Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Fijn dat jullie mooie kachel zo lang zo'n heerlijke warmte afgeeft!

Gisteravond, ik had zin om mijn kacheltje aan te steken, kijk op de Stookwijzer, aan de bomen te zien was er weinig wind dus ik voel 'm al aankomen : helemaal rood, heel Nederland, dus trok ik een extra trui aan.
Maar buiten rook ik wel rook ::) ...er blijven altijd mensen die de boel aan hun laars lappen (en/of bende stoken :yucky: ) >:(
Zelfs bij code geel staat dat het eigenlijk wel beter is niet te stoken, tja.....
Wij hebben een kachel gekozen die en goed energielabel heeft en minimale uitstoot. Wij kopen goed gedroogd hout en stoken alleen dat. Ik vind het wel prima zo. :-[
zurca schreef: ma 28 okt 2024, 12:21 Zelfs bij code geel staat dat het eigenlijk wel beter is niet te stoken, tja.....
Wij hebben een kachel gekozen die en goed energielabel heeft en minimale uitstoot. Wij kopen goed gedroogd hout en stoken alleen dat. Ik vind het wel prima zo. :-[
Groot gelijk!

En de overheid ging zelf nog wat Biomassa energie creëren ::) .
Lizzy schreef: ma 28 okt 2024, 10:26 Ik wilde net gaan schrijven: als je je houtkachel of pellet kachel hebt om je huis te verwarmen, dan kun je in de kou gaan zitten bij ieder rood/oranje advies. Kreeg je jaren geleden niet subsidie als je een pelletkachel nam? ::)
Yup. Wij hebben een pelletkachel staan, grootste miskoop ooit.
Hij verwarmt bij ons een buffervat wat dan zorgt voor oa de verwarming. Daarbij hebben we ook 2 warmtecollectoren en 16 zonnepanelen op het dak.
Wij kunnen dus niet zeggen bij code rood, we zetten de kachel maar even niet aan.
baileys schreef: di 29 okt 2024, 10:50 Yup. Wij hebben een pelletkachel staan, grootste miskoop ooit.
Hij verwarmt bij ons een buffervat wat dan zorgt voor oa de verwarming. Daarbij hebben we ook 2 warmtecollectoren en 16 zonnepanelen op het dak.
Wij kunnen dus niet zeggen bij code rood, we zetten de kachel maar even niet aan.
Ze zijn echt koekoek in dit land hoor... Tuurlijk kun je de kachel niet even uit zetten. Nou, snap dat je het een miskoop vindt. Balen :-\
zurca schreef: ma 28 okt 2024, 12:21 Zelfs bij code geel staat dat het eigenlijk wel beter is niet te stoken, tja.....
Bij code oranje toch, geel = goed.
Persoonlijk heb ik niks tegen rook ruiken, ik vind het lekker, ik vind het sneu voor mensen die er écht last van hebben.
Dat is voor mij iets waar ik rekening mee kan houden, omdat het bijverwarming is.
pearlsofpassion schreef: ma 28 okt 2024, 20:28 Tuurlijk wel. :-*
Nu is dat hout weer slecht, volgende keer is het wat anders.
Tis alleszinds al iets natuurlijks, dat vind ik al heel wat.
Ik vind dit toch een wat rare argumentatie, alle fossiele brandstoffen zijn natuurproducten. Ruwe aardolie zijn plantenresten.
Zowel bij de oude plantenresten (olie) als bij hout komt er CO2 vrij.

Bij oudere kachels is de verbranding inefficiënt en komt er veel co2 en fijnstoflobby vrij. Hier heeft bijna iedereen (ook) een houtkachel, en als het stil en mistig weer is, komt de rook van de buren gezellig bij ons het ventilatie kanaal van de energie zuinig balans ventilatie binnen. Hun huis is een ouder huis, in efficiënte kachel, misschien ook nog wel matig hout en onze hele slaapkamer stinkt dan. Mijn meneer begint te hoesten.

Ik zou willen dat er hier eens wat aandacht voor kwam dat het stoken van hout niet zo mileuvriendelijk is - en dat het raar is om hout te gebruiken ipv groene stroom uit waterkracht centrales, en dat het ook misschien beter is de boel te isoleren
Siberienne schreef: wo 30 okt 2024, 18:09 Ik vind dit toch een wat rare argumentatie, alle fossiele brandstoffen zijn natuurproducten. Ruwe aardolie zijn plantenresten.
Zowel bij de oude plantenresten (olie) als bij hout komt er CO2 vrij.

Bij oudere kachels is de verbranding inefficiënt en komt er veel co2 en fijnstoflobby vrij. Hier heeft bijna iedereen (ook) een houtkachel, en als het stil en mistig weer is, komt de rook van de buren gezellig bij ons het ventilatie kanaal van de energie zuinig balans ventilatie binnen. Hun huis is een ouder huis, in efficiënte kachel, misschien ook nog wel matig hout en onze hele slaapkamer stinkt dan. Mijn meneer begint te hoesten.

Ik zou willen dat er hier eens wat aandacht voor kwam dat het stoken van hout niet zo mileuvriendelijk is - en dat het raar is om hout te gebruiken ipv groene stroom uit waterkracht centrales, en dat het ook misschien beter is de boel te isoleren
Dat klopt Sieberiene, maar dat is korte versus lange kringloop. Hout dat je stookt geeft co2 vrij dat in de afgelopen 20-50 jaar is vastgelegd. Aardolie is (oh jee mijn biologieles is wat weggezakt) mega lang geleden vastgelegd. Bomen vergaan na hun dood en dan komt de co2 ook weer los. Aardolie hoort niet zomaar uit de grond en verbrand te worden, dat kunnen alleen wij mensen doen.

Hout verbranden geeft wel fijnstof, wat ongezond is en ook weer bijdraagt aan de opwarming van de aarde. Maar toch denk ik dat je netto beter hout dan aardolie kan verbranden.
- pien - schreef: wo 30 okt 2024, 10:07 Bij code oranje toch, geel = goed.
Persoonlijk heb ik niks tegen rook ruiken, ik vind het lekker, ik vind het sneu voor mensen die er écht last van hebben.
Dat is voor mij iets waar ik rekening mee kan houden, omdat het bijverwarming is.
Geel is goed maar wel met de kanttekening dat het stoken van de kachel alsnog voor overlast kan zorgen en je rekening moet houden met de buurt....
Ik vind het netjes van jou dat je er zo rekening mee wilt houden en je kachel uitlaat..
Wij hebben ook wel gewoon cv maar de kachel is wel aangeschaft om zoveel mogelijk als hoofdverwarming te dienen. Met in gedachten om de overlast te minimaliseren hebben we dus deze kachel aangeschaft.
Kaela schreef: wo 30 okt 2024, 18:43 Dat klopt Sieberiene, maar dat is korte versus lange kringloop. Hout dat je stookt geeft co2 vrij dat in de afgelopen 20-50 jaar is vastgelegd. Aardolie is (oh jee mijn biologieles is wat weggezakt) mega lang geleden vastgelegd. Bomen vergaan na hun dood en dan komt de co2 ook weer los. Aardolie hoort niet zomaar uit de grond en verbrand te worden, dat kunnen alleen wij mensen doen.

Hout verbranden geeft wel fijnstof, wat ongezond is en ook weer bijdraagt aan de opwarming van de aarde. Maar toch denk ik dat je netto beter hout dan aardolie kan verbranden.
Met dat punt ben ik het eens hoor! We moeten van de fossiele brandstoffen af. Ik vraag me alleen wel af of hout zo’n goed alternatief is. En in het vergelijk moet je wel de efficiëntie van de verbranding meenemen in de berekeningen.

Wij hebben ook een houtkachel in huis, ivm risico stroomuitval en we stoken af en toe bij grote temperatuur dalingen en als het onder de -15C zakt (met onze balans ventilatie en 1 warmtepomp een heel huis verwarmen is soms een uitdaging) . Maar als ik dan vergelijk wat er uit onze kachelpijp komt aan rook en bij de buren is dat een wereld van verschil.

Het andere is houtkap. Het is niet alleen de co2 van de boom, maar ook wat er vrij komt / niet meer gevangen wordt bij de kaalkap zoals dat nu gebeurd, iig in Noorwegen gaat dat grof en wordt er te veel gekapt nu. Het bodemleven gaat totaal aan gort en daarbij komen ook broeikasgassen vrij.

Ik denk dat het een complex geheel is - maar zeggen dat het natuurlijk is en dus beter vond ik iets te kort door de bocht.
Welja, maar als hout op de ban gaat, waar komt de warmte dan vandaan in de winter?
Idd, kerncentrales of aardgascentrales bij elektrische verwarmen of van mensen die thuis gas stoken. :-\
Windmolens zijn echt enkel genoeg voor gewone elektrische toestellen ( zelfs dat niet), en zonnepanelen brengen bij ons in de winter echt nauwelijks iets op.

Dus dat is het alternatief...
En het is nu ook niet zo dat iedereen nog hout stookt. Hier is dat best uitzonderlijk.
En hier hebben we ook echt zeer weinig zon in de winter. In andere landen ligt die verhouding vast anders.
Het is ook een lastig probleem! En ik bedoel ook zeker niet dat hout hét antwoord is hoor. Denk dat we dan echt met de fijnstof in de knel komen en als iedereen op hout stookt gaan de bossen sneller op dan ze kunnen groeien.
Ik vrees dat met het aantal mensen op deze planeet er geen goede oplossing is. Alles vervuild. Zon en wind is er niet altijd als je het nodig hebt. En al die zonnepanelen en windmolens moeten ook weer geproduceerd en afgevoerd worden. Daarom word ik ook altijd zo boos als ze een elektrische auto emissievrij noemen. Nee, hij stoot te plekke niets uit, maar die elektriciteit komt niet gratis uit de lucht vallen. Die komt ergens voorbij en het vervuild allemaal. En die auto en accu’s zijn ook millieubelastend.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door