Oef, ik denk dat dit wel in het geluksmomentjetopic mag, al was het bijna in het klaag- of huiltopic beland...
Kom ik vanochtend bij de kippenren aan, die van boven tot onder en van links naar rechts en terug dicht zou moeten zijn, vliegt er ineens een grote buizerd door de ren!

Het beest raakte natuurlijk in paniek toen ik binnenkwam, want over de hele ren is van dat aardbeiennet gespannen (om te voorkomen dat er roofvogels in de ren belanden

) en dus was er geen uitgang waar hij zo snel naartoe kon. De kippen waren nergens te zien, dus heb ik de deur van de ren maar open laten staan, in de hoop dat de buizerd daarheen zou vliegen. Maar ja, deur open betekent dat de honden ook de ren in kunnen, die inderdaad meteen hun kans grepen, want normaal gesproken mogen ze natuurlijk niet naar binnen. De buizerd fladderde in een hoek, viel op de grond, Chiqa er meteen op af, ik gillen dat ze moest loslaten (want op een gewonde of dode roofvogel zat ik ook niet te wachten). Buizerd weet te ontkomen, vliegt weer op, blijft op de kop hangend haken in het aardbeiennet en weet zich dan godzijdank te bevrijden en vindt ook meteen de openstaande deur. Gelukkig wist hij dus te ontkomen. De honden renden achter hem aan, zodat de ren ook weer hondvrij was en ik de schade kon gaan opnemen qua dode kippen. Ik zag nergens iets, afgezien van een hoop veren in een hoek van de ren. Ik vreesde het ergste, maar toen zag ik drie kippen heel stil in een hoekje van de binnenren staan. Vervolgens ben ik het hok in gelopen, daar zaten nog eens drie in een van de nesten, ook muisstil. Toen miste ik er nog eentje, Selma, een van de 'kuikens', maar die bleek nog in de buitenren in een hoekje onder de varens te schuilen.
Kortom, alles leeft nog, en mijn hart komt ook langzaam weer op gang. *phew*
Wel interessant om te zien hoeveel instinct er nog in zulke cultuurkipjes zit. Ze zaten echt als standbeelden stil, zeker Selma, die in de buitenren zat waar ook de buizerd rondvloog. Onder laaghangende takken en varens, roerloos. Van wie de veren zijn die ik heb gevonden, weet ik niet, ze zien er allemaal nog goed uit. Enfin, ik ben maar met een vergrootglas het gaas en het aardbeiennet af gegaan, op zoek naar openingen waardoor de buizerd naar binnen is gekomen. Heb alles wat ik heb kunnen vinden met nog meer gaas en kabelbinders zo dicht mogelijk gemaakt, en ik denk niet dat er nog een opening is. Rond de bomen en boompjes was nog wat ruimte omdat het lastig is daar alles goed dicht te krijgen, en ik had niet verwacht dat een vogel van die omvang erdoorheen had gekund. Maar dat bleek dus wel mogelijk te zijn. Wat maar weer bewijst dat je zo'n ren ook echt potdicht moet maken...
Naja. Vandaag blijven de kippen lekker in de binnenren, ik geloof dat ze ook niet veel behoefte hebben aan de grote ren vandaag.