Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door src_esther
Basil schreef: za 03 okt 2020, 16:25 Heb verschillende boeken van diverse " goeroes" staan :biggrin2:
En inderdaad eet ik geen aardappels, tomaat en paprika meer. Noten eten we wel, paranoten met mate.
Doe wat bij je past en waar je je goed bij voelt!
Maar dit topic is om te delen wat we eten vandaag meer niet hoor.
Zal het voortaan minder uitgebreid beschrijven.
Ik hoop dat je de (para)noten goed roostert. Juist paranoten zijn erg rijk aan fytinezuur (een anti-nutriënt).
Door Basil
Lizzy schreef: za 03 okt 2020, 16:32 Waarom? src_Esther is toch niet de enige die hier leest? En ik vind het wel interessant. Ik vind het niet mijn ding (krijg ook wel mail van oer-dinges) maar ik vind het wel interessant.
Het is ook interessant en gelukkig gaan ook steeds meer artsen hiermee aan de slag.
Ik vind het erg triest gesteld met de gezondheidszorg, zoek het liever in preventie en denk dat daar veel in bereikt kan worden.
Na een hartinfarct krijg je standaard volgens europees protocol 6 medicijnen voorgeschreven.
Vervolgens wordt niet meer gecontroleerd of je ze nodig hebt, levenslang blijven gebruiken.
Dat je bloeddruk verlagers krijgt terwijl je bloeddruk laag is wordt niet naar gekeken.
Als dan in de bijsluiter staat dat je het beneden een bepaalde bloeddruk niet mag gebruiken moet je zelf stoppen.
Cholesterol verlagers geloof ik helemaal niet in, puur geldklopperij inmiddels zoveel over gelezen dus mee gestopt.
Inmiddels dus van 6 medicijnen naar nog maar 3, waarvan er 2 over een paar maanden af gaan omdat die voor een jaar zijn.
Met voeding kun je zoveel doen voor cholesterol, wat we gewoon nodig hebben, en je bloeddruk.
Ik ga niet af op de eerste de beste goeroe die maar wat roept en in de avonduren een cursusje voeding en gezondheid heeft gedaan.
En zelf blijven nadenken, niet alles klakkeloos aannemen.
Iedereen moet doen waar ie zich goed bij voelt.
Maar ik geloof niet in voedingstoffen, en zeker groenten, uitsluiten omwille van bepaalde nutrienten.
Tomaten zijn net super gezond, zeker verhit. Vroeger zei men ook dat je nitraatrijke groenten niet meer dan 2x per week mocht eten. Blijkt dat dat toch geen kwaad kan.

Als puntje bij paaltje komt zijn groenten toch altijd gezonder dan dat ze kwaad kunnen, wat er ook in zit.
Overdreven veel van iets is nooit aan te raden..

Het zou vooral pure voeding zijn (maar das niets nieuws, dat doen alle strekkingen) en afwisseling. Maar hoezo afwisseling? Want daarna lees ik alleen een lijst restricties. En restricties die ik niet allemaal logisch vind. Ik beperk liever enkel echt ongezond dingen (suiker, graan, gehakt, transvetten, omega 6, bewerkte producten in het algemeen enz...)
Je beseft toch dat het verder, los van de restricties, gewoon op KH arm lijkt?

Ik begrijp het niet helemaal. Eet gewoon puur en veel groenten.
Overdreven veel vis eten lijkt me voor de planeet geen goed idee. Vlees ook niet natuurlijk, maar dan liever een goed stukje (biologisch) vlees dan alleen nog maar kip...

Maar bon, je moet idd maar doen waar je je goed bij voelt.
Door - pien -
Basil schreef: za 03 okt 2020, 17:20 Het is ook interessant en gelukkig gaan ook steeds meer artsen hiermee aan de slag.
Ik vind het erg triest gesteld met de gezondheidszorg, zoek het liever in preventie en denk dat daar veel in bereikt kan worden.
Na een hartinfarct krijg je standaard volgens europees protocol 6 medicijnen voorgeschreven.
Vervolgens wordt niet meer gecontroleerd of je ze nodig hebt, levenslang blijven gebruiken.
Dat je bloeddruk verlagers krijgt terwijl je bloeddruk laag is wordt niet naar gekeken.
Als dan in de bijsluiter staat dat je het beneden een bepaalde bloeddruk niet mag gebruiken moet je zelf stoppen.
Cholesterol verlagers geloof ik helemaal niet in, puur geldklopperij inmiddels zoveel over gelezen dus mee gestopt.
Inmiddels dus van 6 medicijnen naar nog maar 3, waarvan er 2 over een paar maanden af gaan omdat die voor een jaar zijn.
Met voeding kun je zoveel doen voor cholesterol, wat we gewoon nodig hebben, en je bloeddruk.
Ik ga niet af op de eerste de beste goeroe die maar wat roept en in de avonduren een cursusje voeding en gezondheid heeft gedaan.
Kijk, hierin ben ik het dus helemaal met je eens!
Mijn vader vroeg lang geleden 's aan een dokter waar hij moest zijn 'leren jullie ook hoe mensen gezond kunnen blijven'?

Ik heb ook een gezonde weerstand tegen allerlei chemische pillen, soms is het niet anders maar soms kan het óok anders. En voeding kan zeker een hoop doen!
Maar goed, dat is een zijweg in dit topic, maar wel interessant.
Zelf eet ik geen brood meer omdat ik er na 30 jaar achterkwam dat ik daarvan die pijn in m'n maag kreeg... (soms, omdat ik het lekker vind, een zuurdesemboterham van meneer).
25 jaar geleden is mijn antidepressivum voorgeschreven en er kijkt geen hond meer naar om, op eigen initiatief heb ik een paar keer bloedonderzoek laten doen in al die jaren en heb ik éen keer een psychiater te spreken gevraagd om het over mijn medicijn te hebben. Zonder enig commentaar wordt het recept jaren herhaald.
- pien - schreef: zo 04 okt 2020, 10:25 Kijk, hierin ben ik het dus helemaal met je eens!
Mijn vader vroeg lang geleden 's aan een dokter waar hij moest zijn 'leren jullie ook hoe mensen gezond kunnen blijven'?

Ik heb ook een gezonde weerstand tegen allerlei chemische pillen, soms is het niet anders maar soms kan het óok anders. En voeding kan zeker een hoop doen!
Maar goed, dat is een zijweg in dit topic, maar wel interessant.
Zelf eet ik geen brood meer omdat ik er na 30 jaar achterkwam dat ik daarvan die pijn in m'n maag kreeg... (soms, omdat ik het lekker vind, een zuurdesemboterham van meneer).
25 jaar geleden is mijn antidepressivum voorgeschreven en er kijkt geen hond meer naar om, op eigen initiatief heb ik een paar keer bloedonderzoek laten doen in al die jaren en heb ik éen keer een psychiater te spreken gevraagd om het over mijn medicijn te hebben. Zonder enig commentaar wordt het recept jaren herhaald.
1+
Ik ben het daar ook mee eens.
Je hoort het ook steeds meer, zelfs onder dokters, dat ze pleiten voor preventieve gezondheidzorg. Zeker nu met Corona aangezien zwaarlijvige mensen extra kwetsbaar zijn.
Maar ik denk niet dat het veel zal uithalen. Je moet het als patiënt toch echt zelf doen.
Door dinky89
Basil schreef: za 03 okt 2020, 17:20 Het is ook interessant en gelukkig gaan ook steeds meer artsen hiermee aan de slag.
Mijn opa kreeg ook een medicijn na zijn hartoperatie volgens standaard protocol maar schijnt dat deze boven de 70 jaar meer kwaad dan goed doet. Toen hij zich niet fit bleef voelen is hij er mee gestopt en voelde hij zich een stuk beter. Volgens mij had dat met cholesterol te maken.
Het is erg jammer dat er nog vaak naar medicatie wordt gegrepen in de gezondheidszorg ipv aandacht voor het eten dat iemand eet. Ik denk dat daar een grote winst te behalen is voor de algemene gezondheid. Geldt bijvoorbeeld ook voor suikerziekte waar met aangepaste voeding goede resultaten worden behaald. Wel zie je steeds meer bewustwording over voeding waarbij voor mij de basis ligt in zoveel mogelijk pure voeding ipv pakjes/zakjes vol conserveringsmiddel.

Geen idee wat we vanavond eten. Hebben vanmiddag nog een verjaardag dus waarschijnlijk trekken we een bak snert uit de vriezer.
Door Basil
pearlsofpassion schreef: zo 04 okt 2020, 09:05 Iedereen moet doen waar ie zich goed bij voelt.
Maar ik geloof niet in voedingstoffen, en zeker groenten, uitsluiten omwille van bepaalde nutrienten.
Tomaten zijn net super gezond, zeker verhit. Vroeger zei men ook dat je nitraatrijke groenten niet meer dan 2x per week mocht eten. Blijkt dat dat toch geen kwaad kan.

Als puntje bij paaltje komt zijn groenten toch altijd gezonder dan dat ze kwaad kunnen, wat er ook in zit.
Overdreven veel van iets is nooit aan te raden..

Het zou vooral pure voeding zijn (maar das niets nieuws, dat doen alle strekkingen) en afwisseling. Maar hoezo afwisseling? Want daarna lees ik alleen een lijst restricties. En restricties die ik niet allemaal logisch vind. Ik beperk liever enkel echt ongezond dingen (suiker, graan, gehakt, transvetten, omega 6, bewerkte producten in het algemeen enz...)
Je beseft toch dat het verder, los van de restricties, gewoon op KH arm lijkt?

Ik begrijp het niet helemaal. Eet gewoon puur en veel groenten.
Overdreven veel vis eten lijkt me voor de planeet geen goed idee. Vlees ook niet natuurlijk, maar dan liever een goed stukje (biologisch) vlees dan alleen nog maar kip...

Maar bon, je moet idd maar doen waar je je goed bij voelt.
Het is zoveel meer dan wat je hierboven aanhaalt.
Het is geen paleo, koolhydraatarm etc.
Het voelt gewoon goed en daar doen we het voor.
Doe waar je je goed bij voelt, voor ons is dat OERsterk.
Door Basil
dinky89 schreef: zo 04 okt 2020, 12:01 Mijn opa kreeg ook een medicijn na zijn hartoperatie volgens standaard protocol maar schijnt dat deze boven de 70 jaar meer kwaad dan goed doet. Toen hij zich niet fit bleef voelen is hij er mee gestopt en voelde hij zich een stuk beter. Volgens mij had dat met cholesterol te maken.
Het is erg jammer dat er nog vaak naar medicatie wordt gegrepen in de gezondheidszorg ipv aandacht voor het eten dat iemand eet. Ik denk dat daar een grote winst te behalen is voor de algemene gezondheid. Geldt bijvoorbeeld ook voor suikerziekte waar met aangepaste voeding goede resultaten worden behaald. Wel zie je steeds meer bewustwording over voeding waarbij voor mij de basis ligt in zoveel mogelijk pure voeding ipv pakjes/zakjes vol conserveringsmiddel.

Geen idee wat we vanavond eten. Hebben vanmiddag nog een verjaardag dus waarschijnlijk trekken we een bak snert uit de vriezer.
Statines voor verlagen cholesterol schrijven ze standaard voor en liefst aan iedereen.
Ze willen het cholesterol naar idioot lage waardes hebben, gevaarlijk laag want we hebben cholesterol nodig.
De bijwerkingen van statines zijn heel heftig maar daar hebben ze het liever niet over.
Boven de 70 jaar doen ze weinig meer toch deel ik ze op mijn werk iedere avond uit aan 80- 90 jarigen.
Je kunt er zoveel info over vinden en het boekje " De Cholesterol leugen" is een aanrader als je er meer van wil weten.

Vanavond eten we stukje entrecote, rodekoolsalade en zoete aardappelfriet uit de airfryer :D
Door Siberienne
In mijn studie geneeskunde kreeg ik (bijna) niks over gezondheid en voeding. We zijn daarin ook onze eigen weg gaan zoeken. En het is inderdaad uitzoeken waar je je goed bij voelt, want er zijn wat dat betreft ook verschillende types mensen. Net als medicijnen best meer individueel zouden mogen, is ook voeding ‘one size fits nobody’. Ik vind het ook interessant om de verschillende visies te lezen.

Hier begonnen we met meer brood eten omdat dat Noors is, maar dat hebben we snel weer terug geschroefd. Brood is lekker hier maar meneer kreeg buikpijn en ik last van mijn darmen. Dus nu paar keer per week en dan lekker zuurdesem. Veel salade tussen de middag; ik word dan ook minder snel weer hongerig.

En wat die peulvruchten betreft en de nutriënten; nog steeds wordt bijna alleen maar gekeken naar nutriënt voor de mens. Maar we komen er ook steeds meer achter hoe belangrijk de darmflora is. En die wordt ook beïnvloed door wat daar binnenkomt. Heb ook een heel stuk zitten lezen over hoe goed linzen voor de balans daarin zijn.
Dus tsja, ik denk dat PoP helemaal gelijk heeft. En dat afwisselen van voedingsmiddelen super belangrijk is, zeker met de hedendaagse monoculturen waardoor groenten veel minder verschillende micronutrienten bevatten als vroeger. En ik heb echt het idee dat wat ik hier in Noorwegen vers in de super koop, wat grotendeels uit Noorwegen zelf komt, echt meer smaak heeft.

Zondagse lunch; krabsoep, focaccia en salade rauwe biet, alfalfa, sla, wortel, pompoenpit en linzen.
Door Lizzy
Lekker allemaal Siberienne! En ik sluit me ook bij jou en PoP aan. Afwisselen is fantastisch. En verder geloof ik in onbewerkte voeding, veel groenten en bij gebrek aan vis en vlees en liefst zo min mogelijk eieren, zuivel, etc: eet ik wel behoorlijk koolhydraat. Maar ik heb er geen last van.

Wij eten kapucijners met knolselderij, heel veel uien, quinoa en veldsla.
Door Basil
Heb nog niet eerder zo afwisselend gegeten met al die nieuwe recepten.
Alle boeken van Rineke Dijkinga heb ik ook in de kast staan, zo neem ik van ieder wat.
Ik sluit niks uit, alles met mate maar weet nu wel wat het in je lichaam kan doen/ veroorzaakt en hou daar rekening mee.
Eergisteren aten we boerenkoolstoemp met boerenworst.
Gisteren salade van veldsla met kip, appel, champignons, tomaat, komkommer en noten.
Vandaag spinazie met zeebaars.
Morgen courgette gevuld met ricotta en spinazie, in paprikasaus.
Daarna wss pasta met ratatouille.

Wat heel leuk is, is dat we de laatste weken bijna enkel nog uit de tuin eten.
In deze gerechten: boerenkool, aardappel, veldsla, tomaat (waren wel de laatste), appel, ui, aubergine, courgette en spinazie.
Door Lizzy
Uit de tuin is geweldig! Wij hebben vandaag veldsla uit de tuin, onze knofloken komen uit de tuin, paprika's komen uit de tuin en dinsdag eten we gekookte andijvie uit de tuin (die staat dus nu nog lekker in de volle grond te genieten :biggrin2: ).
Ja heerlijk he.
Wij hebben ook voor maanden ui hangen.
IMG_20200812_195544.jpg
IMG_20200812_195544.jpg (3.36 MiB) 1445 keer bekeken
En aardappels hebben we, omdat we ze weinig eten, bijna tot de volgende oogst ( rond Nieuwjaar gaan ze doorgaans schieten en dan vriezen we ze in).
Als ik salade maak, heb ik wel 10 verschillende blaadjes.
's avonds ga ik voor de konijnen gewoon met een emmertje wat oogsten en meteen geven. Heel leuk.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door