Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Doe je het of doe je het niet?

Ja
11
25%
Nee
28
64%
Ik twijfel
5
11%
#3450282
yazzie schreef: za 01 okt 2022, 14:58 Ik ben dus getiterd en ja, ik had antistoffen. Dus zou je denken: mooi zo, ik ben beschermd dus hoef niet gevaccineerd te worden. Maar de mensen die er voor geleerd hebben, zeggen dat je beter beschermd zou zijn met toch weer een booster.

Dat en wat Siberienne hier ook weer schrijft: "Dus een op een vertalen van titerhoogte naar beschermd zijn is lastig."

Ik heb niet meer de illusie dat ik hier zelf iets zinnigs tegenover kan zetten. Domweg te weinig kennis. :biggrin2:

Het enige waar ik zekerheid over heb is dat ik in het verleden twee (anders dan corona) virussen heb doorgemaakt, waarvoor je je overigens niet kon vaccineren en die mijn bloedfabriek volledig hebben gesloopt. Misvormde bloedcellen en verhoogde afbraak van alle bloedcellen en -plaatjes. De klachten lijken op long-covid, ondertussen al dik twee jaar. Bij mij uit zich dat in elke dag doodmoe, verzuring van spieren bij de minste inspanningen als bijvoorbeeld iets simpels als je haar wassen en kortademig als ik ga lopen met mijn honden. Elke dag een planning om energie over te houden voor de wandelingen met mijn honden. Mijn leven is in niets meer te vergelijken met hoe het ooit was (fulltime werken, mantelzorg, vrijwilligerswerk voor ANBI-stichtingen en lesgeven op de club). Mocht je nu een gezond lijf hebben, zou ik nog eens heel goed overwegen hoe erg die bijwerkingen van de vaccinatie nou echt waren. En nee, ik heb echt geen aandelen ;D maar ik weet als geen ander hoe vanzelfsprekend ik mijn gezondheid altijd heb gevonden. Ik was nooit ziek, geen griep en zelden verkouden. Alleen sportblessures gehad. ::) Ik acht de kans heel reëel dat, als ik nog gezond was geweest, ik wellicht ook niet zou boosteren... Denk er nog eens goed over na, je kan je gezondheid maar één keer verliezen... :'(
Wat heftig :( . Sterkte
#3450291
yazzie schreef: za 01 okt 2022, 14:58 Ik ben dus getiterd en ja, ik had antistoffen. Dus zou je denken: mooi zo, ik ben beschermd dus hoef niet gevaccineerd te worden. Maar de mensen die er voor geleerd hebben, zeggen dat je beter beschermd zou zijn met toch weer een booster.

Dat en wat Siberienne hier ook weer schrijft: "Dus een op een vertalen van titerhoogte naar beschermd zijn is lastig."

Ik heb niet meer de illusie dat ik hier zelf iets zinnigs tegenover kan zetten. Domweg te weinig kennis. :biggrin2:

Het enige waar ik zekerheid over heb is dat ik in het verleden twee (anders dan corona) virussen heb doorgemaakt, waarvoor je je overigens niet kon vaccineren en die mijn bloedfabriek volledig hebben gesloopt. Misvormde bloedcellen en verhoogde afbraak van alle bloedcellen en -plaatjes. De klachten lijken op long-covid, ondertussen al dik twee jaar. Bij mij uit zich dat in elke dag doodmoe, verzuring van spieren bij de minste inspanningen als bijvoorbeeld iets simpels als je haar wassen en kortademig als ik ga lopen met mijn honden. Elke dag een planning om energie over te houden voor de wandelingen met mijn honden. Mijn leven is in niets meer te vergelijken met hoe het ooit was (fulltime werken, mantelzorg, vrijwilligerswerk voor ANBI-stichtingen en lesgeven op de club). Mocht je nu een gezond lijf hebben, zou ik nog eens heel goed overwegen hoe erg die bijwerkingen van de vaccinatie nou echt waren. En nee, ik heb echt geen aandelen ;D maar ik weet als geen ander hoe vanzelfsprekend ik mijn gezondheid altijd heb gevonden. Ik was nooit ziek, geen griep en zelden verkouden. Alleen sportblessures gehad. ::) Ik acht de kans heel reëel dat, als ik nog gezond was geweest, ik wellicht ook niet zou boosteren... Denk er nog eens goed over na, je kan je gezondheid maar één keer verliezen... :'(
Als ik jou was zou ik hem wel halen.
Das mijn mening natuurlijk, je moet het zelf beslissen uiteraard. ;)
#3450312
Siberienne schreef: za 01 okt 2022, 15:44 Er zijn wat aanwijzingen dat Novavax ook helpt tegen omikron, ondanks dat het vaccin nog niet aangepast is. Dat zou komen door de andere opzet van het vaccin, misschien zou dat een optie voor je zijn? Er komt ook nog een Novavax aangepast aan omicron maar onduidelijk wanneer precies.

Ik formuleer het een beetje voorzichtig omdat ik tnt alleen wat nieuws artikeltjes heb gelezen en niet goed weet hoe het te duiden. https://newatlas.com/science/novavax-co ... n-booster/
Hmm ja ik kan dit natuurlijk al helemaal niet duiden. Ik kan het nog eventjes aankijken en zien of hier nog deze herfst meer duidelijkheid over komt. . En anders dan toch maar proberen of ik met behulp van de huisarts voor de verandering Pfizer kan krijgen. Ik vind Yazzie zeker ook wel een punt hebben.
#3450336
Het is hoe dan ook nog steeds besmettelijk en aanwezig...
Paar weken terug was er in Oostenrijk het FCI WK Agility. Geloof dat er zo'n 1500 toegangskaartjes waren plus de deelnemers, geen bescherming of voorschriften meer wegens covid..

En nu lijkt het erop dat zo'n 40 tot 50% van de mensen die daar waren, corona hebben opgelopen en dus ook meegenomen naar huis. Heel gezellig alles weer over de hele wereld verspreid.
Van veel deelnemende teams is bekend dat er positieve gevallen zijn, in elk team. Van de bezoekers is het moeilijker te achterhalen.

Karen
#3450355
Dat is zo. Er is een beetje consensus om geen maatregelen meer te nemen maar het zijn natuurlijke gang te laten gaan. In het ene land meer dan in het andere natuurlijk. Maar dan krijg je meer natuurlijke immuniteit en dat is heel waardevol.
Kwetsbaren kunnen zich beschermen door vaccins, de ziekenhuizen kunnen het nog bolwerken en laat ons hopen dat de ernstig zieken en overlijdens binnen de perken blijven.
Ik kan me daar wel in vinden. Met andere gelijkaardige ziekten wordt ook op die manier omgesprongen. En het is ook het enige wat op lange termijn kan werken. Je kan je er niet voor verstoppen want dat lost uiteindelijk niets op en is ook niet langer haalbaar.
Er is ook geen maatschappelijk draagvlak meer voor maatregelen, en dat begrijp ik best. Het blijft een enge ziekte, zeker long covid en dat zal nog heel lang zo blijven. Wat vooral eng is zijn dubbelbesmettingen van covid en griep. Dat geeft echt vieze dingen. Wij zijn echt opgegroeid in een wereld waar ziektes bijna altijd relatief onder controle waren. De gevallen waarbij dat niet zo was, waren relatief beperkt. Maar dit soort onzekerheden en potentieel dodelijke ziektes horen wel bij het leven.
Ja, ik heb gemakkelijk praten, zolang het mezelf of m'n naasten niet overkomt. Maar dat betekent niet dat ik ongelijk heb.
Hoe iemand daarmee omgaat, moet hij echt helemaal zelf bepalen. Gelukkig heb je de keuze zelf te bepalen of je gevaccineerd wil worden of niet en of je naar grote events of op reis gaat of niet.
#3450360
We hebben ook te maken met een dubbele vergrijzing. Het merendeel van de oversterfte betreft dan ook 80-plussers. Als er meer 80-plussers zijn, leidt dat automatisch uiteindelijk ook tot meer overlijdens in deze leeftijdscategorie. Dat lijkt mij eigenlijk heel logisch. Was ook een lange, warme zomer. Maar geen idee waarom het onderzoek zo lang duurt.
#3450365
yazzie schreef: zo 02 okt 2022, 17:03 We hebben ook te maken met een dubbele vergrijzing. Het merendeel van de oversterfte betreft dan ook 80-plussers. Als er meer 80-plussers zijn, leidt dat automatisch uiteindelijk ook tot meer overlijdens in deze leeftijdscategorie. Dat lijkt mij eigenlijk heel logisch. Was ook een lange, warme zomer. Maar geen idee waarom het onderzoek zo lang duurt.
Van wat ik gelezen heb is er in iedere leeftijdscategorie oversterfte. Dus deze vlieger gaat niet op.
#3450369
Lizzy schreef: zo 02 okt 2022, 18:17 Oh, vergrijzing is al ingecalculeerd dus dat is het echt niet. Bovendien zijn de echte oudjes tijdens de corona golven al overleden. Nee, het zit echt door alle leeftijdsgroepen, die echte oversterfte.
Dat vraag ik mij ook weleens af waardoor dat komt. Zouden dan toch de vaccinaties een rol kunnen spelen? Maar er is natuurlijk ook langdurige uitgestelde zorg, dat zou ook een oorzaak kunnen zijn.
#3450373
Lizzy schreef: zo 02 okt 2022, 18:17 Oh, vergrijzing is al ingecalculeerd dus dat is het echt niet. Bovendien zijn de echte oudjes tijdens de corona golven al overleden. Nee, het zit echt door alle leeftijdsgroepen, die echte oversterfte.
Nou mijn moeder van 97 heeft tot nu toe alle golven overleefd ::) En dat is niet omdat ze zo gezond is. Ze heeft in de periode van de lockdown ook een paar keer in het ziekenhuis gelegen, is in een hersteloord geweest... En ze heeft in die periode met heel wat meer mensen contact gehad dan ik :- Ik weet niet hoe ze het klaarspeelt hoor.
#3450381
Lizzy schreef: zo 02 okt 2022, 17:15 Van wat ik gelezen heb is er in iedere leeftijdscategorie oversterfte. Dus deze vlieger gaat niet op.
Noorwegen had in 2020 een ondersterfte, in 2021 iets hoger maar vooral in de oudere leeftijdsgroep, wat wordt geduid als een soort inhaalslag nadat in 2020 er minder mensen doodgingen dan gewoonlijk. Waarschijnlijk door de infectie preventie maatregelen.

Cijfers voor 2022 weet ik niet, maar Noorwegen heeft een hele hoge vaccinatie graad.

Ik denk dat het complex is:
- meer sterfte door andere infecties
- uitgestelde zorg
- stress
- nasleep van Corona (beschadigde longen)
- klimaat; hitte, droogte of juist overstromingen

Rare dingen: hier ineens stijging van het aantal verkeersdoden. Alsof mensen niet meer weten hoe ze moeten rijden / roekelozer zijn?
#3450384
Ik denk dat er ook behoorlijk wat mensen sterven door gevolgen van de maatregelen. Niet enkel uitgestelde zorg maar vb ook gewoon financiële problemen kunnen mensen doden. Stress idd ook. Kan ook een gevolg van de maatregelen zijn.

Er sterven ook mensen door de vaccinatie. Dat gebeurt. Dat weten we allemaal. Maar of dat nu zo veel is.... Dat is toch ook afhankelijk van leeftijd, gezondheid en geslacht ed.

En je bedoelt oversterfte die niet rechtstreeks en duidelijk door corona is? Of de corona slachtoffers er ook bij? Want dan lijkt het me nogal logisch dat er nog steeds oversterfte is.
#3450389
Ik heb net de uitnodiging binnen. Ik weet het nog niet. Aan de ene kant denk ik na 3 kan die vierde ook nog wel. Aan de andere kant hoor ik niet meer van gezonde mensen dat ze er heel ziek van worden. Zelf worstel ik nog steeds heel erg met de naweeën van pfeiffer en weet ik niet of het op dit moment een goed idee is om de booster te gaan halen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

#3450393
Ik ben ook wel voorstander van het gewoon laten gaan hoor. Is op lange termijn toch de enige manier. Je kan de economie niet steeds zomaar stoppen...
Voor mezelf heb ik wel bedacht dat ik dus geen indoor wedstrijden ga doen, nou is dat dit jaar heel makkelijk want ik heb nu geen wedstrijdhond.. maar ok, ik werd altijd al ziek van indoor dingen dus dat ga ik denk ik maar heel minimaal weer oppakken zodra Skye wedstrijd-klaar is. Liever buiten.

De oversterfte weet ik niet, ik denk dat men het niet goed weet omdat de oorzaak divers is.
Je kan sterven aan stress, eenzaamheid, een verkoudheid of griep, de vaccinaties maar ook gewoon ouderdom of gevolgen van wat anders.

Onder jongeren zijn momenteel veel depressies enzo door de eenzaamheid en gevolgen van de maatregelen. Dus daar heb je denk ik meer oversterfte door zelfdoding. Misschien ook wel meer sterfte door challenges (sommige social media challenges zijn echt eng, en als je je verveelt of erbij wilt horen..) en ruzies onderling.

En ondernemers hebben onwijs veel stress... je zal maar een goedlopende zaak hebben opgebouwd wat nu door al die maatregelen de nek is omgedraaid met alle schulden en problemen van dien. In die groep zit vast ook een stukje sterfte als gevolg van.
Zeker voor veel eenmanszaken was de hulp maar minimaal, er zijn best veel mensen noodgedwongen gestopt omdat er simpelweg geen werk voor ze was en geen financiële hulp.

Zo zullen er vast meer groepen zijn die elk een stukje extra sterfte hebben als gevolg van, en ja, wat dan dat laatste zetje geeft...

Als je veel last had van de vaccinaties eerder, zou ik het nu niet meer halen.
Ik had nergens last van dus dan is het makkelijker.

Karen
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door