[quote="Kaela"]
Ik denk serieus dat er voor Oscar helemaal geen match was. Oscar is serieus niet helemaal goed in zijn hoofd. Er is iets met hem gebeurd waardoor er iets in zijn hoofd mis is. Hij kan bepaalde dingen niet leren. Hij blijft in situaties veel angstiger dan zou horen. Hij blijft bepaalde dingen niet kunnen verwerken. Er zit dus een grens aan wat kan met hem. Wij kennen die grenzen inmiddels, wij respecteren die en wij hebben ons hele leven daarop aangepast. Ik geloof niet dat je een betere match voor Oscar kan vinden. Niet om onszelf op te hemelen, maar wat zie jij dan als een betere match? Even een kleine opsomming: hij kan niet los, want hij jaagt en dood, hij kan niet met katten, hij kan niet met kinderen, hij kan niet (in de zin van NOOIT) alleen zijn, hij bedient zich van serieuze angstagressie indien nodig, hij kan slecht met de meeste volwassen reuen, hij raakt compleet van slag van bezoek en mensen aan de deur, hij laat zich in het geheel niet door iemand anders dan mij fysiek behandelen en dan enkel en alleen op de manier die ik getraind heb. Nou, kom maar op, waar zou jij hem plaatsen?
Maar wat ik niet snap he, is dat jij mijn ervaring van de situatie als extreem, als zo pijnlijk ervaart vanwege Oscar zijn lieve hart. Is het niet mogelijk dat een situatie extreem is en dat wij toch 100% blij zijn met dat lieve hart van Oscar?
Denk jij nou echt, dat als wij niet 100% blij met Oscar waren, dat we ook maar de helft voor hem zouden doen, wat we nu doen? Want laten we even voorop stellen, voor mijn complete klaagzang over wat er allemaal mis is aan Oscar, dat Oscar voor ons gewoon simpelweg de meest fantastische fijn lieve hond is die wij ons wensen kunnen. Mét een dikke handleiding en een groot pakket aan zorgen en dát noem ik extreem. Maar dat staat los van hoe wij Oscar als ons maatje ervaren.
Serieus voorstel: kom een keer langs! Kom op een zondag, zie wat hij doet als jij binnen komt, ga mee naar onze training en wandel een rondje met ons om. Zie hoe we met hem omgaan en hoe dat enerzijds enorm gecompliceerd en anderzijds zo volledig normaal en vanzelfsprekend voor ons is.
En dan nog iets: je kunt niet verwachten dat een hond is en blijft zoals hij in een opvang is. Een hond leert, wordt volwassen, doet ervaringen op. En zelfs bij perfecte bazen en perfecte matches gaat dat niet altijd goed. Oscar zijn dierenartstrauma: deels zijn angstige achtergrond, deels een hele vervelende ervaring bij de dierenarts. Dat kan, dat gebeurd. Hou dan niet vast aan "ja maar toen was ie zooooo lief". Hij is nog steeds lief, maar niet meer voor de dierenarts en dat is logisch. Zo gaat dat in het leven, niets blijft altijd gelijk.
[/quote]
Kaela ik zou serieus op je voorstel ingaan als ik zelf niet hier een hond zou hebben zitten met verlatingsangst

. En ik geloof ook zo dat je heel veel voor Oscar doet hoor! En dat je veel van hem houdt! En wellicht heb ik dat nu teveel naar jou gericht, maar ik vind het zo jammer de laatste tijd veel om me heen te horen dat honden niet voldoen aan de verwachtingen die mensen van ze schijnen te hebben. En ach wat is een 'normale' situatie. Als je het aan onze honden vraagt niks. Zelf heb ik ook totaal geen enkele illusie het beste baasje voor onze honden te zijn, het kan immers altijd beter. Wel beter dan ik met al mijn goede bedoelingen te bieden heb in ieder geval. Er is vast iemand met meer verstand van zaken, meer tijd om te trainen en te wandelen die een woonsituatie heeft die nog beter bij onze honden past etc etc.. En bij elke adoptie die ik zelf doe, ben ik me er terdege van bewust dat ik ze die kans ook ontneem. En dan ligt het aan mij dat ik me niet vergelijk met de eigenaars hier in de straat waarvan de honden nooit buiten komen. Ik wil gewoon altijd beter voor ze omdat ik het ze zo gun..
En geloof me ik weet dat honden veranderen.. Dat hebben we zelf ook al meermaals ondervonden met honden die totaal anders werden. Meteen bij het mee naar huis nemen bij het veranderen van de situatie, maar ook gewoon door hun ontwikkeling heen.. Zoals Finch die pas hier heeft ontwikkeld dat hij maar beter hard op vreemde mensen af kan rennen om vervolgens zijn poten op hun borstkast te zetten en ze vol in het gezicht te grommen.. Helemaal hier geleerd (door bouwvakkers die op zijn ooghoogte werkten)

. (En dan zie ik mezelf toch als een niet totaal hopeloze hondenbaas, blijkbaar had het meer mensen kunnen overkomen..) Maar voor mezelf blijf ik er dan toch voor kiezen om te kijken naar dat lieve hart. Voor mij is dat gewoon heel belangrijk. Ik zie hoe ontstellend goed onze honden hun best doen, ook al reageren ze soms hoogst ongewenst en onhandig. Dan weet ik wat voor lieverds het zijn, dat ze het ook niet voor hun lol doen en ik moet gaan denken over hoe ik situaties anders kan aanpakken en beter kan begeleiden en sommige gewoon vermijden wellicht... En bij elk stapje voorwaarts dat ze doen, ben ik zo ontstellend trots en blij.. Ze maken allemaal zo veel vooruitgang, elke dag gaat het weer ietsjes beter. Maar wij hebben dan ook heel bewust gekozen voor twee echt moeilijke honden die in doorsnee gezinnen niet zouden functioneren en verder zouden escaleren. Dan begin je natuurlijk al met een ander verwachtingspatroon.
Ik hoop dat je mijn uitlatingen met dit als achtergrond ook wat beter kan plaatsen.