Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3283267
hannabelgje schreef:Nee maar wel zo prettig dat het bij deze wel in de bijsluiter staat, net als bij comfortis.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Dat is waar. Maar komt dat doordat ze beter getest hebben of de verhalen rond bravecto kennen? Nouja, maakt ook niet uit, ik ga proberen er ver van te blijven.
#3283276
Anne in Duitsland schreef:Heeft iemand ervaring met neemolie of neemshampoo als natuurlijk bestrijdingsmiddel tegen vlooien en teken?
Ik doe wel eens wat druppeltjes tea tree olie op het tuig. Ik heb geen echte resultaten maar wel het gevoel dat het iets helpt. Ik ben niet consequent genoeg in het druppelen en als ik eraan denk, denk ik ook niet 'oh, laat ik het nu maar niet doen om een effect te kunnen meten'..
#3283278
Anne in Duitsland schreef:Heeft iemand ervaring met neemolie of neemshampoo als natuurlijk bestrijdingsmiddel tegen vlooien en teken?
Vorig jaar heb ik CdVet mild gebruikt icm Billy no mates tinctuur. Daar bovenop nog een natuurlijke spray als we naar het bos gingen.
Scott heeft een enkele teek gehad.
Maar hij is sowieso niet zo'n teken magneet.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3283279
Ik gebruik al jaren de deo-spray van Tasman, waar ik zelf nog wat azijn en etherische oliën aan toevoeg, o.a. teatree, red cedar, lemongrass en soms nog wat andere soorten. Ik knikker er eigenlijk op gevoel het e.e.a. bij. Als ik daarvan wat over de vacht spray vlak voor we naar de bossen gaan, zijn ze vrijwel altijd tekenvrij, terwijl als ik het vergeet er soms meer dan 50 per hond op zitten.
Ik vind het altijd lekker ruiken, maar de honden vinden het stinken.
Door Lil
#3283299
Fenixjuh schreef:Ik doe wel eens wat druppeltjes tea tree olie op het tuig. Ik heb geen echte resultaten maar wel het gevoel dat het iets helpt. Ik ben niet consequent genoeg in het druppelen en als ik eraan denk, denk ik ook niet 'oh, laat ik het nu maar niet doen om een effect te kunnen meten'..
Waarom staat mij bij dat tea tree extreem giftig is???

Ik weet het even niet meer maar er gaat een grote rode alarmbel in mijn hoofd af bij tea tree.
Door Lil
#3283302
Fenixjuh schreef:Het is wel giftig bij katten maar mag volgens mij bij honden gewoon gebruikt worden.
Ahhhh ik heb jaren katten gehad, dan ha ik het uitzoeken en eventueel ook zelf weer gebruiken.
Door Martine-Tom
#3283303
src_esther schreef:Ook geen aanrader dus.
geen van alle botlek achtige vlooienzooi is zonder bijwerkingen. Het blijven allemaal insecticides en een groot deel zo niet allemaal neuro-toxisch. Met een allergie hond zal je wel moeten, al het alternatieve wat ik geprobeerd heb deed 0,0 dus daar verspil ik geen geld meer aan. Ik was met goede ontvetter daar gaan vlooien ook van dood. Maar indien er echt een besmetting is gebruik ik iets uit het botlek genre. Als je zoekt naar iets zonder bijwerkingen kan je stoppen, dan zal je inderdaad de alternatieve hoek in moeten.
#3283317
Tsja, ik heb het ook gezien en ik ben niet veel wijzer geworden

Vindt het super lastig allemaal
Vorige zomer is onze Sjors gebeten door een teek, die wij volledig verwijderd hebben maar het wondje wilde niet genezen
Lang verhaal kort, een enorme hotspot die op zijn kop begon en binnen een week was uitgebreid tot over zijn schouders
We kregen het NIET onder controle .....

Sjors was down, wilde niets meer buiten likken/krabben, en was panisch voor vliegen om hem heen (heel handig als je tegenover een paarden manege woont)
Al met al zijn we bijna 2 maanden bezig geweest met allerlei AB-kuren en andere chemische zooi en heeft hij kantje boord gelegen door de huidinfectie die meneer teek veroorzaakt had

Advies van zowel de dierenarts en de dermatoloog was : Sterk tekenmiddel gaan gebruiken volgend jaar zomer en zorgen dat je AB in huis hebt dat je een reactie direct kan indammen

Bravecto vond ik zelf niet fijn aanvoelen omdat het 3 maanden werkt, dat sprak mij ergens tegen en heb dat dus nooit gegeven
Wel het zusje (volgens mij) Simparica, 2 maanden in het einde van de zomer toen Sjors weer opgeknapt was
Ik heb niets gemerkt aan Sjors, maar ook dit middel wordt niet echt heel goed aangeschreven dus twijfel ik hier ook weer over

Nu komt het tekenseizoen er weer aan en ben ik als de dood

Je hond kwijtraken aan een anti tekenmiddel is een no go, maar wat te denken aan een hond die je kwijt raakt door zo'n heftige reactie op een tekenbeet waardoor heel het immuunsysteem totaal van de leg is en de hotspot zich al een weg naar binnen was gaan vreten ?

Ik vindt het zo verdomde lastig, en het raakt me ook best dat mensen overal op FB maar roepen "ik snap zowieso die mensen niet die altijd maar gif op hun hond doen tegen wat teken"
Nee je hond verliezen aan een reactie op een teek is fijn ::)

De periode van afgelopen zomer wil ik Sjors niet nog een keer aandoen, dus we moeten wat ... Maar ja, wat is goed ?
Homeopathie en natuurlijke middelen ben ik echt fan van, maar tegen teken heb ik nog niets gevonden wat echt werkt helaas
#3283326
Mijn oudste hond, Merel, krijgt direct bij het hechten/bijten van een teek last. Het levert onmiddellijk enige zwelling op en naarmate de teek er langer zit neemt die toe. Bovendien gat ze vreselijk poetsen van de last die ze ervaart, waardoor huidontsteking ontstaan kan. Gelukkig merk ik door dat gedrag in de regel de teek wel vlot op, maar toch..
Zodra ik meerdere teken van haar verwijderen moet, gebruik ik een Advantix pipet. Merel weegt 26 kg en de pipet tot 25 kg. volstaat, ondanks dat ze behoorlijk populair is bij teken. De piept werkt (officieel) een maand. We hebben eigenlijk nooit een hele zomer teken, dus met max. 2 pipetten per jaar komen we het jaar goed door: soms 1 in de zomer, altijd 1 in het najaar op Ameland (volgens de plaatselijke dierenarts precies de periode waarin er weer nieuwe teken zijn en in wildrijk gebied als daar loopt ze die dan volop op..).
Veel anti-teken middelen doden de teek nadat deze gebeten heeft, met de bedoeling dat deze suf/dood is voor deze eventueel ziekte over brengt. Voordeel van Advantix vind ik dat het voorkomt dat de teken zich uberhaupt vast bijten: ze willen z.s.m. van de hond af. Voor een hond die nou juist zo'n last heeft van die beet het meest effectief.
Maar het is en blijft uiteraard gif. Ik zet liever onschuldiger producten in, zoals geurstof die de hond onaantrekkelijk maakt, maar in een periode dat er echt veel teken zijn werkt dit stomweg onvoldoende. En in die situatie is het m.i. in haar belang toch teken bestrijdingsmiddel in te zetten.

P.s. Op huidontstekingen (hotspot) als gevolg van een tekenbeet zet ik z.s.m. Surolan in. Even de huid goed schoon maken met soda, spoelen en droog deppen. Daarna Surolan er op (bevat zowel antibiotica als een beetje corticosteroïden, dus werkt tegen zowel de ontsteking als tegen de jeuk. Een relatief milde zalf, want mag ook gebruikt worden bij zogende honden, desondanks zie ik snel resultaat in zowel herstel als afname van klachten. Ik voorkom wel altijd even dat ze er nog aan kan zitten, om de boel tot rust te laten komen.
Door eelke
#3283330
Ik weet het ook echt nog niet. De problemen met zijn huid zijn begonnen nadat ik Joep Advantix had gegeven. Oke, geluk bij een ongeluk dat ik daardoor hier hulp zocht én ben gaan barfen, dat dan weer wel.

En de bravecto, tja, die gaf ik aan Gijs, en Gijs is er nu niet meer. Ergens snap ik wel dat dat middel wantrouwt wordt. Want hoewel het een en en en verhaal was bij Gijs, was de hoofdreden om hem dan te laten gaan, dat hij niet goed meer tegen de pijnstillers kon. Hij leek echt overbelast te zijn, en kreeg daardoor jeuk. Hij is ook doorgemeten door een nat. geneeskundig dierenarts, en die gaf aan, lever overbelast. Uhm ja, vaag verhaal natuurlijk, maar ik geloof wel dat het zo was. Dus ja, in hoeverre heeft die bravecto dan meegespeeld in dit verhaal? Uiteraard ook de narcose's, antibiotica en pijnstillers, maar het wantrouwen naar bravecto kan ik ergens wel begrijpen. Zeker als er verdriet meespeelt, omdat je hond ziek is, of is komen te overlijden, het is zo fijn om een schuldige aan te wijzen natuurlijk. En wie zegt dat het niet zo is?
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3283331
Monique77 schreef:Tsja, ik heb het ook gezien en ik ben niet veel wijzer geworden

Vindt het super lastig allemaal
Vorige zomer is onze Sjors gebeten door een teek, die wij volledig verwijderd hebben maar het wondje wilde niet genezen
Lang verhaal kort, een enorme hotspot die op zijn kop begon en binnen een week was uitgebreid tot over zijn schouders
We kregen het NIET onder controle .....

Sjors was down, wilde niets meer buiten likken/krabben, en was panisch voor vliegen om hem heen (heel handig als je tegenover een paarden manege woont)
Al met al zijn we bijna 2 maanden bezig geweest met allerlei AB-kuren en andere chemische zooi en heeft hij kantje boord gelegen door de huidinfectie die meneer teek veroorzaakt had

Advies van zowel de dierenarts en de dermatoloog was : Sterk tekenmiddel gaan gebruiken volgend jaar zomer en zorgen dat je AB in huis hebt dat je een reactie direct kan indammen

Bravecto vond ik zelf niet fijn aanvoelen omdat het 3 maanden werkt, dat sprak mij ergens tegen en heb dat dus nooit gegeven
Wel het zusje (volgens mij) Simparica, 2 maanden in het einde van de zomer toen Sjors weer opgeknapt was
Ik heb niets gemerkt aan Sjors, maar ook dit middel wordt niet echt heel goed aangeschreven dus twijfel ik hier ook weer over

Nu komt het tekenseizoen er weer aan en ben ik als de dood

Je hond kwijtraken aan een anti tekenmiddel is een no go, maar wat te denken aan een hond die je kwijt raakt door zo'n heftige reactie op een tekenbeet waardoor heel het immuunsysteem totaal van de leg is en de hotspot zich al een weg naar binnen was gaan vreten ?

Ik vindt het zo verdomde lastig, en het raakt me ook best dat mensen overal op FB maar roepen "ik snap zowieso die mensen niet die altijd maar gif op hun hond doen tegen wat teken"
Nee je hond verliezen aan een reactie op een teek is fijn ::)

De periode van afgelopen zomer wil ik Sjors niet nog een keer aandoen, dus we moeten wat ... Maar ja, wat is goed ?
Homeopathie en natuurlijke middelen ben ik echt fan van, maar tegen teken heb ik nog niets gevonden wat echt werkt helaas
Dat heb ik dus met Fozzy ook, die heeft vorig jaar dus ook meerdere reacties op de teken zelf gehad, waaronder een hotspot aan zijn billen en gat die ook weer naar zijn ballen liep :-X Dikke vette ellende, en AB. Toen wilde de Da hem ook nog onder narcose brengen om dat goed te behandelen ( heb een andere da nu ::) )
En daarna dus meerdere spot van beten. Echt niet zo kantje boord verhaal als die van jou maar ook dan is het dikke ellende. Heb wel het idee dat het met name in het begin het ergste is, ook wanneer er zoveel ineens zijn. Rond mei dus. Hier gaat bij Fozzy de spray er dus over. Want hotspots kunnen ook hardnekkige en nare infecties zijn. Voor de rest ga ik wel etherische olie spray als verzorging gebruiken, op iedere beet ook, heb ik nu ook gedaan, meneer had ook een bijtplek ( net geen hotspot) van het een of ander ( denk irritatie verharing, viltplekje) en dat is me best goed bevallen.
Zulke spots zijn dus net zo goed een mega aanslag en is het een beetje kiezen tussen 2 kwaden. Kijk bravecto zou ik zelf dus niet doen, ik houd het liever op korter werkende middelen en het liefst nog zelf te doseren.
#3283392
Kaio schreef:Dat heb ik dus met Fozzy ook, die heeft vorig jaar dus ook meerdere reacties op de teken zelf gehad, waaronder een hotspot aan zijn billen en gat die ook weer naar zijn ballen liep :-X Dikke vette ellende, en AB. Toen wilde de Da hem ook nog onder narcose brengen om dat goed te behandelen ( heb een andere da nu ::) )
En daarna dus meerdere spot van beten. Echt niet zo kantje boord verhaal als die van jou maar ook dan is het dikke ellende. Heb wel het idee dat het met name in het begin het ergste is, ook wanneer er zoveel ineens zijn. Rond mei dus. Hier gaat bij Fozzy de spray er dus over. Want hotspots kunnen ook hardnekkige en nare infecties zijn. Voor de rest ga ik wel etherische olie spray als verzorging gebruiken, op iedere beet ook, heb ik nu ook gedaan, meneer had ook een bijtplek ( net geen hotspot) van het een of ander ( denk irritatie verharing, viltplekje) en dat is me best goed bevallen.
Zulke spots zijn dus net zo goed een mega aanslag en is het een beetje kiezen tussen 2 kwaden. Kijk bravecto zou ik zelf dus niet doen, ik houd het liever op korter werkende middelen en het liefst nog zelf te doseren.
Vervelend is dat hé ....
Ik wilde er eerst nog wat foto's bij plaatsen, maar die zijn best heftig dus bedacht me dat niet iedereen dat zou waarderen
Sjors is wel onder narcose geweest, want de hotspot zat inmiddels ook zo dicht bij zijn ogen, dat we het haar overal echt goed weg moesten halen en ontsmetten, en bij ogen wil je het risico niet lopen dat die ineens zijn kop draait

Bij ons was het trouwens wel iets later in het jaar (juli) maar dat zal idd ook aan de tijd per plaats liggen waar de uitbraak ineens komt
Bij Rox plukte ik er per wandeling ook zo'n 70 teken vanaf :(

Het blijven gewoon hele nare beestjes die veel ellende kunnen veroorzaken (buiten de ziektes die ze overbrengen)

Bravecto geef ik zeker niet, maar wat wel ... Ik weet het nog niet
Door Jantina
#3283397
Parelridder schreef:Mijn oudste hond, Merel, krijgt direct bij het hechten/bijten van een teek last. Het levert onmiddellijk enige zwelling op en naarmate de teek er langer zit neemt die toe. Bovendien gat ze vreselijk poetsen van de last die ze ervaart, waardoor huidontsteking ontstaan kan. Gelukkig merk ik door dat gedrag in de regel de teek wel vlot op, maar toch..
Zodra ik meerdere teken van haar verwijderen moet, gebruik ik een Advantix pipet. Merel weegt 26 kg en de pipet tot 25 kg. volstaat, ondanks dat ze behoorlijk populair is bij teken. De piept werkt (officieel) een maand. We hebben eigenlijk nooit een hele zomer teken, dus met max. 2 pipetten per jaar komen we het jaar goed door: soms 1 in de zomer, altijd 1 in het najaar op Ameland (volgens de plaatselijke dierenarts precies de periode waarin er weer nieuwe teken zijn en in wildrijk gebied als daar loopt ze die dan volop op..).
Veel anti-teken middelen doden de teek nadat deze gebeten heeft, met de bedoeling dat deze suf/dood is voor deze eventueel ziekte over brengt. Voordeel van Advantix vind ik dat het voorkomt dat de teken zich uberhaupt vast bijten: ze willen z.s.m. van de hond af. Voor een hond die nou juist zo'n last heeft van die beet het meest effectief.
Maar het is en blijft uiteraard gif. Ik zet liever onschuldiger producten in, zoals geurstof die de hond onaantrekkelijk maakt, maar in een periode dat er echt veel teken zijn werkt dit stomweg onvoldoende. En in die situatie is het m.i. in haar belang toch teken bestrijdingsmiddel in te zetten.

P.s. Op huidontstekingen (hotspot) als gevolg van een tekenbeet zet ik z.s.m. Surolan in. Even de huid goed schoon maken met soda, spoelen en droog deppen. Daarna Surolan er op (bevat zowel antibiotica als een beetje corticosteroïden, dus werkt tegen zowel de ontsteking als tegen de jeuk. Een relatief milde zalf, want mag ook gebruikt worden bij zogende honden, desondanks zie ik snel resultaat in zowel herstel als afname van klachten. Ik voorkom wel altijd even dat ze er nog aan kan zitten, om de boel tot rust te laten komen.
Surolan is voor de oren toch? Ik zal het onthouden, klinkt wel logisch eigenlijk.
Dat is trouwens precies waarom ik Effipro in huis heb, mag bij zeer jonge pups en zogende teven gebruikt worden. Lijkt me dan een 'milde' variant gif...
#3283402
Jantina schreef:
Surolan is voor de oren toch? Ik zal het onthouden, klinkt wel logisch eigenlijk.
Dat is trouwens precies waarom ik Effipro in huis heb, mag bij zeer jonge pups en zogende teven gebruikt worden. Lijkt me dan een 'milde' variant gif...
Effipro is hetzelfde als frontline alleen dan onder een andere naam. Ik vind het een redelijk onschuldig middel en goed werken tegen teken. Ik gebruik het hier ook bij de kippen enzo. Maar er zullen vadt honden en katten zijn die er niet yegen kunnen. Die reageren waarschijnlijk op de alcohol. Een gevoelige huid is niet blij met alcohol, daar kan ik me best iets bij voorstellen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door