Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Siberienne
pearlsofpassion schreef: ma 16 mar 2020, 22:13 Werkt vit D innemen beschermend? Of positief alé?
Meneer had dat tekort bij het laatste bloedonderzoek, kan hij dan toch best die druppels innemen?
Vitamine D zou in zijn algemeenheid helpen bij het voorkomen van virus infecties, of het specifiek helpt tegen covid19 weet ik niet. Wel normale dosis nemen.
Siberienne schreef: ma 16 mar 2020, 22:06 Ik zou het niet doen. Bedenk ook dat als je ze gebruikt hebt, ze daarna weg moeten. Dus je kunt het 1x of 2x en dan heb je er geen meer. En verder wat Millymol zegt.
Als je het verkeerd doet (hergebruiken, verkeerde volgorde bij op en afzetten) loop je mogelijk ook nog risico dat je jezelf juist besmet, en als ze te nat worden van je adem werken ze ook niet meer.
Oké, duidelijk. Dank je (en MillyMol ook)!
Door Angelique
zurca schreef: ma 16 mar 2020, 22:16 Nog een vraag, wat kan je nou gebruiken om dingen als autostuur, deurknoppen en dergelijke schoon te maken? En dan schoonmaken wat ook nut heeft tegen het virus....

Ik heb overigens ook een potje vitamine c gekocht. Gewoon een eigen merk en ik neem in wat op het potje staat, 1x daags een tablet.
Hier gebruiken we ipa om dat soort dingen even snel te cleanen.
Hier hebben we het er nog niet over gehad, wat als...... voor de hondjes is er nog kvv voor 4 wk in de vriezer, wel hebben we geopperd om, als het nodig zou zijn, ze tijdelijk op brokken te zetten..... hopelijk hoeft dat niet.....

Ging gisteravond nog ff langs de AH.... pasta was wel deels vol, maar groente, vlees en zuivel: helemaal leeg...... nu zal ik toch echt morgen mn gewone boodschappen moeten halen :-\ ..... anders wordt het echt pasta en rijst zonder er iets bij :-X ...... dat wordt dat een paar keer per dag heen en weer rijden om iets te kunnen kopen......

Las overigens dat, nu er werktijdverkorting is aangevraagd, veel mensen in financiële problemen komen..... ook mijn werk heeft het aangevraagd voor al het personeel..... wij zullen ook een beetje moeten uitkijken met uitgaves, ook al is mijn salaris extra....
Door Kaio
Anne in Zweden schreef: ma 16 mar 2020, 21:17 Hij heeft er nog een paar liggen van de bouw van de garage vorig jaar en het werken met steenwol/isolatie. Uiteraard zouden we geen kapjes gaan aanschaffen, die moeten inderdaad naar mensen die in de zorg werken.
Nou je kunt denk ik net zo goed een rode clownsneus opzetten dan :biggrin2:
Er zouden alleen bepaalde mondkapjes werken, ffp2 en 3 of zo, en die moet je dan nog goed gebruiken ook en niet hergebruiken!
Dus ik denk dat het vaak meer kwaad doet dan goed al die andere verzinsels. Zag ook al iets voorbij komen, zelfgemaakt van papieren zakdoekje en elastiekjes, dan denk ik leuk creatief bezig maar eh....

En verder ben ik het met Kim eens de echte goede mondkapjes zijn nu hard nodig voor het verzorgend personeel
Door Kaio
Kim_S schreef: ma 16 mar 2020, 21:16 Ik zit in thuisisolatie, dus nu ff niet :P

Maar nee, ik vind mondkapjes voor ziekenhuispersoneel...
Maar hoe doe je dat nou? Jij zit thuis ergens alleen en je man, doet ie dan nog boodschappen? Mag dat wel nog?
Ik vraag me toch ook af hoe we dat hier moeten gaan doen als er hier eentje ziek wordt. :-\ Dan zal de ander toch boodschappen moeten doen ( er is echt geen leverservice hier) en hopen niet tegelijk ziek te zijn :-\
Door Fenixjuh
Kaio schreef: Nou je kunt denk ik net zo goed een rode clownsneus opzetten dan :biggrin2:
Er zouden alleen bepaalde mondkapjes werken, ffp2 en 3 of zo, en die moet je dan nog goed gebruiken ook en niet hergebruiken!
Dus ik denk dat het vaak meer kwaad doet dan goed al die andere verzinsels. Zag ook al iets voorbij komen, zelfgemaakt van papieren zakdoekje en elastiekjes, dan denk ik leuk creatief bezig maar eh....

En verder ben ik het met Kim eens de echte goede mondkapjes zijn nu hard nodig voor het verzorgend personeel
Anderhalve week geleden kreeg ik een mailtje van de GGD dat FFP1 nu ook voldoende is. Volgens mij niet, volgens mij hebben ze dat alleen maar 'besloten' omdat er een tekort is ::)
Verder is voor hergebruik geprobeerd: In de autoclaaf (kapot), met alcohol schoonmaken, wassen, maar allemaal niet gewerkt. We doen nu chirurgisch mondkapje en daaroverheen dan een goed mondkapje, zodat je het filter langer kunt gebruiken omdat je eigen adem er niet elke keer rechtstreeks inkomt. We hebben wat gehad van de andere huisartsenpraktijk, daar liggen ze achter slot en grendel, want mensen pikken het gewoon mee >:(
Door Kaela
Ik word er een beetje moe van dat men (niet hier hoor) zich gedraagd alsof we al in lockdown zitten. En dat iedereen die niet hermetisch binnen blijft persoonlijk verantwoordelijk is voor de dood van elke kwetsbare.

Veel ZZP-ers hebben het nu moeilijk en het is prima dat daar over gesproken wordt. Maar ik moet gewoon naar mijn werk (er wordt met man en macht gewerkt aan iedereen thuis aan het werk te krijgen) en krijg vervolgens bovenstaande in mijn schoenen geworpen. Je moet thuisblijven! Nou, das leuk bedacht, maar allereerst moet dat helemaal niet volgens geen enkele richtlijn. En ten tweede, jij als zzper zit nu zonder werk en das mooi kut, maar als ik niet gewoon ga werken, zit ik straks ook zonder werk. Want mijn baas heeft ook gewoon een toko te runnen en niemand is er mee geholpen als alles economisch in elkaar dondert. Dus ik steek gewoon mijn neus buiten de deur en ga naar mijn werk, op hoop van zegen dat ik in de "het uit zich als een griepje" groep val. En uiteraard ga ik de komende tijd niet op bezoek bij mensen die kwetsbaar zijn ofzo. Ik kan beter wel werken en niet naar mijn moeder zolang zij niet ziek wordt, dan andersom!

Nou ja, kort gezegd, het zou zo fijn zijn als we allemaal een beetje normaal tegen elkaar blijven doen. Dus nu ga ik me weer richten op alle positieve dingen die ook hieruit voortkomen, zoals de vele hulp die elkaar geboden wordt!
Door Lizzy
zurca schreef: ma 16 mar 2020, 22:16 Nog een vraag, wat kan je nou gebruiken om dingen als autostuur, deurknoppen en dergelijke schoon te maken? En dan schoonmaken wat ook nut heeft tegen het virus....

Ik heb overigens ook een potje vitamine c gekocht. Gewoon een eigen merk en ik neem in wat op het potje staat, 1x daags een tablet.
Ik maak het schoon met spiritus omdat daar 85% ethanol in zit. Nou zou dat volgens mij iets verdund moeten worden naar 80% (alcohol). Maar goed, zo precies ben ik dan ook weer niet, ik maak een doek nat en doe daar een dot spiritus op.

Even van Internet :

Alcohol bij virussen, een aparte groep
Ook de virucide activiteit is slechts gedeeltelijk. Bij virussen gaat het eigenlijk om eiwitten en niet om organismen. Deze “eiwitten” dringen een cel binnen (gastheer) en vernietigen deze om zich te verspreiden. In de wereld van desinfectie is men zeer beducht op een van de meest bijzondere virussoorten, te weten de envelopvirussen. Normale virussen doden hun gastheer om te “ontsnappen maar de envelop-viri kunnen zich zonder deze lyse verspreiden. De eiwitenvelop waarin zij zich omhullen is evolutionair bepalend voor hun gedrag. Voorbeelden hiervan zijn Hiv, het SARS-coronavirus, het influenza-virus, het ebolavirus en het westnijlvirus. Al deze virussen hebben een virusenvelop.

De meeste niet-enveloppevirussen (vb hepatitis A) worden in het beste geval gedeeltelijk aangetast. Envelopvirussen (o.a. HIV, hepatitis B en C) zijn wel efficiënt te inactiveren, maar daartoe worden hogere concentratiemengsels aangeraden bv. 80% ethanol + 5% isopropanol.

Die betere werking tegen envelopvirussen wordt verklaard door de aanwezigheid van vetten in de enveloppe, waardoor die kwetsbaarder zijn voor het vet-oplossend vermogen van alcohol.
Gisteren stond er op de nieuwssite van de VRT (staatszender) te lezen dat een dokter die we al vaker gezien hebben (ben z'n naam kwijt) vertelde dat ook veel 30'ers problemen krijgen met dit virus. Ze krijgen dan een griepje, en eens ze er vanaf lijken gaan ze na een 2-tal dagen plots kuchhoesten en worden kortademig. Op dat moment hebben deze mensen niet door dat ze in gevaar zijn, maar hebben ze een serieuze longontsteking en is dat een levensbedreigende situatie zonder ziekenhuis. Hij sprak van 'angstaanjaagende' longscans in die gevallen waar de longen echt duidelijk serieuze schade hebben.
Zou zijn dat dertigers of jonge mensen in het algemeen minder snel duidelijke symptomen van longontsteking vertonen en zo reeds meer schade oplopen voor het ontdekt wordt. Ze genezen doorgaans wel nog, mits de juiste hulp.
En het gaat om gewoon fitte, gezonde dertigers, zonder andere aandoeningen.

Dus Kim, ik zou toch maar eens bellen.... :-\
Door Kim_S
Kaio schreef: di 17 mar 2020, 06:57 Maar hoe doe je dat nou? Jij zit thuis ergens alleen en je man, doet ie dan nog boodschappen? Mag dat wel nog?
Ik vraag me toch ook af hoe we dat hier moeten gaan doen als er hier eentje ziek wordt. :-\ Dan zal de ander toch boodschappen moeten doen ( er is echt geen leverservice hier) en hopen niet tegelijk ziek te zijn :-\
Ik ben dus thuis aan het ziek zijn, maar mezelf afzonderen van de rest van de familie is niet mogelijk. We hebben wel 2 wc’s, maar die zitten zowat naast elkaar (badkamer naast de gasten wc), dus ik moet hoe dan ook het halve huis door daarvoor. Plus dat manlief zei dat hij toch wel besmet zou raken, en dat de kindjes allebei ook al aan het hoesten waren...
Wij blijven alle 4 thuis nu. Op het erf komen we nog wel, voor de diertjes, maar onze buren wonen ver genoeg weg dus dat gaat prima.
Boodschappen hebben we nog een week niet nodig, ik had in etappes wat meer gekocht dan anders de afgelopen weken, dus we kunnen nog wel even vooruit.

Het is echt wel een heule pittige griep. Ik hoest vooral ‘s ochtends de longen uit mijn lijf, niet normaal. En het duurt ook langer dan anders, heb nu zo’n 5 dagen klachten, normaal gaat het dan alweer een stuk beter en kan ik onderhand weer aan het werk. Maar nu is dat zeker nog niet het geval... (Hoewel jullie nu niet allemaal moeten denken dat ik hier half op apengapen lig hoor, ik red het wel!)
Door Kim_S
pearlsofpassion schreef: di 17 mar 2020, 07:56 Gisteren stond er op de nieuwssite van de VRT (staatszender) te lezen dat een dokter die we al vaker gezien hebben (ben z'n naam kwijt) vertelde dat ook veel 30'ers problemen krijgen met dit virus. Ze krijgen dan een griepje, en eens ze er vanaf lijken gaan ze na een 2-tal dagen plots kuchhoesten en worden kortademig. Op dat moment hebben deze mensen niet door dat ze in gevaar zijn, maar hebben ze een serieuze longontsteking en is dat een levensbedreigende situatie zonder ziekenhuis. Hij sprak van 'angstaanjaagende' longscans in die gevallen waar de longen echt duidelijk serieuze schade hebben.
Zou zijn dat dertigers of jonge mensen in het algemeen minder snel duidelijke symptomen van longontsteking vertonen en zo reeds meer schade oplopen voor het ontdekt wordt. Ze genezen doorgaans wel nog, mits de juiste hulp.

Ik hoest al 5 dagen de longen uit mijn lijf, maar heb nog steeds geen koorts en ben niet kortademig. Ik zal vandaag bellen voor de zekerheid :-*
Door Spikkelneus
pearlsofpassion schreef: di 17 mar 2020, 07:56 Gisteren stond er op de nieuwssite van de VRT (staatszender) te lezen dat een dokter die we al vaker gezien hebben (ben z'n naam kwijt) vertelde dat ook veel 30'ers problemen krijgen met dit virus. Ze krijgen dan een griepje, en eens ze er vanaf lijken gaan ze na een 2-tal dagen plots kuchhoesten en worden kortademig. Op dat moment hebben deze mensen niet door dat ze in gevaar zijn, maar hebben ze een serieuze longontsteking en is dat een levensbedreigende situatie zonder ziekenhuis. Hij sprak van 'angstaanjaagende' longscans in die gevallen waar de longen echt duidelijk serieuze schade hebben.

Vijf weken geleden is de ML in Berlijn geweest op een congres met mensen uit heel Europa (oa Italianen aan zijn tafel). De week daarna voor zijn werk naar Dublin, dus 2x op Schiphol geweest (ook zo'n broeinest). Daarna werden we allebei grieperig. En ik heb een tijdje bloed opgehoest. Maar geen koorts gehad en ook niet 'echt' ziek geweest. Sindsdien ben ik al weken kortademig en benauwd. Ik denk zomaar dat wij corona kunnen hebben. En we wonen ook nog eens midden in het epicentrum. Veertigers, geen dertigers, dat dan weer wel :biggrin2: :biggrin2:
Maar wij mogen niet getest worden, wegens geen risicogroep (en bovendien alweer aan de beterende hand). Maar mijn longen hebben wel een flinke opdonder gehad, ik voel ze permanent zitten. En na een half uurtje honden uitlaten sta ik te hijgen als een oud paard...
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door