was vandaag nog erger dan dooien en weer opvriezen: ijzel! >:( Het was echt spekglad in de tuin op de paden die we voor de honden min of meer sneeuwvrij houden, ze glansden gewoon. Op het hoofdpad heb ik nu grind gestrooid (speciaal grind dat je gratis kunt ophalen bij de gemeente, ik had gelukkig nog een paar emmers staan van jaren geleden - de afgelopen drie jaar hebben we gewone goeie winters gehad, zonder gladheid), zodat ze in elk geval een beetje kunnen lopen zonder te glibberen. Gelukkig heb ik echt Jaws-spikes onder mijn laarzen, dus voor mij is lopen geen probleem.

Gisteravond liepen we nog bij -17 buiten, vanavond was het +3. :-X Het was wel een bijzondere ervaring: door de ijzel ligt er nu een laagje ijs van een halve cm op de sneeuw, maar doordat het dooit vallen er steeds brokken sneeuw en ijs uit de bomen. Steeds wanneer die op dat ijslaagje vielen klonk het alsof er wilde dieren in de buurt waren in het bos. Bij sommige brokken leek het of er een familie elanden de weg op kwam. :nerves:
Door frodo quin
Anne in Zweden schreef: ma 13 jan 2025, 23:34 Het was vandaag nog erger dan dooien en weer opvriezen: ijzel! >:( Het was echt spekglad in de tuin op de paden die we voor de honden min of meer sneeuwvrij houden, ze glansden gewoon. Op het hoofdpad heb ik nu grind gestrooid (speciaal grind dat je gratis kunt ophalen bij de gemeente, ik had gelukkig nog een paar emmers staan van jaren geleden - de afgelopen drie jaar hebben we gewone goeie winters gehad, zonder gladheid), zodat ze in elk geval een beetje kunnen lopen zonder te glibberen. Gelukkig heb ik echt Jaws-spikes onder mijn laarzen, dus voor mij is lopen geen probleem.

Gisteravond liepen we nog bij -17 buiten, vanavond was het +3. :-X Het was wel een bijzondere ervaring: door de ijzel ligt er nu een laagje ijs van een halve cm op de sneeuw, maar doordat het dooit vallen er steeds brokken sneeuw en ijs uit de bomen. Steeds wanneer die op dat ijslaagje vielen klonk het alsof er wilde dieren in de buurt waren in het bos. Bij sommige brokken leek het of er een familie elanden de weg op kwam. :nerves:
Is ijzel aanvriezende mist? Indien ja, jup dat hadden we hier ook. Spekglad wordt het dan.

Ik kan er mij iets bij voorstellen met die vallende brokstukken. De guppen waren hier ook constant aan het kijken wie in de hagen,... zat en dat zijn dan maar kleine beetjes in vergelijking met wat bij jullie ligt. Het had wel veel gesneeuwd vorige week, maar het was toen niet aan het vriezen dus het smolt ook weer. Ik denk dat 15 cm het meeste was wat hier lag. Intussen is het meeste wel weg. Misschien nog 5 cm op een paar plekken.
Door dinky89
Ijzel is water dat direct bevriest op het moment dat het de grond raakt omdat de grond onder vriespunt is. Ik ken het met name van regen die direct verandert in ijs maar ik kan mij indenken dat het met mist hetzelfde effect heeft.
Heel verraderlijk omdat je het niet ziet zoals sneeuw dat het glad is.
Door Charlie Angel

Anne in Zweden schreef:Ontzettend mooi, Sib! Hier is het bij zonsop- en ondergang ook zo mooi, met al dat rood dat de sneeuw roze kleurt. Het is koud (-17) maar toch is het geen straf om met de hondjes te moeten wandelen. Overigens wordt het de hele komende week +4 tot +7 graden :-X Absurd voor januari!

Sjliek, ik heb inderdaad verduisteringsgordijnen overal. Ik kan absoluut niet slapen als het licht is, ik geloof dat de huid van mijn oogleden te dun is om het licht buiten te sluiten. Maar dankzij die gordijnen is dat geen probleem, die maken het echt pikkedonker in de slaapkamer.
Ja, ik heb hier al verduisteringsgordijnen, dus last staan als je nauwelijks een nacht hebt. Dan zijn dat soort dingen nog belangrijker.

Dat is echt niet normaal zeg! Dat verschil is dan toch ook veel te groot? En het wordt een grote glib en glijbende denk ik.
Door frodo quin
dinky89 schreef: di 14 jan 2025, 11:22 Ijzel is water dat direct bevriest op het moment dat het de grond raakt omdat de grond onder vriespunt is. Ik ken het met name van regen die direct verandert in ijs maar ik kan mij indenken dat het met mist hetzelfde effect heeft.
Heel verraderlijk omdat je het niet ziet zoals sneeuw dat het glad is.
Ah dat hebben we ook gehad ja. Dacht "heh, het vriest toch en toen ik 2 seconden later bijna mijn benen brak bleek het inderdaad te vriezen
Door frodo quin
Hier nog de laatste sneeuw. Quin is bezig met de laatste beetjes op te ruimen.
Bijlagen
IMG_20250114_114055.jpg
IMG_20250114_114055.jpg (5.09 MiB) 1383 keer bekeken
IMG_20250114_114728.jpg
IMG_20250114_114728.jpg (6.04 MiB) 1383 keer bekeken
Door Siberienne
frodo quin schreef: di 14 jan 2025, 13:51 Ah dat hebben we ook gehad ja. Dacht "heh, het vriest toch en toen ik 2 seconden later bijna mijn benen brak bleek het inderdaad te vriezen
Mijn moeder is vorige winter heel naar gevallen van een trapje in de tuin dat aangevroren was door vochtige lucht. Zo verraderlijk.
Door frodo quin
Siberienne schreef: di 14 jan 2025, 13:56 Mijn moeder is vorige winter heel naar gevallen van een trapje in de tuin dat aangevroren was door vochtige lucht. Zo verraderlijk.
Oei! Hopelijk nies aan over gehouden?

Ik haat gladheid! Maar daarvoor hebben we hier geen ijs nodig. De modder geeft dezelfde problemen.
Door Kaela
Eindelijk hier ook eens wat winterse sferen!
IMG_3703.jpeg
IMG_3703.jpeg (2.77 MiB) 1089 keer bekeken
IMG_3702.jpeg
IMG_3702.jpeg (8.17 MiB) 1089 keer bekeken
IMG_3711.jpeg
IMG_3711.jpeg (6.4 MiB) 1089 keer bekeken
Door frodo quin
Kaela schreef: za 18 jan 2025, 17:00 Eindelijk hier ook eens wat winterse sferen!

IMG_3703.jpegIMG_3702.jpegIMG_3711.jpeg
Mooie foto's! En wat een leuk contrast je gekleurde pup op de laatste foto :)
Door Siberienne
Het is een rare winter en daardoor stroomt er zelfs bij -7C nog water in het bos. Snelstromende beekjes blijven altijd wel wat open maar zo nat met plassen onder de sneeuw is anders dan anders. Het geeft wel mooie plaatjes met ijs op de rotsen enzo. En meneer S geeft ook nog steeds mooie plaatjes.
IMG_7038.jpeg
IMG_7038.jpeg (4.4 MiB) 832 keer bekeken
IMG_7045.jpeg
IMG_7045.jpeg (755.13 KiB) 832 keer bekeken
IMG_7048.jpeg
IMG_7048.jpeg (6.36 MiB) 832 keer bekeken
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door