Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Decibels schreef: hou je ongeveer 3000 euro over van het nest.Waarom pffttt? Zoals ik al zei moet alles 100% goed gaan en alles moet geplaatst zijn op 8 weken. Dat laatste gebeurt zelden dus de kosten lopen gewoon door. Daarbij vind ik een nest op laten groeien, en zeker als het er tien zijn nog steeds meer dan een dagtaak. Dus als je al een paar duizend overhoudt dan is dat slechter betaald dan bij de meeste werkgevers.
pffff...
ChantalKrijn schreef: FB en EB krijgen niet vaak nesten van 10. 4 of 5 is veel gangbaarderr. Als je na gaat dat sonmige honden van 2250 euro alleen getest zijn op hart en patellaMaar als er een nest van 10 wordt geboren zegt een fokker ook niet: Joh, ik heb er nu 10 en dat levert zoveel meer op dus verlaag ik de prijs van de pups.
Voor Tyke heb ik 1250 euro betaald, beide ouders volledig getest, gerontgend enz. Tyke komt uit een nest van 4. Dat geef toch al weer een heel ander beeld![]()
Lizzy schreef: Ik kan me nauwelijks voorstellen dat je bedragen van 3000 euro en meer per pup kunt rechtvaardigen. Maar kennelijk hoeft dat niet, mensen kopen die honden toch wel. Prima. Kennelijk een kwestie van vraag en aanbod. Zou niemand zulke bedragen uit willen geven, vroegen de fokkers dit soort bedragen niet.Dat dus
ChantalKrijn schreef: Dat denk ik ook niet nee. Maar dat doen weinig fokkers denk ik? Of er nou 3 of 15 pups geboren worden.Ik zou dat ook niet doen. Net als dat de prijs van een pup niet omhoog gaat omdat er wat tegenslag is geweest of dat de reu 1500 km. verderop woonde. Want de prijs verlagen bij 15 pups klinkt natuurlijk leuk, maar niemand gaat significant meer betalen bij jou omdat je de pech had maar 3 pups te krijgen.
Ik praat het ook helemaal niet goed hoor, er zijn FB fokkers die niet meer hoeven werken![]()
fem fatale schreef: Ik vind ergens dat als je de prijs van een rasdier niet kunt betalen, dat je eens goed moet overwegen of überhaupt financieel wel haalbaar is om een huisdier erbij te nemen, maar voor bedragen boven de 1500 gaat dat denk ik toch wat minder op.sorry hoor, maar ik vind dit zo'n dooddoener. Ik geef liever €300,- uit en houd dan €700,- over voor eventuele DA kosten, speeltjes,voer etc dan dat ik ineens €1000,- uitgeef en dan dus niets meer overhoud indien er eens een DA om de hoek komt kijken. En dat heeft niets te maken met het feit dat die €1000,- misschien getest,geröntged of weet ik veel wat is. Een stamboom hond kan ook in het parkje op de hoek worden gegrepen door een andere loslopende hond en dan heel veel DA kosten met zich meebrengen.
Erna schreef: Die lijstjes ken ik ook en heb ik zelf ook en kan ze zo ophoesten voor geinteresseerden maar feitelijk zeggen die niet zo veel. De vaste kosten uiteraard wel maar er staan altijd een boel dingen op zulke lijstjes waar ik mijn vraagtekens bij zet of je die door moet rekenen. Ik gebruik b.v. nog steeds mijn allereerste werpkist uit 1996. Dat ding heeft denk ik 150 gulden gekost en voldoet na al die jaren nog steeds. Die is dan ook nog nooit meeberekend in de pupprijs.(en heeft zijn geld allang opgebracht).En de reden van het nest ......een gezond en mooi type van het ras hooghouden)
Weet je, ieder gek met een gitaar en een versterker kan zo ongeveer uitrekenen wat een nest pups kost, de meeste vaste kosten zijn gewoon op internet te vinden dus ik snap ook niet zo goed waarom veel mensen er altijd zo moeilijk over doen. Bij normale omstandigheden en een gemiddeld nest (bij ons ras) van ongeveer 9 a 10 pups ( ik reken altijd met 10 omdat dat wat makkelijker rekenen is) hou je ongeveer 3000 euro over van het nest. Maar dan moet wel alles goed gaan. Zodra er dierenartskosten bijkomen schiet je er al snel bij in. En dan moeten ook alle pups op de leeftijd van 8 weken geplaatst zijn, dat gebeurt mij zelden.
Maar goed, ik kom ook fokkers tegen die de hotelovernachting (voor een dekking in het buitenland) mee rekenen in de pupprijs.