Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door dinky89
Er is in wereld draait door ook wel eens zo'n bijna volledig verlamde jongen te gast geweest. Die kon volgens mij ook alleen maar met zijn ogen knipperen en volgens mij nog een klein beetje 4 handen gebarentaal. Hij gaf zijn kwaliteit van leven echter iets van een 9 ofzo. Daar heb ik toen echt van staan te kijken.
Het verschilt in mijn ogen ook enorm wanneer iets ondraaglijk lijden wordt van persoon tot persoon.
Door Martine-Tom
dinky89 schreef: Er is in wereld draait door ook wel eens zo'n bijna volledig verlamde jongen te gast geweest. Die kon volgens mij ook alleen maar met zijn ogen knipperen en volgens mij nog een klein beetje 4 handen gebarentaal. Hij gaf zijn kwaliteit van leven echter iets van een 9 ofzo. Daar heb ik toen echt van staan te kijken.
Het verschilt in mijn ogen ook enorm wanneer iets ondraaglijk lijden wordt van persoon tot persoon.
Dit is echt heel erg klok-klepel hoor maar ik heb ooit ergens gelezen dat op het moment dat je verlamd raakt, je breekt je rug oid, dat er door het onderbreken van die zenuwstroom een hormoon vrij komt wat doet denken aan serotonine waardoor je als het ware door je lijf gedwongen word de situatie beter te accepteren als je nu zou denken.
Toch eens kijken of ik daar nog iets over terug kan vinden...met wat ik gezien heb van mensen die het overkomen is vind ik het niet eens zo gek klinken
Door *Marieke*
Ik sta toch wel aan de andere kant en heb zo nu en dan op mijn werk te maken met euthanasie, actief of passief in de vorm van palliatieve sedatie. Toevallig pas geleden nog een actieve euthanasie. En ondanks dat het echt pittig is en het je ook als zorgverlener niet in de koude kleren gaat zitten is het (en dat klinkt misschien raar) ook heel dankbaar. De patiënten bij wie ik het heb meegemaakt waren allemaal "uitbehandeld" en er restte hun nu veel tijd meer, daarbij is het ook wel echt lijden. Persoonlijk qua zorgverlenen in zo'n situatie vind ik best pittig, vaak willen de patiënten er een verpleegkundige of arts bij die ze "kennen". Maar je merkt ook ondanks al het verdriet zoveel dankbaarheid en waardering van de familie.
Bij ons op de afdeling zijn er verpleegkundigen die weigeren deze zorg te verlenen. Vanuit geloof, of omdat ze het te zwaar vinden. En daar is ook respect voor er is eigenlijk altijd wel een verpleegkundige die de zorg wel wil leveren.

Ik heb een aantal keren een patient, die aan me vroeg nadat hij/zij net heel slecht nieuws gehad heeft, hoe moet ik dat regelen? Als ik dat op den duur zou willen? Mijn reactie is dan ook ga dit eerst thuis met je dierbare bespreken, en als je eruit ben dat dat op den duur een optie zou zijn, laat het dan vastleggen bij de huisarts. Daarmee maak je het voor jezelf mogelijk, het kan als je het zou willen, maar je hoeft er geen gebruik van te maken. Daarintegen ook vaak zat gezien waarin familie en de patient aan heeft gegeven, had ik maar.. Had ik het maar besproken..

De artsen moeten (bij ons iig en ik denk dat dat ook landelijk geregeld zal zijn) alle spuiten, middelen, pillen en zaken bewaren die gebruikt zijn bij de euthanasie. Het betreft een niet natuurlijke dood, en dus moet een schouwarts langs komen. En die heeft al die middelen nodig voor rapport oid.
Door Lizzy
Annemarie Rijnveld schreef: dit hangt dus af of je al een document hebt ondertekend ten tijde van wilsbekwaamheid, zo ja, dan kan er wel worden ge-eutaniseerd, maar dan moet je een meewerkende arts hebben...niet alle artsen werken hier aan mee...sommige wèl :)
Nou is mijn eigen wilsverklaring hier binnen gekomen en getekend in 2011 maar ik heb 'm er even bij gepakt. Het begeleidend schrijven van de NVVE zegt:

"clausule dementie: de medische mogelijkheden om al vroeg de diagnose 'dementie' te stellen nemen toe. Dat betekent dat mensen bij wie een beginnende dementie wordt vastgesteld al vroeg met hun arts over de mogelijkheden van euthanasie kunnen praten. Eerder dan vroeger zijn artsen bereid om aan zo'n euthanasieverzoek tegemoed te komen, maar alleen op een moment dat de patient nog wilsbekwaam is, dat wil zeggen dat de patient nog in staat is zelf de beslissing te nemen over zijn levenseinde. Wie 'te lang wacht' laat de kans voorbij gaan; vooralsnog zijn artsen niet bereid euthanasie toe te passen bij mensen in een vergevorderd stadium van dementie".

Dus ik weet niet wanneer dit volgens jou veranderd is?
Lizzy schreef: Nou is mijn eigen wilsverklaring hier binnen gekomen en getekend in 2011 maar ik heb 'm er even bij gepakt. Het begeleidend schrijven van de NVVE zegt:

"clausule dementie: de medische mogelijkheden om al vroeg de diagnose 'dementie' te stellen nemen toe. Dat betekent dat mensen bij wie een beginnende dementie wordt vastgesteld al vroeg met hun arts over de mogelijkheden van euthanasie kunnen praten. Eerder dan vroeger zijn artsen bereid om aan zo'n euthanasieverzoek tegemoed te komen, maar alleen op een moment dat de patient nog wilsbekwaam is, dat wil zeggen dat de patient nog in staat is zelf de beslissing te nemen over zijn levenseinde. Wie 'te lang wacht' laat de kans voorbij gaan; vooralsnog zijn artsen niet bereid euthanasie toe te passen bij mensen in een vergevorderd stadium van dementie".

Dus ik weet niet wanneer dit volgens jou veranderd is?
Lizzy, er is een aanhangsel aan die wet :) net een filmpje gezien...erg indringend
Door Esther Q
Annemarie Rijnveld schreef: Ik weet het niet, ik vind de materie gewoon veel te complex en vel geen enkel oordeel over noch artsen meewerkend of niet, noch mensen die tegen of juist voor euthanasie zijn, om welke reden dan ook...het onderwerp is zo ontzettend emotioneel geladen en de regelgeving betreffende euthanasie is nu eenmaal zoals die is...en gelukkig ook maar, dat het gebonden is aan allerlei protocollen, want als ik zou willen, kan ik heel gemakkelijk en subtiel mijn moeder beinvloeden en er snel een einde aan laten maken.

Ik weet op mijn beurt van een oude dame die tot 5 keer toe het euthanasie team heeft weggestuurd, omdat zij toch eigenlijk vond dat het misschien nog wel kon en de pijn te dragen was. Dit ter illustratie dat een zorgvuldige manier van het uitvoeren van euthanasie alleen maar goed is.

Ik leef nu in deze situatie 24 uur per dag met mijn moeder, zij heeft altijd duidelijk gezegd tegen ons en behandelend arts dat voor haar het leven als demente geen enkele waarde heeft en nooit en te nimmer in een verpleeghuis zou willen worden opgenomen. In dat geval en ook bij ondraaglijke ziekte en bij overlijden echtgenoot wil zij stopzetting medicijnen en behandelingen en/of euthanasie. Maar zij heeft nooit iets op schrift gesteld.

Wij hebben dus voor de zoveelste keer een geriatrisch onderzoek laten doen om nogmaals haar wilsbekwaamheid te laten vaststellen...daarop volgend naar een euthanasie consulent geweest, ons goed laten informeren en documenten meegekregen die moeders heeft ondertekend...

Maar hier komt nu het vreselijke dilemma: zij geeft aan, herhaaldelijk, dat zij niets liever wil dan bij mijn vader zijn, maar heeft mijn vader op zijn sterfbed beloofd zich niet het leven te benemen en vraagt mij om advies.
Ik mag, kan en wil  haar niet beinvloeden in deze beslissing, de consulent heeft dit al met haar besproken dus ik herhaal hetgeen hij heeft geadviseerd.

Het onderwerp wordt niet aangeroerd, tenzij ik er zelf over begin...maar dit is niet eerlijk eigenlijk, want mijn moeder moet helemaal uit eigen beweging beslissen wat en hoe en wanneer...ik weet dat zij dood wil (bij tijd en wijle, volgens mij, maar dit terzijde) en dat zij dat vroeger altijd heeft gewenst, maar euthanasie moet gebeuren binnen afzienbare tijd, aan het eind van het jaar ga ik weer terug naar Italie, en dan zou mijn moeder dus al zijn opgenomen, en is euthanasie niet meer mogelijk....

Wat doe je dan? De boel op de spits drijven? Ik geloof dat inderdaad iedere euthanasie aanvraag individueel moet worden bezien, en dat er geen standaard pakket voor kan worden geregeld met bijvoorbeeld een pilletje dat vrij kan worden verstrekt aan een ieder die er om komt vragen...het zet de deur open naar misbruik, niet van degene die er om vraagt, maar van degene die er voordeel bij zou kunnen hebben.
Nee, natuurlijk ga je dat niet op de spits drijven. Jouw moeder is zelf in dubio. Om haar persoonlijke redenen. Het gaat erom dat mensen die wel zeker weten wat ze willen, hoe ze het willen en wanneer ze dat willen, dat moeten kunnen. Als arts kun je toch wel inschatten in hoeverre iemand iets echt wil. Lijkt me. Daar hoef je geen arts voor te zijn. En voor die mensen, die het zeker weten op alle fronten hoeft er helemaal niet moeilijk gedaan te worden.
Door Lizzy
Annemarie Rijnveld schreef: Lizzy, er is een aanhangsel aan die wet :) net een filmpje gezien...erg indringend
Dat aanhangsel bestond in de tijd van mijn schoonmoeder dan kennelijk nog niet. Die is niet eens geholpen met euthanasie toen ze nog goed was. Zij kon kiezen uit hulp bij zelfdoding of niks.
Door sella
Ik ben familie, vrienden en buren kwijtgeraakt aan zelfmoord. Ook jeugdvriendinnen hebben de pech hun broer in het trapgat te vinden gehad.
Ik heb vandaag een heel slechte dag. Door alle commotie overal door de zelfmoord van Robin Wiliams. Is al het verdriet en gemis weer even boven komen drijven.
Ik ben voor euthanasie, ik ben voor zorgvuldig handelen.
Ik heb ook een wilsverklaring en wanneer niet meer te behandelen ingevuld.
Niet omdat ik dood wil, maar ik weet heel zeker dat ik niet als een kasplantje in leven gehouden wil worden.
Na een paar onverwachte longembolieën en doorgeschoten stolsels, weet ik dat ik dat risico loop, een ernstig hersen of hartinfarct, het hoeft niet, maar het kan wel.
Daarom heb ik alles afgedicht hoop ik.
Lizzy schreef: Dat aanhangsel bestond in de tijd van mijn schoonmoeder dan kennelijk nog niet. Die is niet eens geholpen met euthanasie toen ze nog goed was. Zij kon kiezen uit hulp bij zelfdoding of niks.
Ik weet niet uit welk jaar het filmpje is of wanneer de opnames zijn gemaakt. Minister Borst was nog in leven, maar ik weet niet of zij tijdens het interview nog steeds minister was of ex-minister..
Esther Q schreef: Nee, natuurlijk ga je dat niet op de spits drijven. Jouw moeder is zelf in dubio. Om haar persoonlijke redenen. Het gaat erom dat mensen die wel zeker weten wat ze willen, hoe ze het willen en wanneer ze dat willen, dat moeten kunnen. Als arts kun je toch wel inschatten in hoeverre iemand iets echt wil. Lijkt me. Daar hoef je geen arts voor te zijn. En voor die mensen, die het zeker weten op alle fronten hoeft er helemaal niet moeilijk gedaan te worden.
Dat kan niemand met zekerheid zeggen, of zij in dubio is of niet...bij dementerende mensen is dat echt heel moeilijk
''in te schatten'', zo niet onmogelijk...Bij mijn vader stond het als een paal boven water, maar hij was glashelder tot het allerlaatste moment..De beslissing wordt dus uiteindelijk bij mij gelegd, want uit zichzelf is moeders niet in staat om de gesprekken erover aan te gaan, de zaken te regelen, info in te winnen, enz enz.

Je zegt het zelf al: ''inschatten''. Inschatten houdt een marge van onzekerheden in, als men zich hierop moet baseren, dan wordt het wel heel erg rekbaar...voor ''inschatten'' hoef je geen arts te zijn? In mijn familie schat een ieder op zijn eigen manier in, ieder heeft zijn eigen interpretatie..zo ook de arts...zo ook een consulente..

Mijn neef, destijds 21 jaar geloof ik, heeft een motorongeluk gehad waarbij hij bijna totaal verlamd is geraakt, hij kan alleen nog maar zijn hoofd en zijn armen bewegen, verder niets...hij heeft 3, 4 keer zelfmoordpogingen ondernomen, omdat voor hem het leven ondragelijk was (en geef hem eens ongelijk). Wat bij hem de ommeslag heeft gegeven, weet ik niet, maar op een gegeven moment wilde hij niet meer dood...Hij is nu getrouwd en heeft twee kinderen en misschien is hij op zijn manier toch wel gelukkig, ik hoop het voor hem.

Het is nu net of ik anti-euthanasie zou zijn, maar dat is helemaal niet zo, ik ben absoluut voor euthanasie en beschikking over het eigen leven en dood en absoluut voor abortus.....maar dat het allemaal zo zwart/wit zou kunnen zijn, nee, no way..
Door zurca
Lizzy schreef: vooralsnog zijn artsen niet bereid euthanasie toe te passen bij mensen in een vergevorderd stadium van dementie".
Kijk dat bedoel ik... Dat is een situatie waarvan men bij goede doen zegt "daar wil ik niet in komen te zitten". Maar als dat moment dan daar is dan mag/kan het niet meer... Ik vind dat zo krom!
zurca schreef: Kijk dat bedoel ik... Dat is een situatie waarvan men bij goede doen zegt "daar wil ik niet in komen te zitten". Maar als dat moment dan daar is dan mag/kan het niet meer... Ik vind dat zo krom!
heb je het filmpje gezien, waar Frans aan het woord komt?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door