Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lazy Garfield
MargaS schreef:Heb ook m'n vraagtekens bij de reu. Een stamboekreu dekt geen teef die niet is ingeschreven bij een stamboek. Hier klopt iets niet in het verhaal.

Onzin, de eigenaar van de vaderhond had een hele mooie stamboom en liep ook shows.
De fokster van Saartje heeft contact met die man gezocht en heeft gewoon gedekt hoor.
Heb de eigenaar van de reu ook gesproken.
Dit is de vader van Saartje, een fotokopietje toch?
Afbeelding
Door pluk
MargaS schreef: Heb ook m'n vraagtekens bij de reu. Een stamboekreu dekt geen teef die niet is ingeschreven bij een stamboek. Hier klopt iets niet in het verhaal.
Hoezo niet? Mijn reu is ingeschreven in het stamboek. Die kan ik toch gewoon elke willekeurige teef laten dekken als ik dat zou willen?
Door Kaela
pluk schreef:Hoezo niet? Mijn reu is ingeschreven in het stamboek. Die kan ik toch gewoon elke willekeurige teef laten dekken als ik dat zou willen?
Als je zo willen, maar in de regel willen reu eigenaren dat niet. Waarom zou je in hemelsnaam alle moeite en kosten van shows en gezondheidstesten nemen en dan elke willekeurige teef gaan dekken?
Kaela schreef:
Als je zo willen, maar in de regel willen reu eigenaren dat niet. Waarom zou je in hemelsnaam alle moeite en kosten van shows en gezondheidstesten nemen en dan elke willekeurige teef gaan dekken?
Dat dus. Dat wordt niet gedaan.
En een hond zonder stamboom die lijkt op een rashond is geen vuilnisbak meer tegenwoordig maar wordt een lookalike genoemd. Zoë is ook een lookalike. Heeft geen stamboom, maar wel het uiterlijk en de streken van een corgi. Ik zou dat nooit meer willen persoonlijk. Niet vanwege het papiertje, maar vanwege de opvoeding en het feit dat een goede fokker ook weet welke karakters bij elkaar passen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Door Mijati
MargaS schreef:Heb ook m'n vraagtekens bij de reu. Een stamboekreu dekt geen teef die niet is ingeschreven bij een stamboek. Hier klopt iets niet in het verhaal.

Ik ken genoeg reu-eigenaren van topreuen, die hun reu elke teef laten dekken, ras met stamboom, ras zonder stamboom, rasloos, maakt niet uit, als de baas maar netjes dekgeld aftikt.
Door Angelique
Kaela schreef:Als je zo willen, maar in de regel willen reu eigenaren dat niet. Waarom zou je in hemelsnaam alle moeite en kosten van shows en gezondheidstesten nemen en dan elke willekeurige teef gaan dekken?

Gewoon omdat het kan. En niet ieder ras vraagt showresultaten en zowel, dan zijn 1of 2 kwalificaties vaak wel voldoende. Doe maar een belrondje hoor, zat fokkers die er totaal geen punt van maken dat hun reu een extra zakcentje verdiend met een wippie.
Door Kaela
Angelique schreef:Gewoon omdat het kan. En niet ieder ras vraagt showresultaten en zowel, dan zijn 1of 2 kwalificaties vaak wel voldoende. Doe maar een belrondje hoor, zat fokkers die er totaal geen punt van maken dat hun reu een extra zakcentje verdiend met een wippie.
Weer een illusie armer....
Door doranto
Kaela schreef:Als je zo willen, maar in de regel willen reu eigenaren dat niet. Waarom zou je in hemelsnaam alle moeite en kosten van shows en gezondheidstesten nemen en dan elke willekeurige teef gaan dekken?
Deze begrijp ik even niet. Iemand met een reu met stamboekpapier gaat toch niet per definitie naar shows e.d.?
Door Angelique
Kaela schreef:Weer een illusie armer....

Jij dacht dat al die look-a-likes een aparte genenpool was ofzo :biggrin2:

Toen ik Broer had is het mij 2x gevraagd. De ene keer heb ik mw nog weten te overtuigen om er bomen op aan te vragen, de 2de heb ik geweigerd. Die 2de stond later wel met boomloos nest op mp, dus elders had hij wel succes gehad.

Denk zo'n 20 jaar geleden al wilde een trimsalonklant van mij een nest met haar boomloze blonde bouvier. Die is toen naar 1van de toen (misschien nu nig wel) topfokkers in Nl gereden en kon daar kiezen uit de kampioensreuen die daar zaten. Fl.500,- betaald en klaar. Geen haan die er ooit naar gekraaid heeft.
Door Kaela
Doranto schreef:Deze begrijp ik even niet. Iemand met een reu met stamboekpapier gaat toch niet per definitie naar shows e.d.?
Nee dat niet inderdaad, daar had ik nog niet aan gedacht. Daar zitten genoeg snoeshanen tussen die wel nestjes willen fokken. Hier in de straat wilde een paar jaar terug iemand Oscar wel gebruiken. Dat ie HD had was toch niet erg, mama was heel gezond.
Ik dacht eigenlijk aan de mensen die hun reu dus wel serieus showen en gezondheidstesten doen enz. Die dus serieus met het ras bezig zijn. Ik had de indruk (van de paar die ik er ken) dat dat toch niet mensen zijn die enthousiast worden van dekkingen aan papierloze honden.
Angelique schreef:

Jij dacht dat al die look-a-likes een aparte genenpool was ofzo :biggrin2:
Nee, maar ik heb dan vooral de broodfok en illegale import in gedachten.

Het is misschien ook maar net wat je onder "look-a-like" wil verstaan. Is dat Saartje die uit dwergteckels met gekende stambomen komen maar geen papier heeft, of is dat een Oscar die als twee druppels water op een mechel lijkt maar waar je nulkommanul van zijn afstamming weet?
Door Angelique
Kaela schreef:Nee dat niet inderdaad, daar had ik nog niet aan gedacht. Daar zitten genoeg snoeshanen tussen die wel nestjes willen fokken. Hier in de straat wilde een paar jaar terug iemand Oscar wel gebruiken. Dat ie HD had was toch niet erg, mama was heel gezond.
Ik dacht eigenlijk aan de mensen die hun reu dus wel serieus showen en gezondheidstesten doen enz. Die dus serieus met het ras bezig zijn. Ik had de indruk (van de paar die ik er ken) dat dat toch niet mensen zijn die enthousiast worden van dekkingen aan papierloze honden.

Nee, maar ik heb dan vooral de broodfok en illegale import in gedachten.

Het is misschien ook maar net wat je onder "look-a-like" wil verstaan. Is dat Saartje die uit dwergteckels met gekende stambomen komen maar geen papier heeft, of is dat een Oscar die als twee druppels water op een mechel lijkt maar waar je nulkommanul van zijn afstamming weet?
Een lookalike is in de volksmond een hond uit een zelfde soort ouderdieren, maar dan zonder stamboom. Maar zonder stamboom weet je dus bij een oscar niet zeker of zijn opa niet een duitser was oid.

Maar ach, showen, ik kende genoeg mensen die fanatiek op elk clubmachtje in de buurt zaten. Die konden ook zeggen dat ze een kwalificatie hadden en werden er leuke bkertjes en oorkondes getoond, maar in werkelijkhied was zo,n hond nog nooit op een cacshow geweest.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door