Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door frodo quin
Lief van die vriendin dat ze aan jou denkt voor de ren. Die rennen zijn heel klein voor zover ik weet, maar wel prima voor kuikens denk ik. De meeste passen dacht ik op het nachthok van hen, maar als het een open kant heeft is dat wel makkelijk op te lossen.

Hier zijn de kipjes vandaag toegekomen. Recht hun nachthok in, zodat ze weten dat ze daar in de nacht moeten zijn.

De ren is veel lastiger geweest dan verwacht, maar ze is intussen wel grotendeels af. Nog de deur oplossen, nog 1 zeiden beschermen tegen ingraven, Chickenguard installeren en dan nog de inrichting, maar daar wacht ik mee tot ze wat gewend zijn, want boren Ed lijkt mij niet zo handig nu.
Door frodo quin
De kippen hebben vanochtend hun eerste stappen in de ren gezet onder toezicht van Emma.

Ik ben al wat gaan graven voor de betegeling langs de tuinkant en dat vonden ze wel boeiend. Ook Emma is interessant zolang ze niet enthousiast omspringt.
Vooral de kleinste, Madelief, is heel nieuwsgierig. Margriet is de grotere en Roos is ongeveer even groot en heeft haar kam opzij.De filmpjes kan ik blijkbaar niet uploaden, maar ik heb ook een paar foto's genomen.

Hieronder de eerste die uit het hok komt.
Bijlagen
IMG_20230825_074532.jpg
IMG_20230825_074532.jpg (5.88 MiB) 1110 keer bekeken
Door Anne in Zweden
Oooo, wat leuk dat ze er zijn en nu lekker bij jou mogen gaan scharrelen, zoals het hoort! Wat zullen ze blij en tevreden zijn, heerlijk! Gefeliciteerd met de nieuwe huisdieren - leuke namen hebben ze gekregen. :D
Door Anne in Zweden
MillyMol schreef: wo 23 aug 2023, 11:32 W1 en W2 in hun buitenverblijf. Het is hier momenteel zo’n 34*C dus de puppyren staat lekker in de schaduw.

De vader van een heel goede vriendin is onlangs overleden en bij het opruimen van zijn schuur vond ze een nog ingepakte nieuwe kippenren. Zelf heeft ze al een prachtig verblijf voor haar kippetjes en ze bood aan deze tegen verzendkosten vanuit NL naar hier te sturen. Zo lief!

Het is er één van Nestera zegt ze, ze weet alleen niet welk model. Ik ben er heel blij mee, al is de aanleiding natuurlijk een verdrietige.
De aanleiding is inderdaad sneu, maar wel fijn dat je kipjes een mooi onderkomen krijgen - en voor jou handig dat je niet zelf met hamer en spijkers aan de slag hoeft. Ik heb even gekeken, de Nestera-hokken lijken inderdaad niet heel groot, maar voor twee kipperds is het als nachthok prima, lijkt me. Ben benieuwd naar de foto's als het hok staat! :D
Door MillyMol
Fijn dat je kipjes er zijn Frodo Quin! Je hebt hard gewerkt om de ren af te krijgen en de chickies zullen vast snel wennen!
Door frodo quin
Dank jullie wel.

Ze doen het eigenlijk best goed voor maar net verhuisd te zijn. Het is ook al een bewogen maand geweest voor hen met uit een bedrijf waar ze op elkaar gepropt zitten naar een weide van de organisatie die hen opvangt naar weer een nieuwe plek en ineens dan maar met 3 ipv duizenden in de stal en 600 op de wei.

Als ik in de ren ga (Jaja, ik heb het gedurfd 😁) zijn ze wel iets schuwer, maar niet heel bang.

Ze hebben weinig tot geen interesse in hun groentjes. Ik had het gewoon in een bordje gelegd zodat het simpel is en het is een plastieken bordje zodat het niet te hard is voor hun afgehakte snaveltjes. Enkel Madelief heb ik wat tomaat zien eten. Verder ligt de rest van de tomaat, de chinese kool en de braambessen er nog. Op het zicht is er dus niets van gegeten. Is dat omdat ze het niet kennen of zouden ze heg gewoon niet lusten?

Ze zijn wel allemaal al in de trapbak gaan eten. Er ligt nu een steen op zodat hij open staat.
Door pearlsofpassion
Wat gaat dat snel bij jou.. :biggrin2: :D
Veel plezier ermee!

Nee, ze kennen dat natuurlijk niet. Ze zijn enkel korrels of meel gewend.
Het best begin je met iets in reepjes of geraspt. Dat eten ze het vlotst. En even ander eten weghalen wil ook al eens helpen.
Maar eens ze het kennen zullen ze erop vliegen. Eerst wat geduld oefenen.
Door frodo quin
Ze proberen nogthans aan alles te pikken, inclusief de parasolvoet die ik vergeten was 🙄, de gekkies 😁
IMG_20230825_125249.jpg
Margriet en Roos versus de parasolvoet
IMG_20230825_125249.jpg (3.46 MiB) 999 keer bekeken
Bedankt voor de tip van het raspen of fijnsnijden. Ik had alles in grote stukken gelaten. Ik ga dus gewoon blijven aanbieden, maar het klein maken tot dat goed gaat. Wel wat minder, want het is zonde om het telkens weg te gooien.

Ze zijn gisteren trouwens flink zelf in hun hok gegaan. Nuja ik heb een beetje moeten helpen, want het trapje was omgevallen. 1 van de drie was er uiteindelijk zelf in gesprongen, maar de andere twee zagen dat niet zo zitten. Ik was wel een beetje geschrokken toen ze ineens vlak achter mij stonden. Ik was Emma in de gaten aan het houden dat ze haar blijf respecteerde en niet de ren in kwam en was niet op hen aan het letten. Zij vinden Emma fascinerend dus gaan graag dichtbij kijken en stonden dus ineens vlak achter mij.

Het gaat redelijk met de angst maar weg is die nog niet. Ik vind ze wel erg leuk. Omdat ik daar nog aan het werken ben kan ik hun ook goed observeren en hun verschillende persoonlijkheden ontdekken.
Door frodo quin
Ik maakte mij wat zorgen over Roos. Ze was nogal stil en duurde even voor ze uit het nachthok kwam. Later die dag vond ik een ei en nu leek ze gewoon oke. Hopelijk was het daardoor.

Heb er omelet van gemaakt voor hen en het is grotendeels opgegaan 😁

De kippenboom is soort van af, maar met gewoon een vijs door de paal en de stokken gaat het niet goed komen. Met hoekprofielen eronder werkt het, dus ik ga er morgen nog enkele kopen.
Bijlagen
IMG_20230827_192832.jpg
IMG_20230827_192832.jpg (6.42 MiB) 964 keer bekeken
Door hannabelgje
De meeste industrie kippen hebben afgebrande snavels en kunnen daardoor niet goed pikken. Dus het kan ook zijn dat ze het lastig vinden om ergens stukjes vanaf te pikken.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

Door pearlsofpassion
Oh ja, das ook waar. Alweer jaren geleden dat ik dat nog heb gehad.
Beetje fijnsnijden blijft wel handig, ook als ze groen gewend zijn.
Door frodo quin
Kan zeker ook een rol spelen, al blijkt dat niet standaard een probleem heb ik de indruk. Ik denk dat het wat de combinatie is van niet weten wat er mee te doen, niet herkennen als eten en fysiek moeilijker.
Door Anne in Zweden
Hier eten ze ook geen grote stukken groente, ik moet ze alles geraspt aanbieden. Met een scheutje yoghurt erover en een paar lepeltejs sesamzaad. ::) Ik weet niet of ze niet weten wat ze met grote stukken moeten doen, of dat ze gewoon te lui zijn. Afgebrande snavels hebben ze in elk geval niet; als ik naar de mening van Philomène en Hadewych niet snel genoeg stukjes gedroogde long in het rond strooi, pikken ze in mijn been, en dat doet echt wel even pijn! :D
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door