Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Ik ga, zoals vaak, met Angelique mee. Je kunt niet alles uitsluiten. Je kunt wel zelf eerlijk zijn en met anderen samenwerken die ook eerlijk zijn (voor zover je dat zeker kan weten). En ja, ook dan kan je nog te maken krijgen met dingen die achter gehouden worden. Dat is heel vervelend, maar je kunt niet alles weten, ook niet als wel iedereen over alles helemaal eerlijk zou zijn.

Of dat voor jou een reden is om niet meer te fokken, moet je zelf bepalen. Maar het is voor mij zowiezo géén reden om niet naar inteeltpercentage of verwantschapspercentage te kijken als je wel fokt, het een heeft namelijk weinig tot niets te maken met het ander.
Lizzy schreef: Bij het berekenen van het IC houd je daar dus allemaal rekening mee. En het is natuurlijk wetenschappelijk aangetoond dat wat er na de 10de generatie komt, niet meer zoveel invloed heeft. Dus nee, ik ben het hier echt helemaal niet mee eens. Ja, wel dat je uiteindelijk hetzelfde groepje honden tegen komt. Dat zijn de foundationhonden. Als dat groepje heel klein is en je hebt daar je hele ras op gebouwd, dan is het overall COI percentage van je ras heel hoog. Als je nergens anders naar toe kunt om vers bloed te halen (US, Australie, Nieuw Zeeland, de hele mikmak), dan zou je (in mijn ogen) een ander ras in moeten kruisen. Want anders is het niet de vraag OF je ras om gaat vallen maar is het de vraag WANNEER je ras om gaat vallen. En heel eerlijk gezegd denk ik dat er vrij veel rassen zijn die al zijn omgevallen of die op het punt van omvallen staan.
Ik begrijp ineens wat je hiermee wilt zeggen. Ja, je hebt gelijk, bij de berekening resulteert een gedeelde ouder in een latere generatie tot een veel minder grote verhoging van het coefficient dan in een vroegere generatie. (en dat is wetenschappelijk onderbouwd op basis van genetisch onderzoek) Dat is natuurlijk zo. En in die zin is het prima om naar de index te kijken tot een flink aantal generaties terug en dan de rest achterwege te laten. Ik denk dat je bij zo 10 tot 14 generaties prima zit als je de index wilt gebruiken. Dus als je er voor jezelf waardevolle info uit kunt halen dan is dat een goede manier en niet stoppen bij 3 of 5 generaties, zoals je zelf al zegt. Ik bedoel niet te zeggen dat de index zelf niet zuiver in elkaar steekt. Daarmee is niets mis natuurlijk. Ik heb zelf gewoon een beetje genoeg van dit soort indexen, ik ken ze vooral vanuit de psychologie, en geloof steeds meer in de invloed van omgevingsfactoren (ook op genetisch materiaal) en in het individu op dit moment. En daarbij geloof ik dat, hoeveel ik mij ook theoretisch verdiep, mijn kennis zich uiteindelijk toch blijft beperken tot een heel kleine fractie van de totale waarheid. En dat als ik mij heel intens ga focussen op 1 detail (bv genetica) en daarop gebaseerd een beslissing neem, dat ik daarmee juist de hele boel uit balans trek. En ik geloof dus dat ik hoe dan ook niet kan controleren watvoor pups onze honden op de wereld zetten. Dus, als ik de keuze heb tussen een reu die qua IC hoog uitkomt, maar waar ik over het geheel genomen (mijn geheel vanuit mijn referentiekader) een heel goed gevoel bij heb en een reu die qua IC prima uitkomt, maar waar ik over het geheel genomen een minder goed gevoel bij heb dan kies toch echt voor de eerste. Dus in die zin zegt die index mij niets. Maar eigenlijk had ik dus beter gewoon niet kunnen reageren gezien je opmerking in de eerste post 'dus ongeschikt voor die mensen die denken "allemachtig, heb je haar weer met d'r inteelt coefficient'. Maar omdat ik er dubbel insta (interesse aan de ene kant, scepsis aan de andere) heb ik dat toch gedaan.
Weer helemaal gelijk, maar ik blijf erbij., als je willens en wetens fokt met erfelijke fouten in je reu of teef ben je fout bezig.
Ik weet dat sommige rassen zoveel afwijkingen hebben dat dit algemeen geaccepteerd wordt maar dit is gelukkig bij mijn ras niet het geval.
Deze hoeft nog niet aan allerlei door de mens bedachte rariteiten te voldoen, zoals een plooi hier een vlek daar of juist niet, overbouwd, aflopend, rond, en ga zo maar door :-[

Ik blijf zoeken en kijk ook naar de mate van inteelt in de lijnen en wat Lizzy zegt het is niet de vraag of, maar wanneer je ras gaat omvallen
saluki schreef: Weer helemaal gelijk,maar ik blijf erbij., als je willens en wetens fokt met erfelijke fouten in je reu of teef ben je fout bezigIk weet dat sommige rassen zoveel afwijkingen hebben dat dit algemeen geaccepteerd wordt maar dit is gelukkig bij mijn ras niet het geval.
Deze hoeft nog niet aan allerlei door de mens bedachte rariteiten te voldoen, zoals een plooi hier een vlek daar of juist niet, overbouwd, aflopend, rond, en ga zo maar door :-[

Ik blijf zoeken en kijk ook naar de mate van inteelt in de lijnen en wat Lizzy zegt het is niet de vraag of, maar wanneer je ras gaat omvallen
Ik geloof ook niet dat er ook maar iemand is die het in deze niet met je eens is hoor :). Als je weet dat je hond een erfelijke ziekte heeft of door kan geven, en je fokt er bewust mee door ben je nooit slim bezig. Aandoeningen waar je totaal geen grip op hebt (bv. epilepsie) of die zeker weten zieke honden gaan geven, vind ik heel erg.
Kanttekening voor mij blijft dat, zoals eerder al opgemerkt door Angelique, zaken als dragers voor mij wél belangrijk zijn om te weten zodat je goede beslissingen kan nemen, maar niet per definitie uitsluiting van de fok voor gevolg zouden moeten hebben. Genetische variatie weggooien om 1 gen wat prima te controleren is en waar nooit zieke honden door ontstaan, vind ik erg dom. En dan kom je dus ook weer uit bij de inteelt- en verwantschapspercentages.

Je moet als fokker nooit maar naar 1 gen kijken (tenzij dat ene gen voldoende reden biedt om een hond uit te sluiten van de fok natuurlijk), of alleen naar inteeltpercentage of alleen verwantschapspercentage. Voor mij gaat het besluiten tot inzetten van een bepaalde hond om het gaat om het totaalpakket: binnen en buitenkant, lichamelijk en geestelijke gezondheid.

Ik kan hier nu heel heilig gaan zeggen dat als ik ooit zou fokken met Alba dat ik een partner zoek die zo min mogelijk verwant is aan Alba, of dat ik puur en alleen kies voor de grootste kans op supergezonde pups, of dat ik karakter het 'allerbelangrijkste' vind zoals je op veel websites leest. Maar ik kán niet zeggen dat 1 ding bepalend zou zijn, het zou mij gaan om een heleboel zaken, zowel bij Alba als bij de reu als bij de combinatie van die twee. En ongetwijfeld zal het dan uitkomen op een compromis, een combinatie waarvan ik denk en hoop dat die het meest optimale resultaat op álle vlakken zal geven.
Ik kan wel eerlijk zeggen dat ik iemand ben die niet alleen denkt aan de generatie die je op dat moment 'maakt' maar ook wat ik met die generatie in de toekomst kan doen om later ook weer een zo goed mogelijk compromis te sluiten als dat zover komt. Op die manier kan je denk ik spreken over een 'bijdrage willen leveren aan een ras'.
Esther Q schreef: Ik begrijp ineens wat je hiermee wilt zeggen. Ja, je hebt gelijk, bij de berekening resulteert een gedeelde ouder in een latere generatie tot een veel minder grote verhoging van het coefficient dan in een vroegere generatie. (en dat is wetenschappelijk onderbouwd op basis van genetisch onderzoek) Dat is natuurlijk zo. En in die zin is het prima om naar de index te kijken tot een flink aantal generaties terug en dan de rest achterwege te laten. Ik denk dat je bij zo 10 tot 14 generaties prima zit als je de index wilt gebruiken. Dus als je er voor jezelf waardevolle info uit kunt halen dan is dat een goede manier en niet stoppen bij 3 of 5 generaties, zoals je zelf al zegt. Ik bedoel niet te zeggen dat de index zelf niet zuiver in elkaar steekt. Daarmee is niets mis natuurlijk. Ik heb zelf gewoon een beetje genoeg van dit soort indexen, ik ken ze vooral vanuit de psychologie, en geloof steeds meer in de invloed van omgevingsfactoren (ook op genetisch materiaal) en in het individu op dit moment. En daarbij geloof ik dat, hoeveel ik mij ook theoretisch verdiep, mijn kennis zich uiteindelijk toch blijft beperken tot een heel kleine fractie van de totale waarheid. En dat als ik mij heel intens ga focussen op 1 detail (bv genetica) en daarop gebaseerd een beslissing neem, dat ik daarmee juist de hele boel uit balans trek. En ik geloof dus dat ik hoe dan ook niet kan controleren watvoor pups onze honden op de wereld zetten. Dus, als ik de keuze heb tussen een reu die qua IC hoog uitkomt, maar waar ik over het geheel genomen (mijn geheel vanuit mijn referentiekader) een heel goed gevoel bij heb en een reu die qua IC prima uitkomt, maar waar ik over het geheel genomen een minder goed gevoel bij heb dan kies toch echt voor de eerste. Dus in die zin zegt die index mij niets.
Ik ben het hier helemaal met je eens! Ik vind ook niet dat je naar 1 detail moet kijken. Fokken is natuurlijk toch een combinatie van allerlei factoren en in zekere zin blijft er altijd ook een gok element in zitten, of je nu met een combinatie fokt met een hoge IC of juist een heel lage IC. Dat neemt niet weg dat ik ook aan de andere kant wel vind dat er nu heel weinig (en misschien zelfs te weinig?) naar het IC wordt gekeken. En ik zou overigens ook voor reu nummer 1 gaan. Je fokt natuurlijk niet een bepaalde combinatie for the sake of een laag IC, dat zou ook raar zijn en dan sla je door naar de andere (verkeerde) kant.
Maar eigenlijk had ik dus beter gewoon niet kunnen reageren gezien je opmerking in de eerste post 'dus ongeschikt voor die mensen die denken "allemachtig, heb je haar weer met d'r inteelt coefficient'. Maar omdat ik er dubbel insta (interesse aan de ene kant, scepsis aan de andere) heb ik dat toch gedaan.
Jammer dat je er zo over denkt! En ik ben blij dat je toch gereageerd hebt want ik vind je opmerkingen over het nut of onzin van het berekenen van het IC wel nuttig.
Toch he (correct me if I'm wrong) denk ik dat hier 2 heel verschillende fokkers bezig zijn en jullie je situatie eigenlijk niet kunnen vergelijken. (sorry Alba dat ik jou even buiten sluit, het gaat me even om het verschil , ik doe zelf ook niet mee ;)).
Esther is bezig met het fokken voor het hier en nu. Jij wilt nu goede honden voor de slee en fokt ook voor eigen gebruik en je hebt gewoon goede honden nodig: klaar. Tuurlijk redeneer je dan zo, en dat is ook prima! Zo fok je bijvoorbeeld ook een sportpaard. De beste eigenschappen combineren met de beste en natuurlijk kijk je even of je geen familie met elkaar laat paren.
Lizzy daarentegen kijkt naar de problematiek in haar ras en wil graag een eigen, gezonde lijn gaan opzetten. Wellicht een heel goed teefje aanhouden uit een nestje om daar weer verder mee te verbeteren.
Twee totaal verschillende doelen, maar om te zeggen dat de ene beter is dan de andere dat niet. Mooi om te zien!

Ik vind dit een heerlijk topic, en leuk om te lezen. Leerzaam hoe iedereen er tegen aan kijkt!
Wat mij betreft is het niet of-of maar en-en. In genetica hoef je niet te geloven dat is wetenschap en daar kan je aan rekenen. Dus ik zou gaan voor lage IC en hoge mate van geschiktheid kwa karakter en andere relevante eigenschappen. Het berekenen van een IC tussen twee individuen is niet moeilijk, er zijn ook genoeg programma's die dat voor je kunnen doen(ons sheep management programma doet het standaard bij het opstellen van een zg 'matinglist'). Wat wel moeilijk is en soms ondoenlijk is het achterhalen van de afstammingsgevens.
Ik weet niet hoe Esther honden fokt (daar mag zij zelf antwoord op geven :)) maar het klopt, ik wil graag een eigen gezonde lijn op gaan zetten. En absoluut een teefje (als ze er tussen zit) aan gaan houden. En daar wil ik weer mee verder. Maar ik vind het verdomd ingewikkelde materie en ik moet nog zoveel leren...! Bovendien moet ik prioriteiten gaan stellen. Want geen hond is perfect. Dus kies is voor een reu met een behoorlijk hoog IC, waarbij (voor zover ik weet - zie ook de opmerking van Angelique daarover) alle lijnen dik in orde zijn, waar geen rare gezondheids-issues voorkomen, waar de reu een ge-wel-dig temperament heeft, zijn voorouders een geweldig temperament hebben en hij dit ook sterk vererft, goed scoort op doofheid (wat geen garantie is - doofheid zit nou eenmaal in ons ras en dat fok je er ook niet uit) ? Of kies ik voor een reu waarbij het IC lager is, de hond uit lijnen komt waar er nog wel eens een kiesje (of meer) mist, die niet zo goed scoort op doofheid maar waarbij verder ook (voor zover ik weet) geen rare dingen voorkomen? Beide honden zijn voor mij van een bijna gelijkwaardig type (hoewel ik reu 1 iets beter vind dan reu 2), mooie bouw, nergens overdreven, zeer gezond/goed gangwerk. Of kies ik voor een reu met een echt zeer laag IC die uit lijnen komt waar nog wel eens wat rottigheid uit komt met betrekking tot het karakter en er ook nog wel eens een HD-ceetje of HD-deetje wil vallen, ook van een prachtig type, goede bouw, goed gangwerk? Poeh, nou lastig hoor! Nu zijn er meer reuen. Dus mijn zoektocht naar een reu gaat onverminderd door. Maar ik heb wel gemerkt dat je in de rashondenfokkerij concessies moet doen. Je ontkomt er gewoon niet aan. En dus moet je nadenken over wat je heel belangrijk, minder belangrijk, niet belangrijk vindt. En dat valt niet mee. Want ik vind bijna alles even belangrijk. Ja, ook het uiterlijk. Want als ik alleen maar leuke hondjes willen fokken met een laag IC en een goede gezondheid, moet ik kruisingkjes gaan fokken.... Ik wil dus een Dalmaat fokken. Met een geweldig karakter en een goede gezondheid met een goede bouw (die dus gewoon uren in draf mee kan rennen omdat hij gewoon een goed lijf heeft) en nu is dus de vraag hoe ik de kans daarop zo groot mogelijk maak. En ik vind persoonlijk dat daar IC ook bij hoort. Zeker niet als enige belangrijke punt, maar het is wel een onderdeel (van de vele)waar je je beslissingen op baseert. Tenminste, dat denk ik. En we moeten nog kijken hoe dat allemaal uit gaat pakken natuurlijk.
Lizzy schreef: Jammer dat je er zo over denkt! En ik ben blij dat je toch gereageerd hebt want ik vind je opmerkingen over het nut of onzin van het berekenen van het IC wel nuttig.
Ok nou, dat is mooi dan. Ik vind het ook wel leuk dat je je er zo in verdiept en er ook echt mee gaat zitten rekenen. De meeste mensen wagen zich daar niet aan. Het is de enige manier om zo'n ding goed te doorgronden.
Als je wilt dat je hond uren moet kunnen draven lijkt mij een hd c of d niet verstandig. Als je al zo ver bent in je zoektocht dan wist ik het wel, een lijnteelt kan best verstandig zijn als je weet wat erachter zit. Ik zou voor reu 1 kiezen, zeker als het een sterke vererver is en dit ook weet. Je kunt op die manier de goede punten vastleggen maarrrr ook de minder goede natuurlijk, als je verder wil fokken is het zaak je nakomelingen goed in de gaten te houden en met het beste voor jou   verder te gaan.
Ik ben er wel voor om een dopplertest te laten doen, dit is ook geen garantie maar geeft je wel een zekerheid dat dat in ieder geval goed is.
Jantina schreef: Toch he (correct me if I'm wrong) denk ik dat hier 2 heel verschillende fokkers bezig zijn en jullie je situatie eigenlijk niet kunnen vergelijken. (sorry Alba dat ik jou even buiten sluit, het gaat me even om het verschil , ik doe zelf ook niet mee ;)).
Esther is bezig met het fokken voor het hier en nu. Jij wilt nu goede honden voor de slee en fokt ook voor eigen gebruik en je hebt gewoon goede honden nodig: klaar. Tuurlijk redeneer je dan zo, en dat is ook prima! Zo fok je bijvoorbeeld ook een sportpaard. De beste eigenschappen combineren met de beste en natuurlijk kijk je even of je geen familie met elkaar laat paren.
Lizzy daarentegen kijkt naar de problematiek in haar ras en wil graag een eigen, gezonde lijn gaan opzetten. Wellicht een heel goed teefje aanhouden uit een nestje om daar weer verder mee te verbeteren.
Twee totaal verschillende doelen, maar om te zeggen dat de ene beter is dan de andere dat niet. Mooi om te zien!

Ik vind dit een heerlijk topic, en leuk om te lezen. Leerzaam hoe iedereen er tegen aan kijkt!
Ik zie eigenlijk globaal niet zoveel verschil :-\ Ook Lizzy wil hier en nu een hond die aan haar doelstelling voldoet, daarbij kijkt ze ook naar de toekomst, maar dat zal Ester ook zeker doen, omdat ze daar continue nieuwe goede honden zullen moeten hebben.
Angelique schreef: Ik zie eigenlijk globaal niet zoveel verschil :-\ Ook Lizzy wil hier en nu een hond die aan haar doelstelling voldoet, daarbij kijkt ze ook naar de toekomst, maar dat zal Ester ook zeker doen, omdat ze daar continue nieuwe goede honden zullen moeten hebben.
Ja, dat klopt. Met dat verschil dat wij ons niet sterk richten op de rasstandaard. We schuwen dan ook niet om een ander ras in te fokken als ons dat uitkomt. Als je onafhankelijk bent kun je dat gewoon probleemloos doen, met als gevolg dat je lijn meer gaat afwijken van de standaard. Maar dat interesseert ons dan niet.
Lizzy schreef: Ik weet niet hoe Esther honden fokt (daar mag zij zelf antwoord op geven :)) maar het klopt, ik wil graag een eigen gezonde lijn op gaan zetten. En absoluut een teefje (als ze er tussen zit) aan gaan houden. En daar wil ik weer mee verder. Maar ik vind het verdomd ingewikkelde materie en ik moet nog zoveel leren...! Bovendien moet ik prioriteiten gaan stellen. Want geen hond is perfect. Dus kies is voor een reu met een behoorlijk hoog IC, waarbij (voor zover ik weet - zie ook de opmerking van Angelique daarover) alle lijnen dik in orde zijn, waar geen rare gezondheids-issues voorkomen, waar de reu een ge-wel-dig temperament heeft, zijn voorouders een geweldig temperament hebben en hij dit ook sterk vererft, goed scoort op doofheid (wat geen garantie is - doofheid zit nou eenmaal in ons ras en dat fok je er ook niet uit) ? Of kies ik voor een reu waarbij het IC lager is, de hond uit lijnen komt waar er nog wel eens een kiesje (of meer) mist, die niet zo goed scoort op doofheid maar waarbij verder ook (voor zover ik weet) geen rare dingen voorkomen? Beide honden zijn voor mij van een bijna gelijkwaardig type (hoewel ik reu 1 iets beter vind dan reu 2), mooie bouw, nergens overdreven, zeer gezond/goed gangwerk. Of kies ik voor een reu met een echt zeer laag IC die uit lijnen komt waar nog wel eens wat rottigheid uit komt met betrekking tot het karakter en er ook nog wel eens een HD-ceetje of HD-deetje wil vallen, ook van een prachtig type, goede bouw, goed gangwerk? Poeh, nou lastig hoor! Nu zijn er meer reuen. Dus mijn zoektocht naar een reu gaat onverminderd door. Maar ik heb wel gemerkt dat je in de rashondenfokkerij concessies moet doen. Je ontkomt er gewoon niet aan. En dus moet je nadenken over wat je heel belangrijk, minder belangrijk, niet belangrijk vindt. En dat valt niet mee. Want ik vind bijna alles even belangrijk. Ja, ook het uiterlijk. Want als ik alleen maar leuke hondjes willen fokken met een laag IC en een goede gezondheid, moet ik kruisingkjes gaan fokken.... Ik wil dus een Dalmaat fokken. Met een geweldig karakter en een goede gezondheid met een goede bouw (die dus gewoon uren in draf mee kan rennen omdat hij gewoon een goed lijf heeft) en nu is dus de vraag hoe ik de kans daarop zo groot mogelijk maak. En ik vind persoonlijk dat daar IC ook bij hoort. Zeker niet als enige belangrijke punt, maar het is wel een onderdeel (van de vele)waar je je beslissingen op baseert. Tenminste, dat denk ik. En we moeten nog kijken hoe dat allemaal uit gaat pakken natuurlijk.
Ik vind de prioriteiten liggen bij een functioneel leven. Een hond loopt niet op z'n tanden, dus een kans op een missende kies vind ik "shit happens". Echter met regelmaat een C of Dtje doorgeven, vind ik wel ernstig. Bij ons zie ik toch wel dat Hd zich prettig door de lijn heen werkt, terwijl je er in andere lijnen amper wat ziet. Er zijn natuurlijk zat honden die goed oud worden met C of D heupen, of erger, maar er zijn er ook zat die minder mazzel hebben en er wel jong aan moeten geloven. Doofheid lijkt een roulettespelletje, dus of een hond moet echt veel hele doofjes hebben geven, maar half doofje gegeven zou voor mij niet fokuitsluitend zijn, anders kun je driekwart van je populatie weggooien. Ik zou wel kijken naar de combi waarmee er halve doofjes zijn gegeven en als die teef dan op mijn teef zou lijken, dan ging ik toch wel weer verder zoeken.
Angelique schreef: Ik vind de prioriteiten liggen bij een functioneel leven. Een hond loopt niet op z'n tanden, dus een kans op een missende kies vind ik "shit happens".
Oh, goed dat we het nu hier over krijgen! Ik heb nu van 3 fokkers gehoord (1 Dalmatier fokker en 1 Welsh Corgi Pembroke fokker en 1 Hollandse Herder fokker) dat het missen van elementen mogelijk iets zegt over de kwaliteit van het skelet van de hond. Het missen van elementen zou te maken hebben met degeneratie van het skelet. Weet jij of iemand anders daar meer over? Ik heb ook begrepen dat dit de reden is dat de Duitse Dalmatiers Club's honden met missende kiezen uitsluiten van de fokkerij. Krijg overigens totaal niet de indruk (als ik naar hun gezondheidsinventarisaties kijk) dat hun honden gezonder zijn dan in de rest van Europa, maar dat ter zijde.
Echter met regelmaat een C of Dtje doorgeven, vind ik wel ernstig. Bij ons zie ik toch wel dat Hd zich prettig door de lijn heen werkt, terwijl je er in andere lijnen amper wat ziet. Er zijn natuurlijk zat honden die goed oud worden met C of D heupen, of erger, maar er zijn er ook zat die minder mazzel hebben en er wel jong aan moeten geloven.

Nee, sinds ik dit weet is deze hond ook een no-no voor mij. Ik vind HD te ernstig, ook al lijkt HD toch niet alleen genetisch bepaald te zijn. Een hond moet inderdaad op z'n poten lopen, dus dat vind ik ook van grooooot belang.
Doofheid lijkt een roulettespelletje, dus of een hond moet echt veel hele doofjes hebben geven, maar half doofje gegeven zou voor mij niet fokuitsluitend zijn, anders kun je driekwart van je populatie weggooien. Ik zou wel kijken naar de combi waarmee er halve doofjes zijn gegeven en als die teef dan op mijn teef zou lijken, dan ging ik toch wel weer verder zoeken.
De pest is dat er in sommige Europese landen niet aan BAER testen worden gedaan dus ik dat bijv. van deze reu niet met zekerheid kan zeggen. Overigens is halfzijdighorend genetisch gelijk aan doof, volgens mij. En bij reuen die niet vaak dekken kun je al helemaal slechts met weinig zekerheid zeggen dat ie wel of niet goed doofheid vererft. En de reuen die ik leuk vind, zijn eigenlijk nooit de topwinningshowdogs en dus worden die reuen niet zo vaak gebruikt.
Angelique schreef: Ik zie eigenlijk globaal niet zoveel verschil :-\ Ook Lizzy wil hier en nu een hond die aan haar doelstelling voldoet, daarbij kijkt ze ook naar de toekomst, maar dat zal Ester ook zeker doen, omdat ze daar continue nieuwe goede honden zullen moeten hebben.
Globaal willen ze hetzelfde, maar ik denk dat ik wel snap wat Jantina bedoeld. En dat ligt volgens mij niet per definitie aan het wel of niet volgen van een rasstandaard als bepaald dat in Lizzy's geval wel de honden waar ze uit kan kiezen en bij Esther minder. De hele insteek is anders, niet slechter of beter maar wel anders, al hebben ze beiden uiteindelijk hetzelfde doel voor ogen. Ik vind dat ook wel heel interessant om te zien/lezen, ik kom echt uit de rashondenwereld dus heel goed om eens wat anders te lezen ook!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door