Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Siberienne
Wij eten vanavond rode kool (helaas uit een pakje want gewone kon ik niet vinden), lamsrollade en aardappelgratin. Bij de lamsrollade zelfgemaakte vossenbessen ‘jam’, oftewel Tyttebaer syltetoy. En dat spreek je uit tiettebar :biggrin2:

Tyttebaer kun je hier ook overal plukken in het bos maar ik kwam er net te laat achter dus deze komen uit de super. Volgend jaar gaan we zelf plukken. Ik vind dat ook heel gaaf, dat veel Noren zelf dingen uit de natuur halen.

En we eten hier iets meer vlees merk ik. (Zo’n 1-2x per week nu het kouder wordt. Ik heb daar dan behoefte aan merk ik). Er is nu volop Noors Lamsvlees in de supermarkt. In September worden de kuddes uit de heuvels gehaald en blijkbaar daarna geslacht? Het smaakte prima (rollade gisteren gemaakt, vandaag 2e helft) en ik heb er minder moeite mee dit soort vlees te eten. En Shadow trouwens ook; die kreeg een stuk rauw lamsvlees :biggrin2: uit de bak die we hadden gekocht om later deze week stoofpotje van te maken. Het smaakte hem prima.
Door src_esther
Voor degene die last hebben van brood. Dat had ik ook. Heel erg zelfs, mijn darmen gingen echt heel rare dingen doen en produceren. Maar ik ben dus wel dol op zuurdesembrood. Ik dacht dat het aan gist lag maar het blijkt anders want opeens werd ik ook van (zuur)desembrood ziek. Na enige zoeken ben ik er achter gekomen dat zolang ik brood met extra gluten (ja, dat gaat in meer of mindere mate bijna in elk brood! >:( ) zoveel mogelijk probeer te mijden het goed gaat. En inmiddels herken ik snel de signalen als ik dreig teveel brood met extra gluten te eten.
Voor wie er last van heeft, brood is echt heel eenvoudig zelf te bakken. En je kan het perfect invriezen. Dus je kan vb in het weekend voor de hele week bakken.
OK, je moet een stevige kneedmachine hebben, en dat kost wel wat, maar als je het systematisch gaat doen, heb je dat er zo uit.
Tegenwoordig heb je overal van die broodmixen met broodverbeteraars in, maar dat hoef je niet te gebruiken he. Mijn moeder bakte altijd zelf en gebruikte gewoon gelijk welke bloem ze zelf wilde. Je kan er ook zaden doorheen doen.
Door src_esther
pearlsofpassion schreef: zo 04 okt 2020, 19:59 Voor wie er last van heeft, brood is echt heel eenvoudig zelf te bakken. En je kan het perfect invriezen. Dus je kan vb in het weekend voor de hele week bakken.
OK, je moet een stevige kneedmachine hebben, en dat kost wel wat, maar als je het systematisch gaat doen, heb je dat er zo uit.
Tegenwoordig heb je overal van die broodmixen met broodverbeteraars in, maar dat hoef je niet te gebruiken he. Mijn moeder bakte altijd zelf en gebruikte gewoon gelijk welke bloem ze zelf wilde. Je kan er ook zaden doorheen doen.
Ja, dat is inderdaad een goede optie als je gistbrood lekker vind en zelf de ingrediënten bijelkaar gooit en dus geen broodmix uit de winkel gebruikt.
Ik heb een tijdje zelf zuurdesembrood gemaakt, super lekker. Maar dat is toch wel echt meer werk. Je moet de zuurdesemcultuur levend houden en het brood maken is ook meer werk. Ooit hoop ik weer de ruimte (qua tijd en werkblad(en)) te hebben om dat weer te gaan doen.
Door Siberienne
src_esther schreef: zo 04 okt 2020, 21:11 Ja, dat is inderdaad een goede optie als je gistbrood lekker vind en zelf de ingrediënten bijelkaar gooit en dus geen broodmix uit de winkel gebruikt.
Ik heb een tijdje zelf zuurdesembrood gemaakt, super lekker. Maar dat is toch wel echt meer werk. Je moet de zuurdesemcultuur levend houden en het brood maken is ook meer werk. Ooit hoop ik weer de ruimte (qua tijd en werkblad(en)) te hebben om dat weer te gaan doen.
Ja, meneer heeft een poosje zuurdesem brood gebakken maar dat was inderdaad meer werk. En onze starter is tijdens een vakantie overleden. Hopelijk vinden wij ook weer tijd dat af en toe te gaan doen,
Door pike
Basil schreef: di 29 sep 2020, 21:44 Lizzy, Je eet veel groente en belangrijk zijn eiwitten. Geen zuivel. Vlees alleen kip, verder vis en eieren.
Basil schreef: Vanavond eten we stukje entrecote
Hoe zit het nou?
Door - pien -
src_esther schreef: zo 04 okt 2020, 19:20 Voor degene die last hebben van brood. Dat had ik ook. Heel erg zelfs, mijn darmen gingen echt heel rare dingen doen en produceren. Maar ik ben dus wel dol op zuurdesembrood. Ik dacht dat het aan gist lag maar het blijkt anders want opeens werd ik ook van (zuur)desembrood ziek. Na enige zoeken ben ik er achter gekomen dat zolang ik brood met extra gluten (ja, dat gaat in meer of mindere mate bijna in elk brood! >:( ) zoveel mogelijk probeer te mijden het goed gaat. En inmiddels herken ik snel de signalen als ik dreig teveel brood met extra gluten te eten.
Dat is volgens mij inderdaad de boosdoener : die extra zooi om het brood maar zacht te houden, zodat het niet oud lijkt ::)
Maar soms eet ik roggebrood of een knäckebrödje en krijg ik ook maagpijn >:(
Alleen van mijn zelfgebakken 'broodjes' en crackertjes niet.
Je hebt wat losgemaakt Basil ;D

Wij eten vanavond roti kip.
Gister was het roerbak van paarse! spitskool met oesterzwam en spaghetti want de mie konden we niet vinden in de voorvraatkast :biggrin2:
Ik denk dat er in NL nog meer broodverbeteraar in zit dan in België. Ale, of het Nederlands brood dat ik ken toch (AH). Want het blijft veeeel langer zacht en is al sponziger om mee te beginnen.
Als ik hier een voorgesneden brood 2 dagen laat liggen, in de broodzak!, is het compleet droog... Wij snijden ons brood zelf en dan is het beter te doen.
Door Laika
Wij bakken zelf zuurdesembrood en laten dat ca. 12 uur langzaam rijzen in de koelkast (nachtbrood wordt het ook genoemd) Het fytinezuur wordt dan afgebroken zodat de granen beter verteren.
Door Basil
pike schreef: zo 04 okt 2020, 23:33 Hoe zit het nou?
Je hebt helemaal gelijk :biggrin2:
Er ligt nog biologisch rundvlees van koopeenkoe.nl in de vriezer en eerlijk gezegd mag ik af en toe graag een lekker biefstukje eten.
Ik weet nu wel wat rundvlees in het lichaam doet en waarom OERsterk het niet op het menu heeft staan.
Maar we eten ook met mate wel een tomaatje en hetzelfde geldt voor havermout hier bak ik ook wel wat mee en soms in ontbijt.
En OERsterk volgen we 80/20 dus er is altijd ruimte voor iets anders
Door Basil
Vanavond staat er bami op het menu, slierten van courgette, bamigroenten, kruiden en kip.

Ontbijttaartjes in de oven van amandelmeel met een klein beetje havermout, ei, banaan, kaneel en peer en eentje met koekkruiden en geschaafde amandel.
Lekker met klodder amandelyoghurt of kwark en ook bij de koffie, ik ontbijt niet eet pas vanaf 13 uur.

En op het vuur een pan pompoen/knolselderijsoep met ui , knoflook en kurkuma.
Door Lizzy
Ik ga pasta maken. Saus van tomaten, uien, knoflook, basilicum, olijven, kappertjes, Spaanse peper. Lekker met Parmezaanse kaas. En tomaat, mozzarella, olijfolie, basilicum erbij.
Lizzy schreef: ma 05 okt 2020, 14:48 Ik ga pasta maken. Saus van tomaten, uien, knoflook, basilicum, olijven, kappertjes, Spaanse peper. Lekker met Parmezaanse kaas. En tomaat, mozzarella, olijfolie, basilicum erbij.
Kan niet mislukken. :D

Ik vind dat heerlijk met courgette'pasta'. Wel de courgette al dente houden.
Maar meneer dan weer niet... Dus dat is blijkbaar erg persoonlijk. ::)
Door Lizzy
Mij lijkt dat ook wel lekker hoor, courgetteslierten ipv pasta of bami. Maar daar hoef ik hier niet mee aan te komen. Leo vond het vanavond zowaar wel prima om volkorenpasta te eten (vindt hij ook niet echt lekker).
Door CindyMayella
Pittige pastasalade met gehaktballetjes... moet een halve jalapenopeper in, indien je pittiger wil, doe je er meer in ;) .... had deze keer rode (groene was op) en die is beetje pittiger, maar toch 2/3 er in gedaan.... was pittig, maar limoen maakt het dan weer wat zachter ;D ....
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door