Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Martine-Tom
constance.blokzijl schreef:+2!

En dan moet je ook nog eens een powerbreed hebben die dat gebeurd, feestje helemaal compleet want die laat het echt geen 4e x gebeuren.... Ook alle 3 keren onverwachts (meneer ging geheel op in zijn snuffelmomet) En dan zijn het inderdaad vechthonden want Brutus wachtte heel rustig tot er een binnen reikwijdte was.... Nu kreeg hij mij mij geen kans daartoe maar foei wat is het vermoeiend om te blijven roepen (in een aanlijngebied! Of gewoon hier in de wijk) als iemand zegt maar hij doet niets, ja maar mijne wel.... En omdat Brutus heel rustig stond te wachten (degene die er verstand van hebben zagen het wel hoor) hebben dit soort mensen het niet door....

En echt, Brutus was een super lieve zachtaardige reu, het laatste jaar deed hij dat ook niet meer, kon hij bijvoorbeeld ook weer (aangelijnd) in een groep mee lopen met de uitlaatservice. Maar er zijn dus gewoon 3 bazen die dit een groot deel van zijn leven verpest hebben voor mij. Maar ik ben degene die de valse vechthond heeft...
Terwijl hij in alle (bijna) 8 jaar zelf geen bijtincindent veroorzaakt heeft.
Ik vraag me zomaar eens af, hoe zou ik nou het beste jullie (en de andere reageerders die bewust met hun powerbreed omgaan) kunnen passeren/benaderen?
Tom is een kleine smurf van 8 kilo. Goedmoedig maar reactief. Zal echter weer nooit de aanval opzoeken maar onderdanig gedrag laten zien en mijn steun zoeken daar waar nodig.
Mijn ervaring met powerhonden is dat die daar negatief op reageren wat Tom weer bevestigd in zijn gedrag.
Inmiddels keer ik gewoon resoluut om zodra ik zo'n hond aan zie komen, ongeacht of die hond nou wel of niet vals is. Of ik ga aan de kant staan laat Tom zitten en positioneer mezelf tussen Tom en de hond in maar dat kan alleen als de hond aangelijnd is en ik weet dat de baas de hond niet naar Tom laat gaan.
Hij heeft nu een boerboel vriendje waardoor hij wel wat zekerder word naar honden met een andere taal.

Helaas is Tom door meerdere negatieve ervaringen met bull-achtigen enorm reactief geworden en trekt zijn scheur maar gewoon open als hij ze ziet. Terwijl als het tot een ontmoeting komt hij in notime het prima vind en het goed gaat.

Aangezien we nou eenmaal al die honden hebben en die morgen niet ineens weg zijn...wat zouden jullie adviseren qua benaderen? :)
Door constance.blokzijl
Ik kan alleen voor mezelf praten Martine, maar iIk vind zelf het erg prettig als ik ruimte krijg, en dus niet op een stoep van een krappe anderhalve meter hoef te passeren. Hier in de wijk steek ik ook meestal over als we op dezelfde stoep lopen, lopen ze sneller en halen ze me in, zelfde verhaal, ik steek over om zo ruimte te creëeren en ze me kunnen passeren.

Lola kan ook heel reactief zijn, en is in haar geval omdat ze gewoon andere honden niet leuk vind. Zij maakt veel lawaai maar als ik haar maar een stapel koekjes geef en ondertussen vertel hoe knap ze is dat ze de ander negeert gaat dat uitstekend, maar dan heb ik wel graag ruimte voor het geval ze toch uitvalt (heeft ze nog nooit gedaan) ik merk bij Lola zolang er niet veel oogcontact is geweest gaat dit dus uitstekend, sommige honden kijken heel lang en strak, vind zij zelf niet prettig. Ik moet dus zorgen dat zij daarin ook niet fixeert.

Ooit 2 winters terug, in het donker ook lastiger voor waakhonden, want dat is een Amerikaanse bulldog eigenlijk, liep ik mijn avond rondje, loopt een vrouwtje achter me met 2 kleine hondjes waarvan 1 blaft naar Brutus & Lola, eerst aan de andere kant van de straat, prima, steekt ze vlak achter me over.... Dus ik steek de straat weer over om afstand te creëeren, moet vervolgens recht over steken om daar verder te lopen, steekt dat vrouwtje schuin over zodat ze weer achter me loopt. Ondertussen ben ik wat pissig aan het worden want zij ziet toch ook echt dat mijn honden dit niet prettig vinden. Zo stom met zo'n klein hondje. Stel dat er wel wat gebeurd! Dus ik steek weer over en laat me inhalen, zie ik haar kijken, dus ik zeg, ja vind het niet zo handig wat je allemaal doet, dus ik heb je liever voor me lopen. Zij heel boos tegen mij, ja zeg, ik moet toch ook gewoon mijn rondje lopen. We waren op dat moment net een punt gepasseerd waar je drie kanten op kunt lopen... Dus ik heb maar gezegd, weetje als jij zo graag daar langs wil, ga ik wel ergens anders heen joh, ik heb daar geen moeite mee hoor. Ik moet dit rondje niet lopen. Dus omgedraaid, 2 meter terug gelopen en een andere ronde gelopen, heel relaxed....

Soms kun je het een ander ook moeilijker maken dan nodig is. Ik bedoel ik heb mijne echt wel goed onder controle, anders kan ik echt niet met 2 tegelijk lopen, ik vraag alleen wat ruimte. That's it, voor de rest zorg ik zelf wel.

Uiteindelijk is het ook wat jij zelf prettig vind, als jij je al niet prettig voelt krijg jij nooit je hond ergens goed langs natuurlijk.

Zo wie zo vind ik elkaar ruimte gunnen belangrijk, zo voorkom je altijd problemen. Ook al zal de fysieke schade misschien minder groot zijn, de impact niet altijd bij je hond....
Door Martine-Tom
constance.blokzijl schreef:Ik kan alleen voor mezelf praten Martine, maar iIk vind zelf het erg prettig als ik ruimte krijg, en dus niet op een stoep van een krappe anderhalve meter hoef te passeren. Hier in de wijk steek ik ook meestal over als we op dezelfde stoep lopen, lopen ze sneller en halen ze me in, zelfde verhaal, ik steek over om zo ruimte te creëeren en ze me kunnen passeren.

Lola kan ook heel reactief zijn, en is in haar geval omdat ze gewoon andere honden niet leuk vind. Zij maakt veel lawaai maar als ik haar maar een stapel koekjes geef en ondertussen vertel hoe knap ze is dat ze de ander negeert gaat dat uitstekend, maar dan heb ik wel graag ruimte voor het geval ze toch uitvalt (heeft ze nog nooit gedaan) ik merk bij Lola zolang er niet veel oogcontact is geweest gaat dit dus uitstekend, sommige honden kijken heel lang en strak, vind zij zelf niet prettig. Ik moet dus zorgen dat zij daarin ook niet fixeert.

Ooit 2 winters terug, in het donker ook lastiger voor waakhonden, want dat is een Amerikaanse bulldog eigenlijk, liep ik mijn avond rondje, loopt een vrouwtje achter me met 2 kleine hondjes waarvan 1 blaft naar Brutus & Lola, eerst aan de andere kant van de straat, prima, steekt ze vlak achter me over.... Dus ik steek de straat weer over om afstand te creëeren, moet vervolgens recht over steken om daar verder te lopen, steekt dat vrouwtje schuin over zodat ze weer achter me loopt. Ondertussen ben ik wat pissig aan het worden want zij ziet toch ook echt dat mijn honden dit niet prettig vinden. Zo stom met zo'n klein hondje. Stel dat er wel wat gebeurd! Dus ik steek weer over en laat me inhalen, zie ik haar kijken, dus ik zeg, ja vind het niet zo handig wat je allemaal doet, dus ik heb je liever voor me lopen. Zij heel boos tegen mij, ja zeg, ik moet toch ook gewoon mijn rondje lopen. We waren op dat moment net een punt gepasseerd waar je drie kanten op kunt lopen... Dus ik heb maar gezegd, weetje als jij zo graag daar langs wil, ga ik wel ergens anders heen joh, ik heb daar geen moeite mee hoor. Ik moet dit rondje niet lopen. Dus omgedraaid, 2 meter terug gelopen en een andere ronde gelopen, heel relaxed....

Soms kun je het een ander ook moeilijker maken dan nodig is. Ik bedoel ik heb mijne echt wel goed onder controle, anders kan ik echt niet met 2 tegelijk lopen, ik vraag alleen wat ruimte. That's it, voor de rest zorg ik zelf wel.

Uiteindelijk is het ook wat jij zelf prettig vind, als jij je al niet prettig voelt krijg jij nooit je hond ergens goed langs natuurlijk.

Zo wie zo vind ik elkaar ruimte gunnen belangrijk, zo voorkom je altijd problemen. Ook al zal de fysieke schade misschien minder groot zijn, de impact niet altijd bij je hond....
precies wat ik doe dus...
Herkenbaar wat je over Lola schrijft, al vind Tom andere honden wel leuk, maar is bang dat ze hem aan willen vallen dus zet gewoon een grote bek op. Als het tot kennismaken komt en de hond blijkt ok te zijn dan is hij ook zo weer stil. Ik blijf gewoon lekker doen wat ik doe :)
Door constance.blokzijl
Martine-Tom schreef:precies wat ik doe dus...
Herkenbaar wat je over Lola schrijft, al vind Tom andere honden wel leuk, maar is bang dat ze hem aan willen vallen dus zet gewoon een grote bek op. Als het tot kennismaken komt en de hond blijkt ok te zijn dan is hij ook zo weer stil. Ik blijf gewoon lekker doen wat ik doe :)
Ach, het is hier al vaker geschreven, als we ons allemaal aan een bepaalde beleefdheidsvorm houden, is het voor iedereen makkelijker. Maar dat blijkt voor toch een groot deel van de mensen moeilijk, daarom is de situatie rondom de vechthonden onhoudbaar geworden helaas.

Ik verbaas me er echt altijd weer over hoe vreselijk slecht mensen honden kunnen lezen. Nog een voorbeeld; wij waren vorig jaar bij een stuk strand met de club waar we toestemming hadden voor een training, onze pech, het was super stralend mooi weer met 18 graden in oktober. Jammer, maar we hadden ons al helemaal afgezonderd om anderen zo min mogelijk tot last te zijn. Met Brutus liep ik elke keer al via een omweg naar en van de auto, Lola via het strand terug want het was op dat moment echt niet druk. Ben ik bijna van het strand af, nog 3 meter komen er een stapel baasjes met 5 honden tegelijk het strand op. Die duiken (letterlijk) vol op Lola, die doet niets maar duikt echt in elkaar, staart tussen de benen tegen de buik en zoekt echt een uitweg. Waarop de baasjes zeggen, och kijk toch eens hoe leuk ze met dat hondje (mijn Lola dus) aan het spelen zijn.... Euh? Serieus? Die van mij zoekt alleen een weg om hier uit te komen hoor, ondertussen staan die 5 honden letterlijk op haar te dansen én te yeppen. Ik heb dus letterlijk mijn hond opgepakt (weegt gelukkig maar 30 kilo dus dat lukt me) en haar een stukje verder maar neer gezet, vond het zo zielig voor haar, en behalve wat snauwen en grommen deed ze ook niets. Zo sneu.

Die training hebben we afgebroken omdat mensen weigerden om ook maar iets rekening met ons wensten te houden, ze moesten voor 50 meter hun hond aangelijnd houden omdat we oa een wildspoor hadden neergelegd. Pech omdat het zulk mooi weer was.
Door Martine-Tom
constance.blokzijl schreef:Ach, het is hier al vaker geschreven, als we ons allemaal aan een bepaalde beleefdheidsvorm houden, is het voor iedereen makkelijker. Maar dat blijkt voor toch een groot deel van de mensen moeilijk, daarom is de situatie rondom de vechthonden onhoudbaar geworden helaas.

Ik verbaas me er echt altijd weer over hoe vreselijk slecht mensen honden kunnen lezen. Nog een voorbeeld; wij waren vorig jaar bij een stuk strand met de club waar we toestemming hadden voor een training, onze pech, het was super stralend mooi weer met 18 graden in oktober. Jammer, maar we hadden ons al helemaal afgezonderd om anderen zo min mogelijk tot last te zijn. Met Brutus liep ik elke keer al via een omweg naar en van de auto, Lola via het strand terug want het was op dat moment echt niet druk. Ben ik bijna van het strand af, nog 3 meter komen er een stapel baasjes met 5 honden tegelijk het strand op. Die duiken (letterlijk) vol op Lola, die doet niets maar duikt echt in elkaar, staart tussen de benen tegen de buik en zoekt echt een uitweg. Waarop de baasjes zeggen, och kijk toch eens hoe leuk ze met dat hondje (mijn Lola dus) aan het spelen zijn.... Euh? Serieus? Die van mij zoekt alleen een weg om hier uit te komen hoor, ondertussen staan die 5 honden letterlijk op haar te dansen én te yeppen. Ik heb dus letterlijk mijn hond opgepakt (weegt gelukkig maar 30 kilo dus dat lukt me) en haar een stukje verder maar neer gezet, vond het zo zielig voor haar, en behalve wat snauwen en grommen deed ze ook niets. Zo sneu.

Die training hebben we afgebroken omdat mensen weigerden om ook maar iets rekening met ons wensten te houden, ze moesten voor 50 meter hun hond aangelijnd houden omdat we oa een wildspoor hadden neergelegd. Pech omdat het zulk mooi weer was.
Pfff hopeloos he...

Tom is reactief, gaan mensen hem roepen en willen hem aanhalen terwijl hij zo ongeveer elk stresssingnaal afgeeft wat er bestaat. Ja dat gaat vast helpen ::)
Door Lizzy
constance.blokzijl schreef:Ik kan alleen voor mezelf praten Martine, maar iIk vind zelf het erg prettig als ik ruimte krijg, en dus niet op een stoep van een krappe anderhalve meter hoef te passeren. Hier in de wijk steek ik ook meestal over als we op dezelfde stoep lopen, lopen ze sneller en halen ze me in, zelfde verhaal, ik steek over om zo ruimte te creëeren en ze me kunnen passeren.

Bij het hele debat over wat we nu als land aan moeten met vechthonden vind ik dat jij zitting moet nemen. Jij snapt het tenminste. Gewoon alles. Je snapt het probleem van de mensen die inmiddels doodsbenauwd zijn van vechthonden, jij snapt mensen die ze mooi vinden en van ze houden, jij begrijpt honden, je blijft kalm. Ik zweer het je, ze zouden jou moeten betrekken in deze discussie. Constance.blokzijl For President.
Door Lil
constance.blokzijl schreef:Ach, het is hier al vaker geschreven, als we ons allemaal aan een bepaalde beleefdheidsvorm houden, is het voor iedereen makkelijker. Maar dat blijkt voor toch een groot deel van de mensen moeilijk, daarom is de situatie rondom de vechthonden onhoudbaar geworden helaas.

Helaas herkenbaar. Liep tijdens een vakantie met Jones van het verlaten strand af. Zie een hond, lijn voor de duidelijkheid Kimba ook aan en ga helemaal aan de andere kant lopen om de mensen met de toen no aangelijnde windhond (die was net zo groot als Jones) ruimte te geven. Zien die mensen mij lopen. Klikken ze hun hond los; ga maar kijken! Dus ik roep NEE!!! Te laat wat die hond was zooooo snel....
De snauw van Jones werd genegeerd waarop hij zich krijsend op zijn rug gooit. Komen die mensen aan ahhhhhh hij is geschrokken... en dat fucking bloed dan??? Hij is gewoon vol gebeten! Nu waren dat slechts hoektanden dus ik zeg nu maak je heel snel weg dan kan ik mijn volslagen overstuurde hond kalmeren en de wonden gaan ontsmetten en laat gvd je hond nooit meer ongevraagd op aangelijnde honden afgaan. Ik maak dus met een nog steeds krijsende maar wel meelopende hond mij zo snel als mogelijk uit de voeten en komt die vrouw van achteren en omhelst Jones ach sorry jongen, sorry.... als hij niet zo extreem in paniek was geweest (ja, het gegil was paniek en angst. Je weet wel die doodsgil die ze geven nou dat was niet van die paar gaten maar de paniek).... denk dat mevrouw haar hoofd kwijt was geweest. Je omhelst geen vreemde honden en al helemaal niet als ze dus zo vreselijk in paniek zijn en de baas al drie keer heeft gezegd neem afstand want ik moet nu met die panieksvogel weg. Echt toch als hij had gehapt wie was dan schuld? Zeker niet die mevrouw die zoveel van hondengedrag wist als ze zei...
Door Lil
Lizzy schreef:Bij het hele debat over wat we nu als land aan moeten met vechthonden vind ik dat jij zitting moet nemen. Jij snapt het tenminste. Gewoon alles. Je snapt het probleem van de mensen die inmiddels doodsbenauwd zijn van vechthonden, jij snapt mensen die ze mooi vinden en van ze houden, jij begrijpt honden, je blijft kalm. Ik zweer het je, ze zouden jou moeten betrekken in deze discussie. Constance.blokzijl For President.
We kunnen altijd proberen ergens een ingang te krijgen om zo te proberen goede dingen erdoor te krijgen, niet? Ik weet niet wat er gebeurd als er een hele goede brief met een heleboel handtekeningen van ons wordt verstuurd.
Door Hope
Lizzy schreef:Bij het hele debat over wat we nu als land aan moeten met vechthonden vind ik dat jij zitting moet nemen. Jij snapt het tenminste. Gewoon alles. Je snapt het probleem van de mensen die inmiddels doodsbenauwd zijn van vechthonden, jij snapt mensen die ze mooi vinden en van ze houden, jij begrijpt honden, je blijft kalm. Ik zweer het je, ze zouden jou moeten betrekken in deze discussie. Constance.blokzijl For President.
+1!

Maar ja, mensen kunnen inderdaad geen honden lezen. Plus dat als je aan het trainen bent je nogal eens wordt uitgelachen. Alsof elke hond geboren wordt met alle commando's etc op zak.
Nelson vindt het heel spannend als er iets achter hem loopt. Sinds hij zo is aangevallen maakt het niet uit of het een voetganger, fietser of hond is, als hij het achter zich heeft vindt hij het eng.
Loop ik laatst in het bos, lijn ik netjes aan omdat er twee mensen op het pad lopen. Ze slaan linksaf de zandweg in en dat is waar de auto ook stond aan het einde van dat pad.
Ik geef een "zit" zodat die mensen vóór ons lopen en niet achter ons. Komt meneer langs: nou nou, je moet er wel flink moeite voor doen (Nelson wil graag enthousiast tegen vreemden aanspringen) dus ik leg dat uit en zeg dat ik dat niet wil en dat aan het oefenen ben.
Loopt meneer met mevrouw het pad in, continu Nelson roepen. Want "ik wilde toch oefenen". Uiteindelijk gingen ze op een bankje zitten dus ik passeer, staan ze een minuut later op en lopen dus achter ons. Nelson helemaal over de zeik. Wel lief hoor, niet blaffen of zo maar gewoon bang. Gaat die vent mijn hond weer lopen opnaaien >:(

Uiteindelijk met veel gedoe bij de auto aangekomen. En mezelf afgevraagd waarom ik dan zo netjes blijf en hem aangelijnd houdt. Volgende keer springt hij maar mooi met zijn modderpoten tegen die vent op hoor, maar dan heb ik het weer gedaan natuurlijk.

Waarom geef je elkaar dan niet gewoon rust en ruimte? Iedere debiel kon zien dat ik niet meer lekker kon wandelen met een hond die in de lijn hing en om me heen vloog. Laat dat dan toch! En nu was er niet eens een andere hond in het spel.
Door Esther Q
Lil schreef:
We kunnen altijd proberen ergens een ingang te krijgen om zo te proberen goede dingen erdoor te krijgen, niet? Ik weet niet wat er gebeurd als er een hele goede brief met een heleboel handtekeningen van ons wordt verstuurd.
Lijkt me een super initiatief!

Ik schrik eerlijk gezegd van alle verhalen over het onbegrip op straat. Ik zat laatst te denken mijn hond mee te nemen naar Nederland, de volgende keer, maar denk dat ik daar beter maar vanaf kan zien :-\
Door Robian
Ik was voorheen redelijk mild tov "klapkaken" maar na de aanval op Jack is mijn mening drastisch veranderd.
De kracht wat dat type honden in de kaken hebben is gigantisch en dat in combinatie met de vaak korte lontjes van deze honden maakt dat ik me op zijn zachts gezegd ongemakkelijk voel als ik er één tegenkom.

Jack had "gelukkig" alleen een gekraakte neus. 1/2 cm hoger en het was een gekraakte schedel geweest.
Door constance.blokzijl
Lizzy schreef:
Bij het hele debat over wat we nu als land aan moeten met vechthonden vind ik dat jij zitting moet nemen. Jij snapt het tenminste. Gewoon alles. Je snapt het probleem van de mensen die inmiddels doodsbenauwd zijn van vechthonden, jij snapt mensen die ze mooi vinden en van ze houden, jij begrijpt honden, je blijft kalm. Ik zweer het je, ze zouden jou moeten betrekken in deze discussie. Constance.blokzijl For President.
Lizzy, je laat me gewoon blozen!

En eerlijk, ik heb ook wel eens in een situatie gestaan dat ik dacht ; oei, dat was niet zo handig maar het ging goed. Dat is omdat ik ruimte neem en dus zo'n oeps kan veroorloven én ik er zelf van leer en op voorhand al bedenk hoe ik het anders ga doen als het me nog eens gebeurd.

Maar misschien is een verplichte cursus hondengedrag en etiquette wel geen slecht idee voor alle baasjes, misschien dat het voor ons allemaal makkelijker wordt?
Door Lil
Boeffie Blafmans schreef:Lijkt me een super initiatief!

Ik schrik eerlijk gezegd van alle verhalen over het onbegrip op straat. Ik zat laatst te denken mijn hond mee te nemen naar Nederland, de volgende keer, maar denk dat ik daar beter maar vanaf kan zien :-\
Waar ga je naar toe? Ik kom vaak genoeg op plaatsen waar je zelden of nooit iemand tegen komt. Het is even zoeken, maar er zijn er genoeg van om gewoon met je honden te kunnen genieten. Uitlaten in de bebouwde kom vermijd ik gewoon overal in het land.
Door Hope
Lil schreef:Waar ga je naar toe? Ik kom vaak genoeg op plaatsen waar je zelden of nooit iemand tegen komt. Het is even zoeken, maar er zijn er genoeg van om gewoon met je honden te kunnen genieten. Uitlaten in de bebouwde kom vermijd ik gewoon overal in het land.

Hier ook zo. Er gaan dagen voorbij waarbij ik geen kip tegenkom onderweg.
Lopen in de bebouwde kom is helaas niet leuk meer, maar daarbuiten gaat het over het algemeen prima.
Door chery
Kaela schreef:Dit is heel leuk gezegd, maar dat feestje is snel over als jou hond lastig gevallen wordt door anderen. Oscar is 5 keer aangevallen, waarvan hij alle 5 de keren aangelijnd was in aanlijngebied en 3 keer volkomen onverwachts van achteren. Dan kun je hebben gesocialiseerd tot je een ons weegt, met zulke dingen verpest je elke hond.

Dat is waarom een diploma voor élke hondenbezitter mij niet gek lijkt. Want ik snap de goede eigenaren van powerbreeds ook wel, die hartstikke hun best doen om verantwoord bezig te zijn, maar de loslopende ongeleide projectielen van zich af moeten slaan.
Wat ik probeer te zeggen, is dat momenteel honden niet genoeg gesocialiseerd worden!! En inderdaad, je hebt gelijk, er zijn omstandigheden waar je niks aan kan doen. Maar deze omstandigheid wordt wel gecreëerd door mensen! Een aanlijn gebied, is een aanlijn gebied. Wie houdt zich niet aan de regels en verpest hierdoor het gedrag van de hond, juist de mens.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door