Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Corona vaccin, ja of nee?

Ja, zeker weten
39
40%
Nee, zeker weten van niet
22
23%
Ik weet het nog niet
31
32%
Anders, namelijk
5
5%
#3404715
Borke schreef: di 09 jun 2020, 18:44 Eerst wist ik zeker dat ik het wilde, tot vandaag twijfelde ik. Het is zo lastig om uit de stortvloed van informatie iets zinvols te halen.

Toch weet ik nu vrijwel zeker dat wij ons laten enten n.a.v. Onderstaande ervaring:

In januari zijn wij beiden heel erg ziek teruggekomen van een 15-daagse autoreis naar Spanje, waar wij in verschillende hotels hebben verbleven (ook in Frankrijk).

Benauwd, hoesten, keelpijn, diaree, enorme last van de longen - dusdanig dat ik zodra ik ging liggen stikte van de hoest, dus de hele nacht maar in de stoel bleef zitten, zodat mijn man nog een beetje kon slapen. Een maand lang 4x per dag aan de Ventolin, waarbij ik vond dat het nauwelijks effect had, neussprays idemdito. Al met al 6 weken hartstikke ziek geweest.

Achteraf dacht ik dat het best Covid-19 kan zijn geweest, al dacht de huisarts toen van niet omdat ik geen koorts had en omdat (met de wijsheid van toen) er geen Covid-19 in Frankrijk of Spanje was.

Uiteindelijk deze week een bloedtest gedaan (zelf gekocht) en die blijkt negatief: geen aantoonbare antistoffen in mijn bloed. Ik denk dan dat ik het of niet heb gehad (maar wat was het dan, ik ben nog nooit zo ziek geweest en ik ben 64) of dat ik het te licht heb gehad om (voldoende) anti-stoffen aantoonbaar in het bloed te hebben.

Deze bloedtest heb ik gedaan: https://coronalab.eu/p/corona-testen/corona-gehad/

Dus nu denk ik: als ik toen al zo ziek was, dan wil ik er alles aan doen om erger te voorkomen. Dus ja ik wil me zeker laten vaccineren.
Dat is dan voor het eerst in mijn volwassen leven, want de griepprikken (ik zit in een risicogroep) heb ik altijd geweigerd...

Natuurlijk heb ik twijfels ivm mogelijke bijwerkingen etc, maar als dat vaccin er is dan ga ik hem zeker halen!
Ik vertrouw die zelftesten niet. Zijn gewoon niet erg nauwkeurig. Ik zou via huisarts de antistoffen test laten doen.

Maar je kan ook makkelijk wat anders gehad hebben, dit jaar waren er bijvoorbeeld veel mycoplasma infecties. Of een echte influenza. Of, en nu weet ik niet hoe lang er zat tussen eerste hotel verblijf en klachten, een legionella infectie (Pontiac fever variant lijkt erg op een flinke griep).
#3404717
Aanvulling op mijn vorige post; een thuis test is altijd minder gevoelig. Uit een bericht van de Nederlandse vereniging voor microbiologie:

Een andere discrepantie die ontstaat bij het thuis uitvoeren van een POCT is dat er vingerprikbloed gebruikt wordt. Vingerprikbloed is een vorm van volbloed (= volledig bloed). Dit bevat ook alle cellen in het bloed. Serum is de vloeistof die overblijft als men bloedplasma laat stollen en het stolsel af centrifugeert. De bloedcellen zijn dan ook uit het serum verwijderd. Het volume verschil tussen serum en volbloed is ongeveer 60%. Als men hetzelfde volume volbloed of serum (bijvoorbeeld één grote druppel) voor de test gebruikt, bevat het serum meer antilichamen dan volbloed. Hierdoor is serum effectiever dan volbloed. Hoewel de bijsluiters het vaak niet vermelden, hebben fabrikanten waarschijnlijk serum gebruikt voor het valideren van hun testen. Voor antilichaamtesten wordt wereldwijd namelijk voornamelijk serum gebruikt. Bloedmonsters worden ook voornamelijk in de vorm van serum opgeslagen.


Dit is een algemene stuk. Verder zijn er een aantal testen geëvalueerd maar deze niet specifiek. En ik lees dat geen van de sneltesten bij mensen met milde klachten en langer geleden ziek geweest, voldoet aan de vooraf gestelde criteria qua gevoeligheid, ze zitten allemaal onder de 85% - met gebruik van serum..
#3404725
Siberienne schreef: di 09 jun 2020, 20:12 Ik vertrouw die zelftesten niet. Zijn gewoon niet erg nauwkeurig. Ik zou via huisarts de antistoffen test laten doen.

Maar je kan ook makkelijk wat anders gehad hebben, dit jaar waren er bijvoorbeeld veel mycoplasma infecties. Of een echte influenza. Of, en nu weet ik niet hoe lang er zat tussen eerste hotel verblijf en klachten, een legionella infectie (Pontiac fever variant lijkt erg op een flinke griep).
Bedankt voor jouw aanvullingen Sibirienne.

Ik vrees dat ik via de huisarts niet in aanmerking kom voor een test, immers ik heb nu geen klachten... Of denk jij van wel, want dan ga ik het zeker vragen!!!
#3404726
Borke schreef: di 09 jun 2020, 21:44 Bedankt voor jouw aanvullingen Sibirienne.

Ik vrees dat ik via de huisarts niet in aanmerking kom voor een test, immers ik heb nu geen klachten... Of denk jij van wel, want dan ga ik het zeker vragen!!!
Volgens mij wel als je wil weten of je hem gehad hebt. De keel/neus PCR testen van de GGD zijn alleen voor mensen met klachten maar de serologie kan ook als mensen denken dat ze het gehad hebben en dat zeker willen weten.
#3404728
Siberienne schreef: di 09 jun 2020, 22:14 Volgens mij wel als je wil weten of je hem gehad hebt. De keel/neus PCR testen van de GGD zijn alleen voor mensen met klachten maar de serologie kan ook als mensen denken dat ze het gehad hebben en dat zeker willen weten.
Siberienne waar/bij wie zou ik dat moeten aanvragen?
#3404859
Siberienne schreef: vr 05 jun 2020, 08:52 Er is een test met een gevoeligheid van 97% of je antistoffen hebt. Er is echter een ander probleem ; het hebben van antistoffen is niet altijd hetzelfde als ook beschermd zijn. Hoe die relatie zit is nog niet helemaal duidelijk.

Een ander punt is dat juist mensen met een milde infectie soms hele lage antistof titers hebben. En of die mensen nu juist wel of niet beschermd zijn weten we niet.

Sowieso gaan virologen er nu vanuit dat het doormaken van de infectie geen levenslange bescherming biedt. Beetje natte vinger werk nog maar globaal is het zo dat je bij het doormaken van een luchtweginfectie zo’n 6 maanden beschermd bent. Of dat voor dit Corona virus geldt weten we niet en ook niet wat er gebeurt bij een 2e infectie. Ben je dan minder ziek? Of zelfs soms juist zieker?

Dus een titer bepaling is er al maar wat die inhoudt is nog niet te zeggen en of je mensen met een titer dus niet hoeft te vaccineren is te kort door de bocht.
Dank voor je visie, maar dan vraag ik me af waarom deze titer dan zo verschillend is met de titers (weliswaar ander soort ziektes) bij onze honden. Als er genoeg antistoffen aanwezig zijn hoeven die niet ingeent te worden.
#3404863
Aquillo schreef: do 11 jun 2020, 22:00 Dank voor je visie, maar dan vraag ik me af waarom deze titer dan zo verschillend is met de titers (weliswaar ander soort ziektes) bij onze honden. Als er genoeg antistoffen aanwezig zijn hoeven die niet ingeent te worden.
Als je een infectie doormaakt, worden er heel veel verschillende antistoffen gemaakt. Maar een fractie van die antistoffen zit in de testen die gedaan worden.

In het ideale geval meet je die fractie van de antistoffen waarvan je weet dat ze beschermend zijn. Dat zijn ook de antistoffen waarvan je wil dat ze gevormd worden door een vaccin.
De titers bij de honden zijn vaccin titers; je weet welke antistoffen cruciaal zijn en welke je wilt meten. Bij dit Corona virus weten we dat nog niet precies.
Dat is 1 reden.

De tweede reden; het zijn andere virussen. Virussen van de luchtwegen bij mensen zijn niet altijd even goed inneemt opwekken van een antistof respons die meetbaar is in bloed. De IgA respons in slijmvlies is bv ook heeeel belangrijk

Probleem is daarbij wel dat het geheugen soms ook niet zo goed blijft als bij bv een hepatitis virus.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door