Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door arenda
Dat weet ik ook wel, maar dan zou ik nog wel even een kijkje in dat hoofd willen nemen  ;) Ik ken het type mens op zich wel. Opgegroeid in Katwijk, nu wonende in Arnemuiden, het schijnt dat ze hier ook nog gewoon in het wild rondlopen. Ik heb er geen last van, geen gemak ook trouwens. Ik groet ze en zowaar, ze groeten zelfs terug... Maar het hele extreme zal er hier ook wel af zijn tegenwoordig.
Dat ik naar de hel zou gaan, dat weet ik al jaren, maar t lijkt me best gezellig daar in tegenstelling tot de hemel, waar je alle zuurpruimen terug kunt vinden  :P

Nee, alle gekheid op een stokje, ik weet dat de kans om met zo iemand te praten er ook niet echt zal komen, en misschien is dat ook wel beter. Want eigenlijk weten we ook wel wat er gezegd gaat worden. Maar ik ben alleen zo benieuwd hoe het komt dat een mens zo wordt. Niet alleen door een slecht of bloedig verleden. Ik ken genoeg mensen die dat hebben en daar vrede mee hebben. En aan de andere kant, zijn er ook genoeg "gelukskinderen" die kiezen voor extremistisch geweld. Al door de jaren, de eeuwen heen. Overal ter wereld. En hoewel we hier roepen dat het middeleeuwse praktijken zijn, dat we dit al jaren achter ons gelaten hebben, ik durf er mijn hand niet voor in het vuur te steken door te zeggen dat het hier nooit meer zal gebeuren. Wie weet, over 100 jaar... misschien is het dan wel weer andersom. Het zou zomaar kunnen...

Ow, en aan de islam ben ik een zoon verloren. Niet omdat ik het niet goedkeurde, maar omdat mijn levensstijl er nu eenmaal alles behalve bijpast. En ja, ik vind dat vreselijk, en nee, ik geef niet de moslims de schuld. Het zijn dingen die helaas gebeuren.
Door dinky89
Bij het programma typisch Nederland vroeg de homo dus aan de (best beetje extreme) moslimman hoe die dacht over homo's. Die werden het dus ook niet eens ;-)

Snap dat het leven bestaat uit vriendschappen verliezen Angelique. Maar andere vriendinnen van mij (die tevens met haar bevriend waren/zijn) die gaven wel normaal reactie. Zelfs van eentje een nette mail waarom ik en andere vriendin van me niet waren uitgenodigd op verjaardagsfeest. Zij reageerde dus ineens van de ene op de andere dag niet meer en werkelijk niemand om mij heen begreep het (kreeg alleen maar reacties 'hun, maar jullie waren al zo lang beste vriendinnen?!?).
Maar zo heb ik mij ook wel eens verbaasd over vriendschap die na elkaar jaren niet te hebben gezien of gesproken juist nog goed bleek te zijn, was gelijk weer als van ouds ;-)

Ken ook donkere jongen uit Sri Lanka (geadopteerd) die dus vloeiend Fries spreekt en toen hij dronken was riep dat alle zwarten en buitenlanders het land uit moesten  ::)
Was recent ook docu op npo over Humberto tan. Die zwarte die om huidskleur was afgewezen op sollicitatie (eerder in dit topic) was te gast bij RTL late night. Humberto verweet die jongen eigenlijk dat hij zo extreem in de slachtofferrol ging zitten en vertelde hem dus dat hij daar boven zou moeten staan en dat Humberto het zelf ook wel mee had gemaakt.
Door Mieke L.
steff schreef: Respect voor elkaar betekend respect voor elkaars leef plek. Ga je niet moeien in een ander land, en laat anderen zich ook niet moeien in jou land. Maar werk samen als het kan.
Daar zullen de indianen de Aboriginals en de Maori's het mee eens zijn.
Door Mieke L.
dinky89 schreef:
Was recent ook docu op npo over Humberto tan. Die zwarte die om huidskleur was afgewezen op sollicitatie (eerder in dit topic) was te gast bij RTL late night. Humberto verweet die jongen eigenlijk dat hij zo extreem in de slachtofferrol ging zitten en vertelde hem dus dat hij daar boven zou moeten staan en dat Humberto het zelf ook wel mee had gemaakt.
Ik heb dat toen gezien, die jongen kwam zo teneergeslagen over  :-\
Door pike
Mieke L. schreef: Daar zullen de indianen de Aboriginals en de Maori's het mee eens zijn.
Nou, die sloegen elkaar anders onderling ook de kop in hoor.  Het is van alle tijden en van alle volkeren. Helaas.
Door Dian
ik ben refo, stem sgp, ga naar de kerk 2x per zondag, voldoe niet helemaal aan het refo-plaatjes: heb tv en loop in een broek. Heb hier wel vaker mijn standpunten uitgelegd. Daar kom je alleen niet uit als je van 2 verschillende bronnen uitgaan ( bijvoorbeeld wel of niet bijbel). Voor mij is het belangrijk om elkaar in je waarde te laten. Hier proef ik in deze discussie weer een trap tegen het christendom. Waarom kunnen we elkaar niet gewoon in je eigen waarde te laten? Ik zal hier nooit proberen iemand te bekeren tot het christendom. Wel krijg ik vaak een trap na omdat ik sgp stem. Waarom? Het is MIJN keuze. Ik ga toch ook niet schoppen naar iemand die op Geert Wilders stemt (moge het duidelijk zijn dat ik niet achter zijn ideeën sta). Ik zou hier zeggen verbeter de wereld en begin bij je zelf en leef en laat leven. Ik beschuldig hier niemand, bedoel niemand persoonlijk, Extremisme in welke vorm dan ook wijs ik af en wordt bij ons in de kerk ook afgewezen.
Door Mieke L.
pike schreef: Nou, die sloegen elkaar anders onderling ook de kop in hoor.  Het is van alle tijden en van alle volkeren. Helaas.
Nee ik zeg ook niet dat het lieverdjes zijn  :biggrin2:
Door Vivianneb
Dian schreef: ik ben refo, stem sgp, ga naar de kerk 2x per zondag, voldoe niet helemaal aan het refo-plaatjes: heb tv en loop in een broek. Heb hier wel vaker mijn standpunten uitgelegd. Daar kom je alleen niet uit als je van 2 verschillende bronnen uitgaan ( bijvoorbeeld wel of niet bijbel). Voor mij is het belangrijk om elkaar in je waarde te laten. Hier proef ik in deze discussie weer een trap tegen het christendom. Waarom kunnen we elkaar niet gewoon in je eigen waarde te laten? Ik zal hier nooit proberen iemand te bekeren tot het christendom. Wel krijg ik vaak een trap na omdat ik sgp stem. Waarom? Het is MIJN keuze. Ik ga toch ook niet schoppen naar iemand die op Geert Wilders stemt (moge het duidelijk zijn dat ik niet achter zijn ideeën sta). Ik zou hier zeggen verbeter de wereld en begin bij je zelf en leef en laat leven. Ik beschuldig hier niemand, bedoel niemand persoonlijk, Extremisme in welke vorm dan ook wijs ik af en wordt bij ons in de kerk ook afgewezen.
Dat hoef je niet zo te voelen, als jij zeker bent in je geloof, dan moet het dus niet uitmaken wat een ander van je vindt - en hoef je niets te proeven want het gaat dus niet om jouw geloof in God, maar wat een ander daarmee doet onder het naampje christendom zou jou juist een beetje boos moeten maken. Het is geen trap tegen JOUW geloof, het is een trap tegen mensen die misbruik maken van het geloof en de regels zo interpreteren dat het hen voordeel doet en het kunnen gebruiken als een excuus voor territoriaal "penislengte vergelijkend" gedrag. En die drift zit wel in de mensheid, alleen omdat ze kunnen nadenken en dat ze de motivatie vanuit het geloof kunnen weerleggen denken ze dat dit soort dierlijk biologisch gedrag geoorloofd is..
Door Hope
Dian schreef: ik ben refo, stem sgp, ga naar de kerk 2x per zondag, voldoe niet helemaal aan het refo-plaatjes: heb tv en loop in een broek. Heb hier wel vaker mijn standpunten uitgelegd. Daar kom je alleen niet uit als je van 2 verschillende bronnen uitgaan ( bijvoorbeeld wel of niet bijbel). Voor mij is het belangrijk om elkaar in je waarde te laten. Hier proef ik in deze discussie weer een trap tegen het christendom. Waarom kunnen we elkaar niet gewoon in je eigen waarde te laten? Ik zal hier nooit proberen iemand te bekeren tot het christendom. Wel krijg ik vaak een trap na omdat ik sgp stem. Waarom? Het is MIJN keuze. Ik ga toch ook niet schoppen naar iemand die op Geert Wilders stemt (moge het duidelijk zijn dat ik niet achter zijn ideeën sta). Ik zou hier zeggen verbeter de wereld en begin bij je zelf en leef en laat leven. Ik beschuldig hier niemand, bedoel niemand persoonlijk, Extremisme in welke vorm dan ook wijs ik af en wordt bij ons in de kerk ook afgewezen.
Ik begrijp je gevoel Dian!
Zelf ben ik ook Christen, ga naar een evangelische gemeente. Het probleem is dat groepen over één kam worden geschoren en je als groep wordt aangesproken op wangedrag van extremisten. Zo hebben wij in de Evangelische gemeenten behoorlijk op te boksen tegen het imago van een groep extreme Pinksterkerken die vooral sektarisch lijken.
Of het nu Moslims zijn of Christenen, de extremisten en de gematigden vallen onder dezelfde naam. Het zijn altijd 'die Moslims' en 'die Christenen' waarbij de Marokkaanse jongen die boodschappen doet voor zijn oude oma nou eenmaal minder opvalt en er dus minder over gesproken wordt, terwijl hij ook een Moslim is en dus onder dezelfde naam valt als de radicale idioten van IS.

Ik stem ChristenUnie, jij sgp. Mensen pikken daar dan al snel de mindere standpunten uit en "veroordelen" je dat je op die partij stemt. Maar vraag een VVD'er of hij het op álle punten met de partij eens is en hij zegt ook gewoon nee.
Voel je niet aangesproken, je weet wie je bent en je weet dat er nou eenmaal maar één naam is voor een hele grote groep met allemaal individuen.
Door dinky89
Laat ik voorop stellen dat ik niets tegen het geloof an sich heb. Mocht ik christenen beledigd hebben, sorry daarvoor. Ik heb ook zeker positieve kanten van het christendom gezien bij bijvoorbeeld mijn moeder en opa die er enorm veel steun uit halen. Het fijne is dat mijn moeder ook accepteert dat ik niet gelovig ben (wel christelijk opgevoed en tot mijn 18e naar de kerk en cathechesatie)
Alleen tegen extremisme en dan met name het opdringen aan anderen.
Wanneer vrouwen minder rechten hebben dan mannen en daar gewoon mee leven: geen probleem. Net als dat een hoofddoek bij een moslima best een eigen keuze kan zijn en niets met onderdrukking te maken hoeft te hebben.

Wel vind ik het opvallend dat men in het 'westen' bang is voor IS maar zelf vele malen meer ingrijpt in het midden-oosten om hun eigen denkwijze er doorheen te drukken. Waarom geldt dan niet als je het er niet mee eens bent ga je er niet heen? Zouden de mensen van IS niet op een zelfde soort manier 'hun' moslims in het westen willen beschermen zoals het westen 'hun' christenen in het midden oosten in bescherming wil nemen?

En ja, ik vind het extremisme van IS ook eng maar de enorme bemoeizucht van de VS vind ik ook eng.
Laatst gewijzigd door dinky89 op di 16 sep 2014, 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
Hope schreef: Ik begrijp je gevoel Dian!
Zelf ben ik ook Christen, ga naar een evangelische gemeente. Het probleem is dat groepen over één kam worden geschoren en je als groep wordt aangesproken op wangedrag van extremisten. Zo hebben wij in de Evangelische gemeenten behoorlijk op te boksen tegen het imago van een groep extreme Pinksterkerken die vooral sektarisch lijken.
Of het nu Moslims zijn of Christenen, de extremisten en de gematigden vallen onder dezelfde naam. Het zijn altijd 'die Moslims' en 'die Christenen' waarbij de Marokkaanse jongen die boodschappen doet voor zijn oude oma nou eenmaal minder opvalt en er dus minder over gesproken wordt, terwijl hij ook een Moslim is en dus onder dezelfde naam valt als de radicale idioten van IS.

Ik stem ChristenUnie, jij sgp. Mensen pikken daar dan al snel de mindere standpunten uit en "veroordelen" je dat je op die partij stemt. Maar vraag een VVD'er of hij het op álle punten met de partij eens is en hij zegt ook gewoon nee.
Voel je niet aangesproken, je weet wie je bent en je weet dat er nou eenmaal maar één naam is voor een hele grote groep met allemaal individuen.
Ik snap echt werkelijk waar niet waarom jullie je er zo op veroordeeld voelen....ik lees dat nergens, ja ik lees mensen met een andere mening, maar waarom zou je het je zo aantrekken? Jij gelooft waar jij achter staat, waarom zou het dan uitmaken wat ik vind?

Ik heb geen vaststaand geloof, hoor niet bij een kerk, maar heb wel mijn eigen ideen mbt geloof, bij gelegenheid ventileer ik die ook wel eens en eerlijk...het zal me worst zijn wat een ander daarvan denkt, mijn geloof, dat zin in mij en is van mij.

Ik denk ook dat daar een basis van het probleem ligt, veel gelovigen voelen zich zo enorm aangesproken door andersdenkenden en vaak erger nog willen ze dat de hele wereld zich conformeerd naar hun opvattingen. Heb gewoon respect voor elkaar, accepteer dat 100 mensen 100 manieren van leven, denken en geloven hebben en laat elkaar in de waarde.

En dat is wat ik tegen SGP heb, voor mij hoort geloof niet in politiek thuis, Den Haag hoeft mij niet te vertellen dat ik op zondag in de kerk moet zitten of dat ik als vrouw niet mag stemmen of werken ofzo. Dat SGP er als oppositie partij is vind ik opzich prima, een deel van het volk hoort bij die kerk en dat deel van de bevolking mag ook vertegenwoordigd zijn in de politiek...maar laat standpunten gebaseerd op geloof die zo tegen de algemene opvatting van het volk gaan achterwege.
Door spikkel
Elkaar respecteren heb ik altijd geleerd, maar soms is het verdomd moeilijk. Ik woon in een dorp met een aantal sgp'ers, geen probleem vind ik. Alleen zij vinden het moeilijk als wij zondag's in de tuin bezig zijn, daar worden wij op aan gesproken, elke keer weer, het is een rustdag. Of een festiviteit van dorpsbelangen op zondag, ai wat een kritiek.
Wat moslims betreft, ik ben ermee opgegroeid. leuk nee, absoluut niet. Gouda werd in de jaren 70 overspoeld door marokanen en turken. Ruzies en smerigheid het illegale slachten in de kelders van de flats, uitgescholden worden etc. Helaas kwam de politie zelden. De woonwijk heet nu Goverwelle. Destijds zijn mijn ouders gevlucht naar het Noorden.
Voor de rest wil ik elk mens, geloof of anders zijn in hun waarde te laten.
Door Martine-Tom
spikkel schreef: Elkaar respecteren heb ik altijd geleerd, maar soms is het verdomd moeilijk. Ik woon in een dorp met een aantal sgp'ers, geen probleem vind ik. Alleen zij vinden het moeilijk als wij zondag's in de tuin bezig zijn, daar worden wij op aan gesproken, elke keer weer, het is een rustdag. Of een festiviteit van dorpsbelangen op zondag, ai wat een kritiek.
Wat moslims betreft, ik ben ermee opgegroeid. leuk nee, absoluut niet. Gouda werd in de jaren 70 overspoeld door marokanen en turken. Ruzies en smerigheid het illegale slachten in de kelders van de flats, uitgescholden worden etc. Helaas kwam de politie zelden. De woonwijk heet nu Goverwelle. Destijds zijn mijn ouders gevlucht naar het Noorden.
Voor de rest wil ik elk mens, geloof of anders zijn in hun waarde te laten.
Nouja..dat dus. Prima dat een ander gelooft wat ie wil, maar dring mij niks op.
Ik zal heus geen house party organiseren om 10 uur smorgensop zondag voor de deur van de kerk, maar als ik op zondag mijn was buiten wil hangen, uitgebreid wil koken, of mijn auto wil wassen...laat me dan.
Door Hope
Martine-Tom schreef: Ik snap echt werkelijk waar niet waarom jullie je er zo op veroordeeld voelen....ik lees dat nergens, ja ik lees mensen met een andere mening, maar waarom zou je het je zo aantrekken? Jij gelooft waar jij achter staat, waarom zou het dan uitmaken wat ik vind?

Ik heb geen vaststaand geloof, hoor niet bij een kerk, maar heb wel mijn eigen ideen mbt geloof, bij gelegenheid ventileer ik die ook wel eens en eerlijk...het zal me worst zijn wat een ander daarvan denkt, mijn geloof, dat zin in mij en is van mij.

Ik denk ook dat daar een basis van het probleem ligt, veel gelovigen voelen zich zo enorm aangesproken door andersdenkenden en vaak erger nog willen ze dat de hele wereld zich conformeerd naar hun opvattingen. Heb gewoon respect voor elkaar, accepteer dat 100 mensen 100 manieren van leven, denken en geloven hebben en laat elkaar in de waarde.

Maar is dat ook niet precies wat ik zeg?
Ik zeg ook vooral nergens dat ik vind dat anderen zich moeten conformeren naar mijn geloof, echt niet. Maar ik probeerde uit te leggen dat het soms best lastig is als Christen om Moslim om je niet aangesproken te voelen als de hele groep over één kam wordt geschoren. Je hebt namelijk wel gewoon dezelfde naam en voor je het weet ben je jezelf aan het verdedigen.
Door jou laatste alinea, waar ik het echt helemaal mee eens ben hoor, kan je je als gelovige toch wel aangesproken voelen. Je moet dan best stevig in je schoenen staan om te zeggen: hey, ik ben ook gelovig maar ik zit toch net even iets anders in elkaar. Voor de één is dat makkelijk, voor de ander is het dat niet.
Door Martine-Tom
Hope schreef: Maar is dat ook niet precies wat ik zeg?
Ik zeg ook vooral nergens dat ik vind dat anderen zich moeten conformeren naar mijn geloof, echt niet. Maar ik probeerde uit te leggen dat het soms best lastig is als Christen om Moslim om je niet aangesproken te voelen als de hele groep over één kam wordt geschoren. Je hebt namelijk wel gewoon dezelfde naam en voor je het weet ben je jezelf aan het verdedigen.
Door jou laatste alinea, waar ik het echt helemaal mee eens ben hoor, kan je je als gelovige toch wel aangesproken voelen. Je moet dan best stevig in je schoenen staan om te zeggen: hey, ik ben ook gelovig maar ik zit toch net even iets anders in elkaar. Voor de één is dat makkelijk, voor de ander is het dat niet.
De laatste alinea was ook niet zozeer in reactie op jou en Dian, meer als algemene opmerking aansluitend bij het topic  :)

Verder, de kant als gelovige zal idd ook wel lastig zijn, ik weet nog dat ik met 9/11 nog studeerde en met een moslim jongen in de klas zat, die werd gewoon dagelijks lastig gevallen met waarom hij dat geloof aanhing want ja...alle moslims zouden wel in de Twin Towers willen vliegen  ::)
Maar ik ben niet gelovig dus ken die kant niet, ken alleen de kant als niet gelovige tegen vooroordelen van de gelovige kant aan te lopen. En idd het maakt mij niet uit hoor, maar ik sta er wel eens van te kijken als me gezegd word dat ik niet in de hemel kom omdat ik God niet als mijn hemelse vader erken, terwijl een moordenaar 5 minuten voor ie zijn dood vind uitroept dat hij God erkend dan wel in de hemel komt (is mij letterlijk zo gezegt) ja dan klapper ik wel even met mijn oren. En niet omdat ik in de hemel wil komen..ik geloof niet in de hemel dus dat is makkelijk  ;) Maar omdat ik weet dat het voor die vrouw het hoogst haalbare doel was, zij leeft haar leven op aarde met als enige doel in de hemel te komen dus als mij dan verteld word dat ik daar niet welkom ben ondanks dat ik geen vlieg kwaad doe en een moordenaar die last minute even die uitspraak doet wel...nah komt toch niet heel fijn binnen zeg maar  ;)

Verder vind ik het vooral interessant, al die verschillende kijken op geloof, ik sta overal voor open, met mensen van allerlei pluimage gepraat over wat zijn geloven en waarom, en meestal kom je dan wel tot wederzijds respect. Ik zal ook nooit iemand dwingen iets te doen wat tegen hun geloof in gaat...zolang ze mij dan andersom ook niet dwingen  :)

En dat bedoelde ik denk ik met mijn laatste alinea, mensen die geloven zitten vaak vast in 1 denkwijze en er is geen ruimte voor begrip van mensen die andere denkwijzes erop na houden, wat opzich denk ik logisch is, waar je in gelooft dat is jouw waarheid, vaak gewoon jammer dat er geen ruimte is voor het idee dat er mss wel meer waarheden zijn, of misschien zelfs dat elk geloof in de basis op hetzelfde gestoeld is. Die verdeling is gewoon jammer...want echt...de basis van elk geloof, zoveel schelen die niet...
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door