Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door doranto
Het verbaast mij hoe snel hij conditie op kan bouwen. Hij is nu 1 week bij ons en heeft vanochtend vlot een wandeling van 4,2 km. gemaakt. Hij is nu een stuk minder moe als toen hij 1 week geleden ongeveer de helft liep. Dat hebben we toen terug moeten schroeven tot ca. 1 km. en nu dan 4x zo ver!
Het wordt wel steeds moeilijker om je schoenen aan te trekken ::) . In de plaats van 2 staan er nu dus 3 te stuiteren ;D
Wat een fijne update. Dat geeft hoop als hij wel goed reageert op zijn nieuwe omgeving en nu al zoveel meer energie heeft.

De duimen gaan heel hard draaien dat het uiteindelijk nog soort van meevalt en het goed te behandelen gaat zijn.
Dat verdienen jullie.

Karen
Door doranto
Even een vraagje over zijn voeding. Hij krijgt nu ca. 2,4 % van het gewicht dat hij volgens mij ongeveer zou moeten wegen. Phemke krijgt 2,3% van haar gewicht, maar zij is gecastreerd.
Wat ik hem nu geef, zou hij dus waarschijnlijk ongeveer moeten hebben als hij op zijn goede gewicht zou zitten. Maar moet hij om af te vallen misschien nog wat minder krijgen, of kan ik dit zo aanhouden en gaat hij dan vanzelf naar zijn goede gewicht?
Ik heb eigenlijk nog nooit een hond gehad die veel te dik was, dus heb daar geen ervaring mee.
En hoeveel procent zou hij per week ongeveer af mogen vallen?
Door Cathelijn
Hopelijk gaat Odin nog enkele jaren mee!

Qua afvallen: als hij echt veel kilo's kwijt moet zou ik het opdelen, dus eerst het streefgewicht op een paar kilo minder en daar naar voeren en als dat is gelukt weer een stapje verder.
Je wandelt ook al een stuk verder dus daardoor zal hij ook al afvallen.
En hij is niet topfit, dus heeft zijn energie daar ook voor nodig
Ik zou ook niet te snel laten afvallen. Das ook niet goed voor de organen en hij moet ook nog spieren bij kweken. Das lastig op weinig voer.
Gewoon even op streefgewicht zou ik doen.

Ik duim zo hard dat het meevalt in Utrecht. Hij moet toch nog even mee zeker!
In de hals klinkt het wel als lymfeklierkanker...
Wat stom dat je DA niet durft opereren. Ale, dat de tumor zo slecht ligt dan. Misschien kunnen ze in Utrecht nog iets meer.
Door doranto
pearlsofpassion schreef: vr 04 jul 2025, 18:09 Ik zou ook niet te snel laten afvallen. Das ook niet goed voor de organen en hij moet ook nog spieren bij kweken. Das lastig op weinig voer.
Gewoon even op streefgewicht zou ik doen.

Ik duim zo hard dat het meevalt in Utrecht. Hij moet toch nog even mee zeker!
In de hals klinkt het wel als lymfeklierkanker...
Wat stom dat je DA niet durft opereren. Ale, dat de tumor zo slecht ligt dan. Misschien kunnen ze in Utrecht nog iets meer.
De 2,4% die ik nu aanhoud is ook maar natte vingerwerk. Omdat hij een volle broer is van Phemke en ongecastreerd, ben ik een beetje boven haar percentage gaan zitten. Maar dan laat ik het voorlopig maar even zo.
Laatst gewijzigd door doranto op vr 04 jul 2025, 18:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
Ik denk dat 2% a 2,4% van zijn ideale lichaamsgewicht prima is. En dat streef gewicht moet je een beetje gokken maar dat lukt jou was. Je geeft nu 2,4%, als ie over 2 weken nog nul is afgevallen, zou ik naar 2% gaan.
Door frodo quin
Castratie heeft bij mijn honden nooit tot gevolg gehad dat ze minder nodig hadden. Het is dus iig niet perse zo dat ongecastreerde honden meer verbranden.

Beweging speelt wel een gigantische rol merk ik. Ik moet echt heel erg schakelen als ze weinig of veel doen. Ik dacht te zeggen dat hij met zijn conditie niet veel zal bewegen, maar ik lees dat dat echt met sprongen vooruit gaat. Ruim 4 kilometer is wel al een wandeling. Echt fijn om te horen :)

Ik zou het zelfde doen als de anderen en goed monitoren hoe het gaat met de hoeveelheid die hij nu krijgt. Valt hij niet af, dan iets verminderen tot hij wel af valt. Hoe snel vind ik lastig te zeggen. Als ik veel doe met mijn honden zonder veel extra te voeren vallen die makkelijk 1 tot anderhalve kilo af op nog geen week. Dat lijkt mij niet iets waar je naar moet streven, want gevoelsmatig vind ik dat veel te veel. Ik vermoed dat hij nu wel makkelijk boven de 50 kilo zal zitten? Ik denk dat ongeveer een halve kilo per week er af dan wel prima is. Er zit uiteindelijk wel wat meer dan een paar kilo te veel aan. Moet hij ook maar meedragen en belast zijn organen ook weer.
Door doranto
Op dit moment weegt hij ruim 54 kilo. Honyx was wat groter dan hij en woog ongeveer 49. Ik houd voor hem nu ongeveer 47 kilo aan als streefgewicht.
Phemke kwam trouwens wel aan toen ze gecastreerd was bij gelijke hoeveelheid voer, dus die heb ik ietsje minder gegeven. Haar probeer ik rond de 40 kilo te houden.
Door pike
Wat een super goed bericht. Een goede conditie is ook fijn mocht hij geopereerd worden. Qua voer zou ik ook gewoon zijn streefgewicht aanhouden. Dat gecombinerd met meer beweging doet hem ongetwijfeld afvallen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door