Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Tanna
Kim_S schreef: vr 17 sep 2021, 13:59 Na 13 jaar (!!) aanmodderen met de verwarming hier in huis, hebben we sinds een uurtje nu dit schatje werkend opgeleverd gekregen:

IMG-20210917-WA0001.jpeg

Het wordt nu zó heerlijk warm :smitten:
Wat zalig!!
Door Anne in Zweden
Oef, ik denk dat dit wel in het geluksmomentjetopic mag, al was het bijna in het klaag- of huiltopic beland...

Kom ik vanochtend bij de kippenren aan, die van boven tot onder en van links naar rechts en terug dicht zou moeten zijn, vliegt er ineens een grote buizerd door de ren! :o Het beest raakte natuurlijk in paniek toen ik binnenkwam, want over de hele ren is van dat aardbeiennet gespannen (om te voorkomen dat er roofvogels in de ren belanden ::) ) en dus was er geen uitgang waar hij zo snel naartoe kon. De kippen waren nergens te zien, dus heb ik de deur van de ren maar open laten staan, in de hoop dat de buizerd daarheen zou vliegen. Maar ja, deur open betekent dat de honden ook de ren in kunnen, die inderdaad meteen hun kans grepen, want normaal gesproken mogen ze natuurlijk niet naar binnen. De buizerd fladderde in een hoek, viel op de grond, Chiqa er meteen op af, ik gillen dat ze moest loslaten (want op een gewonde of dode roofvogel zat ik ook niet te wachten). Buizerd weet te ontkomen, vliegt weer op, blijft op de kop hangend haken in het aardbeiennet en weet zich dan godzijdank te bevrijden en vindt ook meteen de openstaande deur. Gelukkig wist hij dus te ontkomen. De honden renden achter hem aan, zodat de ren ook weer hondvrij was en ik de schade kon gaan opnemen qua dode kippen. Ik zag nergens iets, afgezien van een hoop veren in een hoek van de ren. Ik vreesde het ergste, maar toen zag ik drie kippen heel stil in een hoekje van de binnenren staan. Vervolgens ben ik het hok in gelopen, daar zaten nog eens drie in een van de nesten, ook muisstil. Toen miste ik er nog eentje, Selma, een van de 'kuikens', maar die bleek nog in de buitenren in een hoekje onder de varens te schuilen.

Kortom, alles leeft nog, en mijn hart komt ook langzaam weer op gang. *phew*

Wel interessant om te zien hoeveel instinct er nog in zulke cultuurkipjes zit. Ze zaten echt als standbeelden stil, zeker Selma, die in de buitenren zat waar ook de buizerd rondvloog. Onder laaghangende takken en varens, roerloos. Van wie de veren zijn die ik heb gevonden, weet ik niet, ze zien er allemaal nog goed uit. Enfin, ik ben maar met een vergrootglas het gaas en het aardbeiennet af gegaan, op zoek naar openingen waardoor de buizerd naar binnen is gekomen. Heb alles wat ik heb kunnen vinden met nog meer gaas en kabelbinders zo dicht mogelijk gemaakt, en ik denk niet dat er nog een opening is. Rond de bomen en boompjes was nog wat ruimte omdat het lastig is daar alles goed dicht te krijgen, en ik had niet verwacht dat een vogel van die omvang erdoorheen had gekund. Maar dat bleek dus wel mogelijk te zijn. Wat maar weer bewijst dat je zo'n ren ook echt potdicht moet maken...

Naja. Vandaag blijven de kippen lekker in de binnenren, ik geloof dat ze ook niet veel behoefte hebben aan de grote ren vandaag.
Door Ronald
Mooie kachel zeg! En ook best wel heel praktisch, als ik het zo allemaal lees.

Cindy, wat goed! En inderdaad: eerst tekenen bij de nieuwe baas voordat je opzegt bij de oude. Alleen de startdatum is dan nog bespreekbaar.

Pff... Anne... fijn dat het in dit topic staat. Alhoewel het aantal hartslagen behoorlijk hoog is geweest.

Mijn eigen geluksmomentje: verhuisdatum komt steeds dichterbij. Ik ben verschrikkelijk aan het ontspullen. Allerlei troep die ik al jaren om me heen verzameld heb, gaat nu zonder enig voorbehoud naar de milieustraat. Alleen ècht belangrijke dingen, dingen van mensen, dingen met herinneringen, die blijven. Alle meuk "ja, maar daar kan ik nog wel..." gaan naar de stort.
Door pearlsofpassion
Jezus Anne, wat een schrik !
Gelukkig liep het met een sisser af. Ook voor de buizerd.
Je kipjes zullen nog wel even van de leg zijn. Wat een schrik.

Chapeau hoor Roland, daar heb ik nooit de moed voor.
Door Charlie Angel
Wat heerlijk Kim, ziet er mooi ook uit, maar zo heerlijk dat er goede warmte is nu.

Jeetje Anne, wat een verhaal, wat een schrik, gelijk weer 10 jaar ouder zeg. Maar gelukkig dat het allemaal goed afgelopen is. Hopelijk herstellen de kippen ook snel van alle stress en schrik.

Fijn Ronald dat het alzo opschiet en zo knap van je hoe je bezig bent, topper.
Door Kim_S
Sjissus Anne, wat een schrik :o
Gelukkig alles goed afgelopen. Pfieuw...
Roodkapje voor de schrik :biggrin2:

Wat goed Ronald, ontspullen is best moeilijk! Mijn ervaring is dat hoe leger je huis wordt, hoe opgeruimder je hoofd ook wordt. Dat lijkt me een heerlijk begin in je nieuwe huisje :)
Door Siberienne
Ik vond een komkommer aan de enige overgebleven komkommerplant in mijn kasje! En best een grote. Blijft leuk, eigen oogst!

Goed zo Ronald, ik vond dat echt heerlijk bij onze verhuizingen, al die dingen weg doen ‘waar je nog ooit wat mee wil / misschien nog ooit kan gebruiken.’ Heb eigenlijk ook (bijna) nergens spijt van
Door smulpaap
Oeps Anne, wat een schrik moet dat geweest zijn

Opruimen ? Heerlijk . Straks een heel nieuw begin Ronald, al is verhuizen best een heel karwei

Cindy , wat leuk joh .het is je gegund
Door hannabelgje
Gisteravond was ik bij mijn vrienden en toen ik zei dat ik graag een tv op de slaapkamer zou willen heb ik er 1 van hun gekregen. Die stond werkeloos boven. Super lief! Ik jeb nu dus een hele fijne tv op de slaapkamer.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

Door Anne in Zweden
Helaas is de stress een van de jonge kipjes toch te veel geweest; ik vond haar vanochtend dood in een van de legnesten. :'( Ze was daar gisteravond al in gekropen (zit ze anders nooit 's nachts), en ik had al het gevoel dat het erop of eronder zou zijn voor haar vannacht. Ze heeft nog een mooi eitje gelegd en daarna had ze blijkbaar al haar kracht verbruikt. :'(

Gelukkig is ze in alle rust heengegaan, en niet uit elkaar getrokken door die verhipte buizerd. :(
Door Anne in Zweden
Ina schreef: zo 19 sep 2021, 09:56 @Anne.....ik kwam net je oplossing tegen.....koop een geit :D
Christene, met zoveel geweld ging het er hier godzijdank niet aan toe! Ik heb wel wat veren gevonden, maar bij lange na niet zoveel als wat er in dat filmpje te zien is. En onze kipjes zagen er ook niet gewond of geplukt uit. Ik vraag me af of de kip in het filmpje dat wel heeft overleefd... Wat een snelheid heeft zo'n roofvogel...
Door Siberienne
Anne in Zweden schreef: zo 19 sep 2021, 11:33 Helaas is de stress een van de jonge kipjes toch te veel geweest; ik vond haar vanochtend dood in een van de legnesten. :'( Ze was daar gisteravond al in gekropen (zit ze anders nooit 's nachts), en ik had al het gevoel dat het erop of eronder zou zijn voor haar vannacht. Ze heeft nog een mooi eitje gelegd en daarna had ze blijkbaar al haar kracht verbruikt. :'(

Gelukkig is ze in alle rust heengegaan, en niet uit elkaar getrokken door die verhipte buizerd. :(
Ach wat sneu.. roofvogels zijn mooi maar niet in de kippenren…
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door