Ik ben ook absoluut voor extra training van de eigenaren. Maar dan wel goede training die niet jan en allemaal met een papiertje mag geven.
Met Xavi heb ik een cursus (10 lessen) reactive hondenles gehad(daarvoor veel prive lessen). In een groepje met nog 3 andere reactieve honden.
We hebben daar voornamelijk heel erg gekeken naar, wat doet mijn hond als hij een andere hond ziet?
Als in, welke signalen geeft hij in een heel vroeg stadium al aan en hoe kan ik daar op reageren en anticiperen.
Daar heb ik heel veel van geleerd.. je ziet het namelijk direct in de praktijk met je eigen hond én een andere hond erbij die ook kan reageren.
Waar ik heel bang voor zou zijn is dat men de verkeerde training krijgt en het alsnog helemaal uit de hand loopt. Hoe vaak hoor je dat nog tegenwoordig.
De meeste hondenscholen zijn nog erg ouderwets helaas.. dat werkt niet bij zulke beesten. De eigenaren moeten leren hun hond te lezen, dat kost veel tijd en het is sowieso iets wat erg moeilijk is.
Xavi is een halve klapkaak, maar gelukkig geen killer. Hij valt soms uit(naar bepaalde rassen) en is waaks. Ik weet dat, dus daar houd ik rekening mee.
Hij zit dubbel vast (gentle leader + half check en een tuigje met handvat) en komt
NOOIT los. Als ik een andere hond tegenkom draai ik me om of ga aan de andere kant van de straat lopen.
Aan de andere kant, hij heeft zeker vriendinnen hier in de buurt en daar mag hij gewoon contact mee maken op straat.
Ook kleine reuen. Zelfs als ze tegen hem tekeer gaan, Xavi heeft ze heel snel rustig (op de goede manier

). Voor mij altijd het teken dat het geen killer is zoals je staffords ook wel ziet.
Hij heeft nog nooit gebeten, maar kan wel eens uitvallen. Hoe dan ook, het is het ras er naar om gewoon verantwoord mee om te moeten gaan en daar zet ik mij voor 100% voor in.
Ik zal eerlijk bekennen dat er hierna niet weer een stafford komt, al houd ik zielsveel van dat beest.