Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lizzy
#2976491
En de originele vraag was dus "Vind jij dat dit mag?". En ik vind dus dat dat mag. Als jij vindt dat dat niet mag, ik vind dat prima. Maar van mij mag het.
Door Lil
#2976492
Kaela schreef: Op de laatste zin na, begrijp ik dit ook helemaal! Alleen ik vind het zo vreemd dat zo idealistisch gesteld wordt. Ik wil niet dement wegrotten in een verzorgingstehuis versus als er iets met me is knal ik mezelf wel even door mijn hoofd. Ik val over het "wel even". Ik geloof daar namelijk niet in. Ik geloof wel dat mensen héél veel kunnen, een heel hard leven aankunnen en ontberingen kunnen doorstaan. Maar ik kan er niet zo bij dat de dood daar zo simpeltjes en makkelijk tussen wordt geplaatst. Dat je jezelf van kant maakt als je iets hebt waarvan je weet dat een dokter dat relatief eenvoudig kan genezen en je daarna weer verder zou kunnen met het leven dat je leeft. Dat is makkelijk als je achter je laptop zit te typen, maar niemand jaagt "wel even" een kogel door zijn kop.

NB De verwoording "wel even" is het gevoel wat ik erbij krijg. Dat staat nergens letterlijk, maar dat is het gevoel wat het bij mij opwekt.
Ik vind het ook te zwart wit. Ik ken ook mensen die gelukkig in de maatschappij leven en toch niet creperen gaan in het verpleeghuis bijvoorbeeld.
Zo wil en kan ik ook niet in een stad wonen. Heb dat 2 keer gedaan en werd er depressief van, letterlijk. Maar dorpen genoeg in NL. Gelukkig is het niet zwart wit. Als je wilt kun je weinig werken, in je eigen voedsel voorzien en toch beetje comfort van de maatschappij hebben etc. Denk dat er heeeeeeeel veeeeeeel grijs is tussen zwart en wit.

Ja, ik voel me ook aan de goden overgeleverd bij de medische wereld. Kom je bij de huisarts. Krijg je een MRI, mag je niet naar een orthopeed. En de fysio die een hele goede is, zit met de handen in het haar. En dat is een simpele kapotte knie. Maar ik ben al al die tijd blij dat ik naar en fysio kan en pijnstillers krijg etc. Ben oprecht blij met alle kansen. Neem nu een simpel voorbeeld voor dit forum, want met twee chronisch zieke ouders weet ik helaas iets te veel over de zorg en al dan niet vergoeden etc.
Door Lizzy
#2976493
Maar daar gaat toch de hele discussie niet over? De vraag van TS is "vind jij dat dit mag?". Ik vind dat het mag. Jullie beginnen nu alle voordelen op te noemen van het leven in een maatschappij. Ja leuk fijn en aardig allemaal en het is heel fijn dat jij dat fijn vindt, maar er zijn mensen die dat niet willen. En waarom zouden zij niet gewoon mogen leven zoals zij dat willen? Ik zelf wil dat niet. Kan het ook niet. Ambieer dat ook niet. Maar als er mensen zijn die dat wel willen, kunnen en ambiëren, dan vind ik dat dat moet kunnen. Kun jij deze denkbeeldige mensen (want hier zitten ze niet) wel gaan vertellen dat het onzin is wat ze voelen, dat ze het te romantisch zien, dat een maatschappij voordelen heeft, maar wie probeer je daar eigenlijk van te overtuigen? Hier hoef je niemand te overtuigen, hier zit iedereen hoog en droog achter zijn beeldschermpje te tikken. Ik heb een biertje erbij en een bakje Chipietoo's (ofzoiets).
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2976498
Lizzy schreef: Maar dat staat er niet en ik bedoel het ook nergens te zeggen. En ik begrijp al helemaal die vetgedrukte opmerking niet (te meer ik aangeef zelf ook bij die 99% te horen). Maar sommige mensen kiezen voor zo'n manier van leven. En dan kan dit een consequentie zijn. En daar zijn zij zich van bewust. En sommige mensen aanvaarden dat. En die gaan (of willen) dus zo leven. En daarbij zeg ik nu voor de 3de keer dat 99%-en-waarschijnlijk-meer van de mensen dat niet kan en niet wil.
Nee, ik reageerde meer op de combi van het stukje van Steff en jou stukje. Ik vind dat Steff het erg idealistisch stelt. Ik ga lekker even voor mezelf zorgen en als ik mijn been breek schiet ik even een kogel door mijn kop. Dat is het gevoel wat het bij mij opwekt.

Wat ik al eerder gezegd heb: van mij mag het, maar dan wel 100%. Dus dan ga je ergens wonen en wij zien je niet meer terug. Ook niet na 10 jaar als je been gebroken is en je toch liever 6 weken in het gips wil (en hulp om voor je land te zorgen en je beestjes te voeren enz enz) ipv een kogel door je kop jagen.
Door Lizzy
#2976503
Kaela schreef: Nee, ik reageerde meer op de combi van het stukje van Steff en jou stukje. Ik vind dat Steff het erg idealistisch stelt. Ik ga lekker even voor mezelf zorgen en als ik mijn been breek schiet ik even een kogel door mijn kop. Dat is het gevoel wat het bij mij opwekt.

Wat ik al eerder gezegd heb: van mij mag het, maar dan wel 100%. Dus dan ga je ergens wonen en wij zien je niet meer terug. Ook niet na 10 jaar als je been gebroken is en je toch liever 6 weken in het gips wil (en hulp om voor je land te zorgen en je beestjes te voeren enz enz) ipv een kogel door je kop jagen.
Ik denk dat hij een van de weinige mensen hier is (zo niet de enige) die aardig wat ervaring heeft op dit gebied. En ik denk dat er nauwelijks mensen zijn die zijn manier van leven aan kunnen. Ik in ieder geval niet. Vandaar dat ik hem ook quote en zeg "precies", waarmee ik alleen aan wil geven dat ik begrijp dat mensen zo denken. Ik vind hem niet idealistisch maar realistisch. Wetende wat hij weet (tenminste...., een beetje het vermoeden hebbende dat ik weet wat dat hij het weet).
Door Lil
#2976504
Kaela schreef: Nee, ik reageerde meer op de combi van het stukje van Steff en jou stukje. Ik vind dat Steff het erg idealistisch stelt. Ik ga lekker even voor mezelf zorgen en als ik mijn been breek schiet ik even een kogel door mijn kop. Dat is het gevoel wat het bij mij opwekt.

Wat ik al eerder gezegd heb: van mij mag het, maar dan wel 100%. Dus dan ga je ergens wonen en wij zien je niet meer terug. Ook niet na 10 jaar als je been gebroken is en je toch liever 6 weken in het gips wil (en hulp om voor je land te zorgen en je beestjes te voeren enz enz) ipv een kogel door je kop jagen.
+ 1
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2976507
Lizzy schreef: Ik denk dat hij een van de weinige mensen hier is (zo niet de enige) die aardig wat ervaring heeft op dit gebied. En ik denk dat er nauwelijks mensen zijn die zijn manier van leven aan kunnen. Ik in ieder geval niet. Vandaar dat ik hem ook quote en zeg "precies", waarmee ik alleen aan wil geven dat ik begrijp dat mensen zo denken. Ik vind hem niet idealistisch maar realistisch. Wetende wat hij weet (tenminste...., een beetje het vermoeden hebbende dat ik weet wat dat hij het weet).
Grappig dat je dat zo zegt, want hij zei zelf in een eerdere post dat hij het geprobeerd heeft, maar het niet gelukt is.

Maar nogmaals, het is een gevoel wat bij mij boven komt en van mij mag het mits 100%.
Door Lizzy
#2976509
Kaela schreef: Grappig dat je dat zo zegt, want hij zei zelf in een eerdere post dat hij het geprobeerd heeft, maar het niet gelukt is.

Maar nogmaals, het is een gevoel wat bij mij boven komt en van mij mag het mits 100%.
Ben jij ooit in de buurt van proberen gekomen? Ik niet. Niet in de verste verte. Al niet van zijn manier van leven, laat staan.

Waarom moet het zo 100% ? Waarom mag iemand niet denken dat ie zo wil leven en daar op terug komen?
Gebruikersavatar
Door Mieke L.
#2976510
Lizzy schreef: Ik denk dat hij een van de weinige mensen hier is (zo niet de enige) die aardig wat ervaring heeft op dit gebied. En ik denk dat er nauwelijks mensen zijn die zijn manier van leven aan kunnen. Ik in ieder geval niet. Vandaar dat ik hem ook quote en zeg "precies", waarmee ik alleen aan wil geven dat ik begrijp dat mensen zo denken. Ik vind hem niet idealistisch maar realistisch. Wetende wat hij weet (tenminste...., een beetje het vermoeden hebbende dat ik weet wat dat hij het weet).
ja inderdaad! Dus daarom lijkt me dat hij weet waar hij over praat.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2976515
Lizzy schreef: Ben jij ooit in de buurt van proberen gekomen? Ik niet. Niet in de verste verte. Al niet van zijn manier van leven, laat staan.

Waarom moet het zo 100% ? Waarom mag iemand niet denken dat ie zo wil leven en daar op terug komen?
Omdat ik, jij, wij dan lekker voor de kosten op mogen draaien. Daar kan ik mij niet in vinden. Ik jarenlang wel hard werken voor het systeem wat we hanteren aan zorg, uitkeringen enz. Zowat de helft van mijn loon inleveren, belastingen betalen en de hele rambam. En vervolgens opdraaien voor de kosten van de persoon die bewust en moedwillig dit systeem de rug toe heeft gekeerd. Nee, als je het systeem zo waardeloos vindt en het zelf wil gaan doen, dan van A tot Z en niet halverwege een ander voor jou keus laten betalen.
Door eelke
#2976525
Kaela schreef: Omdat ik, jij, wij dan lekker voor de kosten op mogen draaien. Daar kan ik mij niet in vinden. Ik jarenlang wel hard werken voor het systeem wat we hanteren aan zorg, uitkeringen enz. Zowat de helft van mijn loon inleveren, belastingen betalen en de hele rambam. En vervolgens opdraaien voor de kosten van de persoon die bewust en moedwillig dit systeem de rug toe heeft gekeerd. Nee, als je het systeem zo waardeloos vindt en het zelf wil gaan doen, dan van A tot Z en niet halverwege een ander voor jou keus laten betalen.
Maar hoe vaak draaien we niet al op voor mensen die 'domme' of verkeerde keuze's maken? Waarom mag het bij de ene wel,  en bij de andere keuze niet?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2976538
Lizzy schreef: Ben jij ooit in de buurt van proberen gekomen? Ik niet. Niet in de verste verte. Al niet van zijn manier van leven, laat staan.
Ik kom zelf niet verder dan wat Esther Q zegt: lange dagen in kou werken en dan heel blij zijn met de kachel savonds. Ik heb er dan ook geen behoefte aan om het te proberen. Ik betaal wel belasting, zorgpremie en lever braaf een deel van mijn loon in om er warmpjes bij te zitten.

Grappig vind ik, dat Steff het geprobeerd heeft en daardoor mag hij dus dingen zeggen zoals "dan schiet ik mij een kogel door de kop". Maar dat is dus precies waarom ik dat niet geloof. Hij heeft dat leven geprobeerd en is vér voordat hij bij het punt van een kogel door zijn kop schieten er al mee opgehouden. Dus hoe kan hij dat nou zeggen?
eelke schreef: Maar hoe vaak draaien we niet al op voor mensen die 'domme' of verkeerde keuze's maken? Waarom mag het bij de ene wel,  en bij de andere keuze niet?
Ik stel het natuurlijk zwart-wit. En het leven is niet zwart-wit. Maar we hebben hier een stelling over mensen die heel bewust kiezen om uit het systeem te stappen en zelfvoorzienend te willen zijn. Dat is een hele duidelijke keuze die je maakt en van mij mag dat, maar daar zitten dus consequenties aan.

En ach, die 1% die dat wil en die eventueel onze grote hulp nodig heeft, zal weinig verschil maken in het huidige systeem vol wanbetaler, uitkeringstrekkers en inderdaad mensen die domme keuzes maken of risicovolle dingen doen enz. Dus als je het zo gaat bekijken, maak ik me er ook niet zo druk om. En als het op een individu aankomt heb ik ook heus geen stenen hart hoor. Maar he, hoe vaak zijn er ook al niet discussies geweest over die wanbetalers, uitkerintrekkers en mensen die heel erg veel risico's nemen. Dan hou ik me vaak wat meer op de vlakte omdat die discussie heel erg in grijstinten is, maar de stelling is heel duidelijk en dus formuleer ik een heel duidelijk antwoord.
Gebruikersavatar
Door Mieke L.
#2976542
Ik denk juist dat dit mensen zullen zijn waar ''wij'' als maatschappij totaal geen last van hebben. Maar dat denk ik he? Geen idee of het ook zo zou uitpakken.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2976547
Mieke L. schreef: Ik denk juist dat dit mensen zullen zijn waar ''wij'' als maatschappij totaal geen last van hebben. Maar dat denk ik he? Geen idee of het ook zo zou uitpakken.
Zoiets ja, ik denk dat als er vij zo iemand een keer een gebroken been gezet moet worden, dat de maatschappij met deze kosten per saldo goedkoper uit is dan bij veel meebetalende ongezond levende mensen. Hij hoefde tenslotte ook al geen uitkering enz.
Door Lizzy
#2976548
Kaela schreef: Ik kom zelf niet verder dan wat Esther Q zegt: lange dagen in kou werken en dan heel blij zijn met de kachel savonds. Ik heb er dan ook geen behoefte aan om het te proberen. Ik betaal wel belasting, zorgpremie en lever braaf een deel van mijn loon in om er warmpjes bij te zitten.

Grappig vind ik, dat Steff het geprobeerd heeft en daardoor mag hij dus dingen zeggen zoals "dan schiet ik mij een kogel door de kop". Maar dat is dus precies waarom ik dat niet geloof. Hij heeft dat leven geprobeerd en is vér voordat hij bij het punt van een kogel door zijn kop schieten er al mee opgehouden. Dus hoe kan hij dat nou zeggen?

Ik stel het natuurlijk zwart-wit. En het leven is niet zwart-wit. Maar we hebben hier een stelling over mensen die heel bewust kiezen om uit het systeem te stappen en zelfvoorzienend te willen zijn. Dat is een hele duidelijke keuze die je maakt en van mij mag dat, maar daar zitten dus consequenties aan.

En ach, die 1% die dat wil en die eventueel onze grote hulp nodig heeft, zal weinig verschil maken in het huidige systeem vol wanbetaler, uitkeringstrekkers en inderdaad mensen die domme keuzes maken of risicovolle dingen doen enz. Dus als je het zo gaat bekijken, maak ik me er ook niet zo druk om. En als het op een individu aankomt heb ik ook heus geen stenen hart hoor. Maar he, hoe vaak zijn er ook al niet discussies geweest over die wanbetalers, uitkerintrekkers en mensen die heel erg veel risico's nemen. Dan hou ik me vaak wat meer op de vlakte omdat die discussie heel erg in grijstinten is, maar de stelling is heel duidelijk en dus formuleer ik een heel duidelijk antwoord.
Nee, hij mag dat sowieso zeggen van mij :)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door