Hope schreef:
Maar is dat ook niet precies wat ik zeg?
Ik zeg ook vooral nergens dat ik vind dat anderen zich moeten conformeren naar mijn geloof, echt niet. Maar ik probeerde uit te leggen dat het soms best lastig is als Christen om Moslim om je niet aangesproken te voelen als de hele groep over één kam wordt geschoren. Je hebt namelijk wel gewoon dezelfde naam en voor je het weet ben je jezelf aan het verdedigen.
Door jou laatste alinea, waar ik het echt helemaal mee eens ben hoor, kan je je als gelovige toch wel aangesproken voelen. Je moet dan best stevig in je schoenen staan om te zeggen: hey, ik ben ook gelovig maar ik zit toch net even iets anders in elkaar. Voor de één is dat makkelijk, voor de ander is het dat niet.
De laatste alinea was ook niet zozeer in reactie op jou en Dian, meer als algemene opmerking aansluitend bij het topic
Verder, de kant als gelovige zal idd ook wel lastig zijn, ik weet nog dat ik met 9/11 nog studeerde en met een moslim jongen in de klas zat, die werd gewoon dagelijks lastig gevallen met waarom hij dat geloof aanhing want ja...alle moslims zouden wel in de Twin Towers willen vliegen
Maar ik ben niet gelovig dus ken die kant niet, ken alleen de kant als niet gelovige tegen vooroordelen van de gelovige kant aan te lopen. En idd het maakt mij niet uit hoor, maar ik sta er wel eens van te kijken als me gezegd word dat ik niet in de hemel kom omdat ik God niet als mijn hemelse vader erken, terwijl een moordenaar 5 minuten voor ie zijn dood vind uitroept dat hij God erkend dan wel in de hemel komt (is mij letterlijk zo gezegt) ja dan klapper ik wel even met mijn oren. En niet omdat ik in de hemel wil komen..ik geloof niet in de hemel dus dat is makkelijk

Maar omdat ik weet dat het voor die vrouw het hoogst haalbare doel was, zij leeft haar leven op aarde met als enige doel in de hemel te komen dus als mij dan verteld word dat ik daar niet welkom ben ondanks dat ik geen vlieg kwaad doe en een moordenaar die last minute even die uitspraak doet wel...nah komt toch niet heel fijn binnen zeg maar
Verder vind ik het vooral interessant, al die verschillende kijken op geloof, ik sta overal voor open, met mensen van allerlei pluimage gepraat over wat zijn geloven en waarom, en meestal kom je dan wel tot wederzijds respect. Ik zal ook nooit iemand dwingen iets te doen wat tegen hun geloof in gaat...zolang ze mij dan andersom ook niet dwingen
En dat bedoelde ik denk ik met mijn laatste alinea, mensen die geloven zitten vaak vast in 1 denkwijze en er is geen ruimte voor begrip van mensen die andere denkwijzes erop na houden, wat opzich denk ik logisch is, waar je in gelooft dat is jouw waarheid, vaak gewoon jammer dat er geen ruimte is voor het idee dat er mss wel meer waarheden zijn, of misschien zelfs dat elk geloof in de basis op hetzelfde gestoeld is. Die verdeling is gewoon jammer...want echt...de basis van elk geloof, zoveel schelen die niet...