Gisteravond, ik had zin om mijn kacheltje aan te steken, kijk op de Stookwijzer, aan de bomen te zien was er weinig wind dus ik voel 'm al aankomen : helemaal rood, heel Nederland, dus trok ik een extra trui aan.
Maar buiten rook ik wel rook

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
zurca schreef: ↑ma 28 okt 2024, 12:21 Zelfs bij code geel staat dat het eigenlijk wel beter is niet te stoken, tja.....Groot gelijk!
Wij hebben een kachel gekozen die en goed energielabel heeft en minimale uitstoot. Wij kopen goed gedroogd hout en stoken alleen dat. Ik vind het wel prima zo.![]()
Lizzy schreef: ↑ma 28 okt 2024, 10:26 Ik wilde net gaan schrijven: als je je houtkachel of pellet kachel hebt om je huis te verwarmen, dan kun je in de kou gaan zitten bij ieder rood/oranje advies. Kreeg je jaren geleden niet subsidie als je een pelletkachel nam?Yup. Wij hebben een pelletkachel staan, grootste miskoop ooit.![]()
baileys schreef: ↑di 29 okt 2024, 10:50 Yup. Wij hebben een pelletkachel staan, grootste miskoop ooit.Ze zijn echt koekoek in dit land hoor... Tuurlijk kun je de kachel niet even uit zetten. Nou, snap dat je het een miskoop vindt. Balen
Hij verwarmt bij ons een buffervat wat dan zorgt voor oa de verwarming. Daarbij hebben we ook 2 warmtecollectoren en 16 zonnepanelen op het dak.
Wij kunnen dus niet zeggen bij code rood, we zetten de kachel maar even niet aan.
zurca schreef: ↑ma 28 okt 2024, 12:21 Zelfs bij code geel staat dat het eigenlijk wel beter is niet te stoken, tja.....Bij code oranje toch, geel = goed.
Wij hebben een kachel gekozen die en goed energielabel heeft en minimale uitstoot. Wij kopen goed gedroogd hout en stoken alleen dat. Ik vind het wel prima zo.![]()
pearlsofpassion schreef: ↑ma 28 okt 2024, 20:28 Tuurlijk wel.Ik vind dit toch een wat rare argumentatie, alle fossiele brandstoffen zijn natuurproducten. Ruwe aardolie zijn plantenresten.![]()
Nu is dat hout weer slecht, volgende keer is het wat anders.
Tis alleszinds al iets natuurlijks, dat vind ik al heel wat.
Siberienne schreef: ↑wo 30 okt 2024, 18:09 Ik vind dit toch een wat rare argumentatie, alle fossiele brandstoffen zijn natuurproducten. Ruwe aardolie zijn plantenresten.Dat klopt Sieberiene, maar dat is korte versus lange kringloop. Hout dat je stookt geeft co2 vrij dat in de afgelopen 20-50 jaar is vastgelegd. Aardolie is (oh jee mijn biologieles is wat weggezakt) mega lang geleden vastgelegd. Bomen vergaan na hun dood en dan komt de co2 ook weer los. Aardolie hoort niet zomaar uit de grond en verbrand te worden, dat kunnen alleen wij mensen doen.
Zowel bij de oude plantenresten (olie) als bij hout komt er CO2 vrij.
Bij oudere kachels is de verbranding inefficiënt en komt er veel co2 en fijnstoflobby vrij. Hier heeft bijna iedereen (ook) een houtkachel, en als het stil en mistig weer is, komt de rook van de buren gezellig bij ons het ventilatie kanaal van de energie zuinig balans ventilatie binnen. Hun huis is een ouder huis, in efficiënte kachel, misschien ook nog wel matig hout en onze hele slaapkamer stinkt dan. Mijn meneer begint te hoesten.
Ik zou willen dat er hier eens wat aandacht voor kwam dat het stoken van hout niet zo mileuvriendelijk is - en dat het raar is om hout te gebruiken ipv groene stroom uit waterkracht centrales, en dat het ook misschien beter is de boel te isoleren
- pien - schreef: ↑wo 30 okt 2024, 10:07 Bij code oranje toch, geel = goed.Geel is goed maar wel met de kanttekening dat het stoken van de kachel alsnog voor overlast kan zorgen en je rekening moet houden met de buurt....
Persoonlijk heb ik niks tegen rook ruiken, ik vind het lekker, ik vind het sneu voor mensen die er écht last van hebben.
Dat is voor mij iets waar ik rekening mee kan houden, omdat het bijverwarming is.
Kaela schreef: ↑wo 30 okt 2024, 18:43 Dat klopt Sieberiene, maar dat is korte versus lange kringloop. Hout dat je stookt geeft co2 vrij dat in de afgelopen 20-50 jaar is vastgelegd. Aardolie is (oh jee mijn biologieles is wat weggezakt) mega lang geleden vastgelegd. Bomen vergaan na hun dood en dan komt de co2 ook weer los. Aardolie hoort niet zomaar uit de grond en verbrand te worden, dat kunnen alleen wij mensen doen.Met dat punt ben ik het eens hoor! We moeten van de fossiele brandstoffen af. Ik vraag me alleen wel af of hout zo’n goed alternatief is. En in het vergelijk moet je wel de efficiëntie van de verbranding meenemen in de berekeningen.
Hout verbranden geeft wel fijnstof, wat ongezond is en ook weer bijdraagt aan de opwarming van de aarde. Maar toch denk ik dat je netto beter hout dan aardolie kan verbranden.