Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Bertine
8 kilo is een flinke hoeveelheid! Hoop dat het goed droogt allemaal.

Ik had eens kippennekken in de boman gedaan toen die nog goed was, het vel was knapperig geworden, het vlees gaar en de botjes splinterig. Ik had het idee dat het in hun eigen gesmolten vet gewoon gebraden was. Dus geen succes. Hoop dat het bij jou beter gaat.
Door tycolaika
ja maar dat komt natuurlijk om dat die bomann veel te heet word
de kast draait nu op 59,4
dus volgens mij is dat een accepteer bare warmte om ook bot te kunnen drogen.
ik wil em eigenlijk graag op 55 graden hebben. max
de kast voelt ook veel minder heet als de bomann
de bomann kan ik na pas uit zetten niet aan de onder kant vast pakken. ja kan wel , ma prettig vind ik het niet. ik maak eens even een fotootje
Door tycolaika
stel he , het zou als nog te warm wezen voor bot. hoe weet ik of het bot nog in orde is ? kan iemand mij dit vertellen , dan wil ik graag na deze droog beurt , de boten even na kijken op zo een manier dat ik kan zien of ze in orde zijn , en dus niet gekookt en splinteren

et vlees voelt ook niet heet aan , ik heb et in de handen gepakt voor de foto`s maken , et is wel lekker opgewarmt. maar niet dat je zegt dat is warm
Door Anne in Zweden
Voor spullen die nu 5 uur in de droger liggen (heb effe gekeken, daarnet om 16 uur lag het er drie uur in, schreef je, en het is nu 18 uur), vind ik het er wel al heel droog uitzien, zeker als je nagaat hoe dik de stukken zijn die erin liggen. Ik heb daarom de indruk dat het drogen net even iets te hard gaat...

Maar ondertussen wel een sjiek kassie, hoor! :biggrin2:
Door tycolaika
even ter info , weet niet of dat van belang is , denk het wel haha
de buiten kant is droog , de binnen kant is echter nog super week
als ik op de buiten kant druk , dan floep ik er meteen in met een vinger , ik heb et dus heel voorzichtig uit gehaald  ::)
wat denk je nu dan ? gewoon een vraagje , ik denk dat het er droger uit ziet als dat het in werkelijkheid is en jullie mening ?

wat vind men de ideale droog temp ?
Laatst gewijzigd door tycolaika op wo 12 sep 2012, 18:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Anne in Zweden
tycolaika schreef: even ter info , weet niet of dat van belang is , denk het wel haha
de buiten kant is droog , de binnen kant is echter nog super week
als ik op de buiten kant druk , dan floep ik er meteen in met een vinger , ik heb et dus heel voorzichtig uit gehaald ::)
wat denk je nu dan ? gewoon een vraagje , ik denk dat het er droger uit ziet als dat het in werkelijkheid is en jullie mening ?

wat vind men de ideale droog temp ?
Tja, moeilijk te zeggen. Ik kan alleen constateren dat het er op de foto's uitziet als iets wat in mijn Excalibur al een uur of 12 ligt te sudderen - en dan is de binnenkant ook nog helemaal zacht, na 12 uur. Kippennekjes die ik helemaal gortdroog droog, hebben al snel 24 uur Excalibur achter de rug als ze klaar zijn. Vandaar mijn zorgen.

Ik stel de Excalibur altijd op 45-50 graden in na een uur of twee (de eerste twee uur nog iets hoger, 56-60), en die regelt verder alles vanzelf.
Door tycolaika
oke, thnx , dan zet ik eens 1 droger uit nu
als je zegt in het begin doe jij het ook wat hoger
het is maar een probeersel. ik moet ergens beginnen met drogen hihi
klik 1 droger uit , en de temp laten zakken ?
Door lauraV
vind de 59,4 graden aan de hoge kant , zeker voor bot , als je na  gaat dat bij 60 graden eiwitten gaan stollen en de celstruktuur in de botten verandert.
nu zal dat niet zo erg zijn voor bv kippennekken , maar karkassen kunnen denk ik wel scherpen botten leveren .
de kast ziet er super uit , alleen denk ik dus dat je de temperatuur lager moet zien te krijgen .... (ventilatie?)
Door lauraV
tycolaika schreef: oke, thnx , dan zet ik eens 1 droger uit nu
als je zegt in het begin doe jij het ook wat hoger
het is maar een probeersel. ik moet ergens beginnen met drogen hihi
klik 1 droger uit , en de temp laten zakken ?
zou kunnen lukken met de temperatuur
Door tycolaika
lauraV schreef: nog ff wachten met gaatjes inmaken ....
jaja doe ik ook , eerst ff laten zakken tot een stabiele temp van 2 drogers

wat doe ik nu met het vlees ? aangezien die even flink heeft gedraaid rond en boven 55 graden

kan ik et nog geven denken jullie ?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door