Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Boeffie Blafmans schreef: Waarom niet?
Te weinig werkzame stoffen. Ik gebruik zelf kokosolie na het douchen en het bied in mijn ogen voor je gezien niet genoeg. Maar het is gevoelsmatig. Misschien dat Doranto kan vertellen waarom ze er meer door doet, door haar zelfgemaakte creme?
Doranto schreef: Ik maak mijn crème zelf. Het is een combinatie van kokosolie, jojoba-was, zuivere lanoline (medela) en etherische olie. Deze crème is dan vloeibaar. Als ik hem wat vaster wil, doe ik er ook nog wat bijenwas bij.
Ik gebruik hem voor mijn gezicht, maar ook voor de rest van mijn lijf. Ook doe ik na het wassen een heel klein beetje op mijn hoofdhuid en haar.
Lizzy schreef: Te weinig werkzame stoffen. Ik gebruik zelf kokosolie na het douchen en het bied in mijn ogen voor je gezien niet genoeg. Maar het is gevoelsmatig. Misschien dat Doranto kan vertellen waarom ze er meer door doet, door haar zelfgemaakte creme?
Ik heb jarenlang 1 dag in de week vrijwilligers werk gedaan als herderin met mijn 2 borders bij een kudde schapen. Ieder jaar kwam daar een Australiër de schapen scheren. Deze man deed de hele dag niets anders. Hij werkte meestal met ontbloot bovenlijf. Hij was vies en zat helemaal onder het vet van de vachten, maar ik had nog nooit iemand met zo'n mooie gave huid gezien!
Ook heb ik enkele jaren schapen gehad, die ik zelf met een speciale schaar van de vacht ontdeed. Ik verbaasde me dan altijd over de huid van mijn handen. Na het scheren waren ze uiteraard heel vies, maar ik had helemaal geen zeep nodig om ze te wassen. Met gewoon koud water werden ze helemaal schoon, en het water parelde eraf. Ook zag de huid er heel mooi uit en voelde goed en tot mijn verbazing helemaal niet vet ofzo.
Dat heeft mij ervan overtuigd dat er niets beters voor je huid is dan zuiver haarvet van schapen.
Omdat pure lanoline uit een tube heel erg moeilijk op te brengen en te verdelen is over je huid, doe ik er wat andere dingen bij, en voor het lekkere luchtje en de therapeutische werking wat etherische olie.  ;)
Voor mij nooit meer iets anders!
Doranto schreef: Ik heb jarenlang 1 dag in de week vrijwilligers werk gedaan als herderin met mijn 2 borders bij een kudde schapen. Ieder jaar kwam daar een Australiër de schapen scheren. Deze man deed de hele dag niets anders. Hij werkte meestal met ontbloot bovenlijf. Hij was vies en zat helemaal onder het vet van de vachten, maar ik had nog nooit iemand met zo'n mooie gave huid gezien!
Ook heb ik enkele jaren schapen gehad, die ik zelf met een speciale schaar van de vacht ontdeed. Ik verbaasde me dan altijd over de huid van mijn handen. Na het scheren waren ze uiteraard heel vies, maar ik had helemaal geen zeep nodig om ze te wassen. Met gewoon koud water werden ze helemaal schoon, en het water parelde eraf. Ook zag de huid er heel mooi uit en voelde goed en tot mijn verbazing helemaal niet vet ofzo.
Dat heeft mij ervan overtuigd dat er niets beters voor je huid is dan zuiver haarvet van schapen.
Omdat pure lanoline uit een tube heel erg moeilijk op te brengen en te verdelen is over je huid, doe ik er wat andere dingen bij, en voor het lekkere luchtje en de therapeutische werking wat etherische olie.  ;)
Wow! Dat klinkt goed zeg! Zoiets kun je natuurlijk weer niet kant en klaar kopen...?

Mooi verhaal trouwens :-*
Doranto schreef: Ik heb jarenlang 1 dag in de week vrijwilligers werk gedaan als herderin met mijn 2 borders bij een kudde schapen. Ieder jaar kwam daar een Australiër de schapen scheren. Deze man deed de hele dag niets anders. Hij werkte meestal met ontbloot bovenlijf. Hij was vies en zat helemaal onder het vet van de vachten, maar ik had nog nooit iemand met zo'n mooie gave huid gezien!
Oh, interessant zeg! En waarom doe je de jojoba-was erbij?
Lizzy schreef: Ja, maar als je 35 bent, tel je nog niet mee :biggrin2:. Als je 45 bent en je bent dan nog rimpelloos, dan willen we weten wat je gesmeerd hebt om er zo uit te zien, hahahaha ;D ;D ;D
Hmm ik ben nu bij a 35, ik kan je over 10 jaar laten weten of de Skin Food van Weleda die ik gebruik ook helpt tegen rimpels. Het helpt in elk geval als een trein tegen de 'altijd ruwe' plekjes die ik al mijn hele leven naast mijn neus hebt. Ik kon vroeger niet zonder labello, ik smeer nu 1 keer per 2 of 3 weken skin food op mijn lippen en ik taal niet meer naar labello.

Het ruikt een beetje ouderwets (door de citroen en de calendula die erin zit denk ik) en je gaat er een beetje van glimmen maar ik smeer het daarom alleen in de avond op. Of als ik het een keer loverdag gebruik let ik op dat ik even met een schone handdoek over mijn gezicht ga als het ingetrokken is.

En voor mij niet onbelangrijk: geen chemische zooi en geen microplastics!  :-*
Heb wel eens gelezen dat je huid het herstellende vermogen begint te verliezen rond je 26e en dat je om rimpels te voorkomen vanaf dat moment extra voor je huid moet zorgen  ;)
Ben nu 26 dus ik denk dat ik binnenkort maar eens op zoek moet naar een goede dag creme die ook rekening houdt met mijn eeuwige jeugd  ::)
dinky89 schreef: Heb wel eens gelezen dat je huid het herstellende vermogen begint te verliezen rond je 26e en dat je om rimpels te voorkomen vanaf dat moment extra voor je huid moet zorgen  ;)
Ben nu 26 dus ik denk dat ik binnenkort maar eens op zoek moet naar een goede dag creme die ook rekening houdt met mijn eeuwige jeugd  ::)
Precies een maand voor mijn 27ste verjaardag  ;D fieuw net op tijd!
Boeffie Blafmans schreef: Oh, interessant zeg! En waarom doe je de jojoba-was erbij?
Ik heb even mijn boeken erbij gepakt:
"De was wordt gewonnen uit jojobanoten en door de Amerikaanse Indianen sinds mensenheugenis gebruikt als balsem voor zowel een droge als een vette huid en voor hun haar."
Eigenschappen:
-Zeer zuiver
-Wordt nooit ranzig
-Verzachtend
-gladmakend
-Talgafgifte vertragend
-Geeft de grove poriën aanzet tot sluiten
-Voedend voor de huid en voor het haar
-Houdt het vochtgehalte van de huid op peil en geeft een glad niet vet gevoel
-Mag zonder bezwaar rond de ogen worden gebruikt
-Zeer goed te mengen met etherische olie.

Ik doe er jojoba bij om het wat dunner te maken en vanwege de eigenschappen, maar vooral omdat ik hem toevallig nog in de kast had staan.  :biggrin2: Als hij op is ga ik het een keertje met olijfolie proberen  ;) Mocht dat niet zo fijn zijn, ga ik zoeken waar ik weer wat jojoba kan scoren  :)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door