Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door dinky89
eelke schreef: wo 24 nov 2021, 13:19 Weet je ook hoe hun verhouding bellen/burgers is? En de afschaling van andere zorg?

Dat is ook zo lastig hé, er zijn zo veel knoppen om aan te draaien, dat je eigenlijk ook weer niet kunt vergelijken.
Het wordt beheersbaar genoemd zonder maatregelen: https://nos.nl/l/2406811
Verhoudingen weet ik niet maar het zou mij niet verbazen wanneer door het hoge plateau niet alle reguliere zorg wordt geleverd. Vlak voordat ze alle maatregelen loslieten was er wel sprake van te grote toestroom in de ziekenhuizen. Toen is het er enorm rond gegaan. Daarom vind ik het ook interessante ontwikkeling dat ze nu op niveau beheersbaar zitten.
Door Lizzy
eelke schreef: wo 24 nov 2021, 13:19 Weet je ook hoe hun verhouding bellen/burgers is? En de afschaling van andere zorg?

Dat is ook zo lastig hé, er zijn zo veel knoppen om aan te draaien, dat je eigenlijk ook weer niet kunt vergelijken.
Ik weet dat ook niet maar Levi was gisterenavond bij Jinek en die zei eigenlijk "ja, dank je de koekoek dat ze in het VK de boel los hebben gelaten en er een stabilisatie heeft plaats gevonden, ze zijn al hartstikke ver met boosteren". Volgens mij waren ze vorige week de 11 miljoen boosters al gepasseerd.
Door eelke
Ja ingewikkeld allemaal.

Als we hier 700 (oid) covid ic bedden beschikbaar zouden hebben, hebben we hier ook helemaal nog geen probleem natuurlijk. En 700 bedden op 17 miljoen inwoners klinkt ook helemaal niet veel hé. Dus ben wel erg benieuwd hoe dat dan in zo'n land zit.
Door Siberienne
Lizzy schreef: wo 24 nov 2021, 08:06 Duidelijke uitleg PoP, dank je! En ik heb hier trouwens wel beeld bij en vind de uitleg helemaal niet raar. En vind de vergelijking met kanker slecht gevonden. En de Delta variant is wel besmettelijker maar naar wat ik begrepen heb toch echt niet dodelijker. Was het virus misschien al op weg naar een mutatie die minder dodelijk was? We zullen het nooit weten....

Ik houd me nog even lekker vast aan deze "At the moment, the Japanese expert says it's still too optimistic to believe the Covid-19-causing SARS-CoV-2 virus will experience a similar decline globally"

https://www.nzherald.co.nz/world/covid- ... 1637601997
Ik heb juist gelezen dat de delta variant dodelijker was. Verder ben ik bezig met een antwoord op PoP maar nog niet klaar
Door Siberienne
Lizzy schreef: wo 24 nov 2021, 13:54 Ik weet dat ook niet maar Levi was gisterenavond bij Jinek en die zei eigenlijk "ja, dank je de koekoek dat ze in het VK de boel los hebben gelaten en er een stabilisatie heeft plaats gevonden, ze zijn al hartstikke ver met boosteren". Volgens mij waren ze vorige week de 11 miljoen boosters al gepasseerd.
En zoals Jan Kluytmans zei, ze accepteren doden.
Zie https://coronavirus.data.gov.uk/

En ook https://www.statista.com/statistics/111 ... y-country/ voor death rates per million inhabitants

Geen idee hoe de reguliere zorg daar nu is / draait. Even gekeken op de site van de Royal College of nurses: die zijn niet blij met de druk op de zorg https://www.rcn.org.uk/news-and-events/ ... ety-151121

Interessant artikel op de bbc site https://www.bbc.com/news/health-59378849
Door Siberienne
pearlsofpassion schreef: di 23 nov 2021, 22:11 Dat is nu wel niet in een paar zinnen uit te leggen hé.
Maar het is voor een virus niet voordelig om z'n gastheren uit te roeien. Het is veel voordeliger om minder virulent te zijn, dus wel besmettelijk maar minder ziekmakend. Op den duur evolueren ziekten dus bijna altijd daar naartoe. Minder ziekmakend. Gastheer en parasiet passen zich op elkaar aan. Dat is voor beide voordelig. Dus ligt de selectiedruk daar naartoe.

Als je begint te moeien werkt dat natuurlijk niet meer. Je kan niet eenzijdig de regels veranderen en verwachten dat de andere partij er zich wel aan houdt. Als je iedereen gaat vaccineren is het voor zo'n virus helemaal niet meer voordeliger om minder virulent te zijn. De vaccinatie maakt het nl minder virulent.. Tot het iemand treft die niet (voldoende kort geleden ) gevaccineerd is natuurlijk. Maar dan gaat zo'n virus zich dus aanpassen aan een gevaccineerd persoon. En dan mag het rustig wat virulenter zijn en moet het vooral besmettelijk zijn. Bovendien ligt dan de selectiedruk in de richting van resistentere varianten. Waarop het vaccin weer aangepast wordt, enz... Zo krijg je een wedloop en onnatuurlijke selectiedruk due gecreëerd wordt naar vaccinresistentie ipv zich op een natuurlijke manier op elkaar aanpassen.
Je maak het het virus moeilijker om te overleven en dat maakt het onmogelijk om op een normale manier naar elkaar toe te evolueren. Samenleven en samen evolueren vergt nl interactie. Alles wat zich in die interactie komt moeien, verandert de regels.

Ik meen dat dat ook te zien is aan vb ziekten als mazelen die (dacht ik) terug virulenter geworden zijn, als er toch nog uitbraken komen, dan toen er nog niet gevaccineerd werd, 2 generaties geleden. Al is dat natuurlijk lastig vergelijken omdat de mensen nu dan ouder zijn als ze het krijgen dan vroeger.

Misschien dat er nog andere factoren meespelen, dat weet ik niet, maar ik vind dit al reden genoeg tot voorzichtigheid met iedereen vaccineren.
Allereerst dank voor je uitgebreide reactie. Ik wil er wel een paar dingen op zeggen. Ten eerste over evolutie: we praten vaak over dat proces alsof het een richting heeft, ergens naartoe gaat. Eigenlijk omdat het een bepaald resultaat heeft opgeleverd. Maar als je naar het proces kijkt is dat eigenlijk niet zo. Veranderingen gebeuren. Virussen zijn hele simpele entiteiten. Erfelijk materiaal met een schilletje eiwit. Bij een infectie wordt dat materiaal massaal gekopieerd en daar treden foutjes bij op. Sommige succesvol, andere niet succesvol. Succesvol is voor een virus in staat zijn een andere gastheer te infecteren zodat er opnieuw massale replicatie plaats vindt. Nou kan een gastheer niet vatbaar zijn, bij voorbeeld ten gevolge van een eerder doorgemaakte infectie of door een vaccinatie. Voor een virus maakt dat niet uit, een virus 'weet' dat niet. Dat betekent dat de selectiedruk van doorgemaakte infecties niet wezenlijk anders is dan van vaccinatie. In die zin zie ik niet dat een vaccinatie een wezenlijk nadeel heeft ten opzichte van iedereen de infectie door laten maken. Je haalde eerder het verhaal van mazelen aan, volgens mij is het mazelen virus niet virulenter geworden. De dodelijkheid van mazelen onder volwassenen is altijd vrij hoog geweest, ik kan me nog verhalen herinneren van zijdekaravanen (tijd van Marco Polo, toen het virus naar Europa kwam) met een mortaliteit van 30%. Wat wel een nadeel is dat de vaccinatie tegen mazelen zodanig goed is, dat het virus niet meer circuleert. Dat betekent dat degene die gevaccineerd zijn geen 'booster' meer krijgen door contact met het virus en wat nu lijkt te gebeuren is dat bij de ouderen de immuniteit verdwijnt. Vooral bij de groep die nooit gevaccineerd is maar het ooit heeft doorgemaakt. Misschien is levenslange immuniteit na doormaken van de infectie wel niet levenslang bij deze virussen, maar leek dat altijd levenslang omdat mensen (onbewust) steeds boosters kregen door contact met het virus. Maar goed, dit is een zijstap.

Terug naar de evolutie van virussen. In het algemeen wordt gesteld dat virussen zich na een overstap naar een nieuwe gastheer, zich aan gaan passen en dat dit vaak resulteert in minder ernstige ziekte. Hoe worden virussen 'succesvoller'? Door efficiënter over te gaan dragen van gastheer naar gastheer. Vaak gebeurt dit door veranderingen in het deel van het virus dat bindt aan de receptor op de menselijke cel. Dus in het geval van corona : spike protein wat vindt aan de ACE2 receptor. Daar zijn verschillende oplossingen voor mogelijk: milder ziektebeeld zodat gastheren meer contact hebben. Of door ervoor te zorgen dat een lagere dosis virus besmettelijk is, dit is bijvoorbeeld wat bij de evolutie van COVID19 gebeurt: bij de delta variant is besmettelijker doordat een lagere dosis virus genoeg is om de infectie over te brengen. Waarschijnlijk door betere binding aan de ACE2 receptor. Het vervelende van de delta variant is dat die ook gevaarlijker lijkt. Bij de introductie in Groot Brittanien belandde meer mensen in het ziekenhuis met delta dan met de originele variant. De delta variant is ontstaan in India, waar toen nog niet of nauwelijks gevaccineerd werd. De vaccinatie druk speelde daar dus geen rol. Gevalletje pech.

Selectiedruk door vaccins kan wel een rol spelen omdat het een virus dwingt zich in een richting te ontwikkelen dat het toch nog mensen kan besmetten. Maar dat is niet anders dan met immuniteit door doormaken van de infectie. Wil dit virus ontsnappen aan de afweer, dan zal het opnieuw iets moeten doen aan het spike eiwit, want de antistoffen daartegen zijn de beschermende antistoffen. Daar zit wel een flinke maar aan: het virus kan niet onbeperkt daarin muteren want het moet nog steeds kunnen hechten aan de ACE2 receptor en die verandert niet. In die zin kan een virus die wapenwedloop met vaccins dan ook niet winnen: als het te veel verandert, kan het niet meer hechten.

Waar je wel gelijk aan hebt is dat er wel een gevaarlijke situatie kan ontstaan door vaccins die maar gedeeltelijke beschermen en dus de gevaccineerden alleen beschermen tegen ernstige ziekte. Dat betekent dat het virus zou kunnen muteren naar een zeer ernstige variant die toch blijkt circuleren omdat de gevaccineerden maar mild ziek worden. Dat is een mogelijk scenario. Daarom is het ook zaak te blijven proberen effectievere vaccins te krijgen die meer volledig beschermen.

Maar nogmaals: de gevaarlijkste variant tot nu toe zijn niet ontstaan in gebieden waar gevaccineerd werd. De kans op een succesvolle mutatie (want het gaat hier om random kansen, niet op een gericht proces) is nou eenmaal groter naar mate er meer besmette individuen rondlopen. Dat is mathematiek / kansberekening. Het meer mensen geen viruskweekvijver zijn, hoe minder kans op succes voor het virus. Ik denk dan ook nog steeds dat het niet verkeerd is om zo snel mogelijk zo veel mogelijk te vaccineren. Ik denk alleen wel dat we ons ervan bewust moeten zijn dat er een kans bestaat op een ongewenst neveneffect. En dat betekent niet op de lauweren rusten maar vaccins aan blijven passen waar nodig. Of dat betekent dat we 'altijd iedereen' tegen corona moeten blijven enten? Weet ik niet. Ik denk het niet. Dan zou je een variant moeten hebben die en zo totaal ander spike eiwit heeft dat de bescherming door de huidige vaccins tegen ernstige ziekte totaal nul is maar wel nog een hele goede hechting aan de receptor, mij lijkt dat onwaarschijnlijk.
We zien nu dat de bescherming door het vaccin wat afneemt in die zin dat mensen toch besmet raken en het doorgeven. Maar we zien nog steeds dat 'gewone' mensen die gevaccineerd zijn niet ernstig ziek worden. Dus dat geeft wel hoop op een soort basis bescherming die wel langer aanhoudt.

Dus ja, ik snap je punt en het klopt deels ook wel maar het is ook te simpel. En ik denk ook dat je niet zomaar kan zeggen dat het natuurlijke proces altijd een betere uitkomst zal hebben. Er zijn wel voorbeelden uit het dieren en plantenrijk waar het overspringen van een virus geleid heeft tot het uitroeien van een soort. Dat is ook een optie. Corona virus is toch al een rotvirus omdat het ook over kan dragen voor iemand symptomen heeft, dat maakt al de succesratio van dit virus vrij hoog (wat dat betreft kunnen we het misschien beter met het polio virus vergelijken dan met het influenza virus.

Ik denk dat we nog een paar pittige jaren tegemoet gaan maar dat vooral de verandering aan de gastheer zijde, met meer en meer mensen die allicht een gedeeltelijke immuniteit hebben, ertoe gaat leiden dat het een hanteerbaar probleem wordt.

Ben het er trouwens wel mee eens dat een lange termijn visie op de zorg wel noodzakelijk is en dat jullie daarin gelijk hebben (dank voor de discussie, ga het morgen heir ook nog maar eens voorleggen aan ons "RIVM" hier in Noorwegen) Alleen met de huidige regeringen (zowel NL als Noorwegen) heb ik daar niet heel veel vertrouwen in dat dat gaat gebeuren.

(voor wie interesse heeft in het vakgebied van evolutiegeneeskunde is 'A Primer of Evolutionary Medicine van Stephen C. Stearns en Ruslan Medzhitov interessante maar pittige leesstof, moet zeggen dat ik er ook nog niet helemaal doorheen ben :-X )
Door Siberienne
Kleine toevoeging: er zijn heel veel factoren die de 'natuurlijke evolutie' zwaar verstoren, denk alleen al aan het contact met vele diersoorten op een 'onnatuurlijk wijze' en de manier waarop wij reizen en het virus rond transporteren, het feit dat we mensen in leven houden die ernstige ziektes hebben en verminderde afweer (de Uk variant is mogelijk ontstaan in een patient met een sterk verminderde afweer die antistoffen toegediende kreeg, waardoor het virus daar heel lang onder selectiedruk kon repliceren binnen 1 individu). Nog los van het feit dat we veel mensen laten overleven die in een natuurlijk proces overleden zouden zijn. Aan deze hele pandemie is weinig natuurlijks aan. In dien zin is vaccinatie maar 1 factor in het geheel.
Door eelke
Lizzy schreef: wo 24 nov 2021, 15:59 Afbeelding
Maar da's wel van 1,5 jaar terug. Hier in nederland zijn er begreep ik minder (vanwege uitval en uitstroom personeel?)
Maar niet erg aannemelijk dat Engeland nu ineens wel meer personeel heeft, natuurlijk.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door