Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Anne in Zweden
frodo quin schreef: vr 25 aug 2023, 10:48 Foto was niet mee
Ziet er goed uit, ze hebben best lekker wat ruimte, zo te zien! Kwamen er nog meer kipperds bij, of heb ik dat verkeerd in herinnering?
Door doranto
Anne in Zweden schreef: ma 28 aug 2023, 12:49 Hier eten ze ook geen grote stukken groente, ik moet ze alles geraspt aanbieden. Met een scheutje yoghurt erover en een paar lepeltejs sesamzaad. ::) Ik weet niet of ze niet weten wat ze met grote stukken moeten doen, of dat ze gewoon te lui zijn. Afgebrande snavels hebben ze in elk geval niet; als ik naar de mening van Philomène en Hadewych niet snel genoeg stukjes gedroogde long in het rond strooi, pikken ze in mijn been, en dat doet echt wel even pijn! :D
Verwende mormels >:( ;D ;D
Door frodo quin
Hier tot nu toe broek en laarzen aangedaan om mij meer op mijn gemak te voelen 😏

Onnozel eigenlijk. Ik sta vol met littekens van Wolf, de ommige van mijn ratten proeven wel eens (zeker in voeten) en Emma was een heel bijterige pup en kans soms nog steeds haar tanden gebruiken. Daar ben ik dan niet van van.
Door frodo quin
De ren is trouwens af, muv de automatische deur, maar ik laat hen voorlopig even liever zelf binnen en buiten.

Ze is ongeveer 30m2. Net iets meer denk ik.

Er waren twee opties: 2 adoptiekippen en twee kippen van bij een particulier of drie adoptie. Het is het laatste geworden.
De bedoeling is dat er dan over een jaar ofzo twee adoptiekipjes bijkomen. Moest het zijn dat ze extreem zorgenkindjes blijken eventueel op zoek gaan naar cream legbar en of Sussex. Deze rassen spraken mij het meeste aan en leken de beste match met de isa's en de ruimte. Op die manier hoop ik er voor te zorgen dat er niet extreem veel eieren teveel zijn, maar wel steeds eieren voor Emma zijn en dat er geen kipje alleen valt wegens overlijden van de anderen.
Bijlagen
IMG_20230828_120123.jpg
IMG_20230828_120123.jpg (5.77 MiB) 1087 keer bekeken
IMG_20230828_120141.jpg
IMG_20230828_120141.jpg (6.56 MiB) 1087 keer bekeken
IMG_20230828_120147.jpg
IMG_20230828_120147.jpg (7.43 MiB) 1087 keer bekeken
Door frodo quin
De ren is 99% inbraak proof. Enkel wanneer een dier ver genoeg tunnelt kunnen ze er in
Bijlagen
IMG_20230828_120104.jpg
IMG_20230828_120104.jpg (7.39 MiB) 1086 keer bekeken
IMG_20230828_120008.jpg
IMG_20230828_120008.jpg (6.41 MiB) 1086 keer bekeken
IMG_20230828_120117.jpg
IMG_20230828_120117.jpg (7.27 MiB) 1086 keer bekeken
Door MillyMol
Het is hier overdag 35-40 graden C, maar de kippies doen het goed. Ze liggen in de middag lekker tussen de struiken siësta te houden. :)
Bijlagen
6C5C0846-60EC-4D99-8419-9E776D5ACD30.jpeg
Siësta onder de hortensia.
6C5C0846-60EC-4D99-8419-9E776D5ACD30.jpeg (1.98 MiB) 1076 keer bekeken
AB2442D7-2AD3-4DD1-8F90-7EA758661068.jpeg
Rechts W1, links W2.
AB2442D7-2AD3-4DD1-8F90-7EA758661068.jpeg (4.22 MiB) 1076 keer bekeken
EDA34E12-37D3-4E22-A2C9-8AF09D5C59C3.jpeg
Vijf weken oud en etend uit trapbak.
EDA34E12-37D3-4E22-A2C9-8AF09D5C59C3.jpeg (2.69 MiB) 1076 keer bekeken
Door frodo quin
Oh zie ze daar in de struiken liggen :)

Durfden ze bij jou snel de trapbak zelf bedienen? Ik had vandaag de steen eraf gelaten, maar op de tree gaan staan was geen probleem, maar vanaf er beweging inzat renden ze weg. Na een hele voormiddag de steen maar terug gelegd. We zullen later nog eens proberen.
Door MillyMol
Ik heb er ook nog een steen bij liggen. Ik heb ze eerst aan het ding zelf laten wennen door hem gewoon op hun terrein te zetten en elke dag een beetje dichter bij de puppyren.

Sinds twee dagen eten ze nu hieruit, maar toen ik gisteren de steen wegliet zag ik precies delfde reactie. Ze schrokken zich rot van het geluid van de sluitende klep. :o
Het zal op enig moment wel wennen. Is vele andere kippenhouders ook gelukt, denk ik dan altijd maar. ;)
Door Anne in Zweden
Wat ziet het er geweldig uit bij jullie, Frodo en Milly! Mag ik vragen waarom jullie voor trapbakken hebben gekozen?

@ Frodo: je zou aan de bovenkant van de 'muren' van de ren nog een rand kippengaas kunnen aanbrengen en dat naar buiten laten vallen. Roofdieren die omhoogklimmen kunnen dan niet boven op de ren komen, doordat ze zich vanwege het naar buiten hangende stuk gaas niet kunnen optrekken maar steeds weer terugvallen.

Aangezien je houten palen hebt, kun je dat bij jouw ren ook makkelijk aanbrengen. Gewoon een dwarslatje van 30-40 cm boven aan iedere paal spijkeren, wat naar buiten toe uitsteekt, en daar het kippengaas op leggen en vastmaken.
Door MillyMol
Ik heb gekozen voor een trapbak omdat ik daarmee hoop te voorkomen dat er teveel geknoeid wordt door de kippen, Dus om verspilling tegen te gaan, maar ook om te voorkomen dat muizen, ratten en evt. ander ongedierte erop afkomt.

Ik heb niet de illusie dat ik dat laatste 100% kan voorkomen, maar ik ga wel erg mijn best doen.

Er kan 8 kg voer in, dus mocht ik onverhoopt een keer een paar dagen weg moeten en er is hier niemand om ze te voeren (onwaarschijnlijk, maar toch..) dan is dat in ieder geval geregeld.

Op het nachthok ga ik een deurtje plaatsen die open en sluit obv het daglicht om diezelfde reden.

Het is misschien allemaal wat overdreven, maar als alleenstaande vind ik wat extra maatregelen gewoon fijn. :biggrin2:
Door frodo quin
@ Milly Molly: ah, ik dacht dat je er karton had opgelegd omdat hun pootjes te klein zijn voor het raster. Ik had niet door dat er nog gewicht op lag. Het lukt inderdaad bij zovelen, dus het komt vast wel goed. En indien niet blijft de steen er maar gewoon op.

@ Anne: de trapbak heeft een platvorm ervoor wat werkt als een hefboom. Als de kip erop staat klapt een metalen plaat naar achter en kunnen ze bij het voer. Binnenin is dat gewoon een stalen silo. Je kan de kracht van de hefboom instellen op gewicht. Aangezien de mijne nog wat schraal zijn, maar zeker boven de kilo zitten heb ik het ingesteld op 1 kg. Doordat ratten en zeker muizen minder wegen (ratten komen daar met enkelen ook wel samen aan) kunnen zij dus niet of heel moeilijk bij het voer. Daardoor maak je er niet onbedoeld een kweekprogramma voor knaagdieren van. Nu zijn ratten heel intelligent, kunnen ze goed samen werken, dus zou het niet als onmogelijk beschouwen.

Misschien valt het niet op op de foto's, maar het is ook langs boven volledig dicht met nertsengaas. Geen gewone volière gaas dus. Geen pretje om dat iets of wat vlak te krijgen en op spanning krijgen lukte gewoon niet. Zeker met dat alles scheef is. Langs boven kan er dus niemand in. Een zwakker gaas en los overhangende rand was een goede, veel makkelijkere en goedkopere optie geweest, maar de ren staat op 3 zijden op de erfgrens. Vandaar dat ze op de zijden ook lager is, want je mag maar tot 1,80m omheinen.

De zwakke plek is de bodem. Langs de kant van mijn tuin ligt er nertsengaasen of stenen met een diepte van overal richting een meter. Dat is heel onwaarschijnlijk om binnen te raken, maar niet onmogelijk. De achter kant en de rechterkant liggen stenen/beton langs binnen met een diepte van 60 CM. Minder ideaal dan langs buiten maar normaal voldoende. Op de linker kant zit een betonnen plaat op de erfgrens. De tuin van mijn buur ligt een halve meter lager en de plaat zit natuurlijk ook langs zijn kant ingegraven. Daar ligt maar dertig cm steen op mijn kant, meer om te zorgen dat ze zich niet onder de draad kunnen wurmen.

Op zich is het dus ook heel onwaarschijnlijk dat ze ooit via de bodem binnen raken, maar het is niet onmogelijk.
Door pearlsofpassion
Ik weet niet of die trapbakken altijd goed werken. Ik meen mij te herinneren toch ook al verhalen gelezen te hebben dat idd de ratten alsnog binnen raakten of de kippen gewoon zoveel ernaast gooiden dat het niet uithaalde.
Ik geef gewoon 2x per dag wat ze in 1x opeten. Van graan of korrel dan. Groen niet natuurlijk. Maar als ze veel groen hebben gehad krijgen ze minder graan bij 's avonds. Vind het ideaal zo. Geen verspilling, geen te dikke kippen en een dagelijks positief momentje met mn kipjes. Ik heb wel rassen die sneller dik worden en niet zo hevig leggen als die van jullie. Dat scheelt nog.
Ik heb wel een voerbak hoor. Maar dan een gewone trog. Dat is dan voor als ik eens niet thuis ben. Dat er dan eens wat eten blijft staan, kan niet zoveel kwaad.
De kauwen eten dan wel wat mee maar dat is het dan ook.

Je moet wel opletten met losse netten dat er geen vogel verstrikt in kan raken. Daar wordt bij moestuinnetten ook altijd voor gewaarschuwd. Je moet ze wel zoveel mogelijk strak trekken.
En wees erom bedacht dat als er in de winter sneeuw valt, die erop blijft liggen. Vreselijk lastig vond ik dat. Het het stond super strak, 4m breed, maar zakte zo meer dan een meter door, vrijwel tot op de grond. Gewoon van het gewicht. Kon ik elk half uur door de sneeuwstorm aan het net gaan porren en de sneeuw in mn nek krijgen. Alleen al daardoor komt er hier geen net meer.. als ik de ren nog eens wil overdekken dan met gaas of afdak.

Vossen kunnen erg goed graven.
Ik weet niet of 60cm voldoende is.
Stenen aan de buitenzijde werken omdat ze dan niet het idee hebben om voor die stenen te graven maar door de stenen heen proberen graven. Of dat heb ik zo toch geleerd.
Dat werkt aan de binnenzijde natuurlijk niet.
Maar goed, de omheining aan de kant van de buren is bij mij ook maar een halve meter diep in de grond. Enkel bij de konijnen raakt hij niet binnen, daar zit een kooi in de grond, bij de kippen zou kunnen van wel...
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door